PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

Reserviläinen menehtyi onnettomuudessa Porin prikaatissa
27.10.2016 14.50
Tiedote
Porin prikaatissa tapahtui torstaina 27.10.2016 klo 12.00 onnettomuus, jossa menehtyi yksi reserviläinen.

Onnettomuus tapahtui, kun Porin prikaatin Libanoniin lähtevän kriisinhallintajoukon rotaatiokoulutuksessa ollut reserviläinen jäi harjoitustilanteessa panssariajoneuvon renkaan alle puristuksiin.

Reserviläisen omaisille on ilmoitettu tapahtuneesta. Paikalla olleille on aloitettu kriisiapu.

Tapauksesta käynnistetään poliisitutkinta.

http://maavoimat.fi/artikkeli/-/ass...en-menehtyi-onnettomuudessa-porin-prikaatissa
 
Reserviläinen menehtyi onnettomuudessa Porin prikaatissa
27.10.2016 14.50
Tiedote
Porin prikaatissa tapahtui torstaina 27.10.2016 klo 12.00 onnettomuus, jossa menehtyi yksi reserviläinen.

Onnettomuus tapahtui, kun Porin prikaatin Libanoniin lähtevän kriisinhallintajoukon rotaatiokoulutuksessa ollut reserviläinen jäi harjoitustilanteessa panssariajoneuvon renkaan alle puristuksiin.

Reserviläisen omaisille on ilmoitettu tapahtuneesta. Paikalla olleille on aloitettu kriisiapu.

Tapauksesta käynnistetään poliisitutkinta.

http://maavoimat.fi/artikkeli/-/ass...en-menehtyi-onnettomuudessa-porin-prikaatissa
Veikkaus. harjoiteltu vaunun vieressä kävelyä ja horjahdettu yms ja vaunun renkaiden väliin.
 
Veikkaus. harjoiteltu vaunun vieressä kävelyä ja horjahdettu yms ja vaunun renkaiden väliin.

Käytännössä suhtkoht ainoa mahdollinen skenaario, sillä oli jäänyt keskimmäisen pyörän alle. Liukastuminen/horjahdus tms.
 
Veikkaus. harjoiteltu vaunun vieressä kävelyä ja horjahdettu yms ja vaunun renkaiden väliin.

Näinhän se meni...

- Meneillään oli saattueharjoitus, jossa joukko liikkui jalkautuneena jonossa panssariajoneuvon vierellä suoraa asfalttitietä pitkin. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä harjoitusjoukon yksi sotilas joutui XA 185-panssariajoneuvon keskimmäisen renkaan alle, Porin prikaatin esikuntapäällikkö eversti Tommi Haapala kertoo.


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016102722526596_uu.shtml
 
Näinhän se meni...

- Meneillään oli saattueharjoitus, jossa joukko liikkui jalkautuneena jonossa panssariajoneuvon vierellä suoraa asfalttitietä pitkin. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä harjoitusjoukon yksi sotilas joutui XA 185-panssariajoneuvon keskimmäisen renkaan alle, Porin prikaatin esikuntapäällikkö eversti Tommi Haapala kertoo.


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016102722526596_uu.shtml
Eiköhän tohonkin tule kielto. Tiedän muutaman tapauksen missä on selvitty pelkällä jalan yliajolla, käden nirhautumilla yms.
 
Olisikohan hakennut renkaasta suojaa liian läheltä ajattelemattomasti kun vaunu on ollut pysähtyneenä
 
Olisikohan hakennut renkaasta suojaa liian läheltä ajattelemattomasti kun vaunu on ollut pysähtyneenä
Yleensä noi tapahtuu liikkeessä. Harvemmin kun vaunu lähtee liikkeelle.
Ei luulisi suoraan kävelemisen olevan vaikeata, mutta kun siinä vieressä pyörii isorengas niin vahinkoja sattuu.
 
Yleensä noi tapahtuu liikkeessä. Harvemmin kun vaunu lähtee liikkeelle.
Ei luulisi suoraan kävelemisen olevan vaikeata, mutta kun siinä vieressä pyörii isorengas niin vahinkoja sattuu.
Jokin osa varusteista napannut pyörään ja tarrannut kiinni. :/ Todella surullinen juttu.
 
09.11.2016 15.40
Rajamies menehtyi moottorikelkan vajottua heikkoihin jäihin Kuusamossa

Kainuun rajavartiosto tiedottaa 9.11.2016, julkaistavissa heti

Tiedotusvälineet

Rajamies menehtyi moottorikelkan vajottua heikkoihin jäihin Kuusamossa
Tänään 9.11.2016 aamulla Kuusamon rajavartioaseman kaksimiehinen partio oli työtehtävässä valtakunnan rajalla. Moottorikelkoilla liikkuneet rajamiehet olivat ylittämässä lampea, kun toinen partiomiehistä vajosi moottorikelkkoineen jäihin.

Hänen pelastamiseensa osallistui useita viranomaisyksiköitä, mutta pelastusoperaatiosta huolimatta hänet todettiin menehtyneeksi tapahtumapaikalla.

Oulun poliisilaitos tutkii tapahtumaa, eikä poliisilla ole tapahtuman tutkinnasta tiedotettavaa.

Lisätietoja antaa Kainuun rajavartioston apulaiskomentaja, everstiluutnantti Heikki Koponen +358(0)29 542 4002.

http://www.raja.fi/tietoa/tiedottee...n_vajottua_heikkoihin_jaihin_kuusamossa_70664

 
Emme koskaan kävelleet liikkuvan kupeella, vaan meillä oli varoetäisyydet. Vaunu sai aina oman tilan ja sen piti kyetä ampumaan vaunuaseilla. Onko niin, että poliisiluonteisissa rauhanturvahommissa on nykykäsityksen mukaan tarpeellista käyttää vaunun suojaa siirtymiin kävellen mahdollisen käsiasetulen vuoksi ja harjoitella sitä?
 
Emme koskaan kävelleet liikkuvan kupeella, vaan meillä oli varoetäisyydet. Vaunu sai aina oman tilan ja sen piti kyetä ampumaan vaunuaseilla. Onko niin, että poliisiluonteisissa rauhanturvahommissa on nykykäsityksen mukaan tarpeellista käyttää vaunun suojaa siirtymiin kävellen mahdollisen käsiasetulen vuoksi ja harjoitella sitä?
Tätä juuri taidettiin harjoitella, eli kävellään vaunun rinnalla ihan lähellä sitä. Vaunulla voidaan esim joukkojen hallinta tilanteessa "puskea" ihmiset pois. Varsinkin kun Libanonissa kadut yms on todella kapeita, niin sitä pitää harjoitella että mies mahtuu siihen kapeeseen väliin seinän ja vaunun välissä.
 
Yhdeksän varusmiestä loukkaantui merivoimien harjoituksessa Upinniemessä
Onnettomuus sattui, kun varusmiehiä kuljettanut vene sai pohjakosketuksen Upinniemen saaristossa.

16.11.2016 klo 20:22päivitetty 16.11.2016 klo 20:31

13-3-9297806.jpg

Rannikkojääkärien harjoitus Upinniemessä 15.11.2016.Yle
2
Yhdeksän Uudenmaan prikaatin varusmiestä on loukkaantunut merivoimien meripuolustusharjoituksessa Kirkkonummella Upinniemessä, prikaati tiedottaa.

Onnettomuus sattui tänään keskiviikkona noin klo 17, kun varusmiehiä kuljettanut vene sai pohjakosketuksen Upinniemen saaristossa.

Alueella olleet muut harjoitusjoukot evakuoivat loukkaantuneet mereltä ja heidät on toimitettu sairaalahoitoon lisätarkastuksiin.

http://yle.fi/uutiset/3-9297788

Törmäys kiveen: Yhdeksän varusmiestä loukkaantui Merivoimien harjoituksessa
Kotimaa16.11. 21.04
STT Helsinki
Yhdeksän Uudenmaan prikaatin varusmiestä loukkaantui iltapäivällä meripuolustusharjoituksessa Kirkkonummen Upinniemessä, tiedottaa Merivoimat. Komentajakapteeni Mika Niemi kertoo, että onnettomuudessa Jurmo-luokan miehistönkuljetusalus törmäsi kiveen palatessaan takaisin päivän harjoituksista saaristosta.

Aluksen kyydissä oli 23 varusmiestä, joista loukkaantuneet saivat lieviä vammoja. Vammat liittyivät pään retkahtamiseen ja kolahtamiseen. Loukkaantuneet on viety hoidettavaksi sairaalaan.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/tor...kkaantui-merivoimien-harjoituksessa-24073235/

Muutamalle varusmiehelle lievä aivotärähdys Upinniemen onnettomuudesta
Torstai 17.11.2016 klo 09.42

Meripuolustusharjoituksessa Kirkkonummen Upinniemessä eilen sattuneesta onnettomuudesta on aloitettu onnettomuustutkintakeskuksen tutkimus, kertoo komentajakapteeni Mika Niemi.

Niemi sanoo, että muutamalle varusmiehelle tuli törmäyksestä lievä aivotärähdys. Yhteensä yhdeksän varusmiestä loukkaantui lievästi, kun Jurmo-luokan miehistönkuljetusalus törmäsi kiveen palatessaan saaristosta. Niemen mukaan alusta kuljettivat varusmiehet.
Merivoimien tutkintaryhmä tekee oman tutkinnan onnettomuudesta, Niemi kertoo. Hänen mukaansa tutkinnat kestävät kuukausia ja ensimmäinen arvio voidaan saada jo viikoissa.

Niemen mukaan tutkinnassa selvitetään onnettomuuden kulku perinpohjaisesti.

- Sään vaikutus, varusmiesten vireystila ja aluksen nopeus selvitetään, hän luettelee.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611172200028638_uu.shtml
 
Viimeksi muokattu:
En ole muualla huomannut että olisi tarkempi kirjoitus kuinka se onnettomuus tapahtui. Kirjoitettiin silloin että vene sai pohjakosketuksen mutta itse asiassa ajoivat reilusti karille n. 20 solmun nopeudella.

Ruotsinkieleisen YLE;n juttu:
https://svenska.yle.fi/artikel/2017...-grund-i-20-knop-ombads-halla-tyst-om-olyckan

Eva Lamppu Helsingfors
Det var nära att gå riktigt illa för beväringar från Nylands brigad som i november råkade ut för en båtolycka i Obbnäs skärgård. Ingen ombord hade flytväst och inga material hade spänts fast för båtresan, säger en beväring som var med ombord.

En grupp på cirka 20 trötta beväringar klev den novemberkvällen ombord på transportbåten U 619 för att åka en kort sträcka i Obbnäs skärgård tillbaka till den plats där de hade sina tält. De hade övat anfall hela dagen. Båtresan skulle räcka bara sju minuter.

- Vi började köra och allt gick helt normalt. Så saktade förarna in vid ett stenigt och farligt ställe, och lamporna tändes. Vi körde sakta en stund och så började vi köra hårdare igen, cirka 20 knop. Plötsligt saktades det in igen, och så smällde det till och båten flög så vi nästan välte. Jag såg hur nära vi var att gå runt, säger en av de beväringar som befann sig ombord.

Det smällde till och båten flög så vi nästan välte. Jag såg hur nära vi var att gå runt.― Beväring som var med ombord.
I ett kort meddelande samma kväll kallade Försvarsmakten olyckan för en landkänning.

Det var dock fråga om rejäl kollision med en sten, och ett tiotal personer fick lindriga nack- och ryggskador.

- Det rådde panik under en liten stund, men en sergeant som råkade vara ombord lugnade ner situationen. De två förarna körde båten i land trots att det läckte in lite vatten i fören, säger beväringen.

Ingen hade flytväst, och vi ombads att inte själva kontakta våra familjer.― Anonym beväring
Ingen ombord hade flytväst, så vitt beväringen minns. Trots att det är regeln.

- Oftast säger båtförarna till oss att sätta på flytväst, men nu var det ju fråga om en kort resa. Det var nog vårt eget fel, men det var i slutskedet av lägret och vi var trötta, säger beväringen.

Det material som fanns ombord - en yxa, ett tält med kamin och övningsminor - hade inte spänts fast med skyddsnät. En beväring blev i kläm under tunga lådor och behövde hjälp med att komma loss.

Överlag har det varit sällsynt att man spänt fast material när beväringar och material transporteras samtidigt då landstigning skall ske snabbt.

Ingen kände heller till att det fanns säkerhetsbälten i båten.


Bild: YLE/Maria Helsing
Efter olyckan ombads beväringarna att inte själva kontakta sina anhöriga. Det är orsaken till varför beväringen vill vara anonym.

- Det första man sade till oss när vi var i båten och väntade på ambulansen, var att "vi kontaktar era närmaste och pressen, och ingen behöver börja skicka meddelanden om vad som har hänt". Det sades att Försvarsmakten skulle fixa det. Så jag fick en känsla av att de vill hantera det på sitt sätt.

Flytväst finns för varje person och den ska kläs på.― Kommendör Jörgen Engroos, Nylands Brigad
Kommendör Jörgen Engroos, stabchef på Nylands Brigad, kan inte kommentera detaljer i olyckan eftersom det pågår en extern utredning.

- I båtfunktionerna följer vi våra reglementen. I fartygstjänst beordras man att i dylika båtar alltid bära flytväst, och det finns inga undantag. Flytväst finns för varje person och den ska kläs på. Reglementena säger också mycket entydigt att om det transporteras material ombord så ska det vara fastsurrat, säger Engroos.

Gällande säkerhetsbältet säger Engroos att det inte är obligatoriskt, men att han är överraskad av att personerna i båten säger att de inte kände till dem, eftersom de hade suttit i liknande båtar tiotals gånger. Han understryker att bälten i sjötrafik också kan vara en risk. Om det händer något är det inte alltid bra att vara fastspänd i ett bälte.

Helt annan uppfattning om kommunikationen
Den här sortens olyckor är sällsynta, säger Jörgen Engroos.

Den ifrågavarande olyckan var den andra sedan man på brigaden började utbilda båtförare 1991.

Det var korrekt att kalla det landkänning eftersom båten gick att manövreras efter olyckan.

- Men det var ju nog en rejäl kollision med en sten, säger Engroos.

Hur kommenterar du uppgiften om att beväringarna efter olyckan ombads att inte kontakta sina närmaste? Är det en regel?

- Absolut inte. Det finns en norm som gäller kriser, krisgrupper, krisstöd och informationsverksamhet i undantagsfall - och varje enhet har utbildats i att känna till att kontakten till anhöriga är första prioritet vid en olycka. Det ska ske omedelbart när de berördas identitet har bekräftats, säger Engroos.

- Det låter mycket otroligt... Jag hörde tvärtom att man skulle ha lånat telefoner till beväringar som var ombord för att de skulle kunna ringa hem.

Föråldrad båtmodell?
Det som hände den kvällen utreds av Olycksutredningscentralen, och rapporten väntas bli klar i sommar. I fokus ligger båtmodellen i Jurmoklass, som är gjord för hårda förhållanden, men som kan vara tekniskt föråldrad.

- Båten är inte urgammal men inte heller den modernaste som Marinen har. Vi koncentrerar oss på navigationstekniken och eventuella brister i den, säger direktör Veli-Pekka Nurmi.

- Det är mycket krävande att styra båten i de väderförhållanden och på de platser där den vanligtvis används.


Bild: Yle/Mikael Kokkola
Nurmi anser att båtförarna har en av de mest krävande uppgifterna av alla värnpliktiga i Marinen. Myndigheten synar också utbildningen, som måste motsvara kraven, säger Nurmi.

Han kommenterar inte säkerhetsomständigheterna. Kommunikationen kommenterar han bara allmänt.

- Beväringar får inte dela information om Försvarsmakten i alla situationer. Det är för tidigt att säga hur det gick till i det här fallet, säger Nurmi.

Det var inte en landkänning utan vi åkte rakt på - och till och med upp på - en klippa som syns klart ovanför vattenytan― Anonym beväring
Beväringen berättar att gruppen fick saklig hjälp efter olyckan och erbjöds möjlighet att träffa kurator och pastor och få ersättning för eventuella senare sjukvårdskostnader. De deltog i två möten med olycksutredare då de fick berätta om sin synvinkel.

Beväringen som var ombord anser ändå att det var en underdrift att kalla olyckan en landkänning.

- Det är det största problemet jag har med hanteringen av olyckan. Det var inte en landkänning utan vi åkte rakt på - och till och med upp på - en klippa som syns klart ovanför vattenytan. Det var inte bara bottnen som träffade klippan utan hela fören som också blev lite böjd.

Olycksutredningscentralen valde att använda begreppet grundstötning, även om fartyget inte blev fast på grund. Veli-Pekka Nurmi tycker inte att skillnaden i terminologin är stor. Han säger att Försvarsmakten har samarbetat i utredningen.

- Det var en lycka att ingen dog och att man kunde köra fartyget efter olyckan. Olyckan var inte fatal, men allvarlig, säger Nurmi.
 
Voisiko mode korjat otsikon virheen? Itse en näköjään pysty, vuosiluku pitäisi olla 2016.
 
Tätä varten ne turvakäytännöt on olemassa, jos käy huonosti niin ei kävisi huonosti... Onneksi ei käynyt pahemmin, kun niitä nyt urakalla oli jätetty noudattamatta!

Osaako joku tuolla palvellut esim kommentoida tuota varusmiehen meriselitystä, että ei tiedetty turvavöistä?
 
Armeijan maastoauto katolleen Jämijärvellä – yksi sai vammoja
Kotimaa12.04. 13.16 Päivitetty 13.35

Keskiviikkoaamuna kello 8.50 aikaan Jämijärvellä Vihuntiellä puolustusvoimien maastohenkilöauto ajautui ulos ajoradalta ja päätyi katolleen. Autossa oli kaksi matkustajaa, joista toinen loukkasi olkavarttaan. Loukkaantunut toimitettiin lääkärin tarkastukseen.

Poliisi tutkii tapausta liikenneturvallisuuden vaarantamisena sekä vammantuottamuksena. Kuljettaja on vuonna 1997 syntynyt ulkopaikkakuntalainen mies.

Viimeisen vuoden aikana alueella on sattunut useita puolustusvoimien kulkuneuvoihin liittyviä onnettomuuksia. Viime syksynä panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo ajoi ojaan Laviassa. Viime kesänä varusmiehiä kuljettanut henkilöauto törmäsi puuhun Hämeenkankaalla.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/arm...lleen-jamijarvella-yksi-sai-vammoja-24411924/
 
Back
Top