Rajavartiolaitoksen rooli maanpuolustuksessa

Status
Suljettu uusilta vastauksilta.

Tacitus

Luutnantti
BAN
Olen huomannut sellaisen seikan, että mp-netin keskusteluissa ei juurikaan puhuta mitään Rajavartiolaitoksen kyvyistä tai rooleista sodan ajan tilanteessa. En tiedä onko kyse unohduksesta, vai eikö iso osa foorumilaisista vain tiedä siitä. Itse olen kotoisin rajaseudulta, joten meillä kaikilla suhde rajavartiolaitokseen on aika tiivis. Itse suoritin kyllä varusmiespalvelukseni PV:n puolella, mutta suuri osa kavereistani suoritti sen Onttolassa. Rajavartiolaitoksen sodan ajan vahvuushan on kymmeniä tuhansia henkilöitä (en tiedä tämän hetkistä lukuarvoa, mutta parhaimmillaan se on liikkunut 35 000 miehen tienoilla). Lisäksi Rajajoukot toimivat omilla kotiseuduillaan, joten heillä on aivan lyömätön paikallistuntemus. Rajavartiolaitoksella on myös sellaista kalustoa (helikoptereita, ajoneuvoja, viestivälineitä, pimeänäkölaitteita, yms) joista PV on varmasti kateellinen. Rajavartiolaitoksella on myös erinomaista päällystöä. Kadettikoulusta valmistuneet saavat paremmuusjärjestyksessä valita palveluspaikkansa, ja kärkipää valitsee hyvin usein nimenomaan Rajavartiolaitoksen. Sama koskee varusmiehiä. Rajajääkärikomppanioihin on niin paljon hakijoita, että he saavat valita parhaimmat hakijat.

Olen siis siinä uskossa/tiedossa, että Rajavartiolaitos on aivan keskeisessä roolissa Suomen maanpuolustuksessa. Tämä saattaa ehkä kuulostaa omien kehumiselta, mutta itse tosiaan suoritin varusmiespalvelukseni PV:n puolella, ja Rajan kaverit haukkuivat meitä potkukelkkapataljooniksi, joten siinä mielessä lukkarin rakkaudesta ei pitäisi olla kysymys.

Kommentteja aiheesta Rajavartilaitoksen kyvykkyys ja rooli sodan aikana?
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top