Rautatie jäämerelle? Uhka sotilaallisesti vai mahdollisuus?

AKE-ukki

Respected Leader
Mitä mieltä ovat arvoisat foorumilaiset ko. asiasta?
 
Meidän pitä isi ehdottomasti olla mukana Pohjoisen Taloudellisessa kehityksessä nykyistä vahvemmin. Saatana, otetaan syömävelkaa joka päivä. Mieluummin käytettäisiin tämäkin velka siten, että pantaisiin rattaat pyörimään: rakennettaisiin Uusi Kostamus pohjoiseen, rata, maantie, satama, infra, asunnot, lääkäripalvelut, sairaala, kaupat toisivat omat mestansa, hakattaisiin metsää, rakennettaisiin sähkövoimaa..... veikkaan, että Venäjä vuokraisi alueen, joka vähittäin tulisi kutakuinkin yhteiseen käyttöön.

Venäjä kansallistaa blaablaa.....voi se kansallistaa jo nykyisetkin sijoitukset siihen maahan, joita on taatusti isolla rahalla ja vaivalla tehty. Sotilaallinen uhka? Tuleeko venäläiset kuselle Lappiin ja sotkevat porolaitumet? Nehän tekee sitä jo, Lappihan on pullollaan venäläisiä joka päivä. Tuleeko rankka panssarihyökkäys Rovaniemelle? Tulee tietysti, jos ei nykyiset tiet vielä sitä salli...... hekorykmentti Ala-Kurtista? No sehän se oikein rautatietä tarviikin.

Tuohon hankkeeseen saisi taivahan varmasti rahaa EU:sta, Venäjältä ja sijoittajilta halpaa lainaa. Saisi suomalaiset painaa silmät päästä pullollaan töitä, tilipussit olisivat lonkeita ja turha täiden nyppiminen toistensa kainaloista voitaisiin jos ei nyt lopettaa niin ainakin sitä voidaan vähentää.

Mitä sitä tyhjää. Otetaan mieluummin syömävelkaa ja vedetään lonkkaa ja taivastellaan maailman memoa. Tarvittaessa itketään Venäjän kataluutta ja reväistään vaatteet ja ripotellaan hiuksiin tuhkaa. Kunhan ei tarvi tehdä vaan mitään......

Kapiainen on niin oikeassa: poliitikon näkemys on tavattoman lyhyt, se on korkeintaan vaalikausi, siitäkin yksi vuosi pitää tehdä vaalityötä.
 
Mikä uhka ko rataosuudesta syntyisi? Muurmannin Legioonan panssarijunan väkivaltainen hyökkäystoimi? (ja sitä ei Venäjä halutessaan voisi toimittaa konventionaalisin ps-joukoin taikka pahimmoilleen ydinaseena, noin niinkuin ohjusmuodossa vaikka ensialkuun?)


Taloudellista hyötyä taasen näen ihan eri mittakaavassa.
 
Ei kai siinä muuta uhkamallia ole kuin se, että taloudellisesti merkittäväksi nouseva rata/alue voi muodostaa "turvattavan intressin lähialueella".
 
Jäämeren rataa on kai yleensä kaavailtu Skibotteniin? Siitä olisi ainakin lyhyin matka.

Venäjän puolellekin minun puolestani voisi, jos oikeasti radalle olisi käyttöä. Ymmärtääkseni Muurmanskin alue on aikalailla taloudellisesti hiipuvaa seutua. Mahtaisiko sellaisella radalla olla virkaa? Toisaalta radan pidennystä pohjoisempaankin Lappiin on kaipailtu jo aivan niiden alueellisten intressien vuoksi. Myös matkailu voisi piristyä. Kolarin radalla ainakin matkustajajunat ovat talvisin usein aika täynnä.

Hassua, että 80-luvulla oikeasti harkittiin Kolarin radan purkamista kun ei sillä kuulemma tehnyt mitään. Nyt innosta puhkuen ollaan vetämässä lisää kiskoja.
 
Se ei ole sotilaallinen uhka, mutta eipä siitä taida olla taloudellistakaan hyötyä. Väylät etelän satamiin joudutaan kumminkin murtamaan, joten jäätön satama pohjoisessa on menettänyt taloudelliset ja tekniset etunsa.
 
Olen saattanut ymmärtää tuon ehdotuksen väärin, ja luulin tarkoituksen olevan, että rata vedettäisiin Norjaan, eikä Venäjälle. Raja on toki lähellä, mutta radan tarkoituksena on ohittaa laivakuljetusten nousevat hinnat, kun EU keksi kieltää halvat polttoaineet itämereltä.
 
Venäjähän on ilmoittanut,ettei heitä kiinnosta uusi ratayhteys Suomesta Venäjälle.
Suomelle tuo olis taloudellisesti mahdollisuus,toki hintaa on helvetisti.
 
Tuon 8.8.2013 päivätyn uutisen mukaan venäläiset ovat uudestaan innostuneet Salla-Alakurtti-Kantalahti -radasta, joka on kai jo kertaalleen rakennettu ja sittemmin jäänyt pois käytöstä.

http://yle.fi/uutiset/salla_-_kantalahti-rata_etenee_rivakasti_venajalla/6768804

Kainuussa on jo valmiina Kajaani-Vartius-Kostamus-Belomorsk -rata. Belomorsk sijaitsee Vienanmeren rannalla Stalinin kanavan (nimi nykyään muutettu) pohjoispäässä. Belomorskin sataman koko nykyään jotain 10 miljoonaa tonnia vuodessa eli Kotkan sataman kokoluokkaa (Muurmanskin siviilisatama 15 miljoonaa tonnia).

http://belmorport.com/index.html

Venäjän satamat tietysti sisältävät Venäjä-riskin ja ovat Atlantin liikennettä ajatellen takamaastossa, mutta mahdollisen Koillisväylän laajemman käytön kannalta ihan sopivassa paikassa.

Pohjoisen rautatieverkon kartta löytyy tuon selvityksen sivulta 14:

http://maakunta.kainuu.fi/general/Uploads_files/Julkaisut/Sarja b/b15_barentssuomi_kevyt.pdf
 
Back
Top