Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Rautatie jäämerelle? Uhka sotilaallisesti vai mahdollisuus?

Viestiketju osiossa 'Kotimaan uutiset' , aloittaja AKE-ukki, 27.09.2013.

  1. AKE-ukki

    AKE-ukki Kenraali

    Liittynyt:
    23.04.2010
    Viestejä:
    2,133
    Tykkäykset:
    3,272
    Pisteet:
    636
    Mitä mieltä ovat arvoisat foorumilaiset ko. asiasta?
     
  2. Mainos Google AdSense



  3. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,014
    Tykkäykset:
    14,739
    Pisteet:
    1,286
    Meidän pitä isi ehdottomasti olla mukana Pohjoisen Taloudellisessa kehityksessä nykyistä vahvemmin. Saatana, otetaan syömävelkaa joka päivä. Mieluummin käytettäisiin tämäkin velka siten, että pantaisiin rattaat pyörimään: rakennettaisiin Uusi Kostamus pohjoiseen, rata, maantie, satama, infra, asunnot, lääkäripalvelut, sairaala, kaupat toisivat omat mestansa, hakattaisiin metsää, rakennettaisiin sähkövoimaa..... veikkaan, että Venäjä vuokraisi alueen, joka vähittäin tulisi kutakuinkin yhteiseen käyttöön.

    Venäjä kansallistaa blaablaa.....voi se kansallistaa jo nykyisetkin sijoitukset siihen maahan, joita on taatusti isolla rahalla ja vaivalla tehty. Sotilaallinen uhka? Tuleeko venäläiset kuselle Lappiin ja sotkevat porolaitumet? Nehän tekee sitä jo, Lappihan on pullollaan venäläisiä joka päivä. Tuleeko rankka panssarihyökkäys Rovaniemelle? Tulee tietysti, jos ei nykyiset tiet vielä sitä salli...... hekorykmentti Ala-Kurtista? No sehän se oikein rautatietä tarviikin.

    Tuohon hankkeeseen saisi taivahan varmasti rahaa EU:sta, Venäjältä ja sijoittajilta halpaa lainaa. Saisi suomalaiset painaa silmät päästä pullollaan töitä, tilipussit olisivat lonkeita ja turha täiden nyppiminen toistensa kainaloista voitaisiin jos ei nyt lopettaa niin ainakin sitä voidaan vähentää.

    Mitä sitä tyhjää. Otetaan mieluummin syömävelkaa ja vedetään lonkkaa ja taivastellaan maailman memoa. Tarvittaessa itketään Venäjän kataluutta ja reväistään vaatteet ja ripotellaan hiuksiin tuhkaa. Kunhan ei tarvi tehdä vaan mitään......

    Kapiainen on niin oikeassa: poliitikon näkemys on tavattoman lyhyt, se on korkeintaan vaalikausi, siitäkin yksi vuosi pitää tehdä vaalityötä.
     
    Tähystäjä tykkäsi tästä.
  4. Tvälups

    Tvälups Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    03.05.2010
    Viestejä:
    5,879
    Tykkäykset:
    590
    Pisteet:
    1,286
    Mikä uhka ko rataosuudesta syntyisi? Muurmannin Legioonan panssarijunan väkivaltainen hyökkäystoimi? (ja sitä ei Venäjä halutessaan voisi toimittaa konventionaalisin ps-joukoin taikka pahimmoilleen ydinaseena, noin niinkuin ohjusmuodossa vaikka ensialkuun?)


    Taloudellista hyötyä taasen näen ihan eri mittakaavassa.
     
    Tähystäjä tykkäsi tästä.
  5. koponen

    koponen Kenraali Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    19.04.2010
    Viestejä:
    2,500
    Tykkäykset:
    714
    Pisteet:
    636
    Ei kai siinä muuta uhkamallia ole kuin se, että taloudellisesti merkittäväksi nouseva rata/alue voi muodostaa "turvattavan intressin lähialueella".
     
  6. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,338
    Tykkäykset:
    2,885
    Pisteet:
    1,286
    Jäämeren rataa on kai yleensä kaavailtu Skibotteniin? Siitä olisi ainakin lyhyin matka.

    Venäjän puolellekin minun puolestani voisi, jos oikeasti radalle olisi käyttöä. Ymmärtääkseni Muurmanskin alue on aikalailla taloudellisesti hiipuvaa seutua. Mahtaisiko sellaisella radalla olla virkaa? Toisaalta radan pidennystä pohjoisempaankin Lappiin on kaipailtu jo aivan niiden alueellisten intressien vuoksi. Myös matkailu voisi piristyä. Kolarin radalla ainakin matkustajajunat ovat talvisin usein aika täynnä.

    Hassua, että 80-luvulla oikeasti harkittiin Kolarin radan purkamista kun ei sillä kuulemma tehnyt mitään. Nyt innosta puhkuen ollaan vetämässä lisää kiskoja.
     
  7. JOKO

    JOKO Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    26.04.2010
    Viestejä:
    4,971
    Tykkäykset:
    1,337
    Pisteet:
    1,286
    Se ei ole sotilaallinen uhka, mutta eipä siitä taida olla taloudellistakaan hyötyä. Väylät etelän satamiin joudutaan kumminkin murtamaan, joten jäätön satama pohjoisessa on menettänyt taloudelliset ja tekniset etunsa.
     
  8. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    15,097
    Tykkäykset:
    4,551
    Pisteet:
    1,286
    Olen saattanut ymmärtää tuon ehdotuksen väärin, ja luulin tarkoituksen olevan, että rata vedettäisiin Norjaan, eikä Venäjälle. Raja on toki lähellä, mutta radan tarkoituksena on ohittaa laivakuljetusten nousevat hinnat, kun EU keksi kieltää halvat polttoaineet itämereltä.
     
  9. crane

    crane Eversti

    Liittynyt:
    02.05.2011
    Viestejä:
    1,823
    Tykkäykset:
    959
    Pisteet:
    316
    Venäjähän on ilmoittanut,ettei heitä kiinnosta uusi ratayhteys Suomesta Venäjälle.
    Suomelle tuo olis taloudellisesti mahdollisuus,toki hintaa on helvetisti.
     
  10. rukkaskikka

    rukkaskikka Kapteeni

    Liittynyt:
    26.11.2010
    Viestejä:
    560
    Tykkäykset:
    309
    Pisteet:
    76
    Tuon 8.8.2013 päivätyn uutisen mukaan venäläiset ovat uudestaan innostuneet Salla-Alakurtti-Kantalahti -radasta, joka on kai jo kertaalleen rakennettu ja sittemmin jäänyt pois käytöstä.

    http://yle.fi/uutiset/salla_-_kantalahti-rata_etenee_rivakasti_venajalla/6768804

    Kainuussa on jo valmiina Kajaani-Vartius-Kostamus-Belomorsk -rata. Belomorsk sijaitsee Vienanmeren rannalla Stalinin kanavan (nimi nykyään muutettu) pohjoispäässä. Belomorskin sataman koko nykyään jotain 10 miljoonaa tonnia vuodessa eli Kotkan sataman kokoluokkaa (Muurmanskin siviilisatama 15 miljoonaa tonnia).

    http://belmorport.com/index.html

    Venäjän satamat tietysti sisältävät Venäjä-riskin ja ovat Atlantin liikennettä ajatellen takamaastossa, mutta mahdollisen Koillisväylän laajemman käytön kannalta ihan sopivassa paikassa.

    Pohjoisen rautatieverkon kartta löytyy tuon selvityksen sivulta 14:

    http://maakunta.kainuu.fi/general/Uploads_files/Julkaisut/Sarja b/b15_barentssuomi_kevyt.pdf
     

Jaa tämä sivu