RBS-15 Mk III:n käyttö maamaaleihin (Suomessa)?

RistoJ kirjoitti:
Venäjällä on rantaa myös Kaliningradissa ja siellä on isot satamat ja mm. Itämeren laivaston päätukikohta ja suurin osa Itämeren laivaston lentotukikohdista. Sitä ei todellakaan voi unohtaa kun Itämeren laivastosta puhutaan. Suurin osa laivoistakin tukeutuu pääasiassa Kaliningradiin eikä esim. Pietariin. Samaten Itämeren merijalkaväen yksiköt (jotka todennäköisesti olisivat maihinnousut suorittavia yksiköitä) sijaitsevat Kaliningradissa eikä Pietarissa.

Mikä sitä paitsi estää vastapuolta siirtämästä laivojaan ja maihinnousualuksiaan valmiiksi pois Suomenlahdelta ennen varsinaisia sotatoimia ns. harmaan vaiheen aikana? Sieltä ne voisivat sitten suoraan vallata esim. Ahvenanmaan, joka saisi nopeasti kätevän tukikohdan toimia mantereen suuntaan. Maalta laukaistuna vanhemmat ohjukset eivät yltäisi riittävän kauas estämään tätä. Vasta upouudet ohjusmallit kuten RBS-15 Mk3 yltäisi riittävän kauas mutta saataisiinko niille riittävän hyvä maalinnus noin kaukaa ilman ohjusveneiden sensoreita? Lentokoneesta laukaistuna tietysti tuo toki onnistuisi mutta RBS-15:ta ei ole integroitu Hornetiin ja se maksaisi. Harpoon on, mutta vasta sen viimeisin versio on suunniteltu rannikon lähellä toimintaan toisin kuin RBS-15 joka on aina ollut rannikon lähellä toimintaan. Hamina-luokkakin on rakennettu jo vuosia ennen Harpoonin uusinta versiota.

Ohjusveneen sensorivarustusta ei pultata mihinkään lennokkiin ellei nyt taas puhuta niistä tosi halvoista ehkä vain kolme kertaa ohjusvenettä kalliimmista Global Hawk-tason lennokeista. Maalle asennettuna ongelmana on se, että ne pitäisi laittaa jonnekin ulkosaaristoon, jossa ne olisivat aivan turhan haavoittuvia ja paikallaan olevina niitä ei voisi siirtää muuttuvissa tilanteissa minnekään.

Eli kuten edelläkin on jo todettu, niin Saaristomeren-Ahvenanmaan suunnalla ohjusvene puolustaa paikkaansa. Tuollahan alukset todellakin liikkuvat paljon notkeammin kuin maalavetit ja kykenevät tarvittaessa myös ampumaan saarten suojista hyvän matkaa avomerelle. Tilanne toki muuttuisi, mikäli Åålantiin saataisiin siirrettyä sinne kaavaillut rannikko- ja maajoukot. Ohjusveneiden tehtävät painottuisivat vahvasti kriisin alkuvaiheeseen. Hornetit toki toisivat tuohon hommaan joustavuutta, mutta kustannukset todennäköisesti kaataisivat projektin heti lähdöstä.

Suomenlahdella taas on helppo keksiä perusteluja linnakkeiden ja maalta laukaistavien ohjusten puolesta. Siellä ohjusveneet olisivat kuitenkin käytännössä koko ajan joko avomerellä tai aivan rannan tuntumassa.

Ei siis luovuta sotalaivoista kokonaan, mutta keikautetaan painopistettä vahvasti rannikolla toimivien joukkojen suuntaan. Yksi ohjuslaivue ja miinantorjujat olisi riittävä määrä ja hieman nykyisestään kasvatetut merivartiostot yms. viranomaisalukset siihen päälle.

Pahoitteluni niille, joita selvästi loukkasin epäilemällä Pyhän Maanpuolustusmantran järkevyyttä. Kokemuksesta viisastuneena lupaan tehdä saman toistekin :a-grin:
 
http://rusnavy.com/news/navy/index.php?ELEMENT_ID=15818

Venäläisten oma Aegis järjestelmä.
Hitaita RBS ohjuksia saa laukoa varastot ja kannut tyhjiksi ennen kuin joku onnistuu läpäisemään kilven.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
http://rusnavy.com/news/navy/index.php?ELEMENT_ID=15818
Venäläisten oma Aegis järjestelmä. Hitaita RBS ohjuksia saa laukoa varastot ja kannut tyhjiksi ennen kuin joku onnistuu läpäisemään kilven.
Niinpä. BrahMosia vaan laukomaan. Kyllä siinä voi vanjalle tulla kakki housuun kun horisontin takaa pöllähtää muutamakymmentä Brahmosia kohti. Voipi ampua myöskin maamaaleihin. Eikä varmaan tarvitse heti pelätä "punaista nappia".
 
Merten sheriffi kirjoitti:
http://rusnavy.com/news/navy/index.php?ELEMENT_ID=15818

Venäläisten oma Aegis järjestelmä.
Hitaita RBS ohjuksia saa laukoa varastot ja kannut tyhjiksi ennen kuin joku onnistuu läpäisemään kilven.

RBS:t eivät vielä tuon postaamaasi linkin perusteella joutune Stenalle. Artikkelin mukaan Venäjä aloittaa AEGIS:ta vastaavan ilmapuolustusjärjestelmän kehittämisen laivoille, joiden rakentaminen aloitetaan vuonna 2016. USA:ssa AEGIS on ollut operatiivisessa käytössä USS Ticonderoga:lla vuodesta 1987. Eli vaivaiset 30 vuotta myöhemmin Venäjällä aloitetaan kehitystyö!
 
Hande kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Venäjällä on rantaa myös Kaliningradissa ja siellä on isot satamat ja mm. Itämeren laivaston päätukikohta ja suurin osa Itämeren laivaston lentotukikohdista. Sitä ei todellakaan voi unohtaa kun Itämeren laivastosta puhutaan. Suurin osa laivoistakin tukeutuu pääasiassa Kaliningradiin eikä esim. Pietariin. Samaten Itämeren merijalkaväen yksiköt (jotka todennäköisesti olisivat maihinnousut suorittavia yksiköitä) sijaitsevat Kaliningradissa eikä Pietarissa.

Mikä sitä paitsi estää vastapuolta siirtämästä laivojaan ja maihinnousualuksiaan valmiiksi pois Suomenlahdelta ennen varsinaisia sotatoimia ns. harmaan vaiheen aikana? Sieltä ne voisivat sitten suoraan vallata esim. Ahvenanmaan, joka saisi nopeasti kätevän tukikohdan toimia mantereen suuntaan. Maalta laukaistuna vanhemmat ohjukset eivät yltäisi riittävän kauas estämään tätä. Vasta upouudet ohjusmallit kuten RBS-15 Mk3 yltäisi riittävän kauas mutta saataisiinko niille riittävän hyvä maalinnus noin kaukaa ilman ohjusveneiden sensoreita? Lentokoneesta laukaistuna tietysti tuo toki onnistuisi mutta RBS-15:ta ei ole integroitu Hornetiin ja se maksaisi. Harpoon on, mutta vasta sen viimeisin versio on suunniteltu rannikon lähellä toimintaan toisin kuin RBS-15 joka on aina ollut rannikon lähellä toimintaan. Hamina-luokkakin on rakennettu jo vuosia ennen Harpoonin uusinta versiota.

Ohjusveneen sensorivarustusta ei pultata mihinkään lennokkiin ellei nyt taas puhuta niistä tosi halvoista ehkä vain kolme kertaa ohjusvenettä kalliimmista Global Hawk-tason lennokeista. Maalle asennettuna ongelmana on se, että ne pitäisi laittaa jonnekin ulkosaaristoon, jossa ne olisivat aivan turhan haavoittuvia ja paikallaan olevina niitä ei voisi siirtää muuttuvissa tilanteissa minnekään.

Eli kuten edelläkin on jo todettu, niin Saaristomeren-Ahvenanmaan suunnalla ohjusvene puolustaa paikkaansa. Tuollahan alukset todellakin liikkuvat paljon notkeammin kuin maalavetit ja kykenevät tarvittaessa myös ampumaan saarten suojista hyvän matkaa avomerelle. Tilanne toki muuttuisi, mikäli Åålantiin saataisiin siirrettyä sinne kaavaillut rannikko- ja maajoukot. Ohjusveneiden tehtävät painottuisivat vahvasti kriisin alkuvaiheeseen. Hornetit toki toisivat tuohon hommaan joustavuutta, mutta kustannukset todennäköisesti kaataisivat projektin heti lähdöstä.

Suomenlahdella taas on helppo keksiä perusteluja linnakkeiden ja maalta laukaistavien ohjusten puolesta. Siellä ohjusveneet olisivat kuitenkin käytännössä koko ajan joko avomerellä tai aivan rannan tuntumassa.

Ei siis luovuta sotalaivoista kokonaan, mutta keikautetaan painopistettä vahvasti rannikolla toimivien joukkojen suuntaan. Yksi ohjuslaivue ja miinantorjujat olisi riittävä määrä ja hieman nykyisestään kasvatetut merivartiostot yms. viranomaisalukset siihen päälle.

Pahoitteluni niille, joita selvästi loukkasin epäilemällä Pyhän Maanpuolustusmantran järkevyyttä. Kokemuksesta viisastuneena lupaan tehdä saman toistekin :a-grin:

Suomenlahdella maalta laukaistavat ohjukset ovat erittäin omiaan ja ohjusveneille vähemmän omiaan. Molempia taatusti tarvitaan jos halutaan pitää meripuolustus jonkunlaisella tasolla. En kyllä tosin keksi, miten tuo sinun mallisi olisi erityisesti halvempi, tehokkaampi tai muuten parempi kuin nykyinen.
 
hessukessu kirjoitti:
Merten sheriffi kirjoitti:
http://rusnavy.com/news/navy/index.php?ELEMENT_ID=15818
Venäläisten oma Aegis järjestelmä. Hitaita RBS ohjuksia saa laukoa varastot ja kannut tyhjiksi ennen kuin joku onnistuu läpäisemään kilven.
Niinpä. BrahMosia vaan laukomaan. Kyllä siinä voi vanjalle tulla kakki housuun kun horisontin takaa pöllähtää muutamakymmentä Brahmosia kohti. Voipi ampua myöskin maamaaleihin. Eikä varmaan tarvitse heti pelätä "punaista nappia".

BrahMosien ongelma vain on, että ne ovat 3-4 kertaa kalliimpia kuin RBS-15:t ja suuren määrän hankkiminen tulisi siten melkoisen kalliiksi.
 
RistoJ kirjoitti:
Mikä sitä paitsi estää vastapuolta siirtämästä laivojaan ja maihinnousualuksiaan valmiiksi pois Suomenlahdelta ennen varsinaisia sotatoimia ns. harmaan vaiheen aikana? Sieltä ne voisivat sitten suoraan vallata esim. Ahvenanmaan, joka saisi nopeasti kätevän tukikohdan toimia mantereen suuntaan. Maalta laukaistuna vanhemmat ohjukset eivät yltäisi riittävän kauas estämään tätä.

Mikä estää siirtämästä tarpeellista määrää RBS-15 Mk3-"FIN" (ts. niitä joiden kantama on n. 70km) maalavetteja Ahvenanmaalle?

Vasta upouudet ohjusmallit kuten RBS-15 Mk3 yltäisi riittävän kauas mutta saataisiinko niille riittävän hyvä maalinnus noin kaukaa ilman ohjusveneiden sensoreita?

Luulo ei ole tiedon väärti, mutta ei se mitään, veikataan silti.:a-rolleyes:

Saataisiin. Maalit ovat hitaasti liikkuvia, jolloin esimerkiksi tiedonsiirtojärjestelmien pullonkaulat eivät haittaa. Veikkaanpa myös, että jos tiedonsiirtokanavat eivät ole solmussa Ruotsiin päin, saattaa sieltä valua maalitietoa ainakin heidän passiivisista järjestelmistään. Miksei kotimaisistakin, mutta ainakaan minulla ei ole tiedossa kuinka kattava Suomen kuunteluverkko on, ja minkälaiseen resoluutioon niillä päästään.

Yksi vaihtoehto olisi tietysti käyttää MLU2-Hornetia maalituksessa jos niitä on käytettävissä (Litening targeting pod + APG-73). Tämä pitää tietysti arvioida tapauskohtaisesti, koska vihollisella saattaa olla käytössä tehokas omasuoja. Todettakoon tähän heti kättelyssä, että 400km päässä sijaitseva S-400 ei ole sellainen Hornetille.:a-grin:

Riippuen vaadittavan maalitiedon tarkkuudesta, jopa jokin maalta toimiva VHF-taajuuksinen järjestelmä saattaa olla riittävä.

Jos maalitietoa saadaan koostettua usealta toimijalta, jotka toimivat "eri domainissa" (vesi, RF, optinen), saattaa olla, että lopputulema on erinomainen. Tämä tietysti edellyttää saumattomasti toimivaa tiedonsiirto/johtamisjärjestelmää...

200km++ kantavaa merimaaliohjusta odotellessa... ;)
 
elso kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Mikä sitä paitsi estää vastapuolta siirtämästä laivojaan ja maihinnousualuksiaan valmiiksi pois Suomenlahdelta ennen varsinaisia sotatoimia ns. harmaan vaiheen aikana? Sieltä ne voisivat sitten suoraan vallata esim. Ahvenanmaan, joka saisi nopeasti kätevän tukikohdan toimia mantereen suuntaan. Maalta laukaistuna vanhemmat ohjukset eivät yltäisi riittävän kauas estämään tätä.

Mikä estää siirtämästä tarpeellista määrää RBS-15 Mk3-"FIN" (ts. niitä joiden kantama on n. 70km) maalavetteja Ahvenanmaalle?


Aika vaarallista ajaa joku harvoista maalaveteista Viking Linen sisään. Siinä sitä olisi jännitystä ajaa sotatoimien alettua Marianhaminan satamassa rekka asemiin.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
elso kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Mikä sitä paitsi estää vastapuolta siirtämästä laivojaan ja maihinnousualuksiaan valmiiksi pois Suomenlahdelta ennen varsinaisia sotatoimia ns. harmaan vaiheen aikana? Sieltä ne voisivat sitten suoraan vallata esim. Ahvenanmaan, joka saisi nopeasti kätevän tukikohdan toimia mantereen suuntaan. Maalta laukaistuna vanhemmat ohjukset eivät yltäisi riittävän kauas estämään tätä.

Mikä estää siirtämästä tarpeellista määrää RBS-15 Mk3-"FIN" (ts. niitä joiden kantama on n. 70km) maalavetteja Ahvenanmaalle?


Aika vaarallista ajaa harvoista maalaveteista Viking Linen sisään ja ajaa sotatoimien alettua Marianhaminan satamassa rekka asemiin.

En ymmärrä pointtia. Sota nyt yleensäkin on aika vaarallista touhua. Ei kai maalavetti ole sotatilanteessa missään paikassa erityisen turvassa.
 
Hande kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Venäjällä on rantaa myös Kaliningradissa ja siellä on isot satamat ja mm. Itämeren laivaston päätukikohta ja suurin osa Itämeren laivaston lentotukikohdista. Sitä ei todellakaan voi unohtaa kun Itämeren laivastosta puhutaan. Suurin osa laivoistakin tukeutuu pääasiassa Kaliningradiin eikä esim. Pietariin. Samaten Itämeren merijalkaväen yksiköt (jotka todennäköisesti olisivat maihinnousut suorittavia yksiköitä) sijaitsevat Kaliningradissa eikä Pietarissa.

Mikä sitä paitsi estää vastapuolta siirtämästä laivojaan ja maihinnousualuksiaan valmiiksi pois Suomenlahdelta ennen varsinaisia sotatoimia ns. harmaan vaiheen aikana? Sieltä ne voisivat sitten suoraan vallata esim. Ahvenanmaan, joka saisi nopeasti kätevän tukikohdan toimia mantereen suuntaan. Maalta laukaistuna vanhemmat ohjukset eivät yltäisi riittävän kauas estämään tätä. Vasta upouudet ohjusmallit kuten RBS-15 Mk3 yltäisi riittävän kauas mutta saataisiinko niille riittävän hyvä maalinnus noin kaukaa ilman ohjusveneiden sensoreita? Lentokoneesta laukaistuna tietysti tuo toki onnistuisi mutta RBS-15:ta ei ole integroitu Hornetiin ja se maksaisi. Harpoon on, mutta vasta sen viimeisin versio on suunniteltu rannikon lähellä toimintaan toisin kuin RBS-15 joka on aina ollut rannikon lähellä toimintaan. Hamina-luokkakin on rakennettu jo vuosia ennen Harpoonin uusinta versiota.

Ohjusveneen sensorivarustusta ei pultata mihinkään lennokkiin ellei nyt taas puhuta niistä tosi halvoista ehkä vain kolme kertaa ohjusvenettä kalliimmista Global Hawk-tason lennokeista. Maalle asennettuna ongelmana on se, että ne pitäisi laittaa jonnekin ulkosaaristoon, jossa ne olisivat aivan turhan haavoittuvia ja paikallaan olevina niitä ei voisi siirtää muuttuvissa tilanteissa minnekään.

Eli kuten edelläkin on jo todettu, niin Saaristomeren-Ahvenanmaan suunnalla ohjusvene puolustaa paikkaansa. Tuollahan alukset todellakin liikkuvat paljon notkeammin kuin maalavetit ja kykenevät tarvittaessa myös ampumaan saarten suojista hyvän matkaa avomerelle. Tilanne toki muuttuisi, mikäli Åålantiin saataisiin siirrettyä sinne kaavaillut rannikko- ja maajoukot. Ohjusveneiden tehtävät painottuisivat vahvasti kriisin alkuvaiheeseen. Hornetit toki toisivat tuohon hommaan joustavuutta, mutta kustannukset todennäköisesti kaataisivat projektin heti lähdöstä.

Suomenlahdella taas on helppo keksiä perusteluja linnakkeiden ja maalta laukaistavien ohjusten puolesta. Siellä ohjusveneet olisivat kuitenkin käytännössä koko ajan joko avomerellä tai aivan rannan tuntumassa.

Ei siis luovuta sotalaivoista kokonaan, mutta keikautetaan painopistettä vahvasti rannikolla toimivien joukkojen suuntaan. Yksi ohjuslaivue ja miinantorjujat olisi riittävä määrä ja hieman nykyisestään kasvatetut merivartiostot yms. viranomaisalukset siihen päälle.

Pahoitteluni niille, joita selvästi loukkasin epäilemällä Pyhän Maanpuolustusmantran järkevyyttä. Kokemuksesta viisastuneena lupaan tehdä saman toistekin :a-grin:


Tyydyin lievään vahventamiseen. Olet varmasti huomannut kuinka tuo "tulenavauslinja" menee pitkälti läpi sen armeijan osan, joka maksaa 80 prosenttia kokonaisviuluista? Ihan sama mikä puolustushaara.....tulenavaukseen on satsattu eli kynnystä nostellaan. Ihan viksu veto ja kannatan sitä täysin. Nyt pitäisi keksiä sitten konstit, jolla tulenavausta vähän jatketaan?
 
baikal kirjoitti:
Olet varmasti huomannut kuinka tuo "tulenavauslinja" menee pitkälti läpi sen armeijan osan, joka maksaa 80 prosenttia kokonaisviuluista? Ihan sama mikä puolustushaara.....tulenavaukseen on satsattu eli kynnystä nostellaan. Ihan viksu veto ja kannatan sitä täysin. Nyt pitäisi keksiä sitten konstit, jolla tulenavausta vähän jatketaan?[/size]

Prosentti taitaa lähestyä jo sataa...

Olisin sikäli eri mieltä, että ihan SIETOakin ajatellen panostus on liikaa ohjusveneissä. Sekään ei kuitenkaan ole mitään lääppimistä, jos sikseen tulee. Nyt Suomenlahdelle paremmin soveltuvaa osaa järjestelmästä ajettu alas, jotta on kyetty panostamaan enemmän Saaristomeren suunnalle. Yksi ohjuslaivue riittäisi ja samalla rahaa jäisi muuhunkin käyttöön. Nythän on nähty, että Hamina-luokan hankinta sai koko järjestelmän natisemaan liitoksissaan.

Toinen turhakeosasto ovat miinalaivat, joista olisin valmis luopumaan kokonaan, vaikka ne joidenkin papereissa lienevät merkittäväkin avomeripelote maahamme tunkeutumista suunnitteleville? Järjestelmä näyttää nyt sille, että sen ovat luoneet puusilmäiset laivaston miehet ja siinä on tasapainoinen kokonaisuus heilahtanut matkalla romukoppaan.
 
elso kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
elso kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Mikä sitä paitsi estää vastapuolta siirtämästä laivojaan ja maihinnousualuksiaan valmiiksi pois Suomenlahdelta ennen varsinaisia sotatoimia ns. harmaan vaiheen aikana? Sieltä ne voisivat sitten suoraan vallata esim. Ahvenanmaan, joka saisi nopeasti kätevän tukikohdan toimia mantereen suuntaan. Maalta laukaistuna vanhemmat ohjukset eivät yltäisi riittävän kauas estämään tätä.

Mikä estää siirtämästä tarpeellista määrää RBS-15 Mk3-"FIN" (ts. niitä joiden kantama on n. 70km) maalavetteja Ahvenanmaalle?


Aika vaarallista ajaa harvoista maalaveteista Viking Linen sisään ja ajaa sotatoimien alettua Marianhaminan satamassa rekka asemiin.

En ymmärrä pointtia. Sota nyt yleensäkin on aika vaarallista touhua. Ei kai maalavetti ole sotatilanteessa missään paikassa erityisen turvassa.

Jos lavetteja on vähän, niin pitäisi mieluummin lavetin piilossa jossain Turun Varissuon ostarin parkkihallissa.

Enkä laittaisi sitä isoksi maaliksi merikuljetuksen ajaksi.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
elso kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
elso kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Mikä sitä paitsi estää vastapuolta siirtämästä laivojaan ja maihinnousualuksiaan valmiiksi pois Suomenlahdelta ennen varsinaisia sotatoimia ns. harmaan vaiheen aikana? Sieltä ne voisivat sitten suoraan vallata esim. Ahvenanmaan, joka saisi nopeasti kätevän tukikohdan toimia mantereen suuntaan. Maalta laukaistuna vanhemmat ohjukset eivät yltäisi riittävän kauas estämään tätä.

Mikä estää siirtämästä tarpeellista määrää RBS-15 Mk3-"FIN" (ts. niitä joiden kantama on n. 70km) maalavetteja Ahvenanmaalle?


Aika vaarallista ajaa harvoista maalaveteista Viking Linen sisään ja ajaa sotatoimien alettua Marianhaminan satamassa rekka asemiin.

En ymmärrä pointtia. Sota nyt yleensäkin on aika vaarallista touhua. Ei kai maalavetti ole sotatilanteessa missään paikassa erityisen turvassa.

Jos lavetteja on vähän, niin pitäisi mieluummin lavetin piilossa jossain Turun Varissuon ostarin parkkihallissa.

Enkä laittaisi sitä isoksi maaliksi merikuljetuksen ajaksi.

Merikuljetus pitää hoitaa silloin kun maalitusta ei vielä suoritettaisi.

Eli hyvin aikaisessa vaiheessa.
 
Hande kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Olet varmasti huomannut kuinka tuo "tulenavauslinja" menee pitkälti läpi sen armeijan osan, joka maksaa 80 prosenttia kokonaisviuluista? Ihan sama mikä puolustushaara.....tulenavaukseen on satsattu eli kynnystä nostellaan. Ihan viksu veto ja kannatan sitä täysin. Nyt pitäisi keksiä sitten konstit, jolla tulenavausta vähän jatketaan?[/size]

Prosentti taitaa lähestyä jo sataa...

Olisin sikäli eri mieltä, että ihan SIETOakin ajatellen panostus on liikaa ohjusveneissä. Sekään ei kuitenkaan ole mitään lääppimistä, jos sikseen tulee. Nyt Suomenlahdelle paremmin soveltuvaa osaa järjestelmästä ajettu alas, jotta on kyetty panostamaan enemmän Saaristomeren suunnalle. Yksi ohjuslaivue riittäisi ja samalla rahaa jäisi muuhunkin käyttöön. Nythän on nähty, että Hamina-luokan hankinta sai koko järjestelmän natisemaan liitoksissaan.

Toinen turhakeosasto ovat miinalaivat, joista olisin valmis luopumaan kokonaan, vaikka ne joidenkin papereissa lienevät merkittäväkin avomeripelote maahamme tunkeutumista suunnitteleville? Järjestelmä näyttää nyt sille, että sen ovat luoneet puusilmäiset laivaston miehet ja siinä on tasapainoinen kokonaisuus heilahtanut matkalla romukoppaan.

Tasapainoista kokonaisuutta on vaikea arvioida, kun ei tiedä missä vaiheessa kulloinkin ollaan menossa kehittämisessä jne. ....tämän olen oppinut matkan varrella. Intti on jotenkin aina vaiheessa, matkalla johonkin ja jonkin takia.

SIETO ennen ja nyt ja tulevissa. Muuttuuko SIETO matkan varrella? Oliko SIETO eri juttu vuonna - 79 ja mitä se on nyt? Mitä se on 2030? Onko Merivoima kartalla SIETONSA kanssa? Eli onko joku "vaihe" menossa, jonka takia asia näyttäytyy sellaisena kuin sinä sitä kuvaat?

Minä en Meriasiasta ymmärrä höykäsen pöläystä, yritän mielenkiinnosta löytää yhtymäkohtia Maavoimien touhuihin pitäen mielessä kirkkaana julkisesti sanotun: "suunnittelun ja kehittämisen painopiste on SIETO".

Uskallan nyt lainata ammattisotilasblogin erittäin mainiota ja kuvaavaa termiä: "tulenavausjoukot" tms. Siitä poikii kysymys: mitä sitten, kun tuli on avattu?
 
elso kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
elso kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
elso kirjoitti:
Mikä estää siirtämästä tarpeellista määrää RBS-15 Mk3-"FIN" (ts. niitä joiden kantama on n. 70km) maalavetteja Ahvenanmaalle?


Aika vaarallista ajaa harvoista maalaveteista Viking Linen sisään ja ajaa sotatoimien alettua Marianhaminan satamassa rekka asemiin.

En ymmärrä pointtia. Sota nyt yleensäkin on aika vaarallista touhua. Ei kai maalavetti ole sotatilanteessa missään paikassa erityisen turvassa.

Jos lavetteja on vähän, niin pitäisi mieluummin lavetin piilossa jossain Turun Varissuon ostarin parkkihallissa.

Enkä laittaisi sitä isoksi maaliksi merikuljetuksen ajaksi.

Merikuljetus pitää hoitaa silloin kun maalitusta ei vielä suoritettaisi.

Eli hyvin aikaisessa vaiheessa.

Samaan aikaan kun Suomi julistaa haluavansa vain rauhaa, niin sitten selän takana rikottaisiin Ahvenanmaan demilitarisointia.

Uskon että eräs FSB niminen mainostoimisto saisi tuosta hyvän propagandavaltin
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Samaan aikaan kun Suomi julistaa haluavansa vain rauhaa, niin sitten selän takana rikottaisiin Ahvenanmaan demilitarisointia.

Juuri näin. Joko me militarisoidaan, tai sitten naapuri. Saadaan itse valita.

Mut nyt takaisin aiheeseen, kiitos.

edit: -de
 
Miksi on Suomen MK III vain 100+ km kantama ja Ruotsin MK III on 200 km kantama?
 
Hejsan kirjoitti:
Miksi on Suomen MK III vain 100+ km kantama ja Ruotsin MK III on 200 km kantama?

Koska Suomen ohjuksissa on MK. kolmosta vain elektroniikka. Moottorit on vanhempaa mallia.
 
Luuletteko, että Ahvenanmaan miehitys ja aseistus jätettäisiin viime tippaan tai tehtäisiin sotilasaluksin hirveän metelin saattelemana? Tuskin. Ro-Ro alus Raumalta, Porista ja Vaasasta matkaan vaan "puutavara" lastissa. Sisällä äijiä ja ohjuksia jne. Lastaaminen hoituu kyllä katseilta suojassa yöaikaan syrjäisessä satamassa. Helsinki-Vantaan tai vaikkapa Tampereen lentokentän tavaraterminaaleissa heivataankin äkkiä muutama sata "sotaharjoituksissa" olevaa ukkoa pariin Finnairin lentokoneeseen. Lentokoneet ja alukset saapuvat eri aikaan Maarianhaminaan, mutta purkaminen aloitetaan samaan aikaan. Samaan aikaan parvi Hornetteja kurvaa lentokentälle ja toinen parvi päivystää ilmassa.

Case closed.
 
Tiedän tietäväni, en luule tietäväni, tiedä luulevani saati luule luulevani:

Täydellisessä maailmassa, jossa homma toimii paremmin kuin Strömsössä, juuri kuten hessukessu kuvailee.
Tosiolevaisessa elossa kaikki mitä ei ole harjoiteltu menee toteuttamisen osalta vituiksi.
 
Back
Top