Reserviläiskirje synnytti ryntäyksen reservistä siviilipalvelukseen

En ole kokenut näin "asevelisosialistina" sosiaalidemokratiaa uhaksi Suomen puolustuskyvylle. Kyllä ne uhat poliittiselta kartalta löytyvät molemmilta äärilaidoilta ja myös "muka-isänmaallisten" joukosta.

Ja näin ex-yrittäjänä en ole koskaan viitsinyt kusettaa duunareita. Siinä vain kusee omiin muroihin. Jos nyt joskus on se kaviaari jäänyt itseltä ranskanleivän päältä pois sen takia, että pitänyt maksaa duunareille hieman enemmän...niin sanon vaan, että "kaveria ei jätetä".

Itse olen Suomen "sosiaalidemokratian" kautta tullut (ainakin mielestäni) hyvin koulutetuksi ja paljon maailmaa nähneeksi ihmiseksi. Ahdasmielinen politikointi tai jenkkityylinen vaikeus saada pätevää koulutusta ilman rahakasaa tai stipendiä ei ns. "nappaa".
 
Kaverilla samat mielipiteet kuin YLEn haastattelemilla. Kysyi multa että joutuuko tässä sotimaan, totesin ettei meidän vuosirenkailla, eikä varsinkaan sinun koulutuksella. Vaimonsa kertoi syyksi ettei kuulemma halua tappaa ketään. Puhumalla selviää jos tiukka paikka tulee.

Voi elämän kevät.
 
On siellä varmast mukavuuden halusia 40-vee ukkojakin matkassa.

Tiedä kaikista muista nelikymppisistä ukkeleista mutta itse ainakin koen kertausharjoituksen mukavana vaihteluna arkeen. Kun on opiskelujen jälkeen 20 vuotta painanut töitä ja ollut 15 vuotta naimisissa niin ihan paikallaan päästä välillä arkea pakoon vaikka sitten kertausharjoitukseen. Ette ole nähneet minun pomoani/työkavereitani saati sitten kotona odottavaa pirttihirmua. :D
 
Tiedä kaikista muista nelikymppisistä ukkeleista mutta itse ainakin koen kertausharjoituksen mukavana vaihteluna arkeen. Kun on opiskelujen jälkeen 20 vuotta painanut töitä ja ollut 15 vuotta naimisissa niin ihan paikallaan päästä välillä arkea pakoon vaikka sitten kertausharjoitukseen. Ette ole nähneet minun pomoani/työkavereitani saati sitten kotona odottavaa pirttihirmua. :D

Tämä on suoraan Talvisota-elokuvan Ylliä. :D "Se on poikamiehelle lähteminen vaikeaa...itse siunaa jos vähän karkuun pääsee". :D
 
Tällainen nykyajan "globaali maailmankansalaisuus" kasvatus ja kulttuuri yhdistettynä keskimäärin korkeaan koulutustasoon sekä heikkoon taloustilanteeseen, jonka maksumiehiksi joutuvat tyypillisesti nuoret, ei liene mikään ihmekään, jos "iskevimpien osien" maanpuolustustahto sekä sitoutuneisuus alkavat hieman rapistumaan - jos niitä nyt koskaan on oikeasti edes muodostunut. Nykyajan koulutetulla ja kielitaitoisella suomalaisella on paljon mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja, joita sille on suorastaan hopeavadilla tarjottu eikä samanlaisia mahdollisuuksia ole ollut yhdelläkään aikaisemmalla sukupolvella. Yhä useampi on myös halukas nämä lähestulkoon itsestäänselvät vaihtoehdot käyttämään - myös siinä tilanteessa, että Suomea kohtaisi jokin kriisi, mikä edellyttäisi jopa jotain toimenpiteitä yksilöltä itseltään.

Reservin täydennyskoulutukseen hakeutuvat ovat vain jäävuoren huippu ja oire, mikä kertoo omaa karua kieltään siitä, että kaikki ei ole mennyt täysin oikein ja suunnitelmien mukaisesti. Siitä on turha syyttää yksilöitä itseään, sillä syyt ovat suomalaisessa yhteiskunnassa ja olosuhteissa. Tämä seikka kannattaa huolellisesti selvittää ja analysoida, jolloin selviää mitä korjausliikkeitä asian eteen on tehtävissä.

Kukaan normaali ihminen ei halua taistella huvikseen vain taistelun itsensä vuoksi, vaan siihen on oltava vahvat sisäiset ja ulkoiset motivaatiotekijät. Mitkä tosiasiassa ovat tämän päivän suomalaisen motivaatiotekijät, mitkä taipumatta kestävät myös pientä koeponnistusta, on erinomaisen hyvä kysymys? Esimerkiksi Puolustusvoimissa ajatellaan suomalaisen maanpuolustustahdon kumpuavan yhä halusta taistella kodin, uskonnon ja isänmaan puolesta. Maassa, jossa yhä useampi on eronnut kirkosta, maassa, jossa yhä useammalla ei ole varaa maksaa edes vuokraa ja maassa, jossa isänmaan käsite on pyritty eliitin toimesta tarmokkaasti demonisoimaan ja marginalisoimaan. Ei tarvitse montaa sammakonselkää nuolaista pystyäkseen ennustamaan, että tämä käsitys vaatii perusteellista tutkimusta ja päivittämistä ajantasalle.

Puolustusvoimilla ei ole mitään sitä vastaan, että ryysyproletaarit jäävät pois palveluksesta. Eikä noilla työväenluokasta pudonneilla, ole parhaammassa tapauksessa muuta tulevaisuutta, kuin toimia korkeasuhdanteen aikana työvoimareservinä työtehtävissä jotka vaativat vain vähän tai ei ollenkaan osaamista. Tulevaisuudessa noitakin hommia hoitaa yhä enemmän ohjelmat ja robotit.

Myös suomalaisen eliitin keskuudessa asevelvollisuutta pidetään yhä enemmän jäänteenä josta ei ole mitään hyötyä suuryritysten palveluksessa, kansalaisjärjestöissä tai vaikka Brysselissä. Politiikkaan suuntaavat joutuvat vielä huomioimaan asian, mutta sielläkin asevelvollisuuden merkitys laskee kuin lehmän häntä. Kuten eräs EU-virkamies totesi "virastossamme on kaksi asepalveluksen suorittanutta miestä, suomalainen insinööri ja viraston belgialainen vahtimestari".

Nyt olemme tilanteessa jossa suomalainen keskiluokka alkaa yhä enemmän kyseenalaistamaan asepalveluksen hyödyn. Miehistöpalveluksesta keskiluokalle ei ole koskaan ollut hyötyä ja sitä on pidetty hiukan sivaria tai vammaisuutta parempana. Nyt alkaa olla uhattuna jo RUK:n CV:tä vitalisoiva vaikutus.

Tulevaisuuden Eurooppassa ei asevelvollisuutta tarvita, eliitin suunnitelmiin eivät sovi sotilaskoulutuksen saaneet kansalaiset tai yksityisessä omistuksessa olevat tuliaseeet. Venäjän uhka voi vielä itäisessä Euroopassa kuten Suomessa hetkeksi nostaa asevelvollisuuden merkitystä, mutta suunta on selvä. Ei ole sattumaa, että muinaisessa Roomassa asevelvollisuuden loppu osui yhteen suurvallaksi tulon ja demokratian laskusuhdanteen kanssa.
 
Puolustusvoimilla ei ole mitään sitä vastaan, että ryysyproletaarit jäävät pois palveluksesta. Eikä noilla työväenluokasta pudonneilla, ole parhaammassa tapauksessa muuta tulevaisuutta kuin toimia korkeasuhdanteen aikana työvoimareservinä työtehtävissä jotka vaativat vain vähän tai ei ollenkaan osaamista. Tulevaisuudessa noitakin hommia hoitaa yhä enemmän ohjelmat ja robotit.

Myös suomalaisen eliitin keskuudessa asevelvollisuutta pidetään yhä enemmän jäänteenä josta ei ole mitään hyötyä suuryritysten palveluksessa, kansalaisjärjestöissä tai vaikka Brysselissä. Politiikkaan suuntaavat joutuvat vielä huomioimaan asian, mutta sielläkin asevelvollisuuden merkitys laskee kuin lehmän häntä.

Nyt olemme tilanteessa jossa suomalainen keskiluokka alkaa yhä enemmän kyseenalaistamaan asepalveluksen hyödyn. Miehistöpalveluksesta keskiluokalle ei ole koskaan ollut hyötyä ja sitä on pidetty hiukan sivaria tai vammaisuutta parempana. Nyt alkaa olla uhattuna jo RUK:n CV:tä vitalisoiva vaikutus.

Tulevaisuuden Eurooppassa ei asevelvollisuutta tarvita, eliitin suunnitelmiin eivät sovi sotilaskoulutuksen saaneet kansalaiset tai yksityisessä omistuksessa olevat tuliaseeet. Venäjän uhka voi vielä itäisessä Euroopassa kuten Suomessa hetkeksi nostaa asevelvollisuuden merkitystä, mutta suunta on selvä. Ei ole sattumaa, että muinaisessa Roomassa asevelvollisuuden loppu osui yhteen suurvallaksi tulon ja demokratian laskusuhdanteen kanssa.
Suuri salaliitto?
 
Kaverilla samat mielipiteet kuin YLEn haastattelemilla. Kysyi multa että joutuuko tässä sotimaan, totesin ettei meidän vuosirenkailla, eikä varsinkaan sinun koulutuksella. Vaimonsa kertoi syyksi ettei kuulemma halua tappaa ketään. Puhumalla selviää jos tiukka paikka tulee.

Voi elämän kevät.
Olen joskus Lontoon vuosina joutunut Labour-jurinstinplanttujen samalaisen jeesustelun kohteeksi... läpä läpä pälä pälä johon sanoin vaan että imagine you're fighting someone like me. Now, you either get busy talking or you get busy fighting. As is my habit, I'll be doing the latter. You have about half a minute sharmutha.

You know where the exit to my home is...
 
Olen joskus Lontoon vuosina joutunut Labour-jurinstinplanttujen samalaisen jeesustelun kohteeksi... läpä läpä pälä pälä johon sanoin vaan että imagine you're fighting someone like me. Now, you either get busy talking or you get busy fighting. As is my habit, I'll be doing the latter. You have about half a minute sharmutha.

You know where the exit to my home is...

Menit sitten kutsumaan porukkaa lutkiksi... :D
 
Mulla oli hyvin oikeistolainen koti näet. Ja siionismi verissä...
 
Tässähän voi ottaa esille myös sen erikoisuuden, että "ben sharmuta/ben zona" (molemmat tarkoittavat huoran poikaa). Mikä on kova loukkaus etelän maissa.

Eurooppalainen "bastard" on siihen verrattuna kevyttä kamaa. Itsekkin olen ns."bastard", koska synnyin ennen vanhempien naimisiinmenoa.

Wanhat kunnon viikingit tai jopa muinaiset roomalaiset eivät yleensä moisella itseään vaivanneet.
 
Tiedä kaikista muista nelikymppisistä ukkeleista mutta itse ainakin koen kertausharjoituksen mukavana vaihteluna arkeen. Kun on opiskelujen jälkeen 20 vuotta painanut töitä ja ollut 15 vuotta naimisissa niin ihan paikallaan päästä välillä arkea pakoon vaikka sitten kertausharjoitukseen. Ette ole nähneet minun pomoani/työkavereitani saati sitten kotona odottavaa pirttihirmua. :D

Valinta juttuja, aina ei voi voittaa :D
 
Tiedä kaikista muista nelikymppisistä ukkeleista mutta itse ainakin koen kertausharjoituksen mukavana vaihteluna arkeen. Kun on opiskelujen jälkeen 20 vuotta painanut töitä ja ollut 15 vuotta naimisissa niin ihan paikallaan päästä välillä arkea pakoon vaikka sitten kertausharjoitukseen. Ette ole nähneet minun pomoani/työkavereitani saati sitten kotona odottavaa pirttihirmua. :D

Ite kun asuu yksin, niin ohan se vaihtelua kun saa toisten tekemän aamupalan.
 
Ei no, sehän nyt on kaikille selvää että nykynuoret kasvatetaan maailmankansalaisiksi globaaliin maailman.

Ei nyt sentään kaikki jaa tuota tavoitetta, vaikka realistisen avoimin silmin maailmaan katselenkin. Omassa työssäni opettajana konstruoidaan historiakin aina suuresta pieneen, eli ensin maailman tapahtumat ja sitten niiden vaikutus Suomeen. Toisin päin kun vaikutusta ei samalla tavalla ole. Kerta toisensa jälkeen päästään näillä emmeillä lopputulemaan, että "jollei me suomalaiset itse tehdä omalle asiallemme mitään, niin kuka tekee ja millä ehdoilla?"

Tosin 2/3:osaa kouluni oppilasvirrasta kulkee toisten "poliittisten demagogien" kautta, joiden pedagogiset näkemykset saattavat olla jotain ihan muuta puunhalaamisen ja anarkian väliltä...
 
"Salmi päätyi omaan ratkaisuunsa pitkän harkinnan ja eettisen pohdinnan jälkeen. Päällimmäisenä syynä oli maailmanpoliittinen tilanne.
– Lähimpänä vaikutti Venäjän uhka ja sitä myöten kiristynyt tilanne maailmanlaajuisesti."


Siinä on käyty kunnon eettiset pohdiskelut. "Omg parempi lähteä äkkiä ennenkuin sota alkaa..."
 
En ole kokenut näin "asevelisosialistina" sosiaalidemokratiaa uhaksi Suomen puolustuskyvylle. Kyllä ne uhat poliittiselta kartalta löytyvät molemmilta äärilaidoilta ja myös "muka-isänmaallisten" joukosta.

Ja näin ex-yrittäjänä en ole koskaan viitsinyt kusettaa duunareita. Siinä vain kusee omiin muroihin. Jos nyt joskus on se kaviaari jäänyt itseltä ranskanleivän päältä pois sen takia, että pitänyt maksaa duunareille hieman enemmän...niin sanon vaan, että "kaveria ei jätetä".

Itse olen Suomen "sosiaalidemokratian" kautta tullut (ainakin mielestäni) hyvin koulutetuksi ja paljon maailmaa nähneeksi ihmiseksi. Ahdasmielinen politikointi tai jenkkityylinen vaikeus saada pätevää koulutusta ilman rahakasaa tai stipendiä ei ns. "nappaa".

Olen aikaisemminkin sanonut että minulla ei olisi mitään demareita tai edes vassareita vastaan jos ajaisivat sosialismia Suomessa siltä kannalta että oma kansa ja sen olemassolo tulee aina ensin ja sen puolustamiseksi ollaan valmiita panostamaan ja uhraamaan kaikki muu.

Näin ei ole, ei ole ollut eikä varmaan tule olemaan.
 
Back
Top