Rotaatio rullaa

Juu, se puoli on kohdallaan. Sukat oli ok ja jalat oli sidottu etukäteen hiertymien estämiseksi. Heidät oli jo marssikoulutettu.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin alokkaalle muutaman parin geelipohjallisia ja ne olivat jonkinlainen apu. Bore Snake tietenkin.
Haettiin muuten äsken 20 euron geelipohjalliset. Ei tarviinut hukata 200 euroa varsikenkiin....Huh.:eek:
 
Ei niissä mikään muu ole vikana kuin liikunnan puute. Harva koulun penkiltä tulessa on tottunut jatkuvaan seisoskeluun ja marssimiseen. Luut valittavat, mutta ajan myötä vahvistuvat. Vahvistuminen kuormituksen lisäännyttyä kestää sen noin 3kk jonka jälkeen harvemmin varusmiespalveluksen aikana enää mitään marssimurtumia edes ilmenee.

Tämän vuoksi olisi tärkeää, että luustoa totutellaan rasitukseen liikunnan avulla jo ennen varusmiespalvelusta, jotta vältyttäisiin palveluksen aikaisilta vammoilta.

Itse lenkkeilin todella aktiivisesti sekä ennen että jälkeen vm-palveluksen, sain silti marssimurtuman P-kaudella Cooperissa 3300 juostuani. Murtumaksi paljastui vasta myöhemmin, en uskonut aluksi että murtuneella jalalla voi esim. ryynätä metsässä heittimen jalat kannossa, mutta niin mä vaan tein kokemattomuuttani.

Liikunta itsessään ei siis välttämättä riitä, voi olla jopa joskus rasite, itsekin olin 60kg kärpässarjalainen ja ongelma oli varmastikin kannettavan kaluston paino suhteessa omaan massaan ja luiden siihen muotoutuneeseen kantokykyyn. Parasta harjoittelua olisi ollut tetsarin kanssa lenkkeily aina lisäten varusteita siihen pikku hiljaa, mutta v...tako näitä voi siviilipoika tietää ennen palvelusta!
 
Itse lenkkeilin todella aktiivisesti sekä ennen että jälkeen vm-palveluksen, sain silti marssimurtuman P-kaudella Cooperissa 3300 juostuani. Murtumaksi paljastui vasta myöhemmin, en uskonut aluksi että murtuneella jalalla voi esim. ryynätä metsässä heittimen jalat kannossa, mutta niin mä vaan tein kokemattomuuttani.

Liikunta itsessään ei siis välttämättä riitä, voi olla jopa joskus rasite, itsekin olin 60kg kärpässarjalainen ja ongelma oli varmastikin kannettavan kaluston paino suhteessa omaan massaan ja luiden siihen muotoutuneeseen kantokykyyn. Parasta harjoittelua olisi ollut tetsarin kanssa lenkkeily aina lisäten varusteita siihen pikku hiljaa, mutta v...tako näitä voi siviilipoika tietää ennen palvelusta!

Aika paljon uskon armeijan jalkineilla olevan syytä marssimurtumiin. Mutta nuo Ake:n mainitsemat geelipohjalliset ovat varmaan loistava ja auttava ratkaisu asiaan.
 
Aika paljon uskon armeijan jalkineilla olevan syytä marssimurtumiin. Mutta nuo Ake:n mainitsemat geelipohjalliset ovat varmaan loistava ja auttava ratkaisu asiaan.

Täytyy muistaa sitten kun omat pikkupossuseni Suomen Raskaaseen menevät. Teit' isäin astumaan, mutta paremmilla jalkineilla ja/tai pohjallisilla.
 
Täytyy muistaa sitten kun omat pikkupossuseni Suomen Raskaaseen menevät. Teit' isäin astumaan, mutta paremmilla jalkineilla ja/tai pohjallisilla.

Tuon lisäksi vielä liikuntaa, esim lenkkeilyä asfaltilla, huom. laadukkailla lenkkareilla ( nykyisin esim. Asics Gel Nimbus), että luusto, jänteet, lihakset tottuvat iskuihin ja rasitukseen. se ehkäisee myös ns. "penikoiden" syntymistä etusääriin.
Nuo edellämainitut asiat, lisäksi vähän lihastreeniä selkään, vatsaan ja jalkoihin(loput kehittyy palveluksen aikana:D)
 
Tuon lisäksi vielä liikuntaa, esim lenkkeilyä asfaltilla, huom. laadukkailla lenkkareilla ( nykyisin esim. Asics Gel Nimbus), että luusto, jänteet, lihakset tottuvat iskuihin ja rasitukseen. se ehkäisee myös ns. "penikoiden" syntymistä etusääriin.
Nuo edellämainitut asiat, lisäksi vähän lihastreeniä selkään, vatsaan ja jalkoihin(loput kehittyy palveluksen aikana:D)

Asfalttijuoksu menee minun kaverina, lihastreeniä heidän pitää tehdä enemmän kuin isi aikoinaan. Tähän mennessä merkittävintä lihastreeniä on ollut nostella kasvavia vauvoja ja kantaa niitä kasvavia kauppakasseja :D Jostain syystä olen hyvä kantamaan tavaraa paljon vaikka olen edelleen hinteläkätinen. Sitkeydessä saadaan se mitä maksimivoimassa menetetään? Vanhin poika on rakenteeltaan ihan 1:1 kuin minä pienenä, muut ovat vähän topakampia tapauksia kuten äitinsä, paksut reidet jne :D
 
Asfalttijuoksu menee minun kaverina, lihastreeniä heidän pitää tehdä enemmän kuin isi aikoinaan. Tähän mennessä merkittävintä lihastreeniä on ollut nostella kasvavia vauvoja ja kantaa niitä kasvavia kauppakasseja :D Jostain syystä olen hyvä kantamaan tavaraa paljon vaikka olen edelleen hinteläkätinen. Sitkeydessä saadaan se mitä maksimivoimassa menetetään? Vanhin poika on rakenteeltaan ihan 1:1 kuin minä pienenä, muut ovat vähän topakampia tapauksia kuten äitinsä, paksut reidet jne :D

Kyllähän sinä olet jo suuren tulevaisuuden maanpuolustuksellisen teon tehnyt, kun sulla noita pikkusotureita on useita varttumassa.
 
Kyllähän sinä olet jo suuren tulevaisuuden maanpuolustuksellisen teon tehnyt, kun sulla noita pikkusotureita on useita varttumassa.

Jep :D

tumblr_nhncfkJgVX1sls6kfo1_500.jpg
 
Itse lenkkeilin todella aktiivisesti sekä ennen että jälkeen vm-palveluksen, sain silti marssimurtuman P-kaudella Cooperissa 3300 juostuani. Murtumaksi paljastui vasta myöhemmin, en uskonut aluksi että murtuneella jalalla voi esim. ryynätä metsässä heittimen jalat kannossa, mutta niin mä vaan tein kokemattomuuttani.

Liikunta itsessään ei siis välttämättä riitä, voi olla jopa joskus rasite, itsekin olin 60kg kärpässarjalainen ja ongelma oli varmastikin kannettavan kaluston paino suhteessa omaan massaan ja luiden siihen muotoutuneeseen kantokykyyn. Parasta harjoittelua olisi ollut tetsarin kanssa lenkkeily aina lisäten varusteita siihen pikku hiljaa, mutta v...tako näitä voi siviilipoika tietää ennen palvelusta!

Aika paljon uskon armeijan jalkineilla olevan syytä marssimurtumiin. Mutta nuo Ake:n mainitsemat geelipohjalliset ovat varmaan loistava ja auttava ratkaisu asiaan.

Niin, monen tekijän summahan tuo marssimurtuma useimmiten on. Liikunnalla pystyy merkittävästi ehkäisemään, mutta ei sekään jalkaa tuhoutumattomaksi tee ;). Kova rasitus saattaa kokeeneelekin liikkujalle aiheuttaa vaikka minkälaista vaivaa.
 
Niin, monen tekijän summahan tuo marssimurtuma useimmiten on. Liikunnalla pystyy merkittävästi ehkäisemään, mutta ei sekään jalkaa tuhoutumattomaksi tee ;). Kova rasitus saattaa kokeeneelekin liikkujalle aiheuttaa vaikka minkälaista vaivaa.

Totta, jokaisella menee se henk. koht. raja jossain.
 
Haettiin muuten äsken 20 euron geelipohjalliset. Ei tarviinut hukata 200 euroa varsikenkiin....Huh.:eek:
M05 maihareista en kyl voi valittaa lainkaan.. Toimi tosi kivasti :salut:

Okei jos nyt jotain.. Niin Jalakset oli paremmat kuin Sievit (paitsi lomilla) ja pohjalliset kannattaa olla omat.
 
Mosuri oli ollut sotaharjoituksessa Niinisalossa. Kuulemma 3 tuntia nukkui taistelun lomassa. Nukkui kotona tunnin... sitten lähitaisteluun kohti kaupungin keskustaa!
 
Viimeksi muokattu:
Poitsu on mielissään, pääsee edustamaan lippupäivän paraatiin Ouluun.. Kuulemma menevät bussilla ja yöpyvät jossain koulussa. Hieno reissu jonka muistaa loppuikänsä!
 
Kyselin tuossa väliaikatietoja Oulusta. Eivät kuulemma saa iltavapaata tänään. Täytyy kuulemma huomenna olla paraatiikunnossa!! :)

Voihan tuo tahtimarssi olla hiukka huonoa kunnon kanuunassa.
 
Viimeksi muokattu:
Vinkiksi jos haluaa pitää parempia kenkiä mutta huomaamatta, Jalaksen Fantom Drylockit ovat ulkoisesti M05:n näköiset mutta kalvolla ja siten vedenpitävät, hyvällä pohjallisella varustetut ja sisävuorauksen ansiosta myös jalan ympäriltä pehmeät. Toki jos kaipaa kovempaa pohjamateriaalia tai enemmän nilkkatukea niin sitten ei ole ehkä paras kenkä mutta itse tykkään enemmän kuin esim kehutuista Haixeista. Toinen pari on nyt menossa, edellinen kesti n. 800 vuorokautta käytössä.

Mustanaamiokengässä on sivussa pieni valkoinen heijastin, sen kun kenkälankilla mustaa niin saa olla jo tarkkasilmäinen alikersantti joka eron huomaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on tätä nykyä Jalaksen FX2-pohjalliset kaikissa kengissä mihin vaan oon saanut mahtumaan, pl. Haixit. Hyvät ovat, en tiedä onko geelit vielä paremmat. Kyllähän noilla aika paljon mukavuutta saa lisää varsinkin halvempiin maihareihin.

Mutta jossain vaiheessa kyllä jokaisella tulee se oma raja vastaan, ja huonommilla varusteilla nopeammin kuin paremmilla. Vaikka väitän että olin ihan kohtalaisessa kunnossa jo ennen sotaväkeä, niin polvi lopulta laukesi niillä loputtomilla rinkkamarsseilla kumisaappaat jalassa; tyhmänä en antanut hidastaa palveluksen suorittamista vaan sinnittelin loppuun saakka buranan voimin. Se vaan sitten johti melkein kolmen vuoden taukoon aktiivisesta juoksemisesta, enkä vieläkään taida kyetä maratonia kipittämään vaikka kunto varmaan muuten antaisi myöten.

Joskus muinoin aikana ennen camelbakkeja sun muita oli toi omavarustepolitiikka meillä semmoinen, että puskassa sai päällä olla ihan mitä tahansa, kunhan se oli hillityn väristä, hatussa oli oikean osapuolen kokardi ja jos vaarana oli vieraiden kapiukkojen näkökenttään joutuminen niin näytettiin jotakuinkin sotilaallisilta. Oli siellä joitain jotka painoivat menemään silloin aika uutuudenaikaisissa goretex-takeissansa, taispa jollain olla juoksukengät hiippailua varten. Kannusti pysymään paremmin piilossa maaliosastolta, kai :D.
 
Back
Top