Ruotsin sukellusvenejahti

Odotetaan että se varma tieto nyt tulee kun tulee, eikä ruveta foliohattuilemaan mistään tiedon panttauksesta: on siellä pohjassa nyt mitä onkaan - sitä ei vielä varmasti tiedetä - niin minä en mitään "asiantuntijoita" rupea pelkästään kuuntelemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vaiheessa krediitit @Vonka :n vaistolle (aluksen mitatko saivat epäilemään?) ja @StepanRudanskij :lle kyrillisten kirjaimien asiantuntemuksesta.

Sukellusfirmalla täytyy olla hallussaan kuvaa, jonka avulla tunnistus olisi aukoton. Säännöstelevät sitä kuitenkin Expressenin kanssa tarkoin harkiten. Ei mene pitkään, kun julkaisevat lisää, niin saavat ruokittua yleisön kiinnostusta.
Lisäksi edes summittainen merialue jätettiin tarkoituksella kertomatta.
Oikea mätäkuun juttu. Mutta juoni toimi, myönnettäköön omaltakin kohdalta.

Ei, kun sain Niklas Wiklundin Twitteristä alkuvinkin ja aloin googlettaa kuvia.

Mutta auki kai tämä vielä on. Odotetaan. Ties vaikka siellä on jonain päivänä muutama kaasua haistellut spetsnats vartioveneessä...

Ikinä ei tiedä, mitä tässä on takana. Miksi sukellusfirma tuli tällä tavoin ulos? Innoissaan vai oliko tilaus? Jne.
 
Ei, kun sain Niklas Wiklundin Twitteristä alkuvinkin ja aloin googlettaa kuvia.

Mutta auki kai tämä vielä on. Odotetaan. Ties vaikka siellä on jonain päivänä muutama kaasua haistellut spetsnats vartioveneessä...

Ikinä ei tiedä, mitä tässä on takana. Miksi sukellusfirma tuli tällä tavoin ulos? Innoissaan vai oliko tilaus? Jne.
Auki on.
Mutta löytöalueen kertominen edes summittaisesti ja videokuvan julkaisu edes muutamia kymmeniä sekunteja lisää olisi vähentänyt olennaisesti Expressenin myyntiä. Sukellusrobotti on nimittäin nauhoittanut koko ajan, en näe syytä miksi toisin olisi.
Toki minäkin toivon "oikean" minisukellusveneen löytämistä, mutta mutta...
 
Pystyykö tuon nyt siis toteamaan edes liki aukottomasti noista jo julkaistuista kuvista tuoksi ikivanhaksi veneeksi?
 
Nyt Försvarsmakten antoi ensimmäisen virallisen tiedotteen:

Sen mukaan suklari on todennäköisesti vuoden 1916 kadonnut vene "Monni".

28 JULI 2015 KL: 15.30
HÖGKVARTERET
Försvarsmakten har nu analyserat det videomaterial som föreställer en sjunken ubåt. Med största sannolikhet handlar det om den ryska ubåten ”Som” som förliste efter en kollision med ett svenskt fartyg år 1916, under första världskriget och innan den ryska revolutionen.


Det var under måndagen som Försvarsmakten fick information från ett privat dykbolag om att man med hjälp av en undervattensfarkost funnit en ubåt utanför den uppländska kusten inne på svenskt vatten.

I media har det förekommit motstridiga uppgifter om ubåtens skick och ålder. Men efter att ha tagit del av videoinspelningar från dykningen konstaterar Försvarsmakten i sin analys, som blev klar under tisdagen, att det i nuläget inte finns något som talar emot att det skulle vara ”Som”. Tvärtom finns det uppgifter som styrker detta, bland annat ubåtens konstruktion och att namnet på ubåten syns på dykföretagets videomaterial. För att helt säkerställa identiteten krävs dock att en teknisk analys görs, men något sådant behov finns inte från Försvarsmaktens sida. Detta då förlisningen mer är att betrakta som ett krigshistoriskt eller marinarkeologiskt ärende där platsen kan vara en krigskyrkogård.

Försvarsmakten har informerat regeringskansliet om slutsatserna.

AV: FÖRSVARSMAKTEN

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/07/ubat-fran-1916-funnen-i-svenska-vatten/
 
Eikös juuri tuohon aikaan saaristo ollut enemän asutettu kuin nykyään mökkiläisten toimesta. Toki yöaikaan pystyy katseilta piilossa tekemään erilaisia asioita merelläkin.

Ehkäpä hiukan idyllisesti ajattelin, että satakunta vuotta sitten saaristo oli kuitenkin huomattavasti eristyneempi mitä nyt, paljon riippui sääoloista kuinka merelle saattoi lähteä ja kuinka saattoi toimittaa viestin viranomaisille. Tuolloin epäilemättä saaristossa asui määrällisesti enemmän ihmisiä kuin nyt, mutta en sitten tiedä missä määrin saarten rannikot oli asutettu vai keskittyikö varsinainen asutus (idyllisiin) kalastajakyliin ja saaristolaiskyliin hyvien maihinnousupaikkojen ja luonnonsatamien luo, ja muutoin saarten rannat olisivat olleet olennaisesti harvemmin asuttuja mitä nykyään. Jos asutus oli enemmän keskittynyttä pl. mahdolliset kalastajatorpat ja myrskymajat, seuraus saattaa olla se, että olennaisesti enemmän saaristoa on ihmissilmän tavoittamattomissa jos ei kalassa olevia kalastajia huomioida tai harvoja yhteysveneitä tms. Ja yksi huomioitava seikka on sitten tietenkin se, että kulkiko sukellusvene sukelluksissa (periskooppisyyvyydessä) vaiko pinta-ajossa, jolloin havaitseminen olisi todennäköisempää. Mutta kuka ottaisi riskin ja lähtisi (epäilemättä vieraaseen) saaristoon ajamaan sukellusveneellä periskooppisyvyydessä jos tarkoitus on päästä johonkin kohteeseen x - jota voimme vaikkapa kutsua Tukholmaksi?

Olipa sukellusvene Som-luokan alus tahi ei, niin yhtäkaikki kyse on todella kiehtovasta tapahtumasta ja väkisinkin tulee pohtineeksi sitä, että kuinka se pääsi (päätyi) sinne mistä se nyt löydettiin? Tavallaan toivoisi, että sv:n sisään mentäisi ja samalla nähtäisi onko se todellakin tyhjä vai onko sittenkin jonkun onnistunut pelastautua sieltä.

vlad.
 
Jospa olivat tehneet jotain muutoksia ennen kuin sukellusvene upposi, tuo kirjain ja sen edessä oleva reikä sopivat kyllä tuohon Som-luokan veneeseen sekä tietty ilmoitetut mitat natsaavat.

Mietityttää, että löytyyköhän mistään tietokannasta kuvia Som-luokan sukellusveneestä silloin kun se on palveluksessa tsaarin Venäjän laivastossa ensimmäisen maailmansodan aikana ja jos löytyy, niin eroaako kuvassa esiintyvä sv millään muotoa sukellusveneestä, joka toimitettiin telakalta Venäjän laivastolle tai oli käytössä Venäjällä ennen sotaa. Onko ennen sotaa tai sodan aikana tehty muutostöitä ja jos on, niin kuinka merkittäviä ne ovat olleet.

(wikipedian artikkelissa on kuva, jonka väitetään olevan luokan sukellusveneistä Beluga).

vlad.
 
Olettaisin että jos ollaan lähellä saaria jossain tukholman suunnaalla niin tuo alus on suhteellisen matalassa vedessä.
Miksi sen päällä ei ole leväkasvustoa ollenkaan jos se on maannut siellä pohjassa kymmeniä vuosia.
Oman Veneen pohjassakin on pahempi leväpinnoite jo 6kk jälkeen sekä pahimmillaan pari simpukkaa.

Tuo on kun se olisi juuri uponnut.
Eikä venäjä välttämättä käytä mitään uutta kalustoa tuolla seilatessaan, jokainen tietää sen laivaston tilan.
 
image.jpg image.jpg

Tietysti/käsittääkseni syvyys vaikuttaa asiaa koska hyvin syvässä vedessä on vähän happea suomea ympäröivillä vesillä mutta tuossa kuvassa vaikuttaisi että ei hirveän syvässä olla ja vaikka oltaisiin pienessä syvänteessä valuisi ympäröivistä vesistä erinlaisia huokosia ja leviä aluksen päälle.
Tuo on kuitenkin ollu kymmeniä vuosia tuolla, lähentelee jo sataa vuotta

Tuossa on esim suomen lähettyvillä oleva sukellusvene, mikä käsittääkseni on aika syvässä mutta silti siinä paksumpi leväpinnoite. Sukellusvene on myös paljon nuorempi
Alempana on kirkonkello vähän matalammista vesistä.
 
Mietityttää, että löytyyköhän mistään tietokannasta kuvia Som-luokan sukellusveneestä silloin kun se on palveluksessa tsaarin Venäjän laivastossa ensimmäisen maailmansodan aikana ja jos löytyy, niin eroaako kuvassa esiintyvä sv millään muotoa sukellusveneestä, joka toimitettiin telakalta Venäjän laivastolle tai oli käytössä Venäjällä ennen sotaa. Onko ennen sotaa tai sodan aikana tehty muutostöitä ja jos on, niin kuinka merkittäviä ne ovat olleet.

(wikipedian artikkelissa on kuva, jonka väitetään olevan luokan sukellusveneistä Beluga).

vlad.

Kuva Somista Vladivostokissa. Piipunhatullinen putki taitaa näkyä merimiehen kiikarikotelon korkeudella.

http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files/under_1917/som/som/som.htm
 
Saisivat nyt julkaista koko kuvamateriaalin ja hylyn paikan, jotta asia voitaisiin suosiolla jättää rauhaan. Itse katselin äsken kuvia sillä silmällä, että olisiko niistä löytynyt niittauksia, jotka olisivat sijoittaneet hylyn valmistusteknisesti viime vuosisadan alkupuolelle. Ei löytynyt kuvista, ehkäpä tarkoituksella.
 
Nii voihan se olla että ovat hanganneet ja pyyhkineet suurimmat levät pois pinnalta ennen kuvaamista.
Monesti kovin tiukassa levä muovissa ainakin, tiedä kuinka hyvin irtoaa meressä ilman myrkkyjä. metallista varmaan irtoaa helpommin.

Tarvisi kyllä lisää kuvamateriaalia.
 
Saisivat nyt julkaista koko kuvamateriaalin ja hylyn paikan, jotta asia voitaisiin suosiolla jättää rauhaan. Itse katselin äsken kuvia sillä silmällä, että olisiko niistä löytynyt niittauksia, jotka olisivat sijoittaneet hylyn valmistusteknisesti viime vuosisadan alkupuolelle. Ei löytynyt kuvista, ehkäpä tarkoituksella.

Jos löytäjät pelaavat pelin loppuun, he hinnoittelevat loput kuvat ja tallenteet erikseen. Nyt kun syötti on haukattu, niin kysyntää riittää. Ja kaikki, paitsi suuri yleisö, voittavat.
 
Vaan mitä sukellusvene teki sitten Tukholman saaristossa? Saavat luvan kyllä julkistaa tarkempia kuvia, muuten jää kutkuttavaksi merisodan arvoitukseksi. Siitä on kauan , kun olen lukenut Per-Olof Ekmanin ansiokasta kirjaa Sukellusvenesotaa Itämerellä, mutta muistaakseni Ruotsin aluevesille ei mieluusti menty ainakaan kaikissa sodan vaiheissa. Ruotsi vahti silloinkin aluevesiään.

Liittynee varmaankin pyrkimyksiin sulkea Pohjanlahti saksalaisilta aluksilta. Venäläisillä ei ole ollut lupaa valvoa Ruotsin aluevesiä, joten ovat lähettäneet alueelle sukellusveneitä luvatta. Tuskin tuo uponnut kippo on ainoa tuolla partioinut.
 
Nii voihan se olla että ovat hanganneet ja pyyhkineet suurimmat levät pois pinnalta ennen kuvaamista.
Monesti kovin tiukassa levä muovissa ainakin, tiedä kuinka hyvin irtoaa meressä ilman myrkkyjä. metallista varmaan irtoaa helpommin.

Tarvisi kyllä lisää kuvamateriaalia.

Tymäkkää lyijymaalia kirjaimissa? Ei kasvillisuus tartu ihan heti. Nykyiset veneilijät saavat olla kateellisia ihan normaaleista sadan vuoden takaisista maaleista.
 
Jälleen kerran saa ihailla ruotsalaisten kykyä tehdä bisnestä. Tällä kertaa sukellusfirman toimesta. Meikäläinen firma keskustelis saunaillassa keskenään mitä tuli löydettyä. Svenskit myy mainosmateriaalia kovaan hintaan ja vie halukkaita vielä kovempaan hintaan paikan päälle.
 
Back
Top