Rynnäkkötykkipataljoona

Musti picupin lavalle?

Kenttäkokemusta on, tuoretta! :D

Kuvassa mennään varavoimanlähteellä.

WORLD_NEWS_LIBYA_2_LA.jpg
 
Kenttäkokemusta on, tuoretta! :D

Kuvassa mennään varavoimanlähteellä.

WORLD_NEWS_LIBYA_2_LA.jpg

Mä olen muutenkin ihastunut noihin autoihin. Mun mielestä niitä voisi jakaa vaikka kuinka paikallisjoukoille. Alueellisilla ne korvaisi hyvin stenatut BMP-1:t erikoisolosuhteissa jne..
 
Hiluxit on niitä parhaita! Jos ne kelpaa ISISille niin kyllä ne minullakin välttää.
 
Kysyin toisessa aiheessa asiantuntijalta rynnäkköpanssarivunujen konetykin tehosta, kun tässä aiheessa sitä on vähätelty. Minä tulkitsen tätä niin, että 30 mm on tehokas myös kaivautunutta vihollista vastaan:

Jos otetaan vaikka avopoteroon kaivautunut vihollinen. Meillä on 2 vaihtoehtoa tuhota vihollinen: ampua sarja (sarjoja) poteron eteen jolloin potero pettää tai edessä sirpaloituvien kranattien sirpaleet tavoittavat poteron asukin ja vihollinen kuolee. Toinen vaihtoehto on ampua sarja (sarjoja) poteron ympärillä oleviin puihin jolloin kranaatit sirpaloituvat poteron päällä/sivuilla ja sirpaleet tavoittavat poteron asukin ja vihollinen kuolee.

"Bunkkerit" ja katetut pesäkkeet on helppo tuhota ampumalla sarja (sarjoja) ampuma-aukkoon jolloin kranaatit surpaloituvat poteron sisällä ja sirpaleet tavoittavat pesäkkeen asukin ja vihollinen kuolee. Ei aina tarvita edes osumaa ampuma-aukkoon vaan ammutaan sarja (sarjoja) pesäkkeen etuseinään jolloin bunkkeri pettää, sirpaleet tavoittavat pesäkkeen asukin ja vihollinen kuolee.

ABM:n lisää konetykin tehoa merkittävästi erityisesti suojaamatonta jalkaväkeä vastaan. Ensimmäiset laukaukset ovat aina tehokkaimpia koska vihollinen ei ole vielä suojatunut. Siten ABM lisää RYNNPSV:n tappioden tuottokykyä metkittävästi. Aino miinus on (vielä) korkeahko hinta. Varsinkin nykyaikaisia PST-ohjuksia jotka (voidaan ampua katveen takaa) vastaan erittäin hyödyllinen tarvike tyyppi niin RYNNPSV:ssa kun TSTPSV:ssakin.
 
Kysyin toisessa aiheessa asiantuntijalta rynnäkköpanssarivunujen konetykin tehosta, kun tässä aiheessa sitä on vähätelty. Minä tulkitsen tätä niin, että 30 mm on tehokas myös kaivautunutta vihollista vastaan:

Tuo ei ollut ihan se pointti. Vaan kumpi on tehokkaampi, 30 vs. 120.

Voit käydä kysymässä :D

P.S. Olen muuten tosi yllättynyt että CV9030FIN oli sitä mieltä että CV90 30mm konetykki on kova peli :)

Ja onhan se, ei siinä mitään.
 
Kyse on ainakin minun osalta ollut siitä että onko 30 mm riittävä.

On se sinänsä ihan ok. Sitähän nimenomaan käytetään. Mutta ei vastaa ketjun alkuperäistä ajatusta massiivisesta suora-ammuntatulivoimasta.

Sitä paitsi, koko tätä mainiota ketjua ei olisi, jos vain hankittaisiin lisää 30mm :)
 
On se sinänsä ihan ok. Sitähän nimenomaan käytetään. Mutta ei vastaa ketjun alkuperäistä ajatusta massiivisesta suora-ammuntatulivoimasta.

Sitä paitsi, koko tätä mainiota ketjua ei olisi, jos vain hankittaisiin lisää 30mm :)
Jos ei muuta, niin nyt sitten tuli kaikille selväksi että myös 30 mm tekee ikäviä juttuja kaivautunutta jalkaväkeä vastaan (jos siis luottaa CV:n sanaan - minä luotan).

Ketju on kyllä sinänsä mainio, sillä vaikka en kannatakkaan rynnäkkötykkien hankkimista, on tälläiset aiheet mielenkiintoisia spekuloitavia jos niissä on edes hieman realismia (vrt. Juken ultrakevyet hävittäjät). Tästä syystä olen myös tykännyt joistain tämän ketjun viesteistä joissa puolustellaan rynnäkkötykkien hankkimista, vaikka en todellakaan ole sitä mieltä että niitä pitäisi hankkia, vaan lähinnä koska ne on mielenkiintoisia viestejä, vaikka ideaa pidänkin kyseenalaisena.
 
Mä olen muutenkin ihastunut noihin autoihin. Mun mielestä niitä voisi jakaa vaikka kuinka paikallisjoukoille. Alueellisilla ne korvaisi hyvin stenatut BMP-1:t erikoisolosuhteissa jne..

Siis mitä? Eihän kaikkia BMP-1:ä ole poistettu! Näin viime viikolla omin silmin kun 2 sellaista jyristeli PsPr kolonnassa Hätilään VT3 pitkin.
 
Kenties Raskas Jalkaväen Taisteluajoneuvo olisi loistava valinta rynnäkkötykiksi?
http://www.doria.fi/handle/10024/98703

Vielä kun saataisiin tankin tulivoima jalkaväen taisteluajoneuvoon ja voitaisiin keskittyä pelkästään niihin, säästyisi paljon rahaa kun ei tarvitse olla valtavaa listaa erilaisista panssareista, voitaisiin siirtyä yhteen universaaliin suunnitelmaan jota muokataan tarpeen vaatiessa. Monet valtiot niitä jo suunnittelevat ja jotkut valmistavat ja käyttävätkin. Ei ole mitään järkeä että ajoneuvo joka kuljettaa 8 sotilasta ja pitäisi niitä tukea on huonommin suojattu kuin tankki, yhtä vaarallisia tehtäviä kummallakin, mutta toisen tehtävänä on kuljettaa iso määrä sotilaita sisällä - mutta on silti heikommin panssaroitu.
Heikko panssarointi muuten juontaa juurensa kylmän sodan alkuun jolloin kaikenlaiset uudet panssarintorjunta aseet oli kehitetty, mm Panzerfaust kykeni läpäisemään lähes mitä vaan. Nykypäivänä ja pitkän rauhan Euroopassa ansiosta sanoisin että panssari on nyt niin hyvin suojaava panssarintorjunta aseita vastaan että siihen kannattaa panostaa enemmän.
 
En koe, että rynnäkkötykin tarvitsisi kantaa jalkaväkeä. Tietenkin, jos tstpsvn torni korvataan miehittämättömällä tornilla niin tilaa saattaa tulla muutamalle jalkautuvalle, mutta vaunun konstruktiota pitäisi edelleen muuttaa. Joku valmis alusta, jolla on tarpeeksi kantokykyä ottaa vastaan esim Stanag 5/6 vaatima paino ja yhden miehen torni. Mitä Defence Journalista lukenut eri tornimalleista liittyen Australian Land 400 kauppaan niin olen tullut tulokseen, että juuri yhden miehen torni on rynnäkkötykille sopiva kompromissi.

Edit. Hitto, en enää muistan sen lehden oikeaa nimeä eikä sivumuistista meinaa löytyä. Aussi, kuukausittain ilmestyvä julkaisu, auttakaa veljeä mäessä.

Editedit. Ja Defence Technology Review se olikin.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa mieleen, että ruotsalaisten vanha IKV91 sopisi kuin nyrkki kouraan rynnäkkötykiksi jalkaväen tukemiseen ja siihenhän se oli rakennettukin.
 
Back
Top