Simulaattori-keskustelu

Hiukan yksinkertaistaen/kärjistäen: olen ymmärtänyt että Steel Beasts Pro on koulutussimulaatio. Käytössä myös Parolassa. Steel Beasts on tietokonepeli (= sama ohjelmisto riisuttuna ja viihteellistettynä).

Kyseessä on Steel Beasts Pro PE ja siinä erona voi olla asejärjestelmien ja esim. panssaroinnin mallinnus, siis se kaikki turvaluokiteltu data. Muilta osin kai hyvin lähellä toisiaan. Nämä ammattilaisasiakkaat tietenkin voivat tilata haluamiaan lisäjuttuja tuohon perusalustaan. Homma lähti silloin 90-luvulla liikkeelle pelistä joka sitten myöhemmin muovautui todelliseksi simulaatioksi ja tätä sitten ruvettiin myymään myös siviileille.
 
Mikäs se taktisen tason peli oli, en tiedä käyttävätkö intissä, tuskin, en saa nimeä mieleeni... WW2 kertoo ja on siihen muutakin laitettu toki myöhemmin.

EI OLE Typhoon of Steel. EI OLE Steel Panthers World At War. EI OLE Panzer General. Mutta joku semmoinen samankaltainen, taktisen tason juttuja, pienin yksikkö on ryhmä ja isoin on tankki/tykki mitä siinä liikutetaan. Hyvä grafiikka, suomalaisiakin skenaarioita, Raate Road jne. yms.

Muistaako joku nimen? Piru kun ärsyttää, kun en muista.
 
Ei ole Close Combat eikä mikään Combat Mission sarja... :(
 
RF-simulaattorin käytettävyys tutkakoulutuksessa tulevaisuudessa
Vallius, Pauli (2015)
https://www.doria.fi/handle/10024/113986

"Tiivistelmä:
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, että radiotaajuisen simulaattorin käytettävyys tutka-ELSO-koulutuksessa nyt ja tulevaisuudessa on hyvä. Tutkimuskysymykseen vastattiin teemahaastattelujen pohjalta. Varsinaista päätutkimuskysymystä varten selvitettiin koulutuksen asettamat vaatimukset simuloinnille. Tutkimuksessa muodostettiin vaatimukset simulaattorille eri koulutustasoilla. Tasoja muodostui viisi: perustaso, ELSO-tasot 1 ja 2, maastoharjoittelu sekä tutkaverkkojen koulutus. Vaatimukset joka tasolla määrittelivät neljää suurta kokonaisuutta: maalit, häirinnät, tutkaympäristö ja koulutusympäristö, jotka edelleen jakautuivat useisiin vaatimuksiin. RF-simulaattorin hyviä puolia ja ongelmakohtia verrattiin vaatimuksiin. Lopuksi pohdittiin vielä tutkatekniikan mahdollisesti tulevia kehityskohteita ja niiden vaikutuksia RF-simulaattorin suorituskykyyn. Näin päästin tämän tutkimuksen tulokseen, että vaikka RF-simulaatiolla on rajoituksia, pääasiassa ilmateitse toimittaessa, jolloin vaihtelevan suuntatiedon tuottaminen on ongelmallista, on sen suorituskyky monilla alueilla erittäin hyvä nyt ja lähitulevaisuudessa."
 
Prkl, uusin löytyisi koneelta pölyttymästä kun pelikaverini ei enää jaksa pelata
Mikäli kyseessä on Black Sea tai käytännössä mikään muu uudemmista (BN, FI) niin iske toki YV:tä ja pistetään höpinää tötteröön.

Se taktiksen tason peli, jota PV:ssä käytetään taitaa olla nimeltään VBS, tai Virtual Battlespace. Käytännössähän kyseessä on ArmA - pelisarjan raskasversio samalta yhtiöltä.
 
virtual-reality-fighting-dome.jpg


It’s not the Star Trek holodeck but a computer-generated reality “dome” in Massachusetts should immerse warfighters in a virtual environment that not only tests their skills, but allows Army researchers to assess soldier cognitive abilities.

The virtual reality dome is the creation of researchers at the U.S. Army Natick Soldier Research, Development and Engineering Center, where a Cognitive Science and Applications Team hopes to study the impact of real-world operational situations on decision-making, spatial memory and wayfinding.

The simulations will be modeled on real-world locations.

“The integration of multiple input modalities, along with multisensory feedback, increases the realism, immersion and engagement on behalf of users subjected to prolonged, workload-intensive activities,” cognitive science team leader Dr. Caroline Mahoney said.

The dome is a concave virtual-reality system that provides a full 180-degree horizontal field, using high-density, front-projection to create a high-resolution, visual world.

Other scientists at the Natick lab are developing metrics for measuring cognitive workload during mission tasks. This will enable researchers to assess how new equipment and technology born by soldiers effects their cognitive abilities, according to Mahoney.

The data from those measurements will eventually help in the design and development of soldier technology and equipment by center researchers and outside equipment manufacturers.

Down the road the lab will add to the dome’s capabilities. New features will include whole-body motion tracking, low-frequency vibration, directional wind and “vibro-tactile collision feedback” – merging vibration and touch to give participants a sense of physical constraint.

“In the coming years, additional input modalities and multisensory feedback will be developed and integrated into the system to increase immersion,” Mahoney said.
http://www.defensetech.org/2016/03/...ldier-thinking-in-virtual-combat-environment/
 
Laitetaan vaikka tänne. Luulen että @Mustaruuti ja @peelo voisi ainakin olla kiinnostuneita.


On Modeling, simulation and optimization of military air operations
Kai Virtanen

Kai Virtanen works as professor of operations research at Aalto University School of Science. Kai has worked for over 20 years in projects with the Finnish Air Forces. In the projects, he has used methods of operations research in air warfare and operations, and assisted in developing the supporting technologies. (Slides)

Using platoon level agents in combat simulation studies
Bernt Åkesson

Bernt Åkesson works as a principal scientist at the Finnish Defence Research Agency. Bernt's research themes are related to developing computational models to evaluate combat components. (Slides)

Otettu täältä: http://www.operaatiotutkimus.fi/seminaarit/116/

Tuo Kai Virtanen on tehnyt tälläistä työtä: "Virtasen tutkimusryhmä on soveltanut ja kehittänyt optimointi- ja simulointimenetelmiä sekä päätösanalyysin tarjoamia tekniikoita ilmataistelun ja ilmaoperaatioiden suunnitteluun sekä ilmavalvontajärjestelmän ja lentoteknisen tukeutumisjärjestelmän käytön tukemiseen. Hankkeissa kehitettyjä esimerkiksi dynaamisten optimointitehtävien ja differentiaalipelien numeerisia ratkaisumenetelmiä, simulointitulosten analysointimenetelmiä ja päätöksenteon tukimalleja voidaan hyödyntää myös siviilimaailman sovelluksissa, kuten talous-, energia- ja ympäristösovelluksissa" http://www.operaatiotutkimus.fi/lehdet/lehti116.pdf
 
trenazher-1u35m.jpg


Russia has adopted a small arms training system called 1U35M (1У35М)․ It is designed by a company called TsNII Toch Mash (ЦНИИ Точ Маш, stands for Central Scientific – Research Institute for Precision Machine Engineering). The system simulates both the gun report and the recoil impulse. So it is as close to a real gunfire as possible.
http://www.thefirearmblog.com/blog/...-arms-training-system-simulates-real-gunfire/

Naapurin uusi koulutus simulaattori.

This training system consists of the targeting sensors, sound and recoil imitation mechanisms and replicas of actual guns. The replica guns are identical to their real counterparts both in dimensions and weight. Controls of those training guns are also identical to originals. So the trainee can learn how to operate the weapon system (safety, magazine and charging handle manipulations) and how to aim/shoot.

The built-in system fully duplicates the recoil of a real gun both in the single shot and full auto modes. This system is possible to use for AK-74, RPK-74, PKM, RPG-7 and GP-25 (under barrel grenade launcher) weapons training. Depending what kind of weapon is chosen, report and recoil imitation mechanism adjust accordingly.

Shooters can also choose between different types of static or moving targets. The 1U35M collects the DOPE data of each trainee and allows to analyze shooter’s mistakes and correct the errors.

Another part of the training system is the software for learning the theory of shooting discipline. The software allows simulating real word environments by inputting data such as distance to target, target size, wind speed and direction etc. Then with the preset ballistics of the chosen weapon, students can calculate the impact points and practice in making the proper adjustments on virtual scope reticles.

This training system is a result of two-year work of the company and it allows quickly and effectively train a large number of recruits in a relatively short time period. Thirty sets of such systems are already in use with Russian armed forces and probably more will be supplied in future.
 
Näin varusmiehet harjoittelevat - kymmeniä miljoonia maksanut järjestelmä käyttöön koko maahan
Keskiviikko 31.05.2017 klo 20:37


Puolustusvoimat esitteli käyttämäänsä Kasi-simulaatiojärjestelmää keskiviikkona Kouvolassa meneillään olevan harjoituksen yhteydessä.


http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201705312200176448_u0.shtml
 
Lähde: http://www.reservilainen.fi/uutiset...ttaa_jokaista_varusmiesta_sotasimulaattorilla

"14.02.2017
Intti uudistuu: Puolustusvoimat alkaa kouluttaa jokaista varusmiestä sotasimulaattorilla
Paavo Airo
IMG_9565.jpg

Kaartin jääkärirykmentin varusmiehet harjoittelivat simulaattorilla tiistaina Santahaminassa.
Paavo Airo Helsinki
Puolustusvoimat satsaa vahvasti virtuaalikoulutukseen. Ennen tätä vuotta Puolustusvoimilla oli käytössään vain 80 työasemaa, joilla voitiin käyttää sotasimulaattoria koulutusvälineenä. Nyt niitä on noin 1 000. Puolustusvoimien koulutuspäällikkönä työskentelevän prikaatikenraali Jukka Sonnisen mukaan tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa jokainen varusmies törmää tietokonekäyttöiseen Virtual Battlespace 3 -sotasimulaattoriin useita kertoja palveluksensa aikana.

– Varmasti ensi vuosikymmenellä tällaisia sovelluksia on entistä enemmän ja esimerkiksi mobiilia hyödynnetään enemmän, Sonninen sanoo.

Kyseinen sotasimulaattori on ollut vajaan kymmenen vuotta Puolustusvoimien käytössä ja Panssariprikaati on kehittänyt sitä. VBS 3 on kaupallinen tuote ja monien muidenkin maiden armeijojen käytössä.

Simulaattorilla voidaan harjoitella kaikkea samaa kuin luonnossakin, esimerkiksi aseenkäyttöä. Tietenkään se ei korvaa aitoja aseenkäsittelyharjoituksia, mutta Puolustusvoimat luottaa simulaattoriin enemmän kuin perinteisiin oppitunteihin, joilla vain kuunnellaan opetusta.

– Virtuaaliharjoituksia tulee noin kaksi tuntia viikossa. Perusmalli on, että aamupäivällä tehdään virtuaaliharjoitus ja iltapäivällä tehdään se oikeasti, Sonninen kertoo.

Harjoituksia voi olla enemmänkin, jos esimerkiksi käy johtajakoulutuksen.

Sotilaita simulaattorin harjoituksessa voi olla vaikkapa kymmenen tai 1 000. Maastot mallinnetaan oikeanlaisiksi eli esimerkiksi Santahaminan varusmiehille virtuaaliympäristö näyttää Santahaminalta. Neljä varusmiestä palvelee parhaillaan Santahaminassa niin sanottuna VKY-varusmiehenä (virtuaalikoulutusympäristö). Yksi toimii mallintajana, kaksi ohjelmoijana ja yksi heistä on keskittynyt paljon karttojen tekemiseen.

Alla olevalla videolla Santahaminan varusmiehet käyttävät simulaattoria. Juttu jatkuu videon jälkeen.



Reserviläisetkin voisivat käyttää simulaattoria

Syitä simulaattorin käyttöön on monia. Säästyy aikaa, rahaa ja paukkupatruunoja. Toistoja saadaan lyhyessä ajassa paljon ja pienemmällä kouluttajamäärällä voidaan antaa henkilökohtaisempaa koulutusta.

– Tämä on uusi keino oppia paljon paremmin ja halvemmalla. Tämä tulee muuttamaan oppimista, opetusta ja koulutusta rajusti tulevien vuosien aikana, Sonninen sanoo.

Sonninen uskoo, että virtuaalikoulutuksesta on hyötyä reservinkin kouluttamisessa muun muassa siksi, että kertausharjoituksissa aikaa on perinteisesti vähän. Hän myös uskoo, että vapaaehtoisia harjoituksia voitaisiin järjestää Puolustusvoimien luokkatiloissa viikonloppuisin, kun varusmiehet käyttävät koneita arkisin.

– Tätä voitaisiin hyödyntää MPK:nkin toiminnassa.

Myös Rajavartiolaitos käyttää samaa simulaattoria."

Allekirjoittaneella on ollut ilo tutustua ja vähän kokeillakin kyseistä simulaattoria. Haastelin samalla varusmiesten kanssa jotka sitä käyttivät ensimmäisiä kertoja ja sanoivat että etenkin johtajalle se tarjoaa paljon hyvää treeniä mutta tuntui ihan "jakke jääkärilläkin" olevan mielenkiintoista puuhaa tehdessään tehtäviään. Eivät vaikuttaneet ns vieraskoreilta vaan ihan aidosti pitivät hommasta.

PS. Ja MPnettiläisille tärkein seikkakin on huomioitu: kuninkaallinen RK on mallinnettu hienosti, sillä oli hyvä paukutella simulaattorissa. ;)
 
KASI-simulaattorit osana johtaja- ja kouluttajakoulutusta

Korpela, Sami (2013-03)
Tämä tutkimus käsittelee KASI-simulaattorijärjestelmän käyttöä osana johtaja- ja kouluttajakoulutusta.
Maavoimien vuosien 2013–2017 toimintasuunnitelman mukaan puolustusvoimat
on laajentamassa KASI-järjestelmää ja näin ollen myös lisäämässä sen käyttöä. Simulaattoreiden
merkitys on ollut jatkuvasti kasvava myös kustannussyistä. Simulaattorijärjestelmää käyttämällä
voidaan saada aikaan säästöjä pitkällä aikavälillä, joka lisää järjestelmän käyttötarvetta.
Samaan aikaan simulaattorijärjestelmällä kyetään luomaan mahdollisimman todenmukainen
sodanajan toimintaympäristö, jossa varusmiehiä koulutetaan heidän omiin erikoistehtäviinsä.

http://www.doria.fi/handle/10024/93366

Oheisessa kandityössä on myös kuvausta kasin ominaisuuksista ja käytöstä jos kiinnostaa lukea.
 
Ideana toki ihan mielenkiintoinen, mutta näin epäterveellisen paljon pelejä pelanneena vähän epäilen siitä saatavaa koulutuksellista hyötyä. Suomessa on suhteellisen vähän e-sports väkeä, varsinkin jos heidät levitetään ympäri varuskuntia. Myöskin kilpapelaamisessa painottuvat ominaisuudet (reaktionopeus, pelintuntemus) ovat yleensä vähemmässä roolissa simulaattoriympäristössä. Toki paineensietokyky ja tiimityöskentely auttavat, mutta on ihan mahdollista että janttereiden pahat tavat (lähinnä sooloilua tarkoitan) saisivat liikaa painoarvoa, ja he kurmottaisivat varusmiehiä niillä, jolloin se joukon yhteistoiminta ja taktinen osaaminen ei olekaan ratkaiseva tekijä, ainakaan samoissa määrin. Varsinkin ilman kouluttajan aktiivista valvontaa voi kilpailuvietti ja ihmisen perusvittumaisuus viedä mennessään, jolloin se harjoitusvastustaja käyttää ennemmin omia kikkojaan kuin kuvaamansa vihollisen realistista taktiikkaa.

Toki voin olla väärässä, aina voi kokeilla. Jos ei muuta, niin ainakin tuo parantaa e-sports-väen halukkuutta käydä varusmiespalvelus, mikä on aina imagollisesti plussaa PV:lle.
 
Ideana toki ihan mielenkiintoinen, mutta näin epäterveellisen paljon pelejä pelanneena vähän epäilen siitä saatavaa koulutuksellista hyötyä. Suomessa on suhteellisen vähän e-sports väkeä, varsinkin jos heidät levitetään ympäri varuskuntia. Myöskin kilpapelaamisessa painottuvat ominaisuudet (reaktionopeus, pelintuntemus) ovat yleensä vähemmässä roolissa simulaattoriympäristössä. Toki paineensietokyky ja tiimityöskentely auttavat, mutta on ihan mahdollista että janttereiden pahat tavat (lähinnä sooloilua tarkoitan) saisivat liikaa painoarvoa, ja he kurmottaisivat varusmiehiä niillä, jolloin se joukon yhteistoiminta ja taktinen osaaminen ei olekaan ratkaiseva tekijä, ainakaan samoissa määrin. Varsinkin ilman kouluttajan aktiivista valvontaa voi kilpailuvietti ja ihmisen perusvittumaisuus viedä mennessään, jolloin se harjoitusvastustaja käyttää ennemmin omia kikkojaan kuin kuvaamansa vihollisen realistista taktiikkaa.

Toki voin olla väärässä, aina voi kokeilla. Jos ei muuta, niin ainakin tuo parantaa e-sports-väen halukkuutta käydä varusmiespalvelus, mikä on aina imagollisesti plussaa PV:lle.

Eihän simuilla touhutessa tarvitse levitellä noita "erikoismiehin" ympäri maata. Verkon katta he voivat olla missä vain.
Siinä olet oikeassa, että kilpapelaaminen on kilpapelaamista, mutta ehkä tätä kautta saataisiin kehitettyä konseptia.
 
Back
Top