Sissikoulutusvarustus ennen ja nykyään

Hejsan kirjoitti:
Onko tämä joku kesäreppu?

thumbnail.php

Hetken jo katoin, että minäkö siinä olen. Mulla on ollut joskus täsmälleen tuollainen varustus mpk:n kurssilla. Silmälasit puuttuu kuvasta niin sen täytyy olla joku muu.

Itse kutsun tuota reppua sipulisäkiksi. Omassani on leima 1961. Käytin samaa reppuyksilöä yläasteen läpi ja ammattikoulussa sekä metsästyksessä. Vieläkin se on käytössä, mutta taskujen pohjat on jo kuluneet puhki.

Vyötärön sivulla keikkuva laukku on kaasunaamarin suojalaukku, joka tässä tapauksessa on varmaan jossain muussa käytössä.

Minulla oli sissiharjoituksessa viime viikonloppuna ljk-rinkka, edelliseen kuuluva päiväreppu ja jotkut laadukkaat liivit eteen. En tiedä miksi noita liivejä kutsutaan, mutta niitä on hyvä kantaa rinkka selässä. Vanhimmat jäärät viisasteli, ettei niillä liiveillä mitään tee. Monilla nuoremmilla sellaiset kuitenkin oli. Joku sopiva olkahihnalaukkukin kävis. Tuota nasselaukkua jotkut näkyy myös kantavan. Itsekin olen sitä kokeillut, mutta sen lukitus ei ole kovin varma silloin kun se laukku alkaa olemaan täynnä. Jos keksin jostain varmemmalla lukituksella olevan olkahihnalaukun niin voisin kokeilla sellaista seuraavaksi, vaikka liivikin on käytössä ok. Liivissä on huonoa se, että se peittää aina takin ja housujen taskut ja sen pukeminen on hidasta ja työlästä. Laitoin kerran pimeessä itseni oikein kunnolla solmuun. Olin saanut jätettyä liivien kiinnityshihnan alle makuupussin suojapussin (punainen) kiristysnarun sekä rynkyn hihnan... Taistele siinä sitten.
 
KIM kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Onko tämä joku kesäreppu?

thumbnail.php

Hetken jo katoin, että minäkö siinä olen. Mulla on ollut joskus täsmälleen tuollainen varustus mpk:n kurssilla. Silmälasit puuttuu kuvasta niin sen täytyy olla joku muu.

Itse kutsun tuota reppua sipulisäkiksi. Omassani on leima 1961. Käytin samaa reppuyksilöä yläasteen läpi ja ammattikoulussa sekä metsästyksessä. Vieläkin se on käytössä, mutta taskujen pohjat on jo kuluneet puhki.

Vyötärön sivulla keikkuva laukku on kaasunaamarin suojalaukku, joka tässä tapauksessa on varmaan jossain muussa käytössä.

Minulla oli sissiharjoituksessa viime viikonloppuna ljk-rinkka, edelliseen kuuluva päiväreppu ja jotkut laadukkaat liivit eteen. En tiedä miksi noita liivejä kutsutaan, mutta niitä on hyvä kantaa rinkka selässä. Vanhimmat jäärät viisasteli, ettei niillä liiveillä mitään tee. Monilla nuoremmilla sellaiset kuitenkin oli. Joku sopiva olkahihnalaukkukin kävis. Tuota nasselaukkua jotkut näkyy myös kantavan. Itsekin olen sitä kokeillut, mutta sen lukitus ei ole kovin varma silloin kun se laukku alkaa olemaan täynnä. Jos keksin jostain varmemmalla lukituksella olevan olkahihnalaukun niin voisin kokeilla sellaista seuraavaksi, vaikka liivikin on käytössä ok. Liivissä on huonoa se, että se peittää aina takin ja housujen taskut ja sen pukeminen on hidasta ja työlästä. Laitoin kerran pimeessä itseni oikein kunnolla solmuun. Olin saanut jätettyä liivien kiinnityshihnan alle makuupussin suojapussin (punainen) kiristysnarun sekä rynkyn hihnan... Taistele siinä sitten.

Meillä tuota vanhempaa reppua kutsuttiin partiorepuksi. Partioreppua käytettiin mielummin kuin sitä "päiväreppua" joka tuli rinkan mukana, lähinnä koon takia. Sipulisäkki oli sellainen makuupussin suojapussin näköinen jota lähinnä käytettiin vain vaihtovaatteiden kuljetuksessa kasarmilla.

Partioreppu kulki rinkassa alueelle jossa sitte rinkat piilotettiin ja partioreppuun pakattiin vähän muonaa, patruunoita ja radio.

Liiveistä en osaa sanoa, ei tullut itsellä mieleenkään pitää niitä rinkan kanssa. Mutta epäilen että tarkoitat sirpaleliivejä.
 
Second kirjoitti:
Millaiset nuo intin chest rigit oikein on?

Tietääkseni Suomen armeijalla ei ole virallisessa käytössä minkäänlaista chestrigiä, vaan M85-tetsarin kolmen lippaan lipastaskusta on tehty erilaisia rinnalla kannettavia viritelmiä irtohihnojen tai varustepussin hihnan avulla, kun toimitaan LJK-rinkan kanssa.

Mielestäni ollaan pahasti hakoteillä, jos sissi tai tiedustelija tarvitsee välittömään käyttöönsä 6-8-10 lippaallista patruunoita. Tiedustelijahan välttää taistelua ja hajautetussa sissitoiminnassa taistellaan ensisijaisesti tähysmiinoin.

Tähysmiinoihin perustuva ja ampuma-aseen käyttöä välttelevä sissitaistelu saattaa tosin perustua siihen, että 1960-luvulla, kun alueellista puolustusta, johon liittyi laajamittainen hajautettu sissitoiminta, kehitettiin, suurin osa sissitoimintaan varatuista paikallisjoukoista (ns. Erilliskomppania P:t) olisi varustettu kivääri m/39:llä tai vieläkin vanhemmilla viiden patruunan kiväärimalleilla. Ryhmässä olisi ollut ehkä muutama muutama Suomi-kp.
 
suksisissi kirjoitti:
Second kirjoitti:
Millaiset nuo intin chest rigit oikein on?

Tietääkseni Suomen armeijalla ei ole virallisessa käytössä minkäänlaista chestrigiä, vaan M85-tetsarin kolmen lippaan lipastaskusta on tehty erilaisia rinnalla kannettavia viritelmiä irtohihnojen tai varustepussin hihnan avulla, kun toimitaan LJK-rinkan kanssa.

Mielestäni ollaan pahasti hakoteillä, jos sissi tai tiedustelija tarvitsee välittömään käyttöönsä 6-8-10 lippaallista patruunoita. Tiedustelijahan välttää taistelua ja hajautetussa sissitoiminnassa taistellaan ensisijaisesti tähysmiinoin.

Tähysmiinoihin perustuva ja ampuma-aseen käyttöä välttelevä sissitaistelu saattaa tosin perustua siihen, että 1960-luvulla, kun alueellista puolustusta, johon liittyi laajamittainen hajautettu sissitoiminta, kehitettiin, suurin osa sissitoimintaan varatuista paikallisjoukoista (ns. Erilliskomppania P:t) olisi varustettu kivääri m/39:llä tai vieläkin vanhemmilla viiden patruunan kiväärimalleilla. Ryhmässä olisi ollut ehkä muutama muutama Suomi-kp.

uuden varustekokonaisuuden mukana itseasiassa tuli chestrig eli tiedustelijanliivi m05. MaK onnistui muutaman kuvankin laittamaan sudettimeen siitä. Kyseessä on ihan normaali pelkästään taistelijan etupuolen peittävä liivi, joka jättää selkäpuolelle tilaa repulle. Muistaakseni kyseessä oli modulaarinen pohja johon voi kiinnittää samoja taskuja kuin taistelijanliivi 05:kin.

Mielestäni chestrig tyyliset liivit ovat hyviä vain repun kanssa käytettynä. Painoa tulee etupuolelle kiusallisen paljon jo normaalilla kahdella tuliannoksella ja juomapullolla (+pikkusälä). Mikäli kyseessä on vielä selän takana ristiin menevät olkaimet, alkaa ketutus hiipiä kuuppaan muutaman syöksyn jälkeen.
 
suksisissi kirjoitti:
Mielestäni ollaan pahasti hakoteillä, jos sissi tai tiedustelija tarvitsee välittömään käyttöönsä 6-8-10 lippaallista patruunoita. Tiedustelijahan välttää taistelua ja hajautetussa sissitoiminnassa taistellaan ensisijaisesti tähysmiinoin.

Tähysmiinoihin perustuva ja ampuma-aseen käyttöä välttelevä sissitaistelu saattaa tosin perustua siihen, että 1960-luvulla, kun alueellista puolustusta, johon liittyi laajamittainen hajautettu sissitoiminta, kehitettiin, suurin osa sissitoimintaan varatuista paikallisjoukoista (ns. Erilliskomppania P:t) olisi varustettu kivääri m/39:llä tai vieläkin vanhemmilla viiden patruunan kiväärimalleilla. Ryhmässä olisi ollut ehkä muutama muutama Suomi-kp.

Hieman tuoreemmassa koulutuksessa ei vältelty kontaktin ottamista, jolloin 3 lipasta kontaktissa sujahti nopeasti. Tällöin tuli esiin tarve, että mikäli meinataan pitää yllätyksellistä kontaktia yllä menestyksellisesti, niin silloin voisi mennä hyvinkin se 4-5 lipasta kontaktin aikana. Tällöin olisi kiva jos olisi heti käsillä se pari henkivakuutuslipasta, jos tulee kiire liikkua eteen tai taaksepäin. Tällöin tarvitaan kuulaa ja paukkuvaa käsille ja riittävästi. :uzi:

Tähän toimeen kyllä riittää sopivan kokoinen reppu tai "nassetasku", tosin paremmin olisi jos 2 tuliannosta olisi käsillä, niin ei tarvitsisi tuplalippaita kolmea kappaletta olla taskuissa vaikeuttamassa liikettä.

Toisaalta kontaktin ottamiseen on kahta koulukuntaa edelleenkin, siitä voidaan joskus myöhemmin taktiikka osiossa keskustella.
 
Itse olen vanhan koulukunnan ukkeli ja varsinkin tiedusteluhommissa välttäisin minkäänlaisen kosketuksen ottamista, sekä väijytykset hoitaisin mielummin R-ainein ilman ampumista joka paljastaa sijainnin liian helposti. Tietenkin kaikissa tapauksissa on paljon muuttujia ja toiminta täytyy sovittaa niiden mukaan.
Kuitenkin vaikka mieluiten välttäisinkin aseenkäyttöä, niin olen sitämieltä että kyllä jokaisella sissillä tulisi olla vähintään 6 lipasta käden uloittuvilla, koska jos joutuu vihollisen kanssa kosketuksiin irtautumisessa kuluu nopeasti paljonkin ammuksia.
Itse olen tykästynyt noihin chest rigeihin, mutta kukin käyttäköön sellaisia varusteita joita tykkää kunhan ne täyttää vaatimukset kullekkin operaatiolle.
Myöskin mielestäni jokaisella tulisi olla myös pistooli toisena aseena jotta ei jäisi aseettomaksi jos jotain tapahtuu pääaseelle.
Vaatetuksen tulisi olla kerrospukeutumista ja materiaalit kannattaisi valita niin ettei ne sula päälle jos joutuu tulen kanssa kosketuksiin.
Myöskin rinkka + pienempi päiväreppu kombo on hieno parannus mitä ei ennen ollut tarjolla.
Nämä eivät tietystikkään ole mitään virallisia toimintamalleja, vaan omia päätelmiä jotka ovat muodostuneet oman kokemuksen ja kantapään, ym. kautta.
 
Iskumies kirjoitti:
KIM kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Onko tämä joku kesäreppu?

thumbnail.php

Hetken jo katoin, että minäkö siinä olen. Mulla on ollut joskus täsmälleen tuollainen varustus mpk:n kurssilla. Silmälasit puuttuu kuvasta niin sen täytyy olla joku muu.

Itse kutsun tuota reppua sipulisäkiksi. Omassani on leima 1961. Käytin samaa reppuyksilöä yläasteen läpi ja ammattikoulussa sekä metsästyksessä. Vieläkin se on käytössä, mutta taskujen pohjat on jo kuluneet puhki.

Vyötärön sivulla keikkuva laukku on kaasunaamarin suojalaukku, joka tässä tapauksessa on varmaan jossain muussa käytössä.

Minulla oli sissiharjoituksessa viime viikonloppuna ljk-rinkka, edelliseen kuuluva päiväreppu ja jotkut laadukkaat liivit eteen. En tiedä miksi noita liivejä kutsutaan, mutta niitä on hyvä kantaa rinkka selässä. Vanhimmat jäärät viisasteli, ettei niillä liiveillä mitään tee. Monilla nuoremmilla sellaiset kuitenkin oli. Joku sopiva olkahihnalaukkukin kävis. Tuota nasselaukkua jotkut näkyy myös kantavan. Itsekin olen sitä kokeillut, mutta sen lukitus ei ole kovin varma silloin kun se laukku alkaa olemaan täynnä. Jos keksin jostain varmemmalla lukituksella olevan olkahihnalaukun niin voisin kokeilla sellaista seuraavaksi, vaikka liivikin on käytössä ok. Liivissä on huonoa se, että se peittää aina takin ja housujen taskut ja sen pukeminen on hidasta ja työlästä. Laitoin kerran pimeessä itseni oikein kunnolla solmuun. Olin saanut jätettyä liivien kiinnityshihnan alle makuupussin suojapussin (punainen) kiristysnarun sekä rynkyn hihnan... Taistele siinä sitten.

Meillä tuota vanhempaa reppua kutsuttiin partiorepuksi. Partioreppua käytettiin mielummin kuin sitä "päiväreppua" joka tuli rinkan mukana, lähinnä koon takia. Sipulisäkki oli sellainen makuupussin suojapussin näköinen jota lähinnä käytettiin vain vaihtovaatteiden kuljetuksessa kasarmilla.

Partioreppu kulki rinkassa alueelle jossa sitte rinkat piilotettiin ja partioreppuun pakattiin vähän muonaa, patruunoita ja radio.

Liiveistä en osaa sanoa, ei tullut itsellä mieleenkään pitää niitä rinkan kanssa. Mutta epäilen että tarkoitat sirpaleliivejä.

Tuota vanhaa reppumallia sanottiin aiemmin sipulisäkiksi. Nyttemmin sitä korvaamaan on tullut varustepussi, jota sipulisäkiksi kutsutaan.
"Päiväreppuna"/"R-tarvike-laukkuna" , jossa kuljetettiin päivvämuonia, putki- ja kylkimiinoja ja käytettiin leipälaukkua.
Rinkat ja muut reput säilytetään kätköissä, vain välttämätön mukana toiminnassa. Tuo leipälaukun pois jättäminen on mielestäni huononnus varusteisiin. Päiväreppu on hyvä välimuoto mutta ei korvaa leipälaukkua kätevyydessään. Varustepussi menettelee miinojen kannossa, etenkin jos on enempi kantamista.

Kuvassa pistää silmään tuo aseen paikka.. Ennen opetettiin että piippu maassa olevan jalan päälle ja ase nopeasti saatavilla.
 
Kuin monta miinoja on mukana?
Se keltainen miina onko se joku panssarimiina? jos on niitä eihän niin monta niitä sovi reppuun?
 
Hejsan kirjoitti:
Kuin monta miinoja on mukana?
Se keltainen miina onko se joku panssarimiina? jos on niitä eihän niin monta niitä sovi reppuun?
Tetsarissa (tst-liivit)kulkee 4kpl telluja, "ryhtinapeiksikin" sanottuja :a-grin: Kyllähän niitä reppuunki mahtuu :a-rolleyes: ..eri asia kuka niitä kantaa..
 
Onko miinat painavia? yks tellus = ? kilo
 
Creidiki kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Onko miinat painavia? yks tellus = ? kilo

10 kg valettua TNT:tä

Kyllä sissit pitää olla riskiä miehiä, 4 tellus 40kilo + reppuvarusteet, lapio?, rynkky..,jopa 50-60 kiloa yhteensä??
 
Hejsan kirjoitti:
Kyllä sissit pitää olla riskiä miehiä, 4 tellus 40kilo + reppuvarusteet, lapio?, rynkky..,jopa 50-60 kiloa yhteensä??

Kyllä niitä ajoittain kaikkia kannetaan, mutta pääosin kamat on kätketty pitkin metsää, ja sissit hipsii minimivarustuksella.
 
Creidiki kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Kyllä sissit pitää olla riskiä miehiä, 4 tellus 40kilo + reppuvarusteet, lapio?, rynkky..,jopa 50-60 kiloa yhteensä??

Kyllä niitä ajoittain kaikkia kannetaan, mutta pääosin kamat on kätketty pitkin metsää, ja sissit hipsii minimivarustuksella.

Joskus olen taisteluharjoituksissa törmännyt sinkopartion kavereihin joilla on 2kpl telluja rinnalla + Apilas sinko siihen päälle ja muu tst-varustus. Tuolla varustuksella on kyllä ääriperseestä liikkua jääkärijoukkueen mukana, hyvin usein kun käy vielä niin että jokainen kaveri kantaa vain omat varusteensa. Eli jääkärit käy kiväärin ja tetsarin kanssa, KvKK-mies kantaa konekiväärin ja tetsarin, sinkomiehet sitten singot ja tellut, kiväärin ja tetsarin.... Mistään varusteiden jakamisesta koko porukan kesken ei tietoakaan ja tottakai keveämmin lastattujen kavereiden vauhdin mukaan mennään :lanssi: Sääliksi kävi sinkomiehiä.

Sissiellä ei sentään ole tätä ongelmaa läheskään siinä suhteessa vaan varusteita tunnutaan tasaavan kavereiden kesken aika paljonkin.
 
No onpas Secondilla huonot kokemukset kuorman tasauksesta. Joskus ammoin Haminan metsissä kyllä tasattiin meille tykkimiehille kovastikin jv:n tavaraa omiemme lisäksi. Siellä opin, että sinkotyypit ovat: raskas sinko, h...etin raskas sinko ja suohon juuttunut sinko.
 
Second kirjoitti:
Creidiki kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Kyllä sissit pitää olla riskiä miehiä, 4 tellus 40kilo + reppuvarusteet, lapio?, rynkky..,jopa 50-60 kiloa yhteensä??

Kyllä niitä ajoittain kaikkia kannetaan, mutta pääosin kamat on kätketty pitkin metsää, ja sissit hipsii minimivarustuksella.

Joskus olen taisteluharjoituksissa törmännyt sinkopartion kavereihin joilla on 2kpl telluja rinnalla + Apilas sinko siihen päälle ja muu tst-varustus. Tuolla varustuksella on kyllä ääriperseestä liikkua jääkärijoukkueen mukana, hyvin usein kun käy vielä niin että jokainen kaveri kantaa vain omat varusteensa. Eli jääkärit käy kiväärin ja tetsarin kanssa, KvKK-mies kantaa konekiväärin ja tetsarin, sinkomiehet sitten singot ja tellut, kiväärin ja tetsarin.... Mistään varusteiden jakamisesta koko porukan kesken ei tietoakaan ja tottakai keveämmin lastattujen kavereiden vauhdin mukaan mennään :lanssi: Sääliksi kävi sinkomiehiä.

Sissiellä ei sentään ole tätä ongelmaa läheskään siinä suhteessa vaan varusteita tunnutaan tasaavan kavereiden kesken aika paljonkin.

Tiedustelijoille annetun pikaisen sissikoulutuksen perusteella se ehkä johtuu siitä että kamaa voi olla hetkittäin kannossa sellaisia määriä että jokaiselle löytyy jotain pientä kannettavaa eikä tarvitse edes kaukaa etsiä. Jotakin raskasta kylkimiinaa on kyllä vaikea tasata mitenkään niin että sitä olisi erikoisen hyvä kantaa. Ne kuormakameli-sessiot kylläkin liittyivät toiminta-alueelle siirtymiseen, sen jälkeen varustus saattoi olla hyvinkin kevyt.
 
juhapar kirjoitti:
No onpas Secondilla huonot kokemukset kuorman tasauksesta. Joskus ammoin Haminan metsissä kyllä tasattiin meille tykkimiehille kovastikin jv:n tavaraa omiemme lisäksi. Siellä opin, että sinkotyypit ovat: raskas sinko, h...etin raskas sinko ja suohon juuttunut sinko.


:a-lipsrsealed:
 
Joo, tuo raskas kylkimiina-laatikko on kaikkein mukavimpia roudattavia, tosin me panimme sen aina aisaan naruilla roikkumaan ja kaksi karjua raahasi sitä....tosi kätevä paketti. hehheh. Toinen tosi kiva ähellettävä on hävityspanos, kantoipa sitä miten tahansa niin se tuntuu joka askeleella aina vaan paremmalta.

Jos ajatellaan vahvistetun sissijoukkueen toiminta-alueella tarvittavan kaman määrää, siis jos ympätään kaikki tavara kehiin, niin kyllä se jää kantamatta yhdellä lonkilla. Siihen kuuluu kankia, lapioita, sahoja, tnt:ä, r-tulilankoja, tavallista tulilankaa, prp-kasa, claymore-läjä, kes/orak-pino, kylkimiinoja kahta laatua, telluja, hälyjä, patruunavarasto, naamiointivälineitä, kevyt heitin plus ammuksia, savuja, valovälineitä, ruokaa noin 500 kiloa, lääkevarasto, paareja, pari kk:ta, jne.jne.jne. Kyllä toiminta-alue on kyettävä valmistamaan ennakolta....suora loikka ilman valmisteluja toiminta-alueelle rajaa niin operaatioita kuin toiminta-aikaakin lujasti. Kantokamoilla ei lopultakaan ihmeitä kähistä.

Monesti olen miettinyt harjoituksia sissitoiminnassa eräässä suhteessa. Mennä karautetaan tänään alueelle ja aletaan sählätä olan takaa. No, jälkiä on paikat täynnä ja auta varjele kovassa tilanteessa, jos setät vastasissit hokaavat tuollaisen alueen. Eli harvoimpa on otettu huomioon se, että toiminta-alue pitäisi säilyä "neitseellisenä" jälkien puolesta ja tien varteen mennään vasta toimintakäskyjen tultua...tai ainakaan koko kööri ei tamppaa tienvarsia poluille "odotellessa ja valmistellessa". Ei siinä ihmeellistä sotasilmää tarvita, jos vaunun katolta huomaa horsmikot lamatuiksi ja vesakot poljetuiksi kumoon...puhumattakaan :Dsuosta, johon jää lohjakat jäljet kotvaksi.
 
baikal kirjoitti:
--

Jos ajatellaan vahvistetun sissijoukkueen toiminta-alueella tarvittavan kaman määrää, siis jos ympätään kaikki tavara kehiin, niin kyllä se jää kantamatta yhdellä lonkilla. Siihen kuuluu kankia, lapioita, sahoja, tnt:ä, r-tulilankoja, tavallista tulilankaa, prp-kasa, claymore-läjä, kes/orak-pino, kylkimiinoja kahta laatua, telluja, hälyjä, patruunavarasto, naamiointivälineitä, kevyt heitin plus ammuksia, savuja, valovälineitä, ruokaa noin 500 kiloa, lääkevarasto, paareja, pari kk:ta, jne.jne.jne. Kyllä toiminta-alue on kyettävä valmistamaan ennakolta....suora loikka ilman valmisteluja toiminta-alueelle rajaa niin operaatioita kuin toiminta-aikaakin lujasti. Kantokamoilla ei lopultakaan ihmeitä kähistä.

Monesti olen miettinyt harjoituksia sissitoiminnassa eräässä suhteessa. Mennä karautetaan tänään alueelle ja aletaan sählätä olan takaa. No, jälkiä on paikat täynnä ja auta varjele kovassa tilanteessa, jos setät vastasissit hokaavat tuollaisen alueen. Eli harvoimpa on otettu huomioon se, että toiminta-alue pitäisi säilyä "neitseellisenä" jälkien puolesta ja tien varteen mennään vasta toimintakäskyjen tultua...tai ainakaan koko kööri ei tamppaa tienvarsia poluille "odotellessa ja valmistellessa". Ei siinä ihmeellistä sotasilmää tarvita, jos vaunun katolta huomaa horsmikot lamatuiksi ja vesakot poljetuiksi kumoon...puhumattakaan :Dsuosta, johon jää lohjakat jäljet kotvaksi.
unohit materiaali-värkeistä nxITohj + mxPstOhj :D
Mitä vielä neitsellisiä..
Runkouria saa ja pitääkin olla kaikilla alueilla tienvarret täynnänsä, kuten harhautuskiemuroitakin jotosteltuna pitkin ja poikin valmiiksi, luonnollisesti t-a:n koko uran (urien) pituudelta.
Periaateena yleensä että jälkiä ei ollenkaan tai mahdollisimman paljon.
Helpompi sotkea paikat kuin pitää siistinä. Valmiiksi sotketussa ei erota uusia sotkuja helposti.. mutta ei kannata vinkkiä soveltaa kotioloissa.
 
Creidiki kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Kyllä sissit pitää olla riskiä miehiä, 4 tellus 40kilo + reppuvarusteet, lapio?, rynkky..,jopa 50-60 kiloa yhteensä??

Kyllä niitä ajoittain kaikkia kannetaan, mutta pääosin kamat on kätketty pitkin metsää, ja sissit hipsii minimivarustuksella.

Jos tulee tositilanne ja sissit säihkäytyy ja on vähän förvirrad ja juokse väärän suuntan niin silloin kampeet jää viholliselle??
 
Back
Top