Sisun ja Pv:n välirikko

Hande kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista nähdä Sisun vastine.

Suomen sotilaan nettijatkoilla on myös Sisun vastine joka on muistaakseni ollut julkisuudessa ennenkin

http://www.suomensotilas.fi/pdf/Sisun_tiedote_kuorma-autojen_laatuongelmista_2011.pdf

Minusta tässä on kaksi mielenkiintoista pointtia eli halusiko materiaalilaitos tuota muistiotaan ensinkään julkisuuteen ja millainen on ollut hankintaprosessi, mitä armeija halusi ja mitä poliitikko päätti tilata?

Hyviä kysymyksiä, mutta sopii kysyä, miksi pv sitten sättii Sisua eikä poliitikoita? Ei kai Sisukaan sentään oman mielensä mukaan voi haluamaansa toimittaa? Ei, kyllä siellä tilausdokumenteissa on prikulleen määritetty se uus-proton lavakin, joka nyt sitten närästää.
 
@J0h1F jatketaan Sisu kuorma-autojen puintia täällä

Kerrotko nyt ensimmäisenä mitä Sisuja on tilattu niiden 80+234+NASAMS hankintojen jälkeen?

Ja ihan tiedoksi välirikossa ei todellakaan ollut kyse mistään mitättömistä akuista tai kolhuista jarruissa.
 
Mistä siinä sitten oli kyse?

Syyt löytyvät MAAVMATLE muistiosta joka on ollut netissä luettavana, ei taida löytyä enää. Sekä E13TP että A2045 todetaan selkeästi että niiden hankkimista ei suositella enää (2011) ja sen lisäksi että tuotekehitykseen Sisun kanssa ei ole edellytyksiä. Hankinnat ohjataan Scanialle ja MBlle tarjousten mukaan, kuten on tehtykin. Volvo myös jollain tavalla mukana yhteistyössä.
 
Mistä siinä sitten oli kyse?
Aiheesta enempää tietämättä veikkaisin että rahasta olisi kyse. Perusteluina sanoisin että katsokaa muiden valtion laitoksien ja kuntien/kaupunkien autohankintoja: Scaniaa voittopuolisesti, ehkä vähän Volvo ja MB. Mutta ei Sisua, kolmen Sisun hinnalla saa neljä scaniaa. Poikkeuksena ehkä maastokuorma-autot, niissä on sisujakin. Kilpailutus taitaa olla kaiken takana tässä..
 
kolmen Sisun hinnalla saa neljä scaniaa. Kilpailutus taitaa olla kaiken takana tässä..
Luulen myös että raha merkitsee. Tosin itse olisin sillä kannalla että pienen hintaeronkin ollessa kyseessä, valmistuksia tulisi keskittää Suomeen.
Juu olkoon vaan ihan mitkä tahansa EU-säännöt, mutta niin se vaan ranskalainenkin tilaa surutta oman maan paikallisilta, koska ymmärtää tukea omaa tuotantoa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Modern_equipment_of_the_French_Army
 
@J0h1F jatketaan Sisu kuorma-autojen puintia täällä

Kerrotko nyt ensimmäisenä mitä Sisuja on tilattu niiden 80+234+NASAMS hankintojen jälkeen?

Ja ihan tiedoksi välirikossa ei todellakaan ollut kyse mistään mitättömistä akuista tai kolhuista jarruissa.
Tämän mukaan 12 ostettiin 2014:
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/armeija-ostaa-kuorma-autoja-kotimaasta/3136214
Armeija ostaa kuorma-autoja kotimaasta
Kotimaa Julkaistu 01.04.2014 11:51

Puolustusministeri Carl Haglund (r.) arvio, että kauppa työllistää monia. Lehtikuva

Puolustusvoimat ostaa 172 raskasta kuorma-autoa Scania Suomelta.

Kauppaan kuuluu myös 12 puoliperävaunun vetoautoa sekä ajoneuvojen huolto- ja korjaussopimus. Kauppaan sisältyy optio 69:n raskaan kuorma-auton ostamisesta myöhemmin.

Koko kaupan arvo on noin 66 miljoonaa euroa. Raha-asiainvaliokunta käsittelee kauppaa huomenna.

Lisäksi puolustusvoimat valmistelee 12:n kevyesti panssaroidun kuorma-auton hankintaa. Sanomalehti Västra Nylandin mukaan autot valmistaa Sisu Karjaan-tehtaallaan Raaseporissa.

Puolustusministeri Carl Haglund (r.) arvioi lehdelle, että kyseessä on iso kauppa.

– Tilauksen arvo on noin kuuden ja kahdeksan miljoonan euron välillä. Kauppa työllistää monia, Haglund sanoo.

Panssaroituja kuorma-autoja käytetään kriisinhallintaoperaatioissa, kuten Libanonissa ja Afganistanissa.
Liekö tuossa Callen aluepolitiikkaa hiukan pelissä, ja että hän olisi vetänyt vähän sopivista naruista PV:n sisällä? Sisun tehdashan on ruotsinkielisellä alueella, ja vaalit olivat tulossa 2015.

Scaniat ja MB:thän ovat olleet maantiekuorma-autoja, ja kuten niitä hankkiessa kilpailutusta perusteltiin, niin jo ennen tätä Sisun ja PV:n sanasotaa oli ne hankittu tavallisella kilpailutusmenettelyllä eikä suorahankintana Sisulta.
Ymmärtääkseni yhtäkään maastokuorma-autoa ei ole ostettu, joka ei olisi ollut Sisu.
 
Viimeksi muokattu:
Sisujen ostamiseenhan liittyi eräs 'pikku' ongelma muutama vuosi takaperin, niitähän ei oikeastaan edes valmistettu johonkin aikaan. Tämä siis ennen kuin nykyinen mb- yhteistyö alkoi. Karjaan tehdas oli käytännössä seis ja koko autonvalmistuksen jatkaminen oli vaakalaudalla. Tämä siis tapahtui kun Renault-yhteistyö loppui ja uutta kumppania ei ollut vielä löytynyt. Tässä vaiheessa taisi yhtiön johtokin ja omistakin vaihtua. Tarkkoja vuosilukuja en nyt muista näille tapahtumille heittää tähän.. Nykyään Sisu Polar toimii ja kauppa käy ilmeisen hyvin, autot tehdään tilaustyönä asiakkaille. Puu, maansiirto, nosturi ja tienhoitoauton tai muun erikoisauton ostaja saa haluamansa auton haluamillaan vermeillä. Mutta mitään bulkkiautoa maantielle ei kannata Sisulta ostaa. Ne saa halvemmalla muun merkkisenä. Oho, tästähän tulikin mainospuhe..
ja se on totta että muissa maissa varmasti vedetään kotiinpäin hankinnoissa minkä sielu sietää. Ja loppuun vielä muistutus valmistajien kokoeroista, Sisu tekee satoja autoja vuodessa, muut merkit saman määrän päivässä tai viikossa.
 
@J0h1F muistan itsekkin tuon 12 ajoneuvon tilauksen, mutta kuten jutussa lukee PV valmistelee niin on hyvin todennäköistä että ei toteutunut. Tuosta ei tainnut olla tuon enempää julkisuudessa ja MAAV MATLE oli aikaisemmin linjannut että Sisuja ei hankita

2011 jälkeen PV on hankkinut MB Actros 6x6 maastokuorma-autoja ihan isompana sarjana. Voi olla että Scanioitakin on tullut. Tämän lisäksi ainakin yksittäisiä MB Zetros 6x6 on hankittu, nuo saattavat olla vain testikappaleita. Näiden lisäksi sitten hankinnassa on ainakin Scanian 8x4 maantiekuorma-autoja
 
Syyt löytyvät MAAVMATLE muistiosta joka on ollut netissä luettavana, ei taida löytyä enää. Sekä E13TP että A2045 todetaan selkeästi että niiden hankkimista ei suositella enää (2011) ja sen lisäksi että tuotekehitykseen Sisun kanssa ei ole edellytyksiä. Hankinnat ohjataan Scanialle ja MBlle tarjousten mukaan, kuten on tehtykin. Volvo myös jollain tavalla mukana yhteistyössä.

Muistion sisällöstä olisi mukava kuulla jotain. Siihen asti tämä on vain huhupuhetta.
 
@J0h1F muistan itsekkin tuon 12 ajoneuvon tilauksen, mutta kuten jutussa lukee PV valmistelee niin on hyvin todennäköistä että ei toteutunut. Tuosta ei tainnut olla tuon enempää julkisuudessa ja MAAV MATLE oli aikaisemmin linjannut että Sisuja ei hankita

2011 jälkeen PV on hankkinut MB Actros 6x6 maastokuorma-autoja ihan isompana sarjana. Voi olla että Scanioitakin on tullut. Tämän lisäksi ainakin yksittäisiä MB Zetros 6x6 on hankittu, nuo saattavat olla vain testikappaleita. Näiden lisäksi sitten hankinnassa on ainakin Scanian 8x4 maantiekuorma-autoja


Scanioita tullut luokkaa 300.
 
Syyt löytyvät MAAVMATLE muistiosta joka on ollut netissä luettavana, ei taida löytyä enää. Sekä E13TP että A2045 todetaan selkeästi että niiden hankkimista ei suositella enää (2011) ja sen lisäksi että tuotekehitykseen Sisun kanssa ei ole edellytyksiä. Hankinnat ohjataan Scanialle ja MBlle tarjousten mukaan, kuten on tehtykin. Volvo myös jollain tavalla mukana yhteistyössä.

Tässä on nyt kuitenkin jotakin substanssia asian käsittelyyn:

https://www.defmin.fi/files/1886/SISU_ka_hank.pdf

Ja onhan se itse muistiokin näköjään vielä netissä! Maanpuolustus.netissä nimittäin.
 
Kyllä, Unimog on ratkaisu:



:cool:
Itsellä on ollut kyseenalainen kunnia ajaa/ työskennellä Unimogilla (U400 malliltaan). Se on kyllä omasta mielestäni ihan paskimmasta päästä käyttämistäni ajoneuvoista/työkoneista. Ehkä jopa paskin ikinä. Työnantajallani oli 2 kpl niitä, onneksi on päästy eroon..
 
Back
Top