Sotasaalisaseet ja niiden käyttöönotto

Tuohon kun vielä saisi valokuvat, mitä mikin tarkoittaa ja mistä ao. kilke löytyy. Onpa kiinnostava!
Hajoaako vaihteet muuten, jos alittaa nuo lämpötilaluvut?

Epäilemättä, jos kyse on jostakin voiteluun liittyvästä. Ei välttämättä heti, mutta lyhentää käyttöikää huomattavasti.
 
Tuohon kun vielä saisi valokuvat, mitä mikin tarkoittaa ja mistä ao. kilke löytyy. Onpa kiinnostava!
Hajoaako vaihteet muuten, jos alittaa nuo lämpötilaluvut?
Riippuu kuinka paljon alittavat. Omat kokemukset ovat T-55/-54:stä, sen moottoria ei saanut edes käynnistää jos öljyn lämpötila oli alle +5 astetta. Talvella piti kipinämiehen käydä katsomassa välillä lämmöt ja tarvittaessa pyöräyttää kone käyntiin. Toinen vaihtoehto oli aamulla yrittää saada esilämmitintä toimimaan mutta se oli sen käynnistäminen oli sen verran hankala projekti että koskaan ei siihen turvauduttu.

Esilämmitin oli metrin pituinen pönttö johon pääsi käsiksi kääntämällä tornin taakse ja kömpimällä tornin pohjalle. Ennen sytyttämistä avattiin vaunun pohjassa oleva pakokaasuluukku ja jonkun piti ryömiä vaunun alle tarkistamaan että luukun tiiviste pysyi kiinni luukussa eikä jäänyt kiinni esilämmittimen pakoputkeeen jossa se olisi palanut. Esilämmitin käynnistettiin hehkutamalla tulppaa ja toivomalla naftan syttyvän. Todennäköisesti näin ei käynyt ja seuraavaksi ilmattiin esilämmittimen polttoaineensyöttö. Ilmauksen jälkeen laite mahdollisesti syttyi, mutta jos näin ei käynyt niin esilämmittimestä avattiin luukku ja tiputettiin palava rätinpalanen polttokammioon. Palavan rätin kanssa suoritettu sytyttäminen saattoi kapiaisten mukaan aiheuttaa pikku leimahduksen sytyttäjän kasvoille.

Vaunun moottoria ei saanut sammuttaa liian kuumana sillä moottoriin olisi saattanut jäädä kuumia pisteitä. Muistaakseni jäähdytysnesteen lämpötila piti saada alle 70 asteen. Jäähdyttäminen suoritettiin huudattamalla konetta lähellä maksimikierroksia, tämä epäloogiselta kuulostava jäähdytystapa johtui siitä että tuuletin oli suoraan kytketty moottoriin ja jäähdytysteho kasvoi kierrosten noustessa. Suurin sallittu kierrosluku oli 2000 rpm, yksilöstä riippuen koneet kiersivät 2100-2200 rpm. Moottorin erikoisuuksiin kuului värinäkierrosalue 1200-1300 rpm jota ei missään tapauksessa saanut käyttää sillä moottori olisi rikkonut itsensä. Värinäkierrosalueen syynä oli moottorin omalaatuinen rakenne, V12 kuudella kiertokangella. Jokaisessa kiertokangessa oli nivelöitynä sivukiertokanki joka aiheutti resonointia tuolla tietyllä kierrosalueella. Alla kuva rakenteesta.
шатунВ2.jpg
 
Tuosta tulee mieleen legenda (jonka totuudesta en mene takuuseen), jossa silloisen NKVD/ONI:n (eli ulkomaantiedustelun heppu) sai käsiinsä USA:n piirustukset jenkkien kuorma-autosta.

NL-valtiossa sitten onnistuivat kehittämään moottorin, joka oli peilikuva alkuperäisestä, kun piirrustukset olivat vahingossa kehitetty väärin päin. :D
 
Tuosta tulee mieleen legenda (jonka totuudesta en mene takuuseen), jossa silloisen NKVD/ONI:n (eli ulkomaantiedustelun heppu) sai käsiinsä USA:n piirustukset jenkkien kuorma-autosta.

NL-valtiossa sitten onnistuivat kehittämään moottorin, joka oli peilikuva alkuperäisestä, kun piirrustukset olivat vahingossa kehitetty väärin päin. :D

Eikös sama lafka (joskin oli vissiin jo silloin vaihtanut nimensä KGB:ksi) onnistunut pöllimään Fiatilta firman hylkäämän automallin piirustukset ja laittoi sitten auton tuotantoon?
 
Riippuu kuinka paljon alittavat. Omat kokemukset ovat T-55/-54:stä, sen moottoria ei saanut edes käynnistää jos öljyn lämpötila oli alle +5 astetta. Talvella piti kipinämiehen käydä katsomassa välillä lämmöt ja tarvittaessa pyöräyttää kone käyntiin. Toinen vaihtoehto oli aamulla yrittää saada esilämmitintä toimimaan mutta se oli sen käynnistäminen oli sen verran hankala projekti että koskaan ei siihen turvauduttu.

Esilämmitin oli metrin pituinen pönttö johon pääsi käsiksi kääntämällä tornin taakse ja kömpimällä tornin pohjalle. Ennen sytyttämistä avattiin vaunun pohjassa oleva pakokaasuluukku ja jonkun piti ryömiä vaunun alle tarkistamaan että luukun tiiviste pysyi kiinni luukussa eikä jäänyt kiinni esilämmittimen pakoputkeeen jossa se olisi palanut. Esilämmitin käynnistettiin hehkutamalla tulppaa ja toivomalla naftan syttyvän. Todennäköisesti näin ei käynyt ja seuraavaksi ilmattiin esilämmittimen polttoaineensyöttö. Ilmauksen jälkeen laite mahdollisesti syttyi, mutta jos näin ei käynyt niin esilämmittimestä avattiin luukku ja tiputettiin palava rätinpalanen polttokammioon. Palavan rätin kanssa suoritettu sytyttäminen saattoi kapiaisten mukaan aiheuttaa pikku leimahduksen sytyttäjän kasvoille.

Vaunun moottoria ei saanut sammuttaa liian kuumana sillä moottoriin olisi saattanut jäädä kuumia pisteitä. Muistaakseni jäähdytysnesteen lämpötila piti saada alle 70 asteen. Jäähdyttäminen suoritettiin huudattamalla konetta lähellä maksimikierroksia, tämä epäloogiselta kuulostava jäähdytystapa johtui siitä että tuuletin oli suoraan kytketty moottoriin ja jäähdytysteho kasvoi kierrosten noustessa. Suurin sallittu kierrosluku oli 2000 rpm, yksilöstä riippuen koneet kiersivät 2100-2200 rpm. Moottorin erikoisuuksiin kuului värinäkierrosalue 1200-1300 rpm jota ei missään tapauksessa saanut käyttää sillä moottori olisi rikkonut itsensä. Värinäkierrosalueen syynä oli moottorin omalaatuinen rakenne, V12 kuudella kiertokangella. Jokaisessa kiertokangessa oli nivelöitynä sivukiertokanki joka aiheutti resonointia tuolla tietyllä kierrosalueella. Alla kuva rakenteesta.
Katso liite: 13709
Ei jumaliste, ihan oikeesti :eek:! Ja minä kun luulin, että Zilien yms. kylmäkäynnistystapa (joku Muurikka-pannun tapainen moottorin alle, johon pa:ta, ja tuleen) oli jo kyllin "rakettitekniikkaa"! En ole tosin tuota Muurikka-pannua koskaan nähnyt (jääkärii itse), mutta kaverit kertoneet. Lapinlisää?
 
Naulan kantaan Lurker. Ja vielä kaupungissa joka on nimetty pitkäaikaisimman Italialian kommunistisen puolueen pääsihteerin Palmiro Togliattin mukaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tolyatti
Fiat sai 124-mallin Neuvostovalmistuksesta lisenssimaksuna öljyä ja autopeltiä. Muuten hyvä, mutta neuvostopelti ruostui luvattoman nopeasti ja romahdutti siten Fiatin maineen. Eikä sekään mainetta nostanut, että markkinoille kylvettiin nyt "ryssänfiiatti" Ladaa.
 
NL-valtiossa sitten onnistuivat kehittämään moottorin, joka oli peilikuva alkuperäisestä, kun piirrustukset olivat vahingossa kehitetty väärin päin. :D
Pekka Kantakosken Punaiset panssarit -kirjan mukaan T-34:n V-2 moottori oli saksalaisen MWM:n moottoritorpedoveneeseen kehittämän koneen kopio. Samaan moottoriin perustuivat T-54/-55, T-62, T-72 ja T-90:n moottorit. Sama moottori puolittamalla saatiin BMP:n suora kutonen. Kohtalaisen kannattava kopiointi siis.
 
Riippuu kuinka paljon alittavat. Omat kokemukset ovat T-55/-54:stä, sen moottoria ei saanut edes käynnistää jos öljyn lämpötila oli alle +5 astetta. Talvella piti kipinämiehen käydä katsomassa välillä lämmöt ja tarvittaessa pyöräyttää kone käyntiin. Toinen vaihtoehto oli aamulla yrittää saada esilämmitintä toimimaan mutta se oli sen käynnistäminen oli sen verran hankala projekti että koskaan ei siihen turvauduttu.


Kyllä T-54/-55 lähtee käyntiin pakkasesta.

Joku oli unohtanut aamulla/yöllä lämmityksen:oops:.

Kun vaunut saatiin käyntiin -25 pakkasetta (normaalisti starttaamalla), oli vähän kiire ettei keritty lämmittelemään konetta.
Kumma kyllä kiitosta ei herunut:mad:.



Ps. Kun MGO V16 saa ”kylmänä käyntiin” on luvassa paljon savua ja joskus tultakin pakoputketta.

 
Kyllä T-54/-55 lähtee käyntiin pakkasesta.

Joku oli unohtanut aamulla/yöllä lämmityksen:oops:.

Kun vaunut saatiin käyntiin -25 pakkasetta (normaalisti starttaamalla), oli vähän kiire ettei keritty lämmittelemään konetta.
Kumma kyllä kiitosta ei herunut:mad:.



Ps. Kun MGO V16 saa ”kylmänä käyntiin” on luvassa paljon savua ja joskus tultakin pakoputketta.

Pari kertaa piti meidänkin käynnistää reilusti pakkasella oleva kone kun junanvaunun tai lavetin päällä ei saa käyttää esilämmitystä. Kone piti ikävää mekkalaa kun kaikki sylinterit ei toiminut.

Vaunun käynnistämisessä oli kertaalleen pikku jännitystä kun akut eivät jaksaneet pyörittää konetta riittävästi ja paineilmapullot vuotivat eikä paine riittänyt käynnistämiseen. Onneksi kone jaksoi juuri ja juuri lähteä käyntiin sähkö- ja ilmakäynnistyksen samanaikaisella käytöllä.
 
Bravo taantumu!

Jos herrat eivät ole vielä nähneet seuraavaa videota niin kannattaa katsoa. Itänaapurin toiseksi viimeisen vitjan vaunukalustoa, joka myös sotamuistomerkkinä muistellaan, käynnistellään jonkin nimettömän entisen kolhoosin koulun takapihalla. Tämä on hienoa, kannattaa katsoa loppuun!

 
Bravo taantumu!

Jos herrat eivät ole vielä nähneet seuraavaa videota niin kannattaa katsoa. Itänaapurin toiseksi viimeisen vitjan vaunukalustoa, joka myös sotamuistomerkkinä muistellaan, käynnistellään jonkin nimettömän entisen kolhoosin koulun takapihalla. Tämä on hienoa, kannattaa katsoa loppuun!

Noita ISU-152:a saatiin 2 kpl sotasaaliiksi Portinhoikassa 25.6.1944. Toinen vaunuista on Panssarimuseossa, mutta toinen ehti olla uusilla omistajilla vain kolme päivää ja tuhoutui taistelussa kolmea T-34 vastaan.

Vaunu ei ollut juurikaan sopiva panssaritaisteluun vaan sopi paremmin bunkkerien ja talojen tuhoamiseen. Tulinopeus oli n. 2 laukausta/minuutti johtuen raskaasta ammuksesta ja kartussilaukauksesta. Toki 48,5 kg painoinen panssarikranaatti jonka lähtönopeus oli 635m/s tuhosi minkä tahansa saksalaisen vaunun riippumatta osumakohdasta.
 
Ei jumaliste, ihan oikeesti :eek:! Ja minä kun luulin, että Zilien yms. kylmäkäynnistystapa (joku Muurikka-pannun tapainen moottorin alle, johon pa:ta, ja tuleen) oli jo kyllin "rakettitekniikkaa"! En ole tosin tuota Muurikka-pannua koskaan nähnyt (jääkärii itse), mutta kaverit kertoneet. Lapinlisää?

Diesel-moottorin esilämmittäminen oli normaalia metsätyömailla. Ihannetilanteessa käytettiin hiiliä kaminasta ja epäihannetilanteessa sytytettiin nuotio. Appiukon mukaan useampikin traktori syttyi palamaan. 35-Verku oli kuulema parempi, kun sen moottorin kyljessä olevan aukon viereen voi pistää palavan trasselitupon, jolloin käyntiinlähtö tapahtuu kuin palmun alta. Tämän teen itsekin silloin harvoin, kun vanha uskollinen pitää saada käyntiin.

Hlökohtaisesti olen käynnistänyt esim. 13tn Volvon dumpperia -30 asteessa hangen sisästä. Akut lämpimässä täyteen latinkiin ja viereen Hitachin kaivuri, josta annetaan apuvirtaa. Pakkosyöttö pohjaan ja kosanilla lämmintä moottorin kylkeen/polttoaineensyöttöön. Näyttää ja kuulostaa ihan käsittämättömän pahalta, mutta niin se vain lähti käyntiin.
 
Diesel-moottorin esilämmittäminen oli normaalia metsätyömailla. Ihannetilanteessa käytettiin hiiliä kaminasta ja epäihannetilanteessa sytytettiin nuotio. Appiukon mukaan useampikin traktori syttyi palamaan. 35-Verku oli kuulema parempi, kun sen moottorin kyljessä olevan aukon viereen voi pistää palavan trasselitupon, jolloin käyntiinlähtö tapahtuu kuin palmun alta. Tämän teen itsekin silloin harvoin, kun vanha uskollinen pitää saada käyntiin.

Hlökohtaisesti olen käynnistänyt esim. 13tn Volvon dumpperia -30 asteessa hangen sisästä. Akut lämpimässä täyteen latinkiin ja viereen Hitachin kaivuri, josta annetaan apuvirtaa. Pakkosyöttö pohjaan ja kosanilla lämmintä moottorin kylkeen/polttoaineensyöttöön. Näyttää ja kuulostaa ihan käsittämättömän pahalta, mutta niin se vain lähti käyntiin.

Jos joudut vielä käynnistelemään kylmästä niin kannattaa lämmittää ensin kosaanilla öljypohja sitten sen verran kääntää avaimesta että kone vähän pyörähtää ja sitten vasta lämmähyttää polttoaine järjestelmää ja imusarjaa, voin kertoa että kone lähtee käyntiin niinkuin kesällä eikä tarvitse kuunnella rumia ääniä.
 
Asun omakotitalossa, jonka autotallissa on tänäkin päivänä nähtävissä hiiltyneitä lautoja seinässä. Alkuperäinen omistaja oli 70-luvulla yrittänyt kylmäkäynnistää Wartburggiaan tms autotallissa kovalla pakkasella. Koeteltuna keinona tietenkin metallisoikkoon bensiiniä ja se tuleen ja jäykän lohkon alle lämpöä :D
 
Ilmeisesti konelan "suomentama" Ural mainoselokuva, filmillä annetaan vinkkejä talviolosuhteisiin esim renkaiden lämmittäminen palavalla bensiinillä ehkäisee niiden murenemista leudossa -60 asteen pakkasessa.
 
Ilmeisesti konelan "suomentama" Ural mainoselokuva, filmillä annetaan vinkkejä talviolosuhteisiin esim renkaiden lämmittäminen palavalla bensiinillä ehkäisee niiden murenemista leudossa -60 asteen pakkasessa.
Huh, poika juuri vaipumassa uneen, avaan videon unohtaneena, että kajarit oli täysillä!!:eek: Poika kyseli havahtuneena, että mikä tuo murina oli :D...
Kohdasta 2:30 eteenpäin aivan mykistävää :). Ja kamiina hytissä :eek:, eipä ole tuollainenkaan tullut mieleen.
 
Back
Top