Sotilaita kehotettiin välttämään virkapuvua

Mua ei naurata se että Suomessa on salauskulttuuri, laiska media ja kansa jonka mielestä on ihan ok että heidät pidetään pimennossa.

Salauskulttuurista olen samaa mieltä, mutta sen kritiikin heitän enemmänkin poliitikoiden suuntaan.

Mitä turvallisuuteen ja tiettyjen detaljien salaamiseen sitten tulee: viranomaisilla täytyy olla tietynlainen keskustelukanava median kanssa, jonka avulla sovitaan pelisäännöistä yksittäisten tarinoiden kanssa. Jos enemmän informaation päästäminen antaisi ilmi tutkinnallisia yksityiskohtia ja tietoja, niin se hyödyttää vain ja ainoastaan niitä, jotka kyseisen uhkakuvan ovat luoneet.

Osuu aiheeseen vaikka vähän kärjistäen kuiteski: http://metro.co.uk/2015/04/03/charl...dia-for-revealing-their-hiding-place-5133389/

Eli lyhyesti: Ranskan ampumistapauksen aikana uutiskanava kertoi livelähetyksessä, että yhdessä rakennuksessa on ihmisiä piilossa kylmähuoneessa. Mitä jos kyseiset ampujat olisivat olleet TV:n ääressä ja kattoneet kyseistä kanavaa?

Ymmärtänet pointin tässä. Olen samaa mieltä, että Suomessa salataan asioita välillä aivan turhaan ja liikaa, mutta viranomaisilla tulee olla kyky blokata tiettyjä tietoja yksityistapauksissa. Tavallinen kansa ei tee sillä tiedolla mitään, eikä se kosketa heitä; tässä tapauksessa se koskettaa vain Puolustusvoimien henkilöstöä ja heidän perheitään, joiden uskon olevan hyvinkin briiffattu asiasta.
 
Koittaisivat nyt päättää, että pidetäänkö sitä pukua vai ei.
http://maanpuolustus.net/threads/sotilaita-kehotettiin-välttämään-virkapuvua.4216/page-6
Eversti oudoksuu ammattisotilaan esiintymistä alasti telkkarissa: "Yllättävää ja erikoista"
Kuva: Ruutu.fi
Jämsäläinen aliupseeri Juuso oli täysin alasti treffeillä Nelosen Aatami etsii Eevaa -deittiohjelmassa maanantaina.

07:15
Jämsäläinen Juuso esiintyi alasti maanantai-iltana Nelosen uudessa tosi-tv-sarjassa Aatami etsii Eevaa. Parinhakuohjelmassa esiinnytään sukupuolielimiä peittämättä.

26-vuotias Juuso on ammatiltaan aliupseeri. Nelosen nettisivulla hän kertoo työskentelevänsä ”Tikkakoskella armeijan palveluksessa”.

Sotilaan käyttäytymisestä on olemassa tarkat säännöt. Sopimattomasta käyttäytymisestä ammattisotilas voi saada muistutuksen, varoituksen tai kurinpitosakon.

Oliko soveliasta, että Puolustusvoimien palveluksessa oleva aliupseeri esiintyi alasti television viihdeohjelmassa, viestintäjohtaja, eversti Mika Kalliomaa Pääesikunnasta?

– Niin, kuka ylipäänsä arvottaa sopimattoman käytöksen rajan, kun tällainen ohjelma on ylipäänsä tehty, Kalliomaa vastaa ja jatkaa:

– Lähtökohtaisesti alasti esiintyminen tv:ssä, joka on kiistatta julkista, ei ole soveliasta sotilaalle, mutta tarkemmin en voi kommentoida, koska ohjelmaformaatti ei ole minulle tuttu.

Lain mukaan sotilaan pahennusta aiheuttava käytös on tuomittavaa.

Onko se pahennuksen aiheuttamista, kun esiintyy liki miljoonalle katsojalle ilman vaatteita televisiossa?

– Lakipykälien mukaan tämä tulkinta on jonkun tehtävä. Henkilökohtaisesti totean, että sotilaan alasti esiintyminen tv:ssä on lähtökohtaisesti yllättävää ja erikoista käytöstä, Kalliomaa vastaa.

Kalliomaan mukaan Puolustusvoimat ei ole erikseen ohjeistanut ammattisotilaitaan erikoisia tv-esiintymisiä varten.

– Kun kyseessä on julkinen esiintyminen ja vieläpä tämänkaltainen, pitää sotilaan itse pohtia, pitäisikö asiasta kysyä esimieheltä ennen osallistumista.

Kalliomaan mukaan sotilaan on aina muistettava ”Puolustusvoimien näkökulma”, kun hän esiintyy julkisesti, myös vapaa-ajallaan.

– Tämä koskee kaikkia julkisia tilanteita, joissa sotilas on liitettävissä Puolustusvoimien palveluksessa olevaksi henkilöksi.

Ohjeistaako Puolustusvoimat sotilaitaan käyttäytymään myös vapaa-ajalla?

– Mielestäni kaikille annetaan selvät ohjeet, jotka ovat linjassa sotilaan sopimattomasta käyttäytymisestä laaditun lain kanssa, Kalliomaa vastaa.

Ilmavoimien esikunnasta Tikkakoskelta ei tiistaina kommentoitu ammattisotilaan tv-nakuilua, koska asian käsittely on kesken.

Nelonen tiedotti tiistaina, että ohjelman aloitusjakso tavoitti maanantai-iltana parhaimmillaan 887 000 silmäparia ja keskimäärinkin 495 000 katsojaa.
 
Kieltämättä aika erikoinen ja arvostelukyvyn puutteesta kertova ratkaisu tältä opetusaliupseerina työskentelevältä ylikersantti Sundilta, joka palvelee Tikkakoskella.

#ylilauta

Kyllä. Nimi ja palveluspaikka olivat netissä samalla hetkellä, kun nakki vilahti telkussa... Itse ohjelmasta totean pikakatselun jälkeen, että aika pillunkipeä tarvitsee olla, jotta tuollaiseen lähtee messiin ja vaarantaa oman uransa, sillä jakson nainen oli ehkä 2½/5 tasoa ja häppärit roikkuivat niin, että uskoin tuulen tarttuvan niihin kuin Dumbon korviin.
 
Back
Top