SS panttipataljoona...

veffeade

Eversti
Tästä taustadokumentti. Tästä voisi heittää kommenttia esim. miksi lähtivät, miksi saivat karkoituksen (tai lähtivät itse karkuun) ja mitä heistä tuli isona. Muistelkaamme ensin ystäväämme A. Zhdanovia ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Andrei_Zhdanov

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalainen_Waffen-SS-vapaaehtoispataljoona

 
Last edited by a moderator:
Jossain tuolla Grozyn seutuvilla omakin sukulainen kaatui kyseisessä joukossa.
Se mikä on tutkimatta,ainakin hutkimatta tutkimatta on väite siittä että ss-miehet suomeen palattuaan hajautettiin eri yksiköihin viemään kokemusta,ja paikkaamaan tappioita,mutta myös siittä syystä että valtion poliisilla oli selkeät vihjeet vallankaappauspuheista. Osa näistä miehistä oli vakaumuksellisia Natseja. Toivottavasti kukaan ei suutu tästä,mutta onko se totuus on eri asia. Itse uskon siihen että näin oli,ja uhka kaataa suomen hallitus vallankaappausyrityksellä jos se ryhtyy erillisrauhaan oli olemassa. Tosin miesvahvuus moiseen olisi aika vähäinen ollut. Eli uskon ainakin että osa oli Natsimielisiksi kääntynyt.

Toinen mielenkiintoinen asia on että suomalaisia ei ollut pelkästään omassa ss-porukassaan. Kun lukee Karl-Erik Ladausta juttua jossa kerrotaan,että hän liittyi ss-joukkoihin 41 ja kohosi ensimmäisenä suomalaisena komppaniapäälliköksi Viking divisioonassa,niin herra itse kertoi minulle aivan toisenlaisen tarinan viimeisinä vuosinaan sänkypotilaana..Täysin eroavan virallisesta historiasta.

Tunsin miehen henkilökohtaisesti ja usein kävin hänen luonaan työni puolesta juttelemassa. Hän väitti minulle kivenkovaa , että hän johti saksalaista Ss-komppaniaa ja oli jo mukana ihan sodan alusta asti. Kertoi tarkat päivämäärät,milloin ylitti rajan kesällä 41 sekä muisti tarkalleen kellonaikaa myöten koska oli ensimmäinen viholliskosketus.
Mainitsi myös että sodan jälkeen ei näistä asioista voinut puhua,koska oi aivan toisen luokan kansalainen.
Jos näin on,kuten uskon. Mies oli kuitekin järjissään,niin 41-saksalaisen ss-komppanian päällikkönä ei voi olla kukaan muu kuin pesunkestävä natsi. Rauha hänen sielulleen,ja anteeksi jos olen väärässä.
 
Monet natsismin ajatukset eivät olleet vieraita suomessa tuohon aikaan. Osa lähtijöistä oli varmasti kallellaan tuohon suuntaan. Jälkikäteen sitten syitä muuteltiin ilmiselvästä syystä. Natsismi karisi varmasti osastaa, osassa ehkä vahvistui. Totutta voi olla vaikea selvittää enää, aihe olisi kyllä mielenkiintoinen.

Samoin osa joukon ja yksilöiden kokemuksista on haudattu varmasti niin syvälle, ettei niitä luotettavasta lähteestä löydetä.
 
aj77 kirjoitti:
Jossain tuolla Grozyn seutuvilla omakin sukulainen kaatui kyseisessä joukossa.
Se mikä on tutkimatta,ainakin hutkimatta tutkimatta on väite siittä että ss-miehet suomeen palattuaan hajautettiin eri yksiköihin viemään kokemusta,ja paikkaamaan tappioita,mutta myös siittä syystä että valtion poliisilla oli selkeät vihjeet vallankaappauspuheista. Osa näistä miehistä oli vakaumuksellisia Natseja. Toivottavasti kukaan ei suutu tästä,mutta onko se totuus on eri asia. Itse uskon siihen että näin oli,ja uhka kaataa suomen hallitus vallankaappausyrityksellä jos se ryhtyy erillisrauhaan oli olemassa. Tosin miesvahvuus moiseen olisi aika vähäinen ollut. Eli uskon ainakin että osa oli Natsimielisiksi kääntynyt.

Toinen mielenkiintoinen asia on että suomalaisia ei ollut pelkästään omassa ss-porukassaan. Kun lukee Karl-Erik Ladausta juttua jossa kerrotaan,että hän liittyi ss-joukkoihin 41 ja kohosi ensimmäisenä suomalaisena komppaniapäälliköksi Viking divisioonassa,niin herra itse kertoi minulle aivan toisenlaisen tarinan viimeisinä vuosinaan sänkypotilaana..Täysin eroavan virallisesta historiasta.

Tunsin miehen henkilökohtaisesti ja usein kävin hänen luonaan työni puolesta juttelemassa. Hän väitti minulle kivenkovaa , että hän johti saksalaista Ss-komppaniaa ja oli jo mukana ihan sodan alusta asti. Kertoi tarkat päivämäärät,milloin ylitti rajan kesällä 41 sekä muisti tarkalleen kellonaikaa myöten koska oli ensimmäinen viholliskosketus.
Mainitsi myös että sodan jälkeen ei näistä asioista voinut puhua,koska oi aivan toisen luokan kansalainen.
Jos näin on,kuten uskon. Mies oli kuitekin järjissään,niin 41-saksalaisen ss-komppanian päällikkönä ei voi olla kukaan muu kuin pesunkestävä natsi. Rauha hänen sielulleen,ja anteeksi jos olen väärässä.

Empä oikein jaksa uskoa vallankaappaukseem tai että uhka olisi ollut edes kovin varteenotettava. Saksaan taisi vuonna 41 lähteä vähän samanlainen sekajoukko kuin parikymmentä vuotta aiemmin sotilaskoulutusta saamaan.

Vaikka kaikkia kiviä ei varmasti ole käännetty jo senkin takia että sodan jälkeen asiasta ei ollut fiksua puhua niin uskallan väittää että ajatukset vallankaappauksesta lienevät olleet hyvin pienen piirin ajatuksia. Mitään todellista uhkaa ei ollut. Mannerheim taisi tätä joukkoa katsoa vähän kieroon joten olisiko kuitnekin ollut niin että joukot hajottamisen syyt löytyvät sieltä.
 
Onhan se nykytiedon valossa päivänselvää että joukossa oli paljon natsimielisiä - olihan nuo ajatukset ylipäätään tuon ajan Suomessa varsin yleisiä. Toki olemme sodan jälkeen tämän(kin) asian vaienneet kuoliaaksi ja tehokkaasti peitelleet - mutta ei se sitä mihinkään muuta, että tuon ajan Suomessa natsimieliset ajatukset olivat ilmeisen suosittuja. TOSIN, ennenkuin ryhdymme jälkiviisaana jyrkästi tuomitsemaan, pitää muistaa katsoa asiaa tuon ajan näkökulmasta - ja kas kummaa - natsimielinen ajattelu näyttääkin kummasti toisenlaiselta kuin miltä se näyttää nykypäivän tiedon valossa jälkiviisaana asiaa tarkastellen.
Eli: varmasti oli paljon natsimielisiä ja suoranaisia natsien kannattajia joukossa - mutta tuon ajan tiedon valossa ja siihen aikaan asiaa peilaten, ei siinä mitään kummallista tai sinänsä tuomittavaa mielestäni ole. Myös tuon ajan Suomen Puolustusvoimissa oli paljon natsimielisiä upseereita, aliupseereita ja myös miehistöä.
 
Aivan varmasti oli,kuten oli myös Ruotsissa missä aihe on myös vaiennettu tehokkaasti.
 
crane kirjoitti:
Aivan varmasti oli,kuten oli myös Ruotsissa missä aihe on myös vaiennettu tehokkaasti.

Melkein väittäisin että Ruotsissa natsimielisiä saattoi olla vieläkin enemmän ja uskaltaisin myös sanoa että koko valtio oli natsimielinen - mutta jotenkin ihmeesti onnistui olemaan sitä niin taitavasti kulissien takana, ettei esim Stalin vetänyt siitä siinä määrin herneitä nenäänsä että olisi ryhtynyt toimenpiteisiin..ja kuten sanot: piilossa sen asian ovat Ruotsalaiset onnistuneet pitämään siitä saakka..
 
Kaarnakarin uusimmassa Operaatio Para Bellum käsitellään myös saksalaisten tukeman, Suomessa toimineen vastarintaliikkeen toimintaa. Saksalaisten tavoite oli pitää Suomi rintamassa Neuvostoliittoa vastaan. Suomalaisten toimintaan osallistuneiden tavoite oli pitää venäläiset poissa maasta jatkamalla sotaa Saksan kanssa, tai miehityksen sattuessa aloittaa maassa vastarintaliike.
Kannattaa lukea.
 
Back
Top