STEALTH

Oisko tässä ajatusta? ajettaisiin jatkossa kahtasataa, viidenkympin alueella, eikä pollareilla olisi nokankoputtamista.

i214162.jpg
 
Liittyen Stealthin haavoittuvuuteen, venäläisillä on VHF-tutkia, jotka kykenevät havaitsemaan F-35:den ja antamaan vektorit Suhoille lähestymistä varten. Korkeammilla taajuuksilla kykenevät myös ohjuslaukaisun vaatimaan tarkkuuteen.

http://aviationweek.com/awin/new-russian-airpower-efforts-show-progress

The focus in Russian CVLO radar has been in the 1-meter VHF band. Stealth shaping in fighters is largely ineffective in VHF because components such as stabilizers and wingtips have dimensions close to the radar wavelength. Radar-absorbent treatments developed for S-band and above are ineffective in VHF due to both electrical behavior and thickness.

The flagship product is the NNIIRT/Almaz-Antey 55Zh6M Nebo M 3-D radar system, of which 100 were recently ordered to re-equip Russian air defense forces. The Nebo M is uniquely a “multi-band” design, comprising three radars and a central data fusion and command post module, all carried on separate high-mobility 8 x 8 24-ton vehicles.

The RLM-M VHF-band, RLM-D L-band and RLM-S C/X-band radars all feed tracking data to the command van's data fusion system—which resembles the U.S. Navy's Cooperative Engagement Capability system—using high-speed narrow-beam digital data links in the microwave band. All radars appear to be solid-state active, electronically scanned array (AESA) designs. The intent of the Nebo M design is for the RLM-M to detect stealth targets, and cue the RLM-D and -S components to produce exact tracking data, bypassing the initial acquisition problems otherwise seen in mid/upper-band radars with VLO targets. Range performance has not been disclosed but the RLM-M is expected to better the earlier Nebo- SVU by at least 40%.

The earlier NNIIRT 1L119E Nebo-SVU VHF AESA does not appear to have been built in large numbers, and used a less mobile semi-trailer configuration. The Nebo-SVU was credited with space-time adaptive processing technology similar to that or the Northrop Grumman E-2D Hawkeye, and in 2002 NNIIRT's Igor Krylov said “We can see the stealth [F-117A] as clearly as any other plane”.

Nuo on nyt jo otettu käyttöönkin.

http://defence-blog.com/?p=3432

0_855e6_abe09f8a_L.jpg



Toinen asia on vielä monipaikkatutkajärjestelmä.

Suomen ilmavoimat selvittää kyseisen teknologian vaikutuksia Stealthin toimivuuteen osana Hornet-hankinnan seuraavaa vaihetta.

Ensimmäinen käynnistetyistä tutkimuksista käsittelee häiveteknologian merkityksen kehittymistä tulevaisuudessa mahdollisten vastateknologioiden ja -toimenpiteiden kehittymisen myötä. Tutkimuksen toteuttavat yhteistyössä Aalto-yliopiston Signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos ja Puolustusvoimien Tutkimuslaitos. Tutkimuksessa analysoidaan 4+ ja 5. sukupolven hävittäjien häivesuorituskykyä monipaikkatutkaa (MIMO, multiple-input multiple-output) vastaan. Tärkein tutkimuskysymys liittyy 4+ ja 5. sukupolven monitoimihävittäjien havaittavuuseroihin monipaikkatutkan näkökulmasta. Tutkimus valmistuu vuoden 2015 aikana.
 
Kirjoitin näin.

Liittyen Stealthin haavoittuvuuteen, venäläisillä on VHF-tutkia, jotka kykenevät havaitsemaan F-35:den ja antamaan vektorit Suhoille lähestymistä varten. Korkeammilla taajuuksilla kykenevät myös ohjuslaukaisun vaatimaan tarkkuuteen.

Mainospuheita ja F-117A onkin jo vanha käytöstä poistettu romu stealthiksi.

Ei, mutta ohjuksien ampumiseen riittävä tarkkuus on jo melkoinen vonkale, jota ei voi noin vain ottaa todesta.

Tuossa alla on tutka-taajuudet. Mitä matalampi taajuus, sen parempi kantama, ja sen heikommin stealth toimii. Mutta, samalla tutkan tarkkuus sekä etäisyyden, että kulman suhteen on heikompi.

Joku paremmin tutkatekniikkaa tunteva voi kertoa tarkemmin, mutta jos puhutaan pitkästä etäisyydestä (vaikka 100 km), niin VHF tutkat pääsevät kai luokkaa noin 100*100*100 m3 kuution tarkkuuteen ja X-band jo lähelle 1*1*1 m3 ja muut sitten sille välille.

Vastaavasti, miten X-bandin stealth-kone näkyy, niin jos X-bandin tutka näkee sen jostain 25-50 km päästä?, VHF-tutka taas on immuuni F-35:den stealthille ja nuo L, S ja C Bandit sitten asettuvat siihen väliin.

Tuossa Nebo-M järjestelmässä on kolme tutkaa.
  1. VHF
  2. L-Band
  3. S-X Band
Idea on se, että pidemmän aallonpituuden tutka kertoo jo kauempaa, mistä korkeamman taajuden tutkan tulee katsoa.

Ja kannattaa huomata, että jos matkaan ammutaan tutkaohjus, niin kun se pääsee lähemmäksi, niin se voi sitten etsiä maalin tarkemmin siitä "kuutiosta".

7m.gif


NNIIRT-Nebo-M-CONOPS-1.png


http://www.ausairpower.net/APA-Rus-Low-Band-Radars.html
 
Ei, mutta ohjuksien ampumiseen riittävä tarkkuus on jo melkoinen vonkale, jota ei voi noin vain ottaa todesta.
Tottakai riittää ampumiseen. Ohjuksien osumatodennäköisyys taas on eri asia. Ymmärtääkseni F-117 ammuttiin alas torjunnalla eli fläkki tulen tapaan useampia ohjuksia ohjattiin ja räjäytettiin koneen oletetulla lentoreitillä. Venäläisten isompien ohjusten kärkien koolla ja panssaroimattomalla koneella osuman ei tarvitse olla ihan just.
Tietysti olisi hyvä olla F-35 tai jotain muita häivekoneita tai häiveristeilyohjuksia kun lähdetään suorittamaan vastahyökkäystä, mutta se ei ole ilmavoimien päätehtävä.
 
Olihan noita eurooppalaisia häivehävittäjäkonsepteja. 80-luvulla MBB Lampyridae Länsi-Saksassa: http://www.f-104.de/exponates/english/exp_lampyridae_eng.html ) ja 90-luvulla BAEn Replica briteissä: https://www.newscientist.com/article/dn3590-secret-uk-stealth-plane-project-revealed

Ja tietysti Puolalaisten huikean näköinen Skorpion, jonka häiveominaisuuksia voi toki hiukan kyseenalaistaa: http://www.diseno-art.com/news_content/2014/07/pzl-230f-skorpion-prototype-polish-jet-fighter/

Siitä voi sitten kukin oman vakaumuksensa mukaan spekuloida miksi jäivät konseptiasteelle.
 
Back
Top