Suhoi-havainnot Itä-Suomessa - mätäkuun juttuja vai...

Olisiko sellainen hyväksi että joku asianharrastaja listaa konetyypeittäin pari tärkeintä tuntomerkkiä siten että kun lentokone näkyy alaviistosta 2,5 sek osin puiden väleistä niin sen voisi yrittää tunnistaa?
Meinaan että nuo konevalmistajien markkinointikuvat on yleensä nätisti yläviistosta. Hornettiakaan et näe siltä etäisyydeltä tai kulmasta ellet satu olemaan lätkän maailmanmestari paluukyydillä Helsinkiin...

Huomasin tämän vasta nyt. Kyllä se vaikeata on. Itse olen nähnyt SU-27:n ilmassa. Useammankin ja uskoisin tunnistavani ne liikuteltavuudesta tai äänestä verrattuna Hornetiin. Varmaan SU-25:lläkin on oma soundinsa ja eleensä.

Tuossa on kuitenkin tuollaista pikku sälää:

http://iluvon66war.blogspot.com/2013/12/ilmavoimat-itarajan-takana.html
 
Huomasin tämän vasta nyt. Kyllä se vaikeata on. Itse olen nähnyt SU-27:n ilmassa. Useammankin ja uskoisin tunnistavani ne liikuteltavuudesta tai äänestä verrattuna Hornetiin. Varmaan SU-25:lläkin on oma soundinsa ja eleensä.

Tuossa on kuitenkin tuollaista pikku sälää:

http://iluvon66war.blogspot.com/2013/12/ilmavoimat-itarajan-takana.html

SU-25 on mielestäni muotonsa (erit. siipien kulma ja muoto) perusteella helppo. SU-27 sitten, ei ihan niin helppo sillä osapuilleen saman perusmuodon omaavia koneita on maailmalla muitakin.
 
Siis kyllähän itäkoneen erottaa omista koneista poislukien vanhukset.. Senhän jopa haistaa vaistollaan kilometrien päähän ja ihokarvat nousevat pystyyn. Ainakin lappalaisilla joilla on vielä alkukantaisempia vaistoja tallella. Niin outo näky se on taivaalla. Vaikka maalit olisi täysin samat,niin sitten ajatellaan että Hornetti,mutta jotain outoa tuossa kyllä on.
Muistan aina kun kaksi Mig-29 kävi luvan kanssa vierailulla joskus 80-luvun lopulla. Kyllä ne vaan huomaa. En usko että kukaan täällä sekoittaisi Hornettia itäkoneeseen vaikka ei näkisi kunnolla.
 
Mig-29 on muuten perusmuodoltaan huomattavan samannäköinen Hornetin kanssa, jopa niin samannäköinen että kaikenlaisia huhuja on liikkunut aikoinaan 80-luvulla vakoilusta yms.
 
Hornetin ja Migin ehkä paras erottaja on ilmanottoaukot: Mig-29 omaa kulmikkaat, kun Hornetissa taas on enemmän pyöreät. Samaten moottorit ovat selvästi erillään Migissä.

Swiss-FA-18C-Hornet-J-5004-display-photo-1.jpg

Sveitsin ilmavoimien F/A-18C Credits

Mikoyan+MiG-29A+Fulcrum+bottom+side+ultra+HD+4K+wallpapers.jpg

Puolan ilmavoimien Mig-29
 
Hornetin ja Migin ehkä paras erottaja on ilmanottoaukot: Mig-29 omaa kulmikkaat, kun Hornetissa taas on enemmän pyöreät. Samaten moottorit ovat selvästi erillään Migissä.


Sveitsin ilmavoimien F/A-18C Credits


Puolan ilmavoimien Mig-29

Näinhän se on, ja kyllähän ne läheltä hyvällä säällä erottaa. Pimeässä, sateessa, lumituhrussa, sumussa, ja/tai pitkän matkan päästä ja/tai vain ohikiitävän hetken puiden latvojen seassa vilahtaen ohimenevä kone.... On kova jätkä joka joka kerta oikein tunnistaa ainakaan näköaistin perusteella. Perusmuoto on sama.

Kuulohavainto voi ehkä jollekin konebongarispesialistille jotain kertoa, mene tiedä, mutta heitä lienee aika harvassa.
 
Back
Top