Suomen Draken vs Mig21 kuka voitti?

baikal kirjoitti:
Käsittääkseni Migien ja nimenomaan Drakenien ero on tuossa kohtaa silmiinpistävä. Ruotsalaiset ovat tainneet olla jo pitkään niitä parhaasta päästä huoltosuhteeseen nähden.

Muistaakseni ruotsalaisten tavoitteena oli, Gripeniä suunnitellessa, että kuuden hengen reserviläisporukka pystyisi maantietukikohdassa aseistamaan, tankkaamaan ja tekemään yksinkertaiset huollot koneelle.

Täytyy rehellisesti sanoa, että Flygvapnet oli vielä 80-luvulla uskomattoman voimakas ja hyvin organisoitu Ruotsin resursseihin nähden. Oikeastaan kyseessä oli lähinnä IAF:n tapainen pienen maan suurvaltailmavoimat. Oikeastaan ainoa mikä puuttui oli ydinase mutta niitäkin olisi tarvittaessa saatu amerikkalaisilta. Suomen ilmavoimiin kyseistä organisaatiota ei voinut aikoinaan edes verrata.
 
Oli se!...500 lentokoneita ja helikoptereita.
 
veffeade kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Oli se!...500 lentokoneita ja helikoptereita.

Minkälainen oli kalustokirjo parhaimmillaan?.

Under början av 1950-talet ansågs Flygvapnet vara det då fjärde största i världen med fyra stycken flygeskadrar 17 flottiljer, 2 flygkårer, 2 flygskolor och cirka 1 000 flygplan

Eli 1950 luvulla niitä oli 1000 lentokoneita

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_flygvapnet
 
Hejsan kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Oli se!...500 lentokoneita ja helikoptereita.

Minkälainen oli kalustokirjo parhaimmillaan?.

Under början av 1950-talet ansågs Flygvapnet vara det då fjärde största i världen med fyra stycken flygeskadrar 17 flottiljer, 2 flygkårer, 2 flygskolor och cirka 1 000 flygplan

Eli 1950 luvulla niitä oli 1000 lentokoneita

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_flygvapnet

Juuh, mut kysyttiin 80-lukua ja mielellään suomeksi...
 
veffeade kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Oli se!...500 lentokoneita ja helikoptereita.

Minkälainen oli kalustokirjo parhaimmillaan?.

Under början av 1950-talet ansågs Flygvapnet vara det då fjärde största i världen med fyra stycken flygeskadrar 17 flottiljer, 2 flygkårer, 2 flygskolor och cirka 1 000 flygplan

Eli 1950 luvulla niitä oli 1000 lentokoneita

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_flygvapnet

Juuh, mut kysyttiin 80-lukua ja mielellään suomeksi...

80 luvulla jotain 425 lentokoneitaa 75 helikoptereita
 
Eikös 50-luvulla suurimmat ilmavoimat ollu
Amerikkalaisilla,Neuvostoliitolla,Iso-Britannialla ja sitten tuli Ruotsi.
Konekalustoltaan meinaan
 
crane kirjoitti:
Eikös 50-luvulla suurimmat ilmavoimat ollu
Amerikkalaisilla,Neuvostoliitolla,Iso-Britannialla ja sitten tuli Ruotsi.
Konekalustoltaan meinaan

Jes ihan oikein...
 
No ne määrät puuttuu edelleen. Jos mieititään sitä ajankohaa kun viggen oli väistymässä jassin tieltä. Oliko vielä drakeneita paljon reservissä? Voisin heittä hatusta, että niitä viggeneitäkin löytyy vielä jostain luolasta, vaikka jassiakin on yli tuotettu. Ei hurrikaan niin tyhmä voi olla, että koneet sulattaisi?
 
muhvetti kirjoitti:
Voisin heittä hatusta, että niitä viggeneitäkin löytyy vielä jostain luolasta, vaikka jassiakin on yli tuotettu. Ei hurrikaan niin tyhmä voi olla, että koneet sulattaisi?
Viggen taisi olla yllättävänkin kova kone.
Näin kerran koneen esityksen huonossa säässä.
Satoi kovasti, mutta kone laskeutui todella lyhyelle matkalle, pakitti ja kääntyi ja lähti todella lyhyellä
lähtökiidolla ilmaan samaan suuntaan, josta oli tullutkin.

Ruotsalaisten filosofia oli juurikin maanteiltä operointikyky (STOL kone) ja helppo käytettävyys ja huolto.
Viggenissähän pyrstönkin saattoi taittaa, että sopi luolaan paremmin.
 
muhvetti kirjoitti:
No ne määrät puuttuu edelleen. Jos mieititään sitä ajankohaa kun viggen oli väistymässä jassin tieltä. Oliko vielä drakeneita paljon reservissä? Voisin heittä hatusta, että niitä viggeneitäkin löytyy vielä jostain luolasta, vaikka jassiakin on yli tuotettu. Ei hurrikaan niin tyhmä voi olla, että koneet sulattaisi?

Terve tuloa Sinko :a-smiley:.

Olen kyllä aikaisemminkin tätä kysynyt, mutta kun nyt tuli esille, niin:
Kumpi voitti?.

Edelleen veikkaisin Viggeniä :sleepy:.
 

Tuossa pitäisi olla filmiä siitä kun hornetit lähtevät tieltä nousuun. Huomatkaa kuinka nopeasti se tapahtuu. Sikäli kun itse pystyin mittaamaan aikaa, niin kone on ilmassa 10-12 sekunttia siitä kun moottori alkaa lisäämään kierroksia.
 
Last edited by a moderator:
SJ kirjoitti:

Tuossa pitäisi olla filmiä siitä kun hornetit lähtevät tieltä nousuun. Huomatkaa kuinka nopeasti se tapahtuu. Sikäli kun itse pystyin mittaamaan aikaa, niin kone on ilmassa 10-12 sekunttia siitä kun moottori alkaa lisäämään kierroksia.

Hätäseen ovat ilmassa; takana voimaa riittävästi. Mistäs päin tuo video on kotoisin?.
 
Last edited by a moderator:
veffeade kirjoitti:
SJ kirjoitti:

Tuossa pitäisi olla filmiä siitä kun hornetit lähtevät tieltä nousuun. Huomatkaa kuinka nopeasti se tapahtuu. Sikäli kun itse pystyin mittaamaan aikaa, niin kone on ilmassa 10-12 sekunttia siitä kun moottori alkaa lisäämään kierroksia.

Hätäseen ovat ilmassa; takana voimaa riittävästi. Mistäs päin tuo video on kotoisin?.

Sanoo siinä videossa. 2-tie, Baana -harjoitus. Osaako kukaan sanoa yhtään, että kuinka pitkä matka tuossa on kyseessä?
 
Last edited by a moderator:
Eiköhän tuohon alkuperäiseen kysymykseen DK vs. MG ole vastauksena kumpikin.

Koneena Mig (bis) oli kovempi rauta, mutta järjestelmiltään ja käytettävyydeltään Draken oli parempi.
Konehan on aina vain lavetti, jolla vaikuttavat järjestelmät kiikutetaan tapahtumapaikalle.

Migin osalta olin tilaisuudessa kysyä sen viimeiseltä käyttäjältä, jo edesmenneeltä tiedustelulentolaivueelta, koneen mahdollisuuksista "kovassa tilanteessa".
Vastauksena oli, että kone oli edelleen erittäin tunkeutumiskykyinen ja vaikea torjua matalalla kovaa lennettäessä.

Sivusta kuultuna molempien koneiden käyttäjäryhmät puolustivat aina omaansa.
Joten eivät ne ainakaan huonoja omana aikanaan olleet.
Eivät tietenkään myöskään parhaita.

Hornet evaluaatioryhmästä kuultiin, ettei suomella ole ollut täysin ajanmukaista kalutoa messerscmittien jälkeen, ennenkuin Hornetissa.....
 
Mitenköhän Lars Hattinen olisi pärjännyt Mörkö Moranella Flankereita vastaan..ampu alas vielä lopukessästä 1944 sillä Airacobria useita päivässä.
 
Työntövoimaa täydellä jälkipoltolla Hornetilla ja Migillä suunnilleen saman verran eli n. 160 kN. Sukhoilla on selvästi enemmän eli n. 245 kN (x1,53).

Migin ja Hornetin siipipinta-ala on suunnilleen sama (38 m2), joten myös niiden siipikuormitus on hyvin samankaltainen. Sukhoin ala on selvästi suurempi, 62 m2 (x1,63).

Vielakin pukkaa uutta Mig-21 kopiota tehtaalta
1512637263820.png

Nokka muutettu (tehty paikka kunnon tutkalle, 50:een saatu ihan AESA) ja tyontoa loytyy j-polttimella, paunoissa, 19 300
- kaksipaikkainen lensi ensimmaisen kerran vasta tana vuonna
- valtava:) vientimenestys (valmistajamaan ulkopuolella): Nigeria ja Myanmar
 
Viimeksi muokattu:
Vielakin pukkaa uutta Mig-21 kopiota tehtaalta
Katso liite: 18001

Nokka muutettu (tehty paikka kunnon tutkalle, 50:een saatu ihan AESA) ja tyontoa loytyy j-polttimella, paunoissa, 19 300
- kaksipaikkainen lensi ensimmaisen kerran vasta tana vuonna
- valtava:) vientimenestys (valmistajamaan ulkopuolella): Nigeria ja Myanmar
Tuohan on varsin kaunis peli. Tuli Gripen mieleen
 
Gripen, F-16, Superhornet, F-35,Mirage, F-50 (alla viimeisin)

1512662532111.png
 
Back
Top