Suomen Maavoimilla on hyvä valmius nopeaan reagointiin

Cold Will perusteli aseasiaa omasta näkökulmastaan. Olen itse aktiivinen reserviläinen, mutta en ole kertaakaan haaveillut / kokenut tarpeelliseksi rynkkyä kotisäilytykseen. Lähinnä se toisi itselle vaivaa säilytyksen järjestelyn osalta ja lisäisi riskiä, että joku asosiaali tulisi keikalle kotiimme.

Monet tuntuvat haaveilevan intin rynkystä kotona. Miksi? Osittain ontuvilta tuntuvat perusteet liikekannallepanon nopeudesta. Rynkyn ja ammusten jakaminen PERKissä ei hidasta läpimenoaikaa juurikaan ollenkaan. Joukkokohtainen varustus tulee kuitenkin olla puolustusvoimien hallussa, ei olisi ollenkaan tarkoituksenmukaista hajauttaa isoa materiaalimäärää paikallisille militioille välttämättä ei-niin-ammattimaiseen säilytykseen. En ole myöskään ymmärtänyt, mitä nämä kotona varustustaan säilyttävät joukot tekisivät tositilanteessa? Ilman mm. viestivälineitä joukkojen käyttökelpoisuus olisi aika alhainen. Joukon tulisi kuitenkin kokoontua johonkin esim. joukkuekokonaisuuksina vastaanottamaan käsillä olevan tehtävän ja kuittaamaan joukkokohtaisen varustuksen. Samassa yhteydessä ukoille jaetaan kyllä aseetkin.

Näin se on. Itse olen sitä mieltä että rynkyt kotiin niille joille se katsotaan tarpeelliseksi mutta enemmän tämä on valmius, suunnittelu ja hallinointi kysymys. Itse -ja moni muukin aseharrastaja olemme tästä hyvä esimerkki: aseet on jo nyt kotona ja valmius seistä ulkona varustettuna olisi reippaasti alle 30 minuuttia mutta ongelma on se että mitään suunnitelmaa ei ole eikä nopeassa kriisitilanteessa mitään käskyä mulle ikinä tule. Jos vihreät miehet ilmestyisivät asuinalueelleni niin, joutuisi improvisoimaan kaiken yksin ja omin päin. Ase on tässä kokonaiskuviossa vain yksi elementti ja monen kohdalla jopa täysin tapeeton.
 
Parahin Tykimies, kuten jo yritin sanoa niin monen, monen, monella reservistillä (kuten Cold Will tuossa mainitsi) on jo kotona puoliautomaatti ase, itsehankittu omilla rahoilla. Ovatko hekin mielestäsi vaarallisia?
 
Mites se yks kappale meni? Sä järjen veit... vai sydämen. Oliko se Olavi Virta;)
 
aseet on jo nyt kotona ja valmius seistä ulkona varustettuna olisi reippaasti alle 30 minuuttia

Mitä jos olet vaikkapa 100 kilometrin päässä kotoasi tai vaikka ulkomailla? Liikekannallepanossa ja joukkojen kokoamisessa kestää aina, piste.

. Jos vihreät miehet ilmestyisivät asuinalueelleni niin, joutuisi improvisoimaan kaiken yksin ja omin päin.

Niin ja se vasta ongelmia aiheuttaisi, jos joku reserviläinen rupeaisi lahtaamaan "kapinallisia" omin päin. Itse ainakin tuossa tilanteessa harkitsisin länsinaapuria.
 
Parahin Tykimies, kuten jo yritin sanoa niin monen, monen, monella reservistillä (kuten Cold Will tuossa mainitsi) on jo kotona puoliautomaatti ase, itsehankittu omilla rahoilla. Ovatko hekin mielestäsi vaarallisia?

Parempi, etten tiedäkään asiasta sen enempää.

Mutta tässä tulee sitten se amerikkalainen argumentti kyseeseen, "onko oikein, että jollakin on ja jollakin ei ole?". Pitäisikö kaikilla sitten olla, asekaupat markettien viereen pystyyn ja kunhan on Suomen kansalaisuus saa ostaa aseen?
 
Nyt taitaa olla ajatukseni humalatilan takia olla kankeaa. En muista edes aihetta selvästi. Mutta eikö tässä ollut kysymys pienestä joukosta, eikä koko reservistä. Ei siinä minustakaan mitään järkeä ole varustaa koko reserviä kotona säilytettäväilillä rynkyillä ja kranuilla. Vaikka olisihan se aika Äijää jos komerossa olis vaikka liekinheitin. Naapuri soittais suutaan vähän liikaa... Perskarvat tais vähä kärähtää;) Mutta Muutama tuhat äijää jotka ei mene minnekään"perustamispaikoille"vaan suoraan tositoimiin, jotka on harjoiteltu!
 
Kerro mitä maalaisjärkeä teidän fantasiassanne on verrattuna nykytilanteeseen?

Tuossa muutaman viestin ylempänä selitin tarpeeksi hyvin, että ei mitään hyötyä saavuteta teidän fantasiallanne. Enkä laskisi mitään järjen varaan. Ihminen on kuitenkin vain ihminen, joskus hyvä, joskus paha ja ihminenkin voi muuttua. Kukaan ei ole syntyessään hyvä tai paha, aika näyttää mitä meistä tulee.
Jos keskustellaan valmiudesta kaappauksenomaisen hyökkäyksen torjuntaan, sinä sekoitat asiaa väittämällä ettei valmiutta tarvita, alkoholinkäytöllä ja itsemurhaluvuilla ja "ihmisen luonteella". Hyvin sekoitettu.

Otetaan uusiks.

Valmiuden parantamiseksi tarvitaan
- pienempää lainsäädännöllistä porrastusta kuin nykyisissä poikkeuslaeissa, siis Valmiuslaki ja Sotatilalaki.
- enemmän sopimussotilaita terävän kärjen teräväksi kärjeksi
- jonkinverran lyhyen valmiuden ja korkean kertaamistason reserviläismuodostelmia. Isompia etelään mutta myös muualla

Tällaiset järjestelyt eivät ole mitään fantasiaa.

Käytännön järjestelyt rynkyn osalta ei ole keskeinen, mutta ilmaisin että itse olen valmis luottamaan näihin tehtäviin valittuihin.

Jos maanpuolustuksen keskustelusaitilla alat haukkua jengiä militaristeiksi, voinet tarkistaa miksi keskustelet. Lisäksi argumentointisi sisältää koko ajan olkiukkoja, ts. väität muiden keskustelijoiden esittämästä sellaista mitä eivät ole esittäneet.

Jos palaisimme säikeen aihealueeseen.
 
Valmiuden parantamiseksi tarvitaan
- pienempää lainsäädännöllistä porrastusta kuin nykyisissä poikkeuslaeissa, siis Valmiuslaki ja Sotatilalaki.
- enemmän sopimussotilaita terävän kärjen teräväksi kärjeksi
- jonkinverran lyhyen valmiuden ja korkean kertaamistason reserviläismuodostelmia. Isompia etelään mutta myös muualla

Ok juttuja. Ei rynnäkkökivääreitä kotiin, piste.

Jos maanpuolustuksen keskustelusaitilla alat haukkua jengiä militaristeiksi, voinet tarkistaa miksi keskustelet.

Tarvitseeko olla militaristi, että voi keskustella maanpuolustuksesta? Kai tänne sallitaan pasifistitkin, en ole sellainen, mutta jos joku sellainen tänne haluaisi tulla?
 
Tilanne on kuitenkin kaoottinen ja yllätyksiä tulee, vaikka oltaisiin kuinka harjoiteltu. joskus kyse voi olla tunneista. ja silloin rynkyt ja muu varustus kotona puolustaa paikkaansa. Otetaan sitten vaikka naapurin auto keskellä yötä aseella uhaten käyttöön, jotta päästään paikalle. Tietysti tämä skenaario on sitte äärimmäinen yllätyshyökkäys Suomea vastaan. Sitä varten tällaisia joukkoja tarvitaan.
 
Ok juttuja. Ei rynnäkkökivääreitä kotiin, piste.



Tarvitseeko olla militaristi, että voi keskustella maanpuolustuksesta? Kai tänne sallitaan pasifistitkin, en ole sellainen, mutta jos joku sellainen tänne haluaisi tulla?
Emme ole päättämässä mistään. Tämä on keskustelu. En sinun hölynpölystä ole muuttanut kantaani.

Jos haluat haukkua maanpuolustuksesta kiinnostuneita militaristeiksi, niin se on sinun valintasi. Ei se ainakaan asiaasi edistä.
 
Jos keskustellaan valmiudesta kaappauksenomaisen hyökkäyksen torjuntaan, sinä sekoitat asiaa väittämällä ettei valmiutta tarvita, alkoholinkäytöllä ja itsemurhaluvuilla ja "ihmisen luonteella". Hyvin sekoitettu.

Otetaan uusiks.

Valmiuden parantamiseksi tarvitaan
- pienempää lainsäädännöllistä porrastusta kuin nykyisissä poikkeuslaeissa, siis Valmiuslaki ja Sotatilalaki.
- enemmän sopimussotilaita terävän kärjen teräväksi kärjeksi
- jonkinverran lyhyen valmiuden ja korkean kertaamistason reserviläismuodostelmia. Isompia etelään mutta myös muualla

Tällaiset järjestelyt eivät ole mitään fantasiaa.

Käytännön järjestelyt rynkyn osalta ei ole keskeinen, mutta ilmaisin että itse olen valmis luottamaan näihin tehtäviin valittuihin.

Jos maanpuolustuksen keskustelusaitilla alat haukkua jengiä militaristeiksi, voinet tarkistaa miksi keskustelet. Lisäksi argumentointisi sisältää koko ajan olkiukkoja, ts. väität muiden keskustelijoiden esittämästä sellaista mitä eivät ole esittäneet.

Jos palaisimme säikeen aihealueeseen.

Samaa mieltä Adamin kanssa. Sanottakoon vielä, että valmiuden parantaminen ei liity fantasiaan, vaan siihen tosiseikkaan, että Venäjä on parantanut nopean toiminnan kykyä jopa mekanisoiduille joukoilleen. Suomessa ei tällaisiin hankkeisiin ole vielä ryhdytty. Voi kuitenkin arvioida, että on muodostunut jonkin verran lisää epäsymmetriaa kyvyissämme suhteessa Venäjään. Tämä ei ole hyväksi. Myös @Tykimies /hen peräänkuuluttama diplomatia kärsii, jos olemme merkittävästi huonommassa asemassa sotilaallisesti. Ok, olemme jo nyt altavastaaja mm. pelkästään jo siksi, ettei meillä ole ydinasekykyä. Sen vuoksi ei kannata kuitenkaan pysyä huonompana joka suhteessa.

Rynnäkkökiväärien kotiin vieminen voi olla hyvä asia valmiusosastolle, tai sitten se ei ole, mutta tykimiehen pointit kapinallisista ja masentuneista juopoista ei ole mielestäni valideja. Itse en välttämättä näe mitään etua kotona olevissa kivääreissä. Ei niistä haittaakaan tulisi, mutta miksi antaa säilytykseen, jos niillä ei olisi mitään voitettavaa?
 
Rynnäkkökiväärien kotiin vieminen voi olla hyvä asia valmiusosastolle, tai sitten se ei ole, Itse en välttämättä näe mitään etua kotona olevissa kivääreissä. miksi antaa säilytykseen...

Vaikka jokin rynnäkkökivääri ei tulisikaan valtiolta kotiin säilytykseen, mutta kuten aikaisemmin jo mainitsin, saattaa tällainen valmiushenkilö muuten olla halukas harjoittamaan ampumataitoaan itse ja ostamaan esim. itselataavan kertatuliaseen joka on samanmallinen kuin valtiolla olevat. Sellaisessa tilanteessa kun valmiusosastoja on perustettu, saattaisi olla, että lupaviranomaiset suhtautuvat näiden kohtdalla lievemmin aseluvan myöntämiseen. Onko säilytys-ongelma siis silloin poistunut kun sitä sarjatulitoimintoa ei ole itse hankitussa aseessa? Sekö tekee tai ei tee "rynkky-ongelman"?
 
ykimiehen pointit kapinallisista ja masentuneista juopoista ei ole mielestäni valideja.

Kumpi on realistisempi uhka kapinalliset oman asiansa puolesta vai Venäjä? Molemmat erittäin epärealistisia, mutta sodankäynti on muuttunut. Väitän, että kapinalliset jossakin määrin.
 
Jos puhutaan että vihreät miehet yks kaks teleporttaa suomeen kriittisille paikoille, niin myöhässä ollaan joka tapauksessa, oli niitä aseita kotona tai ei.
Jos Suomessa eka saataisiin edes se läpi, että rajan, poliisin, tullin tai PV vartio- ja päivystystehtävää tekevät voisivat kantaa asetta (pistooli) vapaalla. Niin siinäkin olisi jo iso muutos. En omaa kokemuksia tai miettynyt tuota sen enempää, että voisin sanoa onko ok vai nöy.
 
Itse ainakin tuossa tilanteessa harkitsisin länsinaapuria.

Toi on fantasiaa jota tälläkin saitilla on pohdittu. Totuus on se että jos asut Etelä-Suomessa niin, maasta poistuminen on erittäin vaikeaa. Totuus on että pyörit siviilinä sodan seassa ja yrität selvitä hengissä. Mun pointtini (joka ei tunnu aukenevan millään!) on se että mä tiedän mitä tekisin ja tiedän mitä viranomaiset multa odottaa jos rauhan aikana tapahtuu suuronnettumuus mutta on aivan älytöntä että jos se onnettomuus sattuukin olemaan sota niin, mitään ennalta sovittua suunnitelmaa ei ole.
 
jos se onnettomuus sattuukin olemaan sota niin, mitään ennalta sovittua suunnitelmaa ei ole.

Olen ymmärtänyt asian siten että eräänä keskeisenä kohteena olisi lamauttava isku nimenomaan Helsinkiin. Keskustassa varmaan onkin jonkinlaiset mahdollisuudet suojautua ja elää ryhmähalia.
Mutta mites 30-50 km ulkopuolella? Miten täällä järjestäydytään? Ehditään järjestäytymään kaiken eristämisen keskellä?
 
Pelastusviranomaiset suunnittelevat ja varautuvat myös sodan ajan toimintaan. Syystä joka jokainen varmasti ymmmärtää, nämä suunnitelmat ja toimenpiteet eivät ole kokonaisuutena julkisia.
Rauhantekijälle antaisin neuvoksi, tee niin kuin viranomaiset sinulle sanovat. Tiedonhankinnan voi aloittaa paikallisen aluepelastuslaitoksen sivuilta, tai SPEK;n sivuilta, mutta hyvä neuvo on kuunnella radiota.
 
Back
Top