Suomen Maavoimilla on hyvä valmius nopeaan reagointiin

Näin kaikesta vieraantuneen ressun ajatusmaailmaan ui pyytämättä ja yllättäen ajatus, että nopeaa valmiutta ylläpidettäisiin joukko-osastoittain kertauttamalla tiheämmissä sykleissä (esim. 1-2 vuoden ajan) tiettyjä sota-ajan kokoonpanoja, joilla olisi vuorollaan osa varustuksesta hallussaan ja velvolllisuus ns. nopeaan valmiuteen.

Voi olla ihan kuolleena syntynytkin ajatus ammattilaisten mielestä...
 
Niin, päätyihän Lasse Lehtinen Lasse Lehtisestä kertovassa elämänkerrassa päätelmään että Lasse Lehtinen on hyvä jätkä.

Harmi vaan että oma ja muiden kuva saattavat erota toisistaan ja todellisuudesta paljonkin.
 
Kuten totesin, kaikista kriittisin kynnys on siinä että ainakin tärkeimpiä SA-joukkoja/niiden runkoja on perustettu ja ne ovat pelipaikoilla/niiden läheisyydessä, se onnistuu kutsumalla reserviä ylimääräiseen palvelukseen harjoittelemaan/valmiutta kohottamaan. Jos räiske (kova tehtävä) sitten niin yllättäen alkaakin ettei lait/pykälät ole juuri sillä hetkellä ajantasalla, niin luuletko että sotilaat siinä vaiheessa paljon murehtii poliittisia kynnyksiä ja jää seisomaan tumput suorina?

Toisekseen reserviä kutsuttaisiin ensitilassa varmaan vain ammattilaisten tueksi esim. ilmavoimien/alue it-järjestelmien 24/7 pyörittämisen/hajauttamisen huoltoon, päivystykseen, suojaukseen / valvontaan jne. Miten tuollaisissa tehtävissä edes erotetaan kova tehtävä ja harjoittelu toisistaan...

82 §
Ylimääräisen palveluksen tarkoitus

Ylimääräisen palveluksen tarkoituksena on kohottaa ja ylläpitää puolustusvalmiutta ja harjoittaa joukkokokonaisuuksia niille suunnitellussa kokoonpanossa niin, että joukko voidaan tarvittaessa määrätä liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen.


83 §
Päätös ylimääräisestä palveluksesta

Tasavallan presidentti voi normaaliolojen vakavassa häiriötilanteessa tai poikkeusoloissa päättää puolustusvoimista annetun lain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetussa sotilaskäskyasioiden päätöksentekojärjestyksessä, että puolustusvoimat voi määrätä reserviin kuuluvia asevelvollisia ylimääräiseen palvelukseen.
Päätös annetaan määräajaksi, enintään kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan, ja se on peruutettava, kun puolustusvalmiuden kohottamiseen ja ylläpitämiseen johtanut tilanne sen sallii.

Palvelukseen voidaan määrätä astumaan välittömästi.

Ottamatta kantaa missä järjestyksessä reserviläisiä kutsuttaisiin, niin emme voi rakentaa turvallisuuttamme sen varaan että sotilaat syyllistyvät rikoksiin käyttämällä sotilaallista voimaa ilman laillisia perusteita.

Presidentin päätös on myös hyvin korkealla oleva päätös ja sen kynnys on todella korkealla.

Koska en näe mitään sotilasvallankaappausta todennäköisenä, olisi harjoitusten päätöskynnyksen alentaminen sekä voimankäyttövaltuuksien antamisen päättämisen ilman sotatilalakia tervetullut muutos. Tuota ensimmäistä varten tulisi luoda myös rahoitusmenetelmä.
 
- Suomi on jo 10-vuoden ajan rekrytoinut sopimussotilaita pääosin Uttiin erikoisjääkäreinä. Useamman vuoden sopimuksilla näitä on muutama sata valmiudessa mukaanlukien merivoimien valmiusmiehet ja reservissä on useampi tuhat. Näiden määrää en kyllä osaa arvioida kun uusia koulutetaan 80-40 vuosittain
- Erikoisjoukkojen kuten LJK, Rajajääkärit, Sukeltajat ja muut merivoimien erikoisjoukot, Kansainväliset valm.joukot ovat nopeutetussa valmiudessa myös osan reservinsä osalta. Osa kirjautuneena valmiuteen.
- Nyt perustettavien nopean toiminnan joukkojen on tarkoitus saattaa yhteensä parin tuhannen sotilaan valmisryhmä kuhunkin koulutusyksikköön ja näin hajautettuna koko maahan. Tavoite taisi olla max 10% varusmiehistä. Ja nämä tulevat edellämainittujen erikoisjoukkojen lisäksi.
- Näiden lisäksi maavoimia on valmiudessa Rajavartiostolla ja myös nopeutetussa valmiudessa reservissä.
- Muissa aselajeissa Merivoimat, Merivartiosto ja Ilmavoimat ovat tietenkin 24/7 valmiudessa ja näissäkin reserviä juuri kertautettuna. Toki mukaan kannattaa laskea poliisin Vatiryhmät ja Karhu.

Olisikohan tuossa se nykytilanne muutamia pieniä erikoisyksiköitä luettelematta kuten suojajoukot, hybridi- ja verkkohyökkäysyksikkö ja mitä näitä nyt onkaan.

Näiden heti valmiiden ja lähes heti hälytettävien lisäksi on uusi asetus jonka nojalla presidentti voi määrätä nopeutetun kertausharjoituksen muutaman päivän aikataulussa aseisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Puolustusministeri asetti hankkeen aluevalvontalain muuttamiseksi
Puolustusministeriö 31.1.2017 12.00
Tiedote
Puolustusministeri Jussi Niinistö on 31.1.2017 asettanut hankkeen, jonka tehtävänä on valmistella tarvittavat ehdotukset lainsäädäntömuutoksista, jotka ovat tarpeen tunnuksettomaan sotilaalliseen uhkaan vastaamiseksi alueloukkaustilanteessa.

Hankkeen keskeisin tavoite on kansallisen turvallisuuden parantaminen ulkoista sotilaallista uhkaa vastaan. Suomen tulee voida vastata myös sellaisen valtiollisen toimijan aiheuttamaan uhkaan, joka ei noudata kansainvälisen oikeuden periaatteita.

Viime vuosien paikalliset ja alueelliset poliittiset kriisit, joihin on liittynyt asevoiman käyttöä, ovat tapahtuneet yllättävästi ja nopean tilannekehityksen jälkeen. Aseellisissa konflikteissa on käytetty myös tunnuksettomia selvästi järjestäytyneitä sotilaallisia toimijoita, joita tiedotusvälineissä on kutsuttu vihreiksi miehiksi.

Puolustushallinnon ja aluevalvontaviranomaisten välisten keskustelujen perusteella on todettu lainsäädännön kaipaavan täsmentämistä siltä osin, kun kyse on tunnuksettomaan sotilaalliseen uhkaan vastaamisesta aluevalvontalainsäädännön viitekehyksessä. Puolustusministerin asettaman hankkeen tavoitteena on saattaa Suomen alueellisen koskemattomuuden turvaamista ja valvontaa koskeva lainsäädäntö vastaamaan kattavammin muuttunutta tilannetta.

Tehtävänä on valmistella ehdotukset tarvittaviksi säädösmuutoksiksi mahdollisimman pian. Kyseessä on lainsäädännön tarkentaminen, eikä aluevalvontalain kokonaisuudistus ole tarpeen. Hanke valmistellaan virkatyönä. Valmistelun aikana käydään tarvittavat neuvottelut aluevalvontaviranomaisten ja keskeisten ministeriöiden välillä. Työryhmän toimikausi on 31.1.-15.5.2017.
------------

Valmius kehittyy. Puolustusministeriön sivuilta tarkemmin.
 
täsmentämistä siltä osin, kun kyse on tunnuksettomaan sotilaalliseen uhkaan vastaamisesta aluevalvontalainsäädännön

Nyt on pakko myöntää, että en tiedä enkä tajua, mistä on kysymys? Miten aluevalvontalainsäädäntö vertautuu tähän uhkaan sillä tavoin, että sitä on sorklattava -vastaamaan syntynyttä tarvetta-.

Miten tässä yhtälössä nyt sitten toimivat maakuntahallinnot, täh?

Osaako joku selvittää aihetta?
 
Nyt on pakko myöntää, että en tiedä enkä tajua, mistä on kysymys? Miten aluevalvontalainsäädäntö vertautuu tähän uhkaan sillä tavoin, että sitä on sorklattava -vastaamaan syntynyttä tarvetta-.

Finlex kirjoitti:
Aluevalvontalaki 755/2000

1 §
Lain tarkoitus

Tässä laissa säädetään Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonnasta ja turvaamisesta (aluevalvonta).

Kyllä tuolla nyt jotain tekemistä tuntuisi olevan po. tilanteen kanssa.
 
Nyt on pakko myöntää, että en tiedä enkä tajua, mistä on kysymys? Miten aluevalvontalainsäädäntö vertautuu tähän uhkaan sillä tavoin, että sitä on sorklattava -vastaamaan syntynyttä tarvetta-.

Miten tässä yhtälössä nyt sitten toimivat maakuntahallinnot, täh?

Osaako joku selvittää aihetta?

En tiedä mitä kaikkea on suunnitteilla.

Meillä olisi tarvetta organisoida uudelleen valtakunnallista Suojeluskuntien tapaista vapaaehtoisuuteen perustuva harrastus- ja kansalaistoimintaa. Sen puitteissa olisi mahdollista järjestää eri tavoin suuntautuvaa harrastustoimintaa.
- reserviläisharjoitusta, kaikenlaisten sotilastaitojen kertausta jne.
- urheilutoimintaa, erityisesti kuntourheiluun liittyviä lajeja, suunnistusta, hiihtoa
- luonnossa liikkumista, erätaitojen opastusta jne.
- jne.

Siinä tulisi olla mukana myös naisille ja nuorisolle monipuolisesti kohdennettua harrastustoimintaa. Eikä tässä tarvitse olla kysymys pelkästään maanpuolustuksellisista lähtökohdista.
 
Näitä valmiuden kohottamiseen tähtääviä lainsäädäntömuutoksia tehdään nyt liukuhihnalta ja pika-aikatauluilla (valmista mielellään eilen). Edelliset laki/asetusmuutokset tulivat joulukuussa koskien asevelvollisuutta ja astuivat voimaan tyyliin heti (eli vuoden vaihteessa), myös muutoksen mahdollistama koulutus aloitettiin saman tien.

MUOK. Lisäksi pari viikkoa sitten ilmoitettu muutos reserviläisten kertausharjoitusilmoitusten aikatauluihin ja mahdollisuus käskeä harjoitukseen "heti".

Tämä kaikki on valmiuden näkökulmasta positiivista, mutta kiireestä ja muutosten massavyörytyksestä johtuen itse en enää näe näitä "normaaleina" valmiuden ja toimintamallien kehittämiseen tähtäävinä toimenpiteinä vaan puhtaasti valmistautumisena uhkaan/kriisiin/konfliktiin/sotaan, jonka todennäköisyyttä pidetään ilmeisesti kohtuullisen korkeana. Onko jollain muulla sama tunne?
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tässä tullaan nyt luomaan matalan kynnyksen voimankäyttövaltuudet, ilman että valtakuntaan tai sen osaan tarvitsee julistaa puolustustilaa.

Tässä tullaan ilmeisesti myös säätämään että alokaskoulutuksen saaneet varusmiehet voidaan määrätä koviin tehtäviin tällaisen alemman kynnyksen tilanteessa.

Nythän on jo sinänsä selvää että heitä voidaan käyttää valtakunnan puolustamiseen puolustustilan (entinen sotatila) vallitessa.

Tällä hetkellä varusmiehiä ei voi käyttää kovassa virka-aputehtävässä.

Eli nyt on tarkoitus mahdollistaa laillinen voimankäyttö epäselvässä tilanteessa. Ei tämä sen ihmeellisempää ole.
 
Tämä kaikki on valmiuden näkökulmasta positiivista, mutta kiireestä ja muutosten massavyörytyksestä johtuen itse en enää näe näitä "normaaleina" valmiuden ja toimintamallien kehittämiseen tähtäävinä toimenpiteinä vaan puhtaasti valmistautumisena uhkaan/kriisiin/konfliktiin/sotaan, jonka todennäköisyyttä pidetään ilmeisesti kohtuullisen korkeana. Onko jollain muulla sama tunne?

Varmasti tästä on kysymys. Eikä näitä valmisteluita toteuteta ilman puolustusvoimien korkeimman johdon hyväksyntää tai päätöksiä.

Todennäköisesti näitä valmisteluja tehdään siksi että Venäjältä on saatu konkreettista tietoa ja ehkä jopa Suomeen kohdistuvia (turvallisuus)poliittisia vaatimuksia. Esimerkiksi liittoutumiseen, käytännön puolustusyhteistyöhön, tehokkaiden ja pidemmän kantaman omaavien aseiden, erilaisten ohjusjärjestelmien ym. varusteluun liittyvissä yhteyksissä.

Pidän täysin selvänä ettei Venäjä salli suomalaisten hankkia sellaista aseistusta/asejärjestelmä joilla voidaan täydellisesti estää vihollisen mahdollisuus Suomen alueellisen koskemattomuuden loukkaaminen. Tapahtuipa se ilmatilassa, maa- tai merialueilla jne.

Toisekseen Suomi on jo taipunut Venäjän tahtoon esim. viestintäjärjestelmien osalta. Uusimpia puhelin/nettilinkkejä ei saa enää asentaa Itä-Suomeen sillä ne toimivat osittain samoilla, mutta venäläisten televisio ja sotilaskäyttöön varaamilla taajuuksilla. Siis käytännössä Suomen pitää mahdollistaa venäläisten sotilastaajuuksien/järjestelmien kuuluvuus/toimivuus niin rajojemme läheisyydessä kuin oman maamme alueilla. Ymmärrettävästi samanlaista suoja-aluetta ei ole muilla rajoillamme.
Salattu kartta: Hallitus antoi Venäjälle sadan kilometrin etupiirin itärajalle
http://www.talouselama.fi/uutiset/s...sadan-kilometrin-etupiirin-itarajalle-3415739
 
Miten tässä yhtälössä nyt sitten toimivat maakuntahallinnot, täh?

Aluevalvonta = oman valtiomme alueellisesta koskemattomuudesta huolehtiminen.
Aluehallinto = omien kansalaistemme hallinnointi alueellisella tasolla

Oli tuossa nykyisessä Aluevalvontalaissa selllainen puute, että siinä puhutaan ainoastaan vieraan valtion toiminnasta. Olisiko tarpeen tarkentaa tunnuksettomien toimijoiden käsitettä?
 
Varmasti tästä on kysymys. Eikä näitä valmisteluita toteuteta ilman puolustusvoimien korkeimman johdon hyväksyntää tai päätöksiä.

Todennäköisesti näitä valmisteluja tehdään siksi että Venäjältä on saatu konkreettista tietoa ja ehkä jopa Suomeen kohdistuvia (turvallisuus)poliittisia vaatimuksia. Esimerkiksi liittoutumiseen, käytännön puolustusyhteistyöhön, tehokkaiden ja pidemmän kantaman omaavien aseiden, erilaisten ohjusjärjestelmien ym. varusteluun liittyvissä yhteyksissä.

Pidän täysin selvänä ettei Venäjä salli suomalaisten hankkia sellaista aseistusta/asejärjestelmä joilla voidaan täydellisesti estää vihollisen mahdollisuus Suomen alueellisen koskemattomuuden loukkaaminen. Tapahtuipa se ilmatilassa, maa- tai merialueilla jne.

Toisekseen Suomi on jo taipunut Venäjän tahtoon esim. viestintäjärjestelmien osalta. Uusimpia puhelin/nettilinkkejä ei saa enää asentaa Itä-Suomeen sillä ne toimivat osittain samoilla, mutta venäläisten televisio ja sotilaskäyttöön varaamilla taajuuksilla. Siis käytännössä Suomen pitää mahdollistaa venäläisten sotilastaajuuksien/järjestelmien kuuluvuus/toimivuus niin rajojemme läheisyydessä kuin oman maamme alueilla. Ymmärrettävästi samanlaista suoja-aluetta ei ole muilla rajoillamme.

http://www.talouselama.fi/uutiset/s...sadan-kilometrin-etupiirin-itarajalle-3415739

Toisaalta, ehkä Suomi laski, että rakentakaa vaan infranne näiden taajuuksien varaan ja niihin keskittyen. On huomattava helpotus tietää mitä taajuuksia kuunnella tai tarvittaessa häiritä.
 
Nyt on pakko myöntää, että en tiedä enkä tajua, mistä on kysymys? Miten aluevalvontalainsäädäntö vertautuu tähän uhkaan sillä tavoin, että sitä on sorklattava -vastaamaan syntynyttä tarvetta-.

Miten tässä yhtälössä nyt sitten toimivat maakuntahallinnot, täh?

Osaako joku selvittää aihetta?
En osaa muuta vastata kuin pistää linkin Jussi Niinistön blogiin.
http://jussiniinisto.fi/

Vihreiden miesten mentävästä aukosta siinä puhutaan. Ilmeisesti on uhkana, että meillä saivarreltaisiin sellaisten joukkojen ampumista, jotka selkeästi eivät olisi jonkin valtion tunnuksen alla.
Tai sitten, luvan saaminen ylemmistä johtoportaista viivästyttäisi tilanteeseen reagoimista. Onhan se nyt helpompi antaa tulikomento, kun rajan yli tulee T-72:ia Venäjän liput liehuen, mutta jos sieltä tulisikin pataljoona Yön Susia torrakoidensa kanssa Konfederaation lipun kanssa...
Tai, halutaan viedä Venäjältä propagandakeinoja pois. Miten helppoa lienee on puuttua tilanteeseen nykyään, jossa johonkin venäläisen omistamaan saareen olisi tullut kaksi pataljoonaa lomalaisia? Ehkä onkin helppoa, en minä tiedä. Mutta hyvä se on asia selventää.
Ai niin, onhan tämä voimannäyttö Venäjän suuntaan. Huomaa, että laista halutaan verenpitävää erittäin pikaisessa tahdissa.
 
En osaa muuta vastata kuin pistää linkin Jussi Niinistön blogiin.
http://jussiniinisto.fi/

Vihreiden miesten mentävästä aukosta siinä puhutaan. Ilmeisesti on uhkana, että meillä saivarreltaisiin sellaisten joukkojen ampumista, jotka selkeästi eivät olisi jonkin valtion tunnuksen alla.
Tai sitten, luvan saaminen ylemmistä johtoportaista viivästyttäisi tilanteeseen reagoimista. Onhan se nyt helpompi antaa tulikomento, kun rajan yli tulee T-72:ia Venäjän liput liehuen, mutta jos sieltä tulisikin pataljoona Yön Susia torrakoidensa kanssa Konfederaation lipun kanssa...
Tai, halutaan viedä Venäjältä propagandakeinoja pois. Miten helppoa lienee on puuttua tilanteeseen nykyään, jossa johonkin venäläisen omistamaan saareen olisi tullut kaksi pataljoonaa lomalaisia? Ehkä onkin helppoa, en minä tiedä. Mutta hyvä se on asia selventää.
Ai niin, onhan tämä voimannäyttö Venäjän suuntaan. Huomaa, että laista halutaan verenpitävää erittäin pikaisessa tahdissa.

Niin ehkä tässä on kyse valtuuksista käyttää sotilaallista voimaa tunnuksettomia toimijoita kohtaan myös silloin kun voimassa on vielä rauhanajan lainsäädäntö? Siviiliuhkia vastaan Suomessa toimivaltuudet on poliisilla. En suoraan sanoen tiedä, mitkä ovat puolustusvoimien aseelliset toimivaltuudet nykytilassa esim. terroriskun yhteydessä, jossa vastassa olisi tunnuksettomat aseistetut siviilit, olivat ne sitten puolisotilaallisesti organisoituneita terroristeja tai valtiollisia (tai riittävällä todennäköisyydellä valtiollisia) toimijoita.
 
En osaa muuta vastata kuin pistää linkin Jussi Niinistön blogiin.
http://jussiniinisto.fi/

Vihreiden miesten mentävästä aukosta siinä puhutaan. Ilmeisesti on uhkana, että meillä saivarreltaisiin sellaisten joukkojen ampumista, jotka selkeästi eivät olisi jonkin valtion tunnuksen alla.
Tai sitten, luvan saaminen ylemmistä johtoportaista viivästyttäisi tilanteeseen reagoimista. Onhan se nyt helpompi antaa tulikomento, kun rajan yli tulee T-72:ia Venäjän liput liehuen, mutta jos sieltä tulisikin pataljoona Yön Susia torrakoidensa kanssa Konfederaation lipun kanssa...
Tai, halutaan viedä Venäjältä propagandakeinoja pois. Miten helppoa lienee on puuttua tilanteeseen nykyään, jossa johonkin venäläisen omistamaan saareen olisi tullut kaksi pataljoonaa lomalaisia? Ehkä onkin helppoa, en minä tiedä. Mutta hyvä se on asia selventää.
Ai niin, onhan tämä voimannäyttö Venäjän suuntaan. Huomaa, että laista halutaan verenpitävää erittäin pikaisessa tahdissa.


Tämä taitaa liittyä samaan kuvioon kuin PV:n on lähettämä muistio/ohjeistuksen vapailtamarkkinoilta itsehankitun M05 maastopuvun käytöstä MPK:n toiminnassa ja siinä samassa oli "suositus" ettei sitä käytettäisi vapaa ajan suojavaatetuksena ulkonaliikkuessa esim metsästys jne.... :confused:

On kyllä pikkasen myöhässä nää "suositukset"...

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001600667.html

Armeijan uusi maastokuvio karkasi Venäjälle
7b130ba2dfb04e218bb0370960971b02.jpg

M05-hellehattu, jonka luvaton valmistaminen veisi minkä tahansa suomalaisyhtiön oikeuteen. (KUVA: )

Julkaistu: 11.11.2008 6:27 , Päivitetty: 21.11.2008 13:43


Puolustusvoimat tutkii, ovatko venäläiset kopioineet luvatta uuden M05-digimaastopuvun kuosin. Maastokuviota, jota Suomessa ei saa myydä siviileille edes kankaana, näkyy nyt Venäjän sisäministeriön joukkojen asuissa.
Puolustusvoimien viime vuonna julkaiseman uuden digikuvioisen M05-maastoasun piti olla varattu ja juridisesti mallisuojattu vain täkäläisten sotilaiden käyttöön. M05-kuviota ei Suomessa saa myydä siviileille edes kankaana.

Nyt samankaltainen digikuvio on ilmestynyt Venäjän sisäministeriön joukkojen asuihin, mallinimellä Jeger. Kesällä asuja nähtiin myös sotilaiden yllä kansainvälisissä uutiskuvissa Georgian sodasta.

79228dac06a4474e95d93b1dc3d80a0a.jpg

Mallikuva venäläisestä Jeger-kuvioasusta. (KUVA: )



– Venäläisasujen kuvio vaikuttaa ainakin valokuvien perusteella hyvin samanlaiselta. Tutkimme nyt perinpohjin, onko kyseessä täysi kopio, kertoo puolustusvoimien Talousvarikon teknisen sektorin johtaja Raija Ketola.

Venäläinen maastopuku ei ole suomalaisen piraattiversio, koska puvun leikkaus on erilainen. Kuvion vohkiminen on kuitenkin isompi huolenaihe, sillä kuvio on M05-asun kallein ominaisuus.

43746c96c9e5438baa0512c1bcac24cd.jpg

Suomalainen M05-kuvio. (KUVA: )



– Meille se on olennainen asia. M05-kuviossa on täkäläisessä maastossa ainutlaatuiset häiveominaisuudet, Ketola korostaa.

Valtio hankki kuviolle Suomessa vuoteen 2011 kestävän mallisuojan, sillä sen suunnittelu oli kallista. Toimivan nelivärikuvion luominen kesti vuosia.

Valtion teknillinen tutkimuskeskus muun muassa skannasi sitä varten kymmeniä tuhansia valokuvia, jotka Metsäntutkimuslaitos oli suomalaisesta maastosta ottanut.

Kopioijat voivat liikkua
alan messuilla


Kuvio on voinut päätyä venäläisille esimerkiksi sotilas- ja työvaatemessujen kautta.

– M05-asu on ollut esillä kansainvälisissä tilaisuuksissa, ja siitä on saanut ottaa valokuvia. Emme ole pitäneet sitä mitenkään piilossa, Ketola sanoo.

– Sinänsä kopiointihalu ei ole meille mikään yllätys, sillä kuvio on herättänyt paljon kiinnostusta. Sitä on luonnehdittu jopa kauniiksi, mikä ei ole kovin tavallista näissä asuissa, Ketola kertoo.

Hän arvelee, että tutkimusten jälkeen puolustusvoimat voi tarvittaessa ottaa asian esille Venäjän viranomaisten kanssa.

Taloussanomien haastattelemien patentti- ja tuotesuoja-asiantuntijoiden mukaan suomalainen tuotesuojaus ei suoraan sido venäläisiä, mutta kyseessä olisi ainakin hyvän kauppatavan vastainen toiminta.

Jos kopioija olisi yksityinen kaupallinen venäläisyritys, tuotannon tai myynnin suitsimiseen voisi olla pienenpieniä teoreettisia mahdollisuuksia.

Jos kopioita tekee tai teettää valtion sotilasviranomainen, siihen puuttuminen onkin hankalampi juttu.

– Meillä ei ole vielä mitään virallisia tietoja asujen valmistajasta tai käytön laajuudesta, Raija Ketola kertoo.

Suomalaisyrittäjille tuotesuoja on ehdoton. Jos joku suomalainen vaatevalmistaja yrittäisi kopioida M05-kuviota ulkoilu- tai eräasuihinsa, yrittäjä löytäisi itsensä oikeudesta isot korvausvaatimukset edessään.

M05-kangasta helppo
löytää ex-itäblokin maista



Puolustusvoimat on törmännyt aiemminkin M05-mallisuojan ja kotimaisen myyntikiellon vuotamiseen, mutta kyseessä ovat olleet lähinnä yksittäistapaukset.

Armeijan M05-asut valmistetaan pääosin ulkomailla, ja tehtailta niitä valuu silloin tällöin tuotantolinjojen ohi myyntiin.

8b2446066b9443bdb2325980ca992a78.jpg

Suomalainen talvimaastokuvio M05. (KUVA: )



– Riesahan se meille on, että tehtaat suhtautuvat suojaussopimuksiin leväperäisesti, Ketola sanoo.

Erilaisia versioita M05-kuvioisista asuista on saanut muun muassa Baltiasta ja Puolasta airsoft- ja metsästystarvikeliikkeistä.

– Suomen valtio ei pysty säätelemään kansalaisten pukeutumista. Jos joku yksityinen ostaa laillisesti vaatteen ulkomailta vain omaan käyttöönsä, hän saa sen tehdä, Raija Ketola muistuttaa.

Mallisuojan lopettaminen
yksi vaihtoehto



Parhaiten mallisuoja on pitänyt suomalaisella M05-talvikuviolla, jota käytetään sotilaiden anorakeissa. Siitä ei ole juuri liikkunut ulkomaillakaan piraatteja.

– Mikäli M05-kuosia alkaa levitä enemmänkin tänne ulkomailta tuotuna, joudumme harkitsemaan kannattaako mallisuojausta jatkaa vuoden 2011 jälkeen, Ketola sanoo.

Suojauksen haku maksaa, ja sen hyöty on kyseenalainen jos pukua kopioidaan jo laajasti maan rajojen ulkopuolella.

Puolustusvoimat ei ole mallisuojannut edellisiä, M62- tai M91-maastokuvioitaan. Kotimaiset vaatetehtaat ovatkin painattaneet niin sanottua pellepuku-kuosia vapaasti erä- ja ulkoiluvaatteisiinsa, jopa alusasuihin.

Petri Korhonen
 
Tämä taitaa liittyä samaan kuvioon kuin PV:n on lähettämä muistio/ohjeistuksen vapailtamarkkinoilta itsehankitun M05 maastopuvun käytöstä MPK:n toiminnassa ja siinä samassa oli "suositus" ettei sitä käytettäisi vapaa ajan suojavaatetuksena ulkonaliikkuessa esim metsästys jne.... :confused:

On kyllä pikkasen myöhässä nää "suositukset"...

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001600667.html
M05 maastokuvion mallisuoja päättyi 26.9.2016, https://www.varusteleka.fi/fi/category/m05-maastokuvio/1839
 
Varmasti tästä on kysymys. Eikä näitä valmisteluita toteuteta ilman puolustusvoimien korkeimman johdon hyväksyntää tai päätöksiä.

Todennäköisesti näitä valmisteluja tehdään siksi että Venäjältä on saatu konkreettista tietoa ja ehkä jopa Suomeen kohdistuvia (turvallisuus)poliittisia vaatimuksia. Esimerkiksi liittoutumiseen, käytännön puolustusyhteistyöhön, tehokkaiden ja pidemmän kantaman omaavien aseiden, erilaisten ohjusjärjestelmien ym. varusteluun liittyvissä yhteyksissä.

Pidän täysin selvänä ettei Venäjä salli suomalaisten hankkia sellaista aseistusta/asejärjestelmä joilla voidaan täydellisesti estää vihollisen mahdollisuus Suomen alueellisen koskemattomuuden loukkaaminen. Tapahtuipa se ilmatilassa, maa- tai merialueilla jne.

Toisekseen Suomi on jo taipunut Venäjän tahtoon esim. viestintäjärjestelmien osalta. Uusimpia puhelin/nettilinkkejä ei saa enää asentaa Itä-Suomeen sillä ne toimivat osittain samoilla, mutta venäläisten televisio ja sotilaskäyttöön varaamilla taajuuksilla. Siis käytännössä Suomen pitää mahdollistaa venäläisten sotilastaajuuksien/järjestelmien kuuluvuus/toimivuus niin rajojemme läheisyydessä kuin oman maamme alueilla. Ymmärrettävästi samanlaista suoja-aluetta ei ole muilla rajoillamme.

http://www.talouselama.fi/uutiset/s...sadan-kilometrin-etupiirin-itarajalle-3415739
Kyllä sinne itään ihan samaa viestintärautaa asennetaan kuin muuallekin. Tietyt taajuuskaistat vaan konffataan softalla pois päältä. Siis rauhan aikana. Ihan näppärästi ne voi napsauttaa halutessa päälle.
Muuten, jo aikoinaan tietyissä osissa Lappia NMT900-verkolla oli rajattu taajuuskaista. Kas kun muutoin se olisi osunut EISCAT-revontulitutkimuksen päälle.
 
Back
Top