Suomen PV:en huonot tehnyt päätökset ja kaupat

Hejsan

Alokas
BAN
Aloitan tämmöinen tråådi.

Mulle tuli mieleen seuraavat:

Ilmatyynyslaiva projekti
Helsingin-luokan ohjusveneiten myynti, (voisi laitaa varastoon)
T-72 ja BMP-1 sulataminen (varastoon, aluelliselle joukolle, itsenäsiä tstpataljoonia)

NASAMS II ? tässä olen epävarma, no saatin 4 volvoa sensijaan cadillaci
CV9030 ? samaa tässä, olisemme saanut enämpi BMP-3 ja uintikykynen

Kuka tahansa jatkaa :)
 
Jahaa ??

Luulin että tämä oli teille mielenkiintoinen asia ja keskustella ???
 
Ei kun tässä maassa ei tehdä huonoja päätöksiä, ainakaan virkamiesportaissa.. :D Itse en tunne enkä tiedä PV:n hankintahistoriaa niin paljoa, että olisi oikeastaan mitään viisasta sanottavaa. Sitten kun jollain on, kommentoinen ja tyhmänä kyselen lisää ;)
 
Patrian 155K98 "susikasi" tykit. Noita ostettiin kun testatut telatykit (Pzh2000 jne) eivät olleet kuulemma tarpeeksi hyviä.
 
Teräsmies kirjoitti:
Patrian 155K98 "susikasi" tykit. Noita ostettiin kun testatut telatykit (Pzh2000 jne) eivät olleet kuulemma tarpeeksi hyviä.

Ei hyvyydestä ollut kyse vain hinnasta
 
Pasi XA-180 ? se voitti kilpaulun vs BTR-80 mutta vain sillä että NL oli hajotomissa ja silloin ei tietty suomessa saako niitä enään ja reservivehkeitä niile.

Jos NL olisi NL niin silloin suomella olisi ollut BTR-80..kommenteijä siitä?

Ne 3 miinalaivat Italiassa ? 244 miljoona euroa, oliko siinä järkeä ostaa niitä?
 
Hejsan kirjoitti:
Pasi XA-180 ? se voitti kilpaulun vs BTR-80 mutta vain sillä että NL oli hajotomissa ja silloin ei tietty suomessa saako niitä enään ja reservivehkeitä niile.

Jos NL olisi NL niin silloin suomella olisi ollut BTR-80..kommenteijä siitä?

Ne 3 miinalaivat Italiassa ? 244 miljoona euroa, oliko siinä järkeä ostaa niitä?

Ei Pasit huono hankinta ollut. BTR-80 olisi joiltakin osin saattanut olla parempi, mutta tuskin niin, hyvä, että pasit olisi huono hankinta. Niitä kuitenkin saatiin myyntiinkin.
 
Ja PV tämä kiinistöiten vuokra että ne rakenukset on huikea vuokra maksettava :mad:

Ja nyt luin tekstitvestä että ne halua yksistystää korjaus ja vaatehuolu ?? (kuin kallis se nyt tulee olemaan)

Milloin ne yksityistää PV? :D
 
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Ja PV tämä kiinistöiten vuokra että ne rakenukset on huikea vuokra maksettava :mad:

Ei ollut PV:n päätös.

Edelleen, PV:n itse "hallinnoidessa" rakennuksiaan "ilmaiseksi" rakennusten ylläpito oli todella heikkoa ja tuhlailevaa. Kun ne maksavat,, joutuu PV pohtimaan mitä todella tarvitaan. There is no free lunh.
 
Hejsan kirjoitti:
Pasi XA-180 ? se voitti kilpaulun vs BTR-80 mutta vain sillä että NL oli hajotomissa ja silloin ei tietty suomessa saako niitä enään ja reservivehkeitä niile.

Jos NL olisi NL niin silloin suomella olisi ollut BTR-80..kommenteijä siitä?
Tuskin vuonna 1983, 3v Moskovan olympialaisten jälkeen ja vuosi ennen Losin boikottia, kun Brezhneb oli kuollut vasta edellisenä vuonna ja Andropov oli korkeimman neuvoston puheenjohtajana, vielä kovinkaan moni ennusti Neuvostoliiton hajoamista. Kyllä kotimaiselle vaunulle oli ihan muut hankintaperusteet.
 
Omat kykyni eivät riitä arvioimaan, mutta tutut pioneerit ovat väittäneet että yksi onneton hankinta olisi tämä miinaharava m/2002 vai-mikä-se-nykyinen-malli-onkaan. Meni ainakin raivaajilla suoraan varastoon jaettavaksi alue-etsintöihin jv:lle. Jatkoivat niillä laitteilla raivaustyötä, mitkä oli ennestään hankittuna (ko. mallia ei Suomessa ole käytössä). Noissa miinaharavoissa tuntuu kehitys menevän suht vauhdilla eteenpäin, vaikka se syrjästä katsoen ei siltä näyttäisi. Muutaman vuoden välein tulee markkinoille joku uusi malli jonka kaikki työkseen jalkansa vaarantavat hankki. 1999 se oli vielä Schiebel, 2001 Ebinger, tässä välissä oli joku malli jonka nimeä en muista ja 2010 lähtien on ollut Vallon. Pv oli ostanut -85 varaston täyteen yhtä mallia ja 2002 toista mallia (joka ei ollut edes hankinta-aikanaan ajanmukainen). 2019 on vielä rahat vähissä niin ei tule varmaan seuraavaa. Olisi ehkä järkevintä hankkia pienemmissä erissä aina ajanmukaisinta mallia, vaikka se tuokin koulutuksellisesti lisähaasteita. Nostaisi kuitenkin suorituskykyä ihan eri tavalla. Jaa niin mutta eihän enää uutta mallia tarvita kun sitouduttiin miinakieltoon niin ei kukaan Suomeen asenna miinoja....
 
noska kirjoitti:
Omat kykyni eivät riitä arvioimaan, mutta tutut pioneerit ovat väittäneet että yksi onneton hankinta olisi tämä miinaharava m/2002 vai-mikä-se-nykyinen-malli-onkaan. Meni ainakin raivaajilla suoraan varastoon jaettavaksi alue-etsintöihin jv:lle. Jatkoivat niillä laitteilla raivaustyötä, mitkä oli ennestään hankittuna (ko. mallia ei Suomessa ole käytössä). Noissa miinaharavoissa tuntuu kehitys menevän suht vauhdilla eteenpäin, vaikka se syrjästä katsoen ei siltä näyttäisi. Muutaman vuoden välein tulee markkinoille joku uusi malli jonka kaikki työkseen jalkansa vaarantavat hankki. 1999 se oli vielä Schiebel, 2001 Ebinger, tässä välissä oli joku malli jonka nimeä en muista ja 2010 lähtien on ollut Vallon. Pv oli ostanut -85 varaston täyteen yhtä mallia ja 2002 toista mallia (joka ei ollut edes hankinta-aikanaan ajanmukainen). 2019 on vielä rahat vähissä niin ei tule varmaan seuraavaa. Olisi ehkä järkevintä hankkia pienemmissä erissä aina ajanmukaisinta mallia, vaikka se tuokin koulutuksellisesti lisähaasteita. Nostaisi kuitenkin suorituskykyä ihan eri tavalla. Jaa niin mutta eihän enää uutta mallia tarvita kun sitouduttiin miinakieltoon niin ei kukaan Suomeen asenna miinoja....

Tuo olisi varmaan ihan hyvä idea, joskin huolto voisi olla hieman ongelmallinen. Koulutuksesta en tiedä niin paljoa, vaikka sotilasarvo onkin pioneeri, mutta kuinka monimutkaisia ne oikeasti ovat? Paljonko tuollainen harava muuten maksaa?
 
Hejsan kirjoitti:
Pasi XA-180 ? se voitti kilpaulun vs BTR-80 mutta vain sillä että NL oli hajotomissa ja silloin ei tietty suomessa saako niitä enään ja reservivehkeitä niile.

Jos NL olisi NL niin silloin suomella olisi ollut BTR-80..kommenteijä siitä?

Ne 3 miinalaivat Italiassa ? 244 miljoona euroa, oliko siinä järkeä ostaa niitä?

Tuskinpa. XA-180 kehitettiin 80-luvun alussa muutama vuosi ennen BTR-80:stä ja noin 10 vuotta ennen NL:n hajoamista. Silloin NL:n hajoamista ei kukaan osannut ennustaa. Vertailu BTR-80:n olisi ollut hankalaa, koska sitä ei ollut vielä silloin olemassakaan muuten kuin suunnittelijoiden piirustuksissa. Pasi on suunnilleen samaa tasoa kuin BTR-80 ja paljon parempi kuin silloin NL:ssä käytössä olleet BTR-70:t. Ei siis voida sanoa Pasin olleen mikään huono ostos. Moni sanoisi sen olevan sieltä aivan parhaasta päästä.

Miinalaivat maksoivat tuon verran kyllä, mutta merellisen miinasodankäynnin katsotaan olevan hyvinkin tärkeä meillä kuin muuallakin. Mielestäni ne olivat hyvä ostos.
 
Onneksi Sisu voitti, sillä tämä oli kilpailija.

PanssariValmet eli PaVa http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=9031
 
Terve Hejsan, täällä hankintaitkemisen puoliammattilainen!
Mahdollisesti joku jossain voisi väittää että Suomi osti typerästi uusien miinalaivojen sijasta jääkelvottomia miinanraivausaluksia, vaikka silloin kun on hätä, tarvitaan pikaisesti nimenomaan suuri maihinnousuja/mereltähuoltoa estävä miinoituskapasiteetti.
Noin nyrkkisääntönä miinanraivaus on 10 kertaa miinoitusta hitaampaa. Koska emme elä enää jatkosodan maailmassa, vaan Irak/Georgia -maailmassa, niin sodat ovat ohi ennen kuin miinanraivaus alkaa vaikuttaa. Se että raivauksella poistettaisiin kauppamerenkulun uhka, ei taida torpedo-ohjusaikana päteä.
En vieläkään käsitä miksi ilmatyyny romutettiin. Hyökkääjän maihinnousuamiraalina vihaisin semmoisia ohjus/Nemo - veneitä, jotka ajelevat välillä mereltä metsiin piiloon ja ampuvat sieltä, poistuen syöksymällä toiselta puolelta veteen.
 
Morgenstern kirjoitti:
En vieläkään käsitä miksi ilmatyyny romutettiin. Hyökkääjän maihinnousuamiraalina vihaisin semmoisia ohjus/Nemo - veneitä, jotka ajelevat välillä mereltä metsiin piiloon ja ampuvat sieltä, poistuen syöksymällä toiselta puolelta veteen.

Tuuli ei kyennyt kantamaan tarpeeksi hyötykuormaa ja sen lisäämiseen ei taidot tai rahat riittäneet. Nemoa siihen tuskin edes harkittiin.
 
Terve mäkihyppäjä Morgenstern....:)

Nyt tuli mieleen se miinakielton allekirjoitus Ottawa (Tarja halonen)

Voikko Niinistö otta takaisin sen allekirjoituksen ja sanoa että Suomi EI liity siihen miinakieltoon?
 
SJ kirjoitti:
Tuo olisi varmaan ihan hyvä idea, joskin huolto voisi olla hieman ongelmallinen. Koulutuksesta en tiedä niin paljoa, vaikka sotilasarvo onkin pioneeri, mutta kuinka monimutkaisia ne oikeasti ovat? Paljonko tuollainen harava muuten maksaa?

Hinnasta ei ole käsitystä. Muutenhan nuo eivät ole kovin monimutkaisia elektroniikalataan, mutta noi suuimmat Vallonit jotka eivät ole enää pelkkiä metallinetsimiä saattava jo olla melko vaikeita korjata. Käsittääkesni käyttäjän perushuolto kuitenkin on erittäin yksinkertainen. Nyt kun lähes kaikki on ulkoistettu niin eiköhän noidenkin muun huollon voisi ulkoistaa valmistajalle. Yleisimmät vieat tiataa olla kuitenkin säätöpotikoiden, kytkinten ja liitinten kosketushäiriöt tai rikkoontumiset. Luulen että usein riittää jonkun osan vaihto ja sen pystyy suorittamaan joko käyttäjä tai viestipuolen heput helposti.
 
miheikki kirjoitti:
Onneksi Sisu voitti, sillä tämä oli kilpailija.

PanssariValmet eli PaVa http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=9031

Tuo Valmetin versiohan on muistaakseni panssarimuseossa. En kyllä ymmärrä miksi toteat että onneksi. Käsittääkseni kilpailu oli melko tasaväkinen ja kummallakin osapuolella oli omat hyvät ominaisuutensa. BTR:ien suurin etu paseihin nähden on joka pyörän erillisjousitus. Vastaavasti pasilla on taas omat etunsa, joista pienin ei ole se, että vaunusta pääsee ulos muualtakin kuin kattoluukuista (josta ominaiuuudesta olisi ollut hyötyä -90 luvun alussa erityisesti yhdessä tapauksessa).
 
Back
Top