Suomen sisäinen turvallisuus

Venäjän lainsäädännön takia Venäjän kansalaisuuden omaavat ovat vaikeassa asemassa. Johan sen järki sanoo, että jos Venäjä uhkaa syytteillä ja sukulaisten painostamisilla, niin siinä on kusessa.
 
Tottahan tuo on. Itse saisin kaksoiskansalaisuuden ihan mielenkiintoiseen maahan (Australia). "Citizenship by descent". Isäukko oli joskus 60-luvulla veivannut itselleen "Ozzien" kansalaisuuden myös jollain tavalla, mutta oli siitä aika hiljaa viime vuosiin asti. Koska kaksoiskansalaisuus tuli lailliseksi vasta 2003. Se avaisi aika lailla uusia mahdollisuuksia kenguruvaltiossa. Mutta toistaiseksi tuo Suomen passi on riittänyt.

Lisäksi esim. juutalaiset saavat Israelin kansalaisuuden suhtkoht automaattisesti 6kk oleskelun jälkeen. @Lone Soldier on ehkä paras kommentoimaan tätä.

Minulla se oli "helppoa" kun jo pikku nassikkana sain Olenan ansiosta kansalaisuuden, tavallaan minulla se on ollut syntymästä asti, koska äitini on juutalainen.
Kansalaisuuden saa juutalainen, taikka käännynnäinen, taikka isovanhempien kautta aikalailla helpolla, eikä se vaadi hirveitä tanssi askelia. Toki, nyt pitää muistaa juutalainen byrokratia, joka on välillä koomistakin, mutta ei missään nimessä sentään niin kahelia, mitä suomalainen DDR malli on :D Tutulla suomalaisella naisella meni muistaakseni 7kk kaikenkaikkiaan saada kansalaisuus, kun meni naimisiin juutalaisen kanssa ja kääntyi juutalaiseksi.

Pitää muistaa, että ei suomessakaan juutalaiset ole "rauhoitettuja" kaksoiskansalaisuus keskustelusta millään muotoa, me ei vaan pidetä sellaista meteliä mitä venäläiset.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=243755&tstart=0

Räsänen: Israelin armeijassa sotivilta suomalaisilta kansalaisuus pois
 
Venäjän lainsäädännön takia Venäjän kansalaisuuden omaavat ovat vaikeassa asemassa. Johan sen järki sanoo, että jos Venäjä uhkaa syytteillä ja sukulaisten painostamisilla, niin siinä on kusessa.
Totta tuokin, onhan riski joutua painostetuksi suuri jos taskussa on myös venäjän kansalaisuus ja työskentelee tehtävissä joissa on mahdollista päästä käsiksi turvaluokiteltuun tietoon. Toisaalta tässä juoksussa helposti unohdetaan, että tuo on vain yksi mahdollinen keino, tämän päälle tulee sitten ideologia ja muuta. Väittäisin, että yksi suurimmista riskeistä on siinä, että henkilöitä pyritään sitomaan/värväämään jo ennen kuin ne ovat sellaisessa asemassa että pystyvät hyviä tietoja toimittamaan. Nouseva poliitikko voi olla mukava vaikuttamisen kohde.
 
Minulla se oli "helppoa" kun jo pikku nassikkana sain Olenan ansiosta kansalaisuuden, tavallaan minulla se on ollut syntymästä asti, koska äitini on juutalainen.
Kansalaisuuden saa juutalainen, taikka käännynnäinen, taikka isovanhempien kautta aikalailla helpolla, eikä se vaadi hirveitä tanssi askelia. Toki, nyt pitää muistaa juutalainen byrokratia, joka on välillä koomistakin, mutta ei missään nimessä sentään niin kahelia, mitä suomalainen DDR malli on :D Tutulla suomalaisella naisella meni muistaakseni 7kk kaikenkaikkiaan saada kansalaisuus, kun meni naimisiin juutalaisen kanssa ja kääntyi juutalaiseksi.

Pitää muistaa, että ei suomessakaan juutalaiset ole "rauhoitettuja" kaksoiskansalaisuus keskustelusta millään muotoa, me ei vaan pidetä sellaista meteliä mitä venäläiset.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=243755&tstart=0

Räsänen: Israelin armeijassa sotivilta suomalaisilta kansalaisuus pois

VMP Räsäselle.

Pitäisi kai laittaa, että Kristuksen naulinneet roomalaiset olivat amatöörejä. Kun itte ristiinnaulitsen jonkun, niin se ei tasan tule kummittelemaan 40 päivän ajaksi. :D
 
Viimeksi muokattu:
Totta tuokin, onhan riski joutua painostetuksi suuri jos taskussa on myös venäjän kansalaisuus ja työskentelee tehtävissä joissa on mahdollista päästä käsiksi turvaluokiteltuun tietoon. Toisaalta tässä juoksussa helposti unohdetaan, että tuo on vain yksi mahdollinen keino, tämän päälle tulee sitten ideologia ja muuta. Väittäisin, että yksi suurimmista riskeistä on siinä, että henkilöitä pyritään sitomaan/värväämään jo ennen kuin ne ovat sellaisessa asemassa että pystyvät hyviä tietoja toimittamaan. Nouseva poliitikko voi olla mukava vaikuttamisen kohde.

Nuo mainitsemasi ovat kaikkien tiedustelupalvelujen käyttämia värväyskeinoja. Itseäkin on koetettu värvätä ainkin 3 maan toimesta (kun kuvittelivat että omaan jotain salaista tietoa) :D Yksikään noista ei ollut Israel, kun tietävät sympatiat ja eivät halua suututtaa. Tietoa ei valu silti sinnekään päin, joskus keltaisilta sivuilta löytyvää lausuntoa. :)

Nuo maat olivat USA, UK ja...Norja. :D Venäläiset eivät ole edes vaivautuneet. :)
 
Minulla se oli "helppoa" kun jo pikku nassikkana sain Olenan ansiosta kansalaisuuden, tavallaan minulla se on ollut syntymästä asti, koska äitini on juutalainen.
Kansalaisuuden saa juutalainen, taikka käännynnäinen, taikka isovanhempien kautta aikalailla helpolla, eikä se vaadi hirveitä tanssi askelia. Toki, nyt pitää muistaa juutalainen byrokratia, joka on välillä koomistakin, mutta ei missään nimessä sentään niin kahelia, mitä suomalainen DDR malli on :D Tutulla suomalaisella naisella meni muistaakseni 7kk kaikenkaikkiaan saada kansalaisuus, kun meni naimisiin juutalaisen kanssa ja kääntyi juutalaiseksi.

Pitää muistaa, että ei suomessakaan juutalaiset ole "rauhoitettuja" kaksoiskansalaisuus keskustelusta millään muotoa, me ei vaan pidetä sellaista meteliä mitä venäläiset.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=243755&tstart=0

Räsänen: Israelin armeijassa sotivilta suomalaisilta kansalaisuus pois

On muuten muutaman vuoden vanha juttu. :D

Ja...kuten kommenteissa: "No ei koske. Se koskee ainoastaan ählämeitä koska israelilaiset ei tule räjäyttämään lapsiamme kaduille jonkun turbaanihullun parituhatta vuotta sitten kertomien satujen takia.

Vihapuhetta. :)
 
On muuten muutaman vuoden vanha juttu. :D

Ja...kuten kommenteissa: "No ei koske. Se koskee ainoastaan ählämeitä koska israelilaiset ei tule räjäyttämään lapsiamme kaduille jonkun turbaanihullun parituhatta vuotta sitten kertomien satujen takia.

Vihapuhetta. :)


Oli joo, mutta valitettavasti on suomessa henkilöitä joiden mielestä se koskee nimenomaan suomen juutalaisia. Heihin useammankin kerran törmännyt. Osan mielestä Israel on terroristi valtio joka kiusaa viattomia terroristeja koska ei voi olla sellaista asiaa kuin väärässä oleva politiikko. :)
 
Oli joo, mutta valitettavasti on suomessa henkilöitä joiden mielestä se koskee nimenomaan suomen juutalaisia. Heihin useammankin kerran törmännyt. Osan mielestä Israel on terroristi valtio joka kiusaa viattomia terroristeja koska ei voi olla sellaista asiaa kuin väärässä oleva politiikko. :)

Ittellä on vieläkin kipa, jota joskus käytän ylpeydellä. Suurinpiirtein Suomen ja Israelin värit. ;)
 
IL:
IS: Poliisi vangitsi 19-vuotiaan teinihakkerin taas - piinannut Suomen valtiota, poliisia ja armeijaa

Tiistai 21.2.2017 klo 10.29
Pirkanmaalla asuva suomalainen teinihakkeri lupasi aiemmin parantaa tapansa, mutta rikkoi poliisille antamansa lupauksen, Ilta- Sanomat uutisoi.

Suomalaisen 19-vuotiaan hakkerin epäillään kaapanneen tuhansia tietokoneita ja hyökänneen niillä muun muassa Puolustusvoimia vastaan.
Ilta-Sanomien mukaan Sisä-Suomen poliisilaitos vangitsi maanantaina nuoren miehen vakavista tietojärjestelmiin liittyvistä rikoksista. Mies on vangittuna jo toista kertaa tietojärjestelmiin kohdistuneista rikoksista.

Rikoskomisario Ossi Kaario kertoo Ilta-Sanomille, että hakkerin kohteiksi joutuivat ensimmäisellä kerralla Suomessa muun muassa Puolustusvoimat, eduskunta, valtiovarainministeriö, opetusministeriö ja Kela. Tekemiinsä palvelunestohyökkäyksiin hän käytti Ilta-Sanomien mukaan noin 1 500 saastunutta tietokonetta, jotka sijaitsivat ympäri maailmaa. Mies oli tapaukseen liittyen tutkintavankeudessa.

Vapauduttuaan hän jäi kiinni uusista teoista, mutta sillä kertaa poliisi peruutti lopulta vangitsemisvaatimuksen nuoren hakkerin luvattua poliisille lopettaa epäiltyjen tietoverkkorikosten tekemisen. Tuolloin hänen epäillään saastuttaneen 3500 tietokonetta, joita hän käytti palvelunestohyökkäyksiin.

19-vuotiaan hakkerin lupaus ei kuitenkaan pitänyt, vaan poliisi pääsi hänen tekemien rikosten jäljille kolmannen kerran, Ilta-Sanomat kertoo. Viimeisimmällä kerralla hakkerin epäillään ohjelmoineen uuden palvelunestohyökkäyksiin tarkoitetun ohjelman sekä kiristyshaittaohjelman. Pirkanmaan käräjäoikeus vangitsi hänet maanantaina epäiltynä vaaran aiheuttamisesta tietojenkäsittelylle ja tietoverkkorikosvälineen hallussapidosta.

Kiristyshaittaohjelma lukitsee saastuneen käyttäjän koneen, jonka jälkeen hakkeri voi vaatia lunnaita sen avaamisesta.

Ilta-Sanomien haastatteleman poliisin mukaan hakkeri on myöntänyt haittaohjelmien tekemisen.

Lähde: Ilta-Sanomat

JANI SAVOLAINEN
[email protected]
http://www.iltalehti.fi/digi/201702212200074165_du.shtml
Valtion kannattaisi palkata tuo
 
Jos kuvittelet katuturvallisuuden heikentyneen, olet väärässä..

Näkökulma: ”Mamu-Suomessa” on entistä turvallisempaa

Vuosi 2016 oli pelottava monelle suomalaiselle ja Suomessa asuvalle ulkomaalaiselle. Asiamedia uutisoi lukuisista rikoksista: oli ryöstöjä, pahoinpitelyjä ja raiskauksia. Karmeita tapahtumia uhreilleen.

Vähemmän asialliset verkkosivustot löivät löylyä omalla pelottelutyylillään, ja sosiaalinen media oli pullollaan monenmoista törkyä kanssaihmisistä, etenkin maahanmuuttajista. Edellisen vuoden lopulla ryöpsähtänyttä turvapaikanhakijoiden määrää pidettiin muukalaiskammoisissa porukoissa selityksenä kaikelle maailman pahuudelle.

Jotkut poliitikot kalastelivat näistä vesistä itselleen kannatusta syyttelemällä ihmisryhmiä ja tulivat oikeudessa tuomituksi.

Mutta kuinka turvallista oli suomalaisilla kaduilla vuonna 2016? Varmasti väärään aikaan väärässä paikassa hyvinkin turvatonta, mutta poliisin kokoaman katuturvallisuusindeksin valossa kaikkiaan turvallisempaa kuin aiemmin 2000-luvulla.

Erityisesti katuturvallisuus on kohonnut kymmenessä vuodessa Kuopiossa, Lahdessa, Turussa, Oulussa ja Helsingissä. Kuopion katuturvallisuus kohosi peräti 27 prosenttia verrattuna kymmenen vuoden keskiarvoon. (Lue tästä tarkempaa tietoa Suomen katuturvallisuudesta)

Mutta entä se poikkeuksellisen suuri turvapaikanhakijamäärä, joka oli Suomessa viime vuonna odottamassa päätöstä, seurasiko siitä rikosten kokonaiskuvaan merkittävä muutos?

Ei seurannut. Itä-Suomen poliisin ylikomisario Harri-Pekka Pohjolainen sanoi Ylelle, että vuoden 2015 syksyllä käynnistynyt laajamittainen turvapaikanhakijoiden maahantulo ei ole juuri näkynyt rikostilastoissa. Tehdyistä yksittäisistä rikoksista ja häiriöistä suurin osa on tapahtunut hänen mukaansa vastaanottokeskusten sisäpuolella.

Katuturvallisuusindeksi lasketaan yleisellä paikalla tapahtuneiden ryöstöjen, pahoinpitelyjen, vahingontekojen sekä liikennejuopumusten painotetusta lukumäärästä ja suhteutetaan väestön määrään.

Niinpä, ovat kriitikot huomanneet, siinä ei siis ole mukana seksuaalirikoksia.

Myös asiasta ensin uutisoinut Yle kertoo saaneensa palautetta juuri tästä asiasta ja se teki uuden jutun aiheesta. Siinä poliisi kertoi, että seksuaalinen ahdistelu tuli rikosnimikkeenä rikoslakiin 2014, minkä vuoksi indeksin vertailtavuuden säilyttämiseksi muutoksia sisältöön ei ole tehty.

Se äärimmäisen ikävä asia on totta, että seksuaalirikosten määrä kasvoi prosentuaalisesti merkittävästi viime vuonna. Niissä oli epäiltynä aiempaa selvästi useammin ulkomaan kansalainen, tosin myös uhriksi oli joutunut aiempaa useammin ulkomaalainen. (Rikosten määrästä 2016 tietoa täällä)

Mutta vaikuttaisiko tämä katuturvallisuusindeksiin? Ilmeisesti ei mainittavasti, sillä suurin osa raiskauksista tapahtuu tekijälle ja uhrille tutuissa sisätiloissa. Tuntemattoman hyökkääjän niin sanotut puskaraiskaukset ovat Suomessa hyvin harvinaisia, vaikka juuri nämä kammottavat tapaukset nousevat herkästi otsikoihin.

Myös poliisille ilmoitetut seksuaaliset ahdistelutapaukset ovat Suomessa yhä suhteellisen harvinaisia. Yhtään tapausta väheksymättä ilmoituksia tuli koko Suomessa viime vuonna runsaat 500, kun esimerkiksi pahoinpitelyrikoksia ilmoitettiin poliisille lähes 34 000.

Suomen kaduilla on edelleen tilastofaktan valossa turvallista, mikä ei tarkoita, että minne tahansa voisi mennä mihin aikaan tahansa. Tilastoihin eivät toisaalta yleensä päädy ne kaduilla tapahtuvat ahdistavatkin huutelut ja viheltelyt, joita etenkin naisten on iät ja ajat pitänyt sietää niin päivällä kuin illalla.

Katuturvallisuutta valvoo Suomessa poliisi, jonka tontille ilmaantui viime vuonna kutsumattomia vieraita kansalaisten turvallisuuden tunnetta hämmentämään. Onko niitä odineita ja muita joukkioita muuten enää edes olemassa?

Kun suomalaisten turvallisuudesta puhutaan, nostavat maahanmuuttoon kielteisesti suhtautuvat lähes poikkeuksetta Ruotsin esiin varoittavana esimerkkinä. Totta on, että Ruotsin suurimpien kaupunkien suurten vuokratalolähiöiden kaduilla on aika ajoin levotonta, kuten esimerkiksi Tukholman Rinkebyssä viime viikolla.

Ei ole kuitenkaan aivan sattumaa, että Helsingin seudulla vastaavalta mellakoinnilta on säästytty. Täällä on tietoisella omistus- ja vuokrataloasumisen sekoittamisella estetty ongelma-alueiden syntymistä. Ehkä maahanmuuttajien kotouttamisessa on Suomessa onnistuttu muutoinkin suhteellisen hyvin, vaikka puutteitakin on.

Helsingin Sanomien eilen esille nostamassa Meri-Rastilassa esimerkiksi on vuokra-asuntoja vain runsaat puolet (Tässä hyvää tutkimustietoa Meri-Rastilaan liittyen), kun Ruotsissa 1960- ja 1970-luvulla toteutetun miljoonaohjelman synnyttämissä jättilähiöissä on ensisijaisesti vuokrataloja.

Esimerkiksi pitkän uran pääkaupunkiseudun asuntopolitiikassa tehnyt Hannu Penttilä uskoo, että niin sanottu sosiaalinen sekoittaminen toimii jatkossakin. Tätä kaavaa sovelletaan kaikkien uusien asuinalueiden suunnittelussa, kuten hän on Länsiväylässä muistuttanut.

Kirjoittaja on Uuden Suomen päätoimittaja.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/215280-nakokulma-mamu-suomessa-entista-turvallisempaa
 
Voisiko kuitenkin olla jotain...toimittaja varoo lipsumasta kaltevalle pinnalle..

Näkökulma: Maahanmuuttopolitiikasta voitava puhua – kumpi on oikeassa, Stubb vai Trump?

Ruotsin maahanmuuttopolitiikka ei ole ollut pelkästään monikulttuurisuuden rikkauden riemumarssi ja se on hyvä tiedostaa, kirjoittaa Ilta-Sanomien toimittaja Antti Halonen.
Maahanmuutto on yksi läntisen maailman kohutuimmista puheenaiheista ja Donald Trumpin valinta Yhdysvaltain presidentiksi nosti keskustelun aivan uudelle tasolle. Maahanmuuttovastaisuudestaan tunnettu Trump kohautti läntistä maailmaa haukkumalla puheessaan Ruotsin maahanmuuttopolitiikkaa epäonnistuneeksi. Trump jatkoi twiittaamalla, että valemedia yrittää sanoa, että laajan mittakaavan maahanmuutto Ruotsissa toimii kauniisti.

Trumpin puheisiin otti Twitterissä kantaa myös Suomen entinen pääministeri Alexander Stubb, joka taas on tunnettu sallivamman maahanmuuttopolitiikan kannattaja. Stubb osoitti Trumpille twiitin, jossa hän totesi Ruotsin olevan maahanmuuttoystävällinen, kansainvälinen ja liberaali yhteiskunta, sekä yksi maailman vauraimmista, rikkaimmista ja turvallisista paikoista elää.

Trumpin ja Stubbin twiitit edustavat kahta hyvin erilaista näkemystä Ruotsin maahanmuuttopolitiikasta. Kysymys kuuluu, kumpi on oikeassa?

****

Vastaus on, että molemmat herrat ovat tavallaan oikeassa. Stubb on totta kai oikeassa, koska Ruotsi on pohjoismainen hyvinvointivaltio, joka on osoittanut solidaarisuutta vaikeina maailmanaikoina ottamalla väkilukuunsa suhteutettuna kaikkein eniten turvapaikanhakijoita vastaan.

Ruotsi on myös erittäin turvallinen maa elää. Business Insiderin viime vuoden jutun mukaan Ruotsi on maailman kymmenenneksi turvallisin maa. Suomi on sijalla 18. Molemmat jäävät muiden Pohjoismaiden taakse.

Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelun CIA:n The World Factbookin mukaan Ruotsin bruttokansantuote asukasta kohti oli yli 49 000 euroa vuonna 2016. Se on maailmassa sijalla 25. Luku on myös kasvanut edellisistä vuosista.

Mutta sitten vaikeampi myönnytys. Myös Trumpin voidaan katsoa olevan tavallaan oikeassa. Trump ei tosin ole vieläkään tarkalleen yksilöinyt, minkälaisia ongelmia Ruotsilla maahanmuuton suhteen on, mutta on maininnut ”Ruotsin kansan kyllä ymmärtävän hänen olevan oikeassa”.

Joka tapauksessa, valitettavasti Ruotsin salliva maahanmuuttopolitiikka ei ole ollut pelkkä monikulttuurisen rikkauden ja liberalismin riemumarssi, vaikka se sellaisena usein halutaan esittääkin.

****

Laaja maahanmuutto on tuonut mukanaan asioita, joille Ruotsin olisi tehtävä jotain riippumatta siitä, kutsutaanko niitä ongelmiksi vai haasteiksi. Sellaisia ovat muun muassa työllisyys, segregaatio eli eriytyminen ja osin näistä kahdesta tekijästä johtuvat rikokset.

Tukholman Rinkebyn lähiön mellakka tapahtui alueella, jossa asuu paljon maahanmuuttajia. Rinkeby mainitaan Ruotsin poliisin raportissa, jossa on listattu 53 aluetta, jotka ovat erityisen haavoittuvaisia rikollisuudelle. Rinkeby on 14 kaikkein haavoittuvimman joukossa.

Ruotsin maahanmuuttoviraston mukaan vuonna 2015 saapuneista yli 160 000 turvapaikanhakijoista vain alle 500 on saanut työpaikan. Ruotsalaislehti Aftonbladet perustelee asiaa sillä, että työllistämistä ei katsottu tuolloin prioriteetiksi.

Vierailin viime viikon lopulla Ruotsin Malmössä ja sen pahamaineisimmassa kaupunginosassa Rosengårdissa. Myös se mainitaan 14 haavoittuvaisimman alueen joukossa. Malmö on turvapaikanhakijoiden pääväylä Skandinaviaan.

Ruotsin kolmanneksi suurimmassa kaupungissa oli vuonna 2015 Ruotsin tilastokeskuksen mukaan 322 574 asukasta. Heistä yli 102 047 on syntynyt ulkomailla. 64 561:llä on vähintään yksi ulkomailla syntynyt vanhempi. Toisin sanoen siis noin puolella on ulkomaalaistausta.

Malmössä on ruotsalaisittain myös korkea työttömyys. Ruotsin tilastokeskuksen mukaan työllisyysaste on vain 65,9 prosenttia. Paikallislehti Sydsvenskan on uutisoinut, että sosiaalinen eriarvoisuus on valtava ja Malmö on yksi Ruotsin köyhimmistä kunnista.

Malmöhön on muodostunut alueita, missä yli 80 prosenttia asukkaista on ulkomaalaistaustaisia. Paikoin jopa yli 90 prosenttia. Ne ovat muodostuneet jo ennen pakolaiskriisiä. Rosengård on vain yksi esimerkki. Se on osaltaan vaikuttanut siihen, että kotoutuminen on epäonnistunut. Ruotsin poliisin operatiivisen osaston tutkimusosaston johtaja Linda Staaf suorastaan varoitti Suomea maahanmuuttajien eristäytymisestä Ilta-Sanomien haastattelussa vuosi sitten.

****

Uutisista voi lukea, että rikollisuus on Malmössä korkeampi kuin monessa muussa ruotsalaiskaupungissa. Olisi sinisilmäistä ajatella, että maahanmuuttajat eivät rötöksiin syyllistyisi, vaikka Malmön poliisi ei haluakaan vetää yhteyttä rikollisuuden ja maahanmuuton välille.

On tärkeä muistaa että myös Ruotsin maahanmuuttajista suurin osa on kunnollisia ja hyviä ihmisiä, eikä tilanne ole välttämättä ollenkaan niin paha kuin esimerkiksi presidentti Trumpin puheiden perusteella voisi kuvitella. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ikävät asiat pitäisi vaieta kuoliaaksi tai suorastaan kiistää.

Ulkomaalaisten tekemistä rikoksista on Ruotsissa hankalasti luotettavaa viranomaistietoa saatavilla. Brottsförebygganderåde Brå (Ruotsin rikoksia ehkäisevä kansallinen neuvosto) julkaisi vuonna 2005 tutkimuksen, jonka mukaan Ruotsin ulkopuolella syntyneillä on 2,5 kertaa suurempi todennäköisyys tulla epäillyksi rikoksesta kuin Ruotsissa syntyneillä, joiden molemmat vanhemmat ovat ruotsalaisia. Luku oli kasvanut edellisestä tutkimuksesta ja on täysin mahdollista, että se on suurempi myös seuraavassa tutkimuksessa.

Maahanmuuton ongelmat on tärkeä tiedostaa ja tunnustaa, jotta voidaan lähestyä oikeampia kysymyksiä siitä, miten ne voidaan ratkaista. Ruotsin viranomaiset voisivat puhua asiasta avoimemmin, sillä heihin kohdistuu syytöksiä salailusta ja peittelystä, mikä vain lisää rasismia ja muukalaisvihaa. Brån mukaan viharikosten määrä on kasvanut. Niistä rasistiset rikokset muodostavat ylivoimaisen enemmistön.

Suomi on ottanut Ruotsista esimerkkiä monessa asiassa. Ehkäpä länsinaapurista voisi katsoa myös varoittavia sellaisia.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005106381.html
 
Viina ja suvaitsevaisuus ei sovi yhteen. Linkissä kuva poliisista.

Vapaalla ollut Helsingin poliisi kävi humalassa uhkailemassa Suomi ensin leirissä – poliisi poisti paikalta (video)
28.2.2017 Jko 13 Comments http://www.nykysuomi.com/index.php/...ensin-leirissa-poliisi-poisti-paikalta-video/


Video häirikkö poliisin poistamisesta.
Paikalla ollut Suomi Ensin aktiivi yritti rauhoitella häiriköinyttä poliisia, poliisi oli uhkaillut aktiivin perhettä ja haastanut aktiiveja tappeluun.


Paikalla olleet Suomi Ensin aktiivit oli kokeneet poliisin uhkailun sen verran uhkaavaksi, että oli jouduttu soittamaan hätäkeskukseen ja pyytämään apua häirikön virkaveljiltä. Poliisi partio saapui kohteeseen muutamissa minuuteissa, poliisin saapuessa paikalle oli häirikkö näyttänyt virkamerkkiä poliisipartiolle.

Häiriköinyt poliisi oli silminnähden tukevassa humalassa. Tapauksesta on jätetty rikosilmoitus Helsingin poliisin Pasilan toimipisteeseen.
Sama poliisi yritti reilu viikko sitten tuoda Suomi Ensin leiriin eksyksissä olevaa Kongolaista, Suomi Ensin aktiivit veikkasivat että tämä episodi olisi suututtanut häiriköineen poliisimiehen. Yksi aktiivi korosti kuitenkin, että heille ei selvinnyt varmaa häiriköinnin syytä, ”tämä on vaan spekulaatiota”.

Helsingin poliisi oli ilmoittanut Suomi Ensin aktiiveille, että tapauksen tutkinta siirretään Keskusrikospoliisille.

Nykysuomen toimitus ei saanut minkäänlaista kommenttia Helsingin poliisilta yön tapahtumista.

Pahoittelut videon huonoa laatua
 
Salainen harjoitus paljasti puutteita presidentin ja hallituksen vastuunjaossa - kriisilain käyttöönotossa epäselvyyksiä

Virkamiehet korjaavat kiireesti valmiuslain käyttöohjeita, jotka toteutuessaan vahvistaisivat presidentin asemaa.

Pelot Venäjää kohtaan ovat hallituksessa kasvaneet jo siihen pisteeseen, että virkamiehet ovat pyyhkineet pölyt valmiuslaista. Valtioneuvoston kanslia on ryhtynyt päivittämään valmiuslain käyttöohjeita.

Valmiuslaki kuuluu kansallisiin kriisilakeihin ja nyt virkamiehet ovat valmistelleet valmiuslain uudet soveltamisohjeet. 36-sivuinen ohjeluonnos on parhaillaan kommentoitavana eri viranomaisissa.

Ohjeluonnos neuvoo liki kädestä pitäen kuinka poikkeusolojen toimivaltuudet otetaan käyttöön ja kuinka lakia sovelletaan. Poikkeusoloissa valtioneuvosto voi antaa viranomaisille lisätoimivaltuuksia, joita niillä ei ole normaalioloissa.

Poikkeusvaltuuksien nojalla viranomaiset voivat esimerkiksi ryhtyä säännöstelemään energiaa, määrätä autoja pakkoluovutettaviksi sekä käskeä Suomessa asuvia tekemään viranomaisten osoittamia tehtäviä.

Poikkeusvaltuudet saadaan ottaa käyttöön kuitenkin vasta sen jälkeen, kun hallitus ja presidentti ovat ensin todenneet, että Suomessa vallitsee kriisi eli poikkeusolo.

Laissa valuvika

Kun eduskunta kuusi vuotta sitten sääti nykyisen valmiuslain, siihen jäi harmillinen valuvika. Eduskunta ei määritellyt säntillistä menettelytapaa siitä, miten hallitus ja presidentti toteavat poikkeuksellisten olojen vallitsevan. Perustuslakivaliokunta oli aikanaan sitä mieltä, että pääministeri ja presidentti sopikoot asian keskenään miten parhaaksi näkevät.

Suomalainen hallinto ahdistuu ja alkaa tapella keskenään, jos valta- ja vastuukysymykset on laissa kuitattu tuolla tavalla hutiloiden. Tämä tuli konkreettisesti ilmi viime syksynä, kun hallitus ja presidentti testasivat kriisilakien käyttöönottamista harjoitustilanteessa. Käyttöönotto ei mennyt ihan putkeen.

Harjoitus oli osa erittäin laajaa, koko valtakunnan kattanutta valtionhallinnon valmiusharjoitusta, jonka nimi oli Valha 15-16.

Kesäkuussa 2015 alkaneen harjoituskokonaisuuden yksityiskohdat ovat salaisia, mutta Turvallisuuskomitean antaman ylimalkaisen tiedon mukaan valtionhallinto treenasi kykyjään hybridiuhkia vastaan. Näillä tarkoitetaan tavallisesti tietoverkkoihin, liikenteeseen, kriittiseen infrastruktuuriin, sairaaloihin sekä sotilaallisen hyökkäyksen valmisteluun kuuluvia uhkia.

Kimmoke uudistukseen

Harjoitus antoi kimmokkeen valmiuslain käyttöohjeen uusimiseen. Iltalehden saaman uuden ohjeluonnoksen perusteella tasavallan presidentin valta on omiaan kasvamaan.

Luonnos on valmisteltu nopeasti mutta huolellisesti, sillä kyseessä on herkkä valtiosääntöasia. Ohjetta sorvasi työryhmä, jota johti alivaltiosihteeri Timo Lankinen.

Lankisen mukaan uudistuksen tärkein asia on presidentin ja hallituksen toimivaltajaon ratkaiseminen poikkeusolojen toteamistilanteessa.

Valmiuslain mukaan valtioneuvosto toteaa poikkeusolojen olemassaolon yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa.

Uuden ohjeluonnoksen mukaan presidentti on mukana poikkeusolojen toteamisessa myös sellaisissa tilanteissa eli lakikielellä perusteissa, jotka eivät välttämättä sivua lainkaan ulkopolitiikkaa. Tällaisia perusteita voivat olla esimerkiksi suuronnettomuudet tai erittäin vakava tartuntatautiepidemia.

Toisaalta hybriuhat ovat usein niin sumeita, ettei aina ota selvää, ovatko ne ulko- vai sisäpolitiikkaa. Tälläkin hetkellä Suomen sähköverkkoon kohdistuu jokin toistuva häiriö.

Jos kriisi koskee sodan uhan kaltaista tilannetta, presidentti ja hallitus toteaisivat ohjeluonnoksen mukaan poikkeusolon hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan ja tasavallan presidentin yhteisessä kokouksessa, jota kutsutaan lyhenteellä TP-utva.

Muut poikkeusolot presidentti ja hallitus voisivat todeta luonnoksen mukaan vapaammin. Pääministeri ja presidentti voisivat esimerkiksi hoitaa asian keskenään puhelimitse.

Lankisen johtama virkamiestyöryhmä on saanut pääasiassa suopeaa palautetta ehdotuksistaan. Sisäministeriö kuitenkin marmattaa.

Kansliapäällikkö Päivi Nergin allekirjoittamassa lausunnossa sisäministeriö vaatii, että ministeriön pitää päästä presidentin ja pääministerin pakeille päättämään ainakin silloin, kun kyseessä on suuronnettomuudesta johtuva poikkeustila.

Tietoja pihdataan

Presidentin valta on vahvistumassa myös uusien tiedusteluvaltuuksien myötä, jos niitä koskevat lait tulevat voimaan. Presidentti pääsee käytännössä päättämään tiedustelun suuntaamisesta.

Nämä sotilas- ja siviilitiedustelua koskevat lait vaativat eduskunnassa perustuslain säätämisjärjestyksen. Hallitus haluaa lait voimaan pikaisesti, joten sen on saatava niiden taakse suuri 5/6-osan enemmistö eli pääministeri Juha Sipilän (kesk) pitää taivutella oppositiopuolueita.

Lakiluonnokset julkistetaan noin kolmen viikon kuluttua.

Tiedustelupakettia ennakoiden hallitus on jo ehtinyt antaa eduskunnalle lakiesityksen valtioneuvoston tilannekuvakeskuksesta. Salaisen, vuonna 2007 perustetun viraston toiminta on takkuillut, koska muut viranomaiset ovat pihdanneet siltä tarkkailu- ja tiedustelutietoa.

Käytännössä on ollut tilanteita, joissa on ollut epäselvyyttä esimerkiksi siitä, onko poliisilla ollut oikeus antaa tilannekeskukselle tietoja merkittävistä tapahtumista.

Uudella lailla määrätään muut viranomaiset antamaan tilannekeskuksen tarvitsemat tiedot.
http://m.iltalehti.fi/politiikka/201703012200079003_pi.shtml
 
Minulla se oli "helppoa" kun jo pikku nassikkana sain Olenan ansiosta kansalaisuuden, tavallaan minulla se on ollut syntymästä asti, koska äitini on juutalainen.
Kansalaisuuden saa juutalainen, taikka käännynnäinen, taikka isovanhempien kautta aikalailla helpolla, eikä se vaadi hirveitä tanssi askelia. Toki, nyt pitää muistaa juutalainen byrokratia, joka on välillä koomistakin, mutta ei missään nimessä sentään niin kahelia, mitä suomalainen DDR malli on :D Tutulla suomalaisella naisella meni muistaakseni 7kk kaikenkaikkiaan saada kansalaisuus, kun meni naimisiin juutalaisen kanssa ja kääntyi juutalaiseksi.

Pitää muistaa, että ei suomessakaan juutalaiset ole "rauhoitettuja" kaksoiskansalaisuus keskustelusta millään muotoa, me ei vaan pidetä sellaista meteliä mitä venäläiset.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=243755&tstart=0

Räsänen: Israelin armeijassa sotivilta suomalaisilta kansalaisuus pois

Minä en tiedä onko Räsänen sanonut tai ajatellut noin kuin tuossa 3 vuotta vanhassa keskustelufoorumin otsikossa väitetään, mutta toivoisin edes alkeellista lähdekritiikkiä ennen kuin lähdette möksööntymään Räsäselle.
 
Tässä olen miettinyt että mitä jos vihollinen pyyhkäisee presidentin, hallituksen ja vaikka eduskunnan pois? Esim valtiopäivien avajaisissa? Kenelle valta siirtyy ja kuka päättää esim. Valmiuslain käyttöön otosta? Suomessahan ei varapresidentti järjestelmää ole.
 
Tässä olen miettinyt että mitä jos vihollinen pyyhkäisee presidentin, hallituksen ja vaikka eduskunnan pois? Esim valtiopäivien avajaisissa? Kenelle valta siirtyy ja kuka päättää esim. Valmiuslain käyttöön otosta? Suomessahan ei varapresidentti järjestelmää ole.
Tuossakin menisi myös varapressa joten ennemmin tarvittaisiin ennalta määritetty selviytyjä.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Designated_survivor
 
Back
Top