Suomen tieverkoston yksityistäminen

Onhan tässä tietysti eräs pointti, joka tuli mieleen räntäsateessa heiluessa. Väyläinfra todennäköisesti suorastaan huutaa rahaa. Pelkästään maanteiden rakentamista yms. on laiminlyöty jo pitkään, on kaikenlaista hanketta yms. jotka jäävät alati vaiheeseen. Jos väyläinfra yhtiöitetään ja esim. suomalaisten eläkerahastoista vipataan tarpeisiin rahat, siinä voi olla etunsa. Tuottoa tuskin tulee sen enempää kuin mistään muualtakaan, mutta ompahan laina ainakin "omilta". Valtio saa halvemmalla rahaa kv-sijoittajilta, NYT, mutta näinköhän sekään on mikään loputon jata, joka jatkuu hamaan seuraavaan Harmagedoniin? Jos tarkoitus on siis pääomittaa infra ei-kv-rahoituksella, se saa siunaukseni, koska omilta on viisaampaa lainata kuin vierailta.

Mikä estäisi sitten jatkamasta samalla linjalla muissakin yhteiskunnan hankkeissa....erityisesti, jos suomalaiset itse vippaavat rahat näihin hankkeisiin. Riippuvuus kv-rahoittajista ainakin pienenisi.

Tulee sitten mieleen se duunari, joka ajaa esim. 200 km päivässä työmatkojaan. Työvoiman liikkuvuus on in.
 
Onhan tässä tietysti eräs pointti, joka tuli mieleen räntäsateessa heiluessa. Väyläinfra todennäköisesti suorastaan huutaa rahaa. Pelkästään maanteiden rakentamista yms. on laiminlyöty jo pitkään, on kaikenlaista hanketta yms. jotka jäävät alati vaiheeseen. Jos väyläinfra yhtiöitetään ja esim. suomalaisten eläkerahastoista vipataan tarpeisiin rahat, siinä voi olla etunsa. Tuottoa tuskin tulee sen enempää kuin mistään muualtakaan, mutta ompahan laina ainakin "omilta". Valtio saa halvemmalla rahaa kv-sijoittajilta, NYT, mutta näinköhän sekään on mikään loputon jata, joka jatkuu hamaan seuraavaan Harmagedoniin? Jos tarkoitus on siis pääomittaa infra ei-kv-rahoituksella, se saa siunaukseni, koska omilta on viisaampaa lainata kuin vierailta.

Mikä estäisi sitten jatkamasta samalla linjalla muissakin yhteiskunnan hankkeissa....erityisesti, jos suomalaiset itse vippaavat rahat näihin hankkeisiin. Riippuvuus kv-rahoittajista ainakin pienenisi.

Niin, tämä on sitten se amerikan malli. Reagan aloitti Social Security Trust Fundin kuppaamisen ja seuraavat presidentit jatkoivat. Tässä eläkerahastossa ei ole penniäkään rahaa, mutta 2.8 biljoonan dollarin edestä velkakirjoja kyllä.

Meillä on melko hyvin rahoitettu eläkejärjestelmä ja täällä on perinteisesti naureskeltu amerikkalaisten eläkejärjestelmälle joka on todellisuudessa vain vero jota ei kutsuta veroksi. Mutta ilmeisesti sama alkaa täälläkin? Mitä isot edellä jne.
 
Tulee sitten mieleen se duunari, joka ajaa esim. 200 km päivässä työmatkojaan. Työvoiman liikkuvuus on in.

Juu, jo toistakymmentä vuotta sitten minulla oli työkaveri, hyväkuntoinen nuori mies, joka ajoi päivittäin -kesät talvet- työmatkaa n. 130 km suuntaansa Espooseen ja takaisin.
Silloin jo kyselin häneltä asian mielekkyyttä, mutta se oli hänen oma valintansa, ei kuulemma halunnut olla täällä jonkun tuttunsa nurkissa, joka kuitenkin oli tarjonnut majapaikkaa työviikoiksi.
 
Nyt alan minäkin epäilemään onkohan Ministerillä ihan kaikki kotona?

Vaikka juttu onkin Hesarin niin kyllähän tämä kertoo miten päättömästä jutusta on kysymys.
http://www.hs.fi/paivanlehti/20042016/a1461039684735

Viisi vaihtoehtoa autoilijan maksuksi – näin Bernerin kaavailemia tienkäyttömaksuja kerättäisiin
Ministeri Anne Berner kaavailee Suomeen tienkäyttömaksuja. HS selvitti, miten maksuja kerättäisiin.
 
Nyt alan minäkin epäilemään onkohan Ministerillä ihan kaikki kotona?

Vaikka juttu onkin Hesarin niin kyllähän tämä kertoo miten päättömästä jutusta on kysymys.
http://www.hs.fi/paivanlehti/20042016/a1461039684735

Viisi vaihtoehtoa autoilijan maksuksi – näin Bernerin kaavailemia tienkäyttömaksuja kerättäisiin
Ministeri Anne Berner kaavailee Suomeen tienkäyttömaksuja. HS selvitti, miten maksuja kerättäisiin.

Juu, ei. Hulluhan tuo nainen on ja jos kaikki kotona olisikin niin koti lienee edelleen muualla kuin Suomessa. Vain ja ainoastaan kovan kapitaalin ääntä kuuntelee Bernerin syd...ei vaan korva.

Suomen ei yksinkertaisesti kannata maamme laajuuden ja populaation pienuuden takia ottaa koekäyttöön minkäänlaista uudenlaista liikennemaksusuunnitelmaa. Mikäli jutussa mainittujen kaltaisia maksujärjestelyjä joskus tarvittaisiinkin, tulisi niiden olla ensin hyväksi todetut, kunnolla koeponnistetut sekä käyttöönotto/valmistuskulut järkevälle tasolla lasketuksi saadut jo valmiiksi suurempien maiden toimesta. Vai halutaanko Suomea käyttääkin koe-eläinlaboratoriona koko Euroopan kattavaa liikenteen isovelivalvontaa varten? Jospa tämä kuvio onkin valmisteltu Suomen ulkopuoleisissa pöydissä ja raha tämän läpiviemiseksi tulee EU:sta?

Ainoastaan kaksi asiaa ovat varmoja:
1. Maksumiehenä on suomalainen veronmaksaja.
2. Minun autossani ei tule koskaan olemaan minkäänlaista SIM -korttia.
 
Juu, ei. Hulluhan tuo nainen on ja jos kaikki kotona olisikin niin koti lienee edelleen muualla kuin Suomessa. Vain ja ainoastaan kovan kapitaalin ääntä kuuntelee Bernerin syd...ei vaan korva.

Suomen ei yksinkertaisesti kannata maamme laajuuden ja populaation pienuuden takia ottaa koekäyttöön minkäänlaista uudenlaista liikennemaksusuunnitelmaa. Mikäli jutussa mainittujen kaltaisia maksujärjestelyjä joskus tarvittaisiinkin, tulisi niiden olla ensin hyväksi todetut, kunnolla koeponnistetut sekä käyttöönotto/valmistuskulut järkevälle tasolla lasketuksi saadut jo valmiiksi suurempien maiden toimesta. Vai halutaanko Suomea käyttääkin koe-eläinlaboratoriona koko Euroopan kattavaa liikenteen isovelivalvontaa varten? Jospa tämä kuvio onkin valmisteltu Suomen ulkopuoleisissa pöydissä ja raha tämän läpiviemiseksi tulee EU:sta?

Ainoastaan kaksi asiaa ovat varmoja:
1. Maksumiehenä on suomalainen veronmaksaja.
2. Minun autossani ei tule koskaan olemaan minkäänlaista SIM -korttia.

Ei tule minullekkaan mitään seurantalaitetta.

Kysymys tienkäyttömaksuista näin harvaan asutussa maassa on ihan idiootin suunnitelmia, tai oikeammin vihervassari Kyllösen märkäuni josta sai Ollilalta hieman rapsutusta kun oli niin hyvä ja nöyrä tyttö.


Kysymys kuuluukin onko kaavailtu että Berneristä tulee väylä verkko yhtiön isopalkkainen johtaja? mitään muuta järkeä tässä ei ole ja kun on huhuttu Bernerin lopettavan ministeri hommat niin looginen johtopäätös on että rouva petaa itselleen kunnon virkaa
 
Kysymys kuuluukin onko kaavailtu että Berneristä tulee väylä verkko yhtiön isopalkkainen johtaja? mitään muuta järkeä tässä ei ole ja kun on huhuttu Bernerin lopettavan ministeri hommat niin looginen johtopäätös on että rouva petaa itselleen kunnon virkaa

Ei ollenkaan epätodennäköinen kuvio. Parkkiintuneena bisnesnaisena tietää myös taatusti miten peliä pelataan ja tuohan olisi mitä loogisin jatkumo. Ystäviä hän ei (ankdammenin ulkopuolelta) sen sijaan selvästikään ole tullut hankkimaan, siinä määrin mielenkiintoisia ratkaisuja on viime vuosina tehnyt.
 
Ei ollenkaan epätodennäköinen kuvio. Parkkiintuneena bisnesnaisena tietää myös taatusti miten peliä pelataan ja tuo olisi vallan looginen jatkumo. Ystäviä hän ei (ankdammenin ulkopuolelta) sen sijaan selvästikään ole tullut hankkimaan, siinä määrin mielenkiintoisia ratkaisuja on viime vuosina tehnyt.

Jos väyläverkkoyhtiön tase on 60 miljardia niin kyseessä on todella Suomen olosuhteissa jätti yhtiö jolloin tulos/kannustin/palkka tulolla voidaan vaatia helposti 5-10 miljoonan palkkaa joa ei rättikauppiaallekkaan ole mikään mitätön summa.

Varsinkin kun firmalla ei näytä pyyhkivän kovin hyvin, onko niin että firmansa perseelleen vetäneistä pitää tulla Ministeri ja suuri taloustieteellinen guru.



https://www.asiakastieto.fi/yritykset/oy-vallila-interior-ab/24254371/taloustiedot

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vallila_Interior
 
2. Minun autossani ei tule koskaan olemaan minkäänlaista SIM -korttia

Oot niin kova massimies, että sanktiot ei tunnu sun perstaskussa yhtikäs mitään?

Mikäli jutussa mainittujen kaltaisia maksujärjestelyjä joskus tarvittaisiinkin, tulisi niiden olla ensin hyväksi todetut, kunnolla koeponnistetut sekä käyttöönotto/valmistuskulut järkevälle tasolla lasketuksi saadut jo valmiiksi suurempien maiden toimesta
Tai sitten kehittäisimme niitä Suomessa, myisimme maailmalle ihan huolella ja kerättäisiin verotulot pois kuleksimasta.

Minulla ei mitään sitä vastaan, että joku kotimainen yritys ottaisi asiassa tuotekehitysriskin.
 
Jos väyläverkkoyhtiön tase on 60 miljardia niin kyseessä on todella Suomen olosuhteissa jätti yhtiö jolloin tulos/kannustin/palkka tulolla voidaan vaatia helposti 5-10 miljoonan palkkaa joa ei rättikauppiaallekkaan ole mikään mitätön summa.

Varsinkin kun firmalla ei näytä pyyhkivän kovin hyvin, onko niin että firmansa perseelleen vetäneistä pitää tulla Ministeri ja suuri taloustieteellinen guru.



https://www.asiakastieto.fi/yritykset/oy-vallila-interior-ab/24254371/taloustiedot

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vallila_Interior

Näköjään suomessa se on maan tapa kun ei muita ole :D
 
Nyt alan minäkin epäilemään onkohan Ministerillä ihan kaikki kotona?

Vaikka juttu onkin Hesarin niin kyllähän tämä kertoo miten päättömästä jutusta on kysymys.
http://www.hs.fi/paivanlehti/20042016/a1461039684735

Viisi vaihtoehtoa autoilijan maksuksi – näin Bernerin kaavailemia tienkäyttömaksuja kerättäisiin
Ministeri Anne Berner kaavailee Suomeen tienkäyttömaksuja. HS selvitti, miten maksuja kerättäisiin.

Autoa enemmän harrastavat tuttavani ovat pitäneet ehdotuksia naurettavina. Kaikissa autoissa ei ole OBD-portteja tai edes ajotietokoneita, joissakin malleissa portit ovat hankalissa paikoissa, ja jotkut haluavat kytkeä niihin laitteita eikä käyttää minkään SIM-kortin porttina. Entä jos portti vaurioituu jatkuvan käytön seurauksena, tai kortti on likainen eikä toimi? Ilmeisesti ajotietokone estää ajon, mitäs jos on hätätilanne? Sukulaiseni saa sydärin mökillä ja minun pitää lähteä ajamaan häntä sairaalaan. En tiedä missä SIM-kortti on, auto ei käynnisty, mites nyt? Lisäksi nykyään porteille on ajon aikana usein muutakin käyttöä kuin jonkun kortin pitäminen.

Pelkkä kilometrilukema ei kerro missä on ajettu (onhan voitu ajaa yksityisiä teitä tai ulkomailla). Ulkomaiset autot eivät maksaisi tiemaksuja Suomessa koska miten niitä valvottaisiin?
 
Autoa vaikka vähemmänkin harrastavat ymmärtänevät sen verran että tuskinpa taputtavat asian suhteen riemusta käsiään - pääkaupunkiseudun vihersokeita polkupyörähippejä lukuunottamatta.

Oot niin kova massimies, että sanktiot ei tunnu sun perstaskussa yhtikäs mitään?

Noh, katsellaan tilannetta uudemman kerran sitten jos tuonne saakka jostain ihmeen syystä päädytään. Ongelmiin on ainakin itselläni tapana kuitenkin löytää ratkaisu.

Tai sitten kehittäisimme niitä Suomessa, myisimme maailmalle ihan huolella ja kerättäisiin verotulot pois kuleksimasta.
Minulla ei mitään sitä vastaan, että joku kotimainen yritys ottaisi asiassa tuotekehitysriskin.

Voihan toki olla jopa että ministeri Bernerillä on jo tuotekehitys pitkällä ja patenttihakemukset jätetty jonkin firmansa kanssa ja aikoo tehdä härpäkkeillään Bill Gatesit. En kuitenkaan pidättelisi tämänkään suhteen henkeäni. Geronimon esittämä kuvio ei sen sijaan liene kovinkaan kaukaa haettu.
 
Tai sitten kehittäisimme niitä Suomessa, myisimme maailmalle ihan huolella ja kerättäisiin verotulot pois kuleksimasta.

Minulla ei mitään sitä vastaan, että joku kotimainen yritys ottaisi asiassa tuotekehitysriskin.

Etkö huomannut projektin aikataulua? Yhtiöittäminen pitäisi toteutua jo vuoden 2018 alussa - puolentoista vuoden päästä. Siinä ajassa suomalainen it-lafka ei kehitä edes toimivaa nettikauppasovellusta, saati koko maan autokannan kattavaa järjestelmää.
 
Voihan toki olla jopa että ministeri Bernerillä on jo tuotekehitys pitkällä ja patenttihakemukset jätetty jonkin firmansa kanssa ja aikoo tehdä härpäkkeillään Bill Gatesit. En kuitenkaan pidättelisi tämänkään suhteen henkeäni. Geronimon esittämä kuvio ei sen sijaan liene kovinkaan kaukaa haettu

Itse ajoneuvoon asennettava laite ei vaadi sen enempää Berneriä kuin patenttejakaan.

Löysin nopealla googlauksella parikin kotimaista pk-yritystä, jotka tekevät tällä hetkellä ammattiliikenteeseen ajoneuvojen seurantajärjestelmiä. Siis sellaisia, jotka pistetään ajoneuvon CAN-, OBD-, tai johonkin muuhun väylään kiinni ja data välitetään sitten johonkin käsiteltäväksi. En tunne alaa, joten firmoja voi olla enemmänkin.

http://www.paetronics.fi
http://gsmauto.eu/fi

Mitä tulee sitten valtion virastopuolipäähän tulevaan järjestelmään, niin en osaa sanoa onko olemassa mitään valmista systeemiä tai edes puolivalmista.
 
Etkö huomannut projektin aikataulua? Yhtiöittäminen pitäisi toteutua jo vuoden 2018 alussa - puolentoista vuoden päästä. Siinä ajassa suomalainen it-lafka ei kehitä edes toimivaa nettikauppasovellusta, saati koko maan autokannan kattavaa järjestelmää.

Sitten aikatauluja muutetaan, tai ostetaan jostain valmista.
 
Autoa enemmän harrastavat tuttavani ovat pitäneet ehdotuksia naurettavina. Kaikissa autoissa ei ole OBD-portteja tai edes ajotietokoneita, joissakin malleissa portit ovat hankalissa paikoissa, ja jotkut haluavat kytkeä niihin laitteita eikä käyttää minkään SIM-kortin porttina. Entä jos portti vaurioituu jatkuvan käytön seurauksena, tai kortti on likainen eikä toimi? Ilmeisesti ajotietokone estää ajon, mitäs jos on hätätilanne? Sukulaiseni saa sydärin mökillä ja minun pitää lähteä ajamaan häntä sairaalaan. En tiedä missä SIM-kortti on, auto ei käynnisty, mites nyt? Lisäksi nykyään porteille on ajon aikana usein muutakin käyttöä kuin jonkun kortin pitäminen.

Pelkkä kilometrilukema ei kerro missä on ajettu (onhan voitu ajaa yksityisiä teitä tai ulkomailla). Ulkomaiset autot eivät maksaisi tiemaksuja Suomessa koska miten niitä valvottaisiin?

Ja jokaista laitetta voidaan häiritä, kyllä ihminen keinot keksii jo on tarve ja millä valvotaan parin miljoonan auton joukosta kaikkien fuskaajien ajot siinähän poliisilla on vähän kiire, ja riittääkö ammattitaito.
 
Tosi kivoja tuo valmiit seurantalaitteet. Töissä on moiset autoissa ja ne piippailee ylinopeuksiakin ihan omia aikojaan.
Sanokaa mun sanoneen, jos tollaset tulee niin niihin tulee ihan takuuvarmasti jonkinlaisella aikataululla poliisille sakotusoikeus.
 
En tiedä. Mitäs vaihtoehtoja meille sitten jäikään jäljelle? Voidaan olla tekemättä mitään, tai muutetaan aikatauluja.

Jos et tiedä voin vastata, verotus on yksi tehokkainpia keinoja ohjata ihmisten käyttäytymistä ja kun kilometriverot saadaan, täyttyy vihervaassareiden märkäuni autoilu vähenee ja samalla myöskin taloudellinen toimelijaisuus ja ihan kotikutoinen lama on syntynyt, tämä mailma nyt vain pyörii niin että kumipyörät tuovat sekä tavarat ja asiakkaat, jolloin sossutuella eläville anarkoille ja muile Kallion loisille jää aina pienempi siivu.
 
Back
Top