Suomi NATOn jäseneksi - or not?

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    883
Siis Natossa kannattaisi ehdottamasti olla. Ruotsinkin.

Venäjä puolestaan ei ole minunntulkintani mukaan ryhtymässä nielemään mitään niin suurta joka uhkaisi sen tukahduttaa. Naton vihollisuusasema on rakennettu pelkästään siksi, että ulkoisella uhalla nykyhallinto oikeuttaa olemassaolonsa ja tekonsa. Mutta selkkaus länsimaiden kanssa on jo yli voimavarojen.

Venäjä nykyhallinto itseasiassa sairastaa itsensä joko vararikkoon tai sisäiseen konfliktiin. Nato ja länsimaat vain odottavat tämän taudin kuolettavaa vaikutusta.

Toki reunavaltioista heikoimmat voivat joutua Venäjän potkimaksi ja vahvemmatkin kuten Suomi voivat kärsiä Venäjän läheisyydestä. Ruotsikin varmasti saa tölväisyjä mutta mitään selkkausta Venäjä ei uskalla aloittaa. Ei Suomenkaan kanssa.

Kun niitä kuolonkorinoita alkaa niin toki silloin tarvitaan paksua nahkaa ja toivoa siitä, ettei Venäjän diktaattori tee epätoivoisia manööverejä kansalaistensa ja naapuriensa kustannuksella.
 
Kolme Viisasta miestä antoi jykevästi monoa lapatossujen kankuille. Tämä ilman vähäisintäkään sarkasmia. Mielenkiintoisella tavalla Nobel-presidentti kehotti tekemään ns. omia ratkaisuja kuikuilematta liikaa ruotsalaisten ratkaisuihin. Ahtisaari ymmärtää varmasti tekemisen sietämättömän vaikeuden, mutta antaa silti lakeerikenkää kannikoille....

Aika harva suomalainen yltää Ahtisaaren saavutuksiin ja hankittuun kompetenssiin, minä en ainakaan kehtaa ryhtyä mestaroimaan tasoisensa henkilön antamia teesejä, ei hartiat aivan riitä rutistamaan hänen lausumiaan. :rolleyes:
 
Kukaan ei ole sanonut että sitä yhteistyötä pitää tehdä naton läpi, jos jenkkilä on kiinnostunut jatkamaan toimintaa meidän kummankin kanssa. Heille varmaan kelpaisi että status quo säilyisi, mutta yhteistyö lauselma antaa meille kaikille sielunrauhan siinä suhteessä, että konfiktin seurauksena naapuri ei pysty poliittisesti vääntämään heidän (jenkkien) joukkoja meidän maaperältä. Immuniteettia en kuitenkaan antaisi helpolla heidän joukoille.
 
Tästä Rusin kirjasta ja mm Suomen Sotilaan viittauksista esim Sorsaan saadaan kyllä varsin uskottava selitys sille, miksi Suomi ei ole Natossa. Eli useiden merkittävien ja vastuuhenkilöiden yhteydet Venäjään ja mm sen tiedusteluelimiin.

Näitä varjoja voi olla edelleen. Mm Halonen työskenteli Sorsan kanssa ja moni muukin adjutantti on nyt vallan kahvassa puhumattakaan vanhoista edelleen vaikuttavista neuvostosauruksista Tuomiojasta alkaen.

Liittyminen Natoon voisi olla hankala paikka jos sotilasliitto evää joidenkin poliitikkojemme turvallisuusluokituksen omiin lähteisiinsä vedoton. Pelkän asenteen muuttumisen lisäksi onko siis odotettava, että myös tämä sukupolvi konkreettisesti väistyy estradilta ennen kuin voimme hakemuksen jättää.

Täytyy siis seuraavassa vaalissa pitää huolta, että äänestämme Häglundeja ja Jussi Niinistöjä tmv emmekä päästä vanhojen punaisten väripatruunojen värjäämiä tai edes roiskeiden saaneita eduskuntaan.

Toisaalta tieto ketkä on ruplien väripatruunoita posautelleet olisi varmasti Natolle arvokas ja näiden henkilöiden kuuliaisuus helposti julkisuuden pelossa varmistettavissa - jopa kaksoisroolitus. Täytyy vain olla siinä tilanteessa ettei näitä luopioita ole enään niissä vallankahvoissa jotka estävät Natokäsittelyn.
 
Viimeksi muokattu:
@tiedotusosasto on varmasti ainakin jäljillä, jos ei täysin oikeassa.
Vasemmiston vastustus ja myyräntyön jatkajaksi ovat profiloituneet Vihreät.
Molemissa piireissä ollaan aivan avoimesti maanpuolustusta vastaan. Kun täyä vasten katsotaan esim johtavien Vihreiden poliittista taustaa, löytyy sieltä neukkukytkentää. Eli se mikään ihme ole, että maanpuolustusta vastustetaan.
 
Suomen Sotilas
1 t ·
Kun peli käy kovaksi, siipeilijät jätetään kelkasta. Varsinkaan sooloilua ei katsota porukassa hyvällä.

Suomi ja Ruotsi ovat nauttineet poikkeuksellisesta kohtelusta edellisessa Pohjois-Atlantin liiton, NATO:n huippukokouksessa Varsovassa viime heinäkuussa, jonne oli kutsuttuna myös Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja Ruotsin pääministeri Stefan Löfven.

Suomea ja Ruotsia ei kutsuta kuitenkaan ensi vuonna NATO:n huippukokoukseen Brysseliin. ”Joukko jäsenmaita sanoi, että ei käy”, diplomaattilähteet kertoivat HS:lle Naton päämajassa.

Varsovan huippukokouksen illallisella Niinistö kertoi Venäjän presidentille Vladimir Putinille esittämästään mahdollisuudesta vähentää Venäjän sotilaskoneiden aiheuttamia turvallisuusriskejä Itämerellä, HS muistuttaa.

Kriittisimmin Venäjään suhtautuvat Nato-maat suhtautuvat kriittisimmin myös lentoturvahankkeeseen. Kertoessaan Suomen sulkemisesta pois huippukokouksesta diplomaattilähteet viittasivat myös lentoturva-aloitteeseen, mutta perustelivat päätöstä sillä, että kokous pidetään ”perhepiirissä”, Helsingin Sanomat kirjoittaa.
 
Tuo on hesarin juttu, ellen kiireessä väärin katsonut. Suomen sotilas on kyllä huvittava ilmaisuissaan.
No niinpäs olikin.
”Onhan tämä merkittävä foorumi Suomen ministereille päästä osallistumaan, mutta toisaalta ei pidä olla harhakuvitelmia, että me olisimme jossakin pöydässä, jossa päätetään Naton asioista”, Niinistö sanoi.
Tuo oli siis J. Niinistön lainaus ko artikkelista.

Tää on kyllä merkillistä kun samat toimittajat kauhistelee Natoon liittymisen riskejä ja mahdollisia Venäjän toimia niin toisaalla ne moittii Presidentin aloitteita ja sitä, että Nato semmoisia Putinin kanssa pelehtimisiä paheksuu eikä enää kutsu meitä illallisille mukaan.
 
Suomea ja Ruotsia ei kutsuta kuitenkaan ensi vuonna NATO:n huippukokoukseen Brysseliin. ”Joukko jäsenmaita sanoi, että ei käy”, kokous pidetään ”perhepiirissä”, Helsingin Sanomat kirjoittaa.
Voin hyvin kuvitella että pelin koventuessa moni EU maa ottaa etäisyyttä etulinjassa sijaitseviin maihin ja antaa niiden tulla toimeen omillaan. Etulinjalla tarkotan kaikkia niitä jotka ovat Venäjän rajanaapureita ja menee siinä samalla Ruotsikin ulkokehälle. Pitkin hampain tuntevat "Nato-vastuuta" Baltian maista kun ihan pakko on.
Ei niitä kiinnosta meidän takia kriisiytyä, sehän on selvää.
 
Ihan fiksu kirjoitus. En tarkoita, että itse allekirjoittaisin kaikki päättelyn vaiheet koska pääsin samaan loppupäätelmään jo paljon aikaisemmin enkä ole vakaumuksellisesti yhtään mitään mutta hyvä esimerkki mielestäni järkevästä jäsentelystä.

Suomi ei voi jäädä Itämeren harmaalle vyöhykkeelle
29.10.2016 10:00 Eetu Kinnunen

  • Itämeren geostrateginen merkitys näkyy kartasta. (Kuva: Wikipedia)
Itämeren turvallisuuspoliittinen tilanne on kehittynyt viime vuodet hyvin mielenkiintoiseen suuntaan. Venäjän laivaston ja ilmavoimien toiminta on aktivoitunut jatkuvasti ajan mittaan ja maan kyky sekä halukkuus rajojensa ulkopuolella toteutettaviin sotilasoperaatioihin on nähty viime vuosina Georgiassa, Ukrainassa sekä tuoreimpana Syyriassa. On tullut selväksi kaava: kun Venäjä katsoo, että sen turvallisuutta tai intressejä uhataan, se käyttää eriasteisia painostuskeinoja, joista suoraan ja radikaaliin sotilaallisen voiman käyttöön voidaan siirtyä nopeasti ja varoittamatta.

Tämä asettaa melkoisen haasteen kaikille Venäjän vaikutusalueella toimiville valtioille. Venäjä tarjoaa naapureilleen lähinnä uhkaa siitä, että sen haitallisiksi katsomista poliittisista valinnoista seuraa rangaistuksia. Venäjän intressien huomioonottaminen tai yhteistyö Putinin hallituksen kanssa ei tuota merkittäviä valtiollisia hyötyjä. Sen sijaan monet muut tahot, kuten EU ja Nato, jotka Venäjä katsoo vihamielisiksi, tarjoavat useille valtioille toiveen lisääntyvästä kaupasta, talouskasvusta, vaikutusmahdollisuuksista ja turvallisuudesta.

Käytännössä näihin kerhoihin kuuluvat maat ovat myös menestyneet paremmin kuin ne maat, jotka ovat syystä tai toisesta jääneet kyseisten klubien ulkopuolelle. Eli Venäjän tulkitseman intressin vastainen toiminta on reunavaltioille houkutteleva toimintalinja. Samalla kuitenkin mitä enemmän Venäjän sotilaallinen suorituskyky on noussut, mitä lähemmäs länsieurooppalaiset liitot ovat sen rajoja tulleet ja mitä tärkeämmät intressit Kremlissä katsotaan uhatuiksi, sitä suuremmaksi on kasvanut uhka siitä, että tilanne ajautuu sotilaalliseen konfliktiin.

Harmaa vyöhyke on eskalaatioriski

Suomea on helppo tarkastella maana, joka on jäänyt Naton ja Venäjän välisen vastakkainasettelun ulkopuolelle. Baltian maat, jotka kuuluvat Natoon kokevat paljon suurempaa painetta. On kuitenkin selvää, että painostaessaan Baltiaa Venäjä ymmärtää, että suorat toimet Nato-maita vastaan ovat huomattava riski. Sen sijaan liittokuntien ulkopuoliset maat ovat paljon soveliaampia kohteita toimille, joilla pyritään muuttamaan geopoliittista tilannetta suuntaan, jossa toisen osapuolen vastavedot muuttuneeseen tilanteeseen käyvät mahdottomiksi, tai ainakin liian kalliiksi.

Periaatteessa olisi mahdollista, että puolueettomat, itsenäisestä puolustuksesta kiinni pitävät ja vahvaa tahtoa puolueettomuutensa säilyttämiseen osoittavat valtiot voisivat toimia vakautta edistävänä puskurivyöhykkeenä. Tämä oli Suomen, Ruotsin ja Itävallan linja Kylmän sodan aikana ja moni siihen ajatteluun kasvanut edelleen uskoo tähän doktriiniin. Nyt kuitenkin eräänlaisina Naton ulkojäseninä Suomi ja Ruotsi mahdollistavat sotilasliiton ja Yhdysvaltojen reaktiovalmiuden testaamisen sekä Baltian haavoittuvassa asemassa olevien jäsenmaiden eristämisen sotatilanteessa ilman suoraa hyökkäystä jäsenmaahan.

Kuitenkin nykyisessä tilanteessa Suomi on, kuten Ruotsikin, de factoilmaissut kansainvälisillä järjestöjäsenyyksillään kuuluvansa siihen valtioyhteisöön, jota kutsutaan länsimaiksi. Se näkyy sekä valtiojärjestelmässä ja sisäpolitiikassa, mutta myös konkreettisen taloudellisen ja turvallisuuteen perustuvan yhteistyön rakentamisessa. Se on ollut meille myös hyväksi. Emme kuitenkaan voi olla uskottavasti sotilaallisesti liittoutumattomia maita, jos pysymme näissä rakenteissa sisällä. On siis valittava: joko luovumme nykyisestä suuntaumuksestamme tai ilmaisemme selkeästi, missä seisomme ottamalla viimeisen askeleen.

Nykyinen tilanne johtaa siihen, että olemme ilmaisseet olevamme osa läntisten valtioiden yhteisöä ja meidät sinne myös Kremlissä luetaan. Kuitenkaan meillä ei ole omaa sitoutumistamme vastaavaa sitoumusta turvallisuutemme suhteen.

Vasta-argumenttien hiipuminen

Järkevät vasta-argumentit Suomen sotilaalliselle liittoutumiselle Naton kautta voi oikeastaan jakaa valtiojärkiajatteluun pohjautuvan poliittisen realismin varaan perustuville sekä yleisille pasifistisille argumenteille. Poliittisen realismin argumentteja ovat olleet muun muassa Naton turvatakuiden pitävyyden epäileminen, Suomen suhteiden varjelu suhteessa Venäjään sekä itänaapurin vastareaktion suomalaisille aiheuttama vahinko.

Pasifistinen argumentaatiolinja perustuu siihen, että sotilasliittojen laajeneminen lisää sotilaallisen konfliktin riskiä ja kiihdyttää asevarustelua. Argumentti on sinänsä perusteltu, mutta toisaalta on havaittavissa, ettei itäinen naapurimme hyväksy muille valtioille demokraattista itsemääräämisoikeutta vaan katsoo tiettyjen ratkaisujen vaarantavan oman turvallisuutensa.

Olen itse paitsi vakaumuksellinen rauhan mies ja kohtuuden rajoihin saakka pasifisti, myös machiavellistinen realisti, mitä tulee kansainvälisen politiikan kysymyksiin. Vaikka esimerkiksi Yhdysvaltain kansalaisyhteiskunta on kehittyneempi ja sisäpolitiikka edistyksellisempää kuin Venäjän tai esimerkiksi Kiinan, geopoliittisesti näiden maiden intressit ovat tasa-arvoisia: molemmilla on toisaalta oikeus turvallisuuteen, jonka lisäksi näiden maiden turvallisuudentunteen heikentyminen on uhka maailmanrauhalle ja sitä kautta kaikille muille.

Suomella, kuten muillakin pienvalloilla kuten Baltian mailla on yhtä lailla oikeus itsenäisiin ratkaisuihin sekä turvallisuudentunteeseen. Jos naapurimme katsoo tällaisen toiminnan itsessään vihamieliseksi eikä tarjoa omaa näkemystään miellyttävästä politiikasta mitään vastineeksi, ei meille oikeastaan jää mitään valintatilannetta.

Vaikka emme sitten luottaisikaan Naton turvatakuiden pitävyyteen tai sotilasliiton kykyyn auttaa meitä tositilanteessa (kuten en itse usko), sotilasliittoon kuulumaton maa voidaan jättää yksin ilman sitoumuksien rikkomista. Liittoutumisen jälkeen tositilanteessa sitoumus olisi kuitenkin irtisanottava ja sen olemassaolo herättäisi kuitenkin pelkoa sotilaallisia toimia harkittaessa. Silloin myöskään ei olisi mahdollista ajatella, että sotilasliiton jäsentä painostettaisiin käyttämällä voimaa liittoutumatonta maata vastaan.

Näin ollen olen arvioinut uudelleen kantaani Suomen sotilaalliseen liittoutumiseen. Meidän on haettava Pohjois-Atlantin puolustusliiton jäsenyyttä ensi tilassa.

http://eetukinnunen1.puheenvuoro.uu...-ei-voi-jaada-itameren-harmaalle-vyohykkeelle
 
Viimeksi muokattu:
@tiedotusosasto :n viesti toisesta ketjusta.

Itseasiassa niitä velvoitteita tulee aika vähän. Asevelvollisuus säilyy eikä Suomen tarvitse ottaa muista Natomaista joukkoja alueelleen jos emme sitä halua. Puolustusbudjettikaan tuskin kasvaa kun laskemme siihen nykyiset lisäbudjetit sekä asevelvollisuuden osuus kansantuotteesta tai henkilökuluista. Koulutus, järjestelmien sovitus ja komentosuhteiden remontit ymv toki olisivat kuluerä mutta lähinnä henkilökuluja. Poislukien konfliktit joita ei voi ennakoida niin lähtökohtaisesti Suomi on yllättäen Natolle turvallisuutta ja voimavaroja tuova kuin niitä kuluttava. Johtuu pitkälti siitä, että Nato varautuu paljolti samoihin asioihin oli Suomi jäsen tai ei - mutta jäsenyys tuo lisää työkaluja ja geopolitiikkaa valikoimiin.

Venäjän nykytoimet puolestaan tekevät kohta yhdentekeviksi ne Venäjän mahdolliset vastatoimet mitä pelätään Venäjän asettavan jos liitymme Natoon. Venäjän agressiot ja taloudellinen paitsio ovat jo tasolla mihin se ne voi Natojäsenyydenkin suhteen venyttää joten yhdentekevää.

Samaten Venäjältä katsoen tai puolustusvoimiemme sisältä katsoen olemme jo niin Natossa kun olla ja voi. Toki asevelvollisuuden myötä hieman erityisenä kumppanina mutta kapasiteettia tuovana - ei vievänä.

Edes kansainväliset operaatiot eivät olisi Suomelle ongelma koska nytkin niihin olisi lähdössä enemmän väkeä kuin mitä Suomi voi nykyisellään tarjota. Ja kaiken lisäksi Natojäsenenä osan kuluista maksaisi jäsenvaltiot. Sopimussotilaat ja asepalvelus ovat tälläisenään jo valmiiksi harjoiteltu kombinaatio eikä mitään tarvitsi muuttaa. Suomi tuottaisi Natolle pohjoisen Spartan arvostettuja sotureita.

Ainoa este on nämä paskat poliitikkomme. Arka presidentti ja suorastaan vahingollinen kaarti Tuomiojasta Kanervaan ja muihin kylmän sodan jäädyttämiin.

Jaa- a, tämä taitaisi jo kuulu Nato-otsikon alle mutta tällä mennään.

Jep, mutta näkisin, että tukikohta kannattaisi yrittää saada Suomeen mahdollisimman nopeasti. Venäjä ottaisi jäsenyyden joka tapauksessa siihen kohdistuvana agressiona, joten tukikohta ei siinäkään mielessä mikään no-no ole. Etuja siitä sen sijaan olisi kummallekin osapuolelle. En Naton joukkojen kokoonpanoista kovin yksityiskohtaisesti tiedä, mutta jotkut nopean toiminnan joukot Uttiin sijoitettuna parantaisivat myös Baltian puolustusta ja sopivasti koostettuina saataisiin vielä paikkaamaan meidän suorituskykyämme hyvin. Erityisesti jos joukoilla olisi taisteluhekot ja maihinnousukyky, jota varmaankin Baltian puolustuksessa tarvittaisiin.

Pitkä lainaus suhteessa omaan viestiin, mutta pysyypähän tämänkin ketjun lukijat mukana.
 
Jep, mutta näkisin, että tukikohta kannattaisi yrittää saada Suomeen mahdollisimman nopeasti.
Suomihan olisi luontevasti tälläinen erikoisjoukkojen koulutusleiri ihan pysyvästi. Ei kun ympärivuotinen kurssikoulutus Naton ryhmille niin Uttiin kuin Lappiinkin sekä ampuma-alueille. Koko ajan muutama tuhat Natosoturia koulutuksessa yhdessä meidän varusmiestemme kanssa. Tulisi Suomi tunnetuksi sidosryhmille, valuuttaa tästäkin kouluosaamisestamme ja paljon siteitä moneen kumppanimaahamme. Ne Norjassa olevat merijalkaväen miehet voisivat lisäksi pitää majaa Turun saaristossa, vähän bailata Hesassa ja käydä kalassa Ahvenanmaalla.
 
Tästä Rusin kirjasta ja mm Suomen Sotilaan viittauksista esim Sorsaan saadaan kyllä varsin uskottava selitys sille, miksi Suomi ei ole Natossa. Eli useiden merkittävien ja vastuuhenkilöiden yhteydet Venäjään ja mm sen tiedusteluelimiin.

Näitä varjoja voi olla edelleen. Mm Halonen työskenteli Sorsan kanssa ja moni muukin adjutantti on nyt vallan kahvassa puhumattakaan vanhoista edelleen vaikuttavista neuvostosauruksista Tuomiojasta alkaen.

Liittyminen Natoon voisi olla hankala paikka jos sotilasliitto evää joidenkin poliitikkojemme turvallisuusluokituksen omiin lähteisiinsä vedoton. Pelkän asenteen muuttumisen lisäksi onko siis odotettava, että myös tämä sukupolvi konkreettisesti väistyy estradilta ennen kuin voimme hakemuksen jättää.

Täytyy siis seuraavassa vaalissa pitää huolta, että äänestämme Häglundeja ja Jussi Niinistöjä tmv emmekä päästä vanhojen punaisten väripatruunojen värjäämiä tai edes roiskeiden saaneita eduskuntaan.

Toisaalta tieto ketkä on ruplien väripatruunoita posautelleet olisi varmasti Natolle arvokas ja näiden henkilöiden kuuliaisuus helposti julkisuuden pelossa varmistettavissa - jopa kaksoisroolitus. Täytyy vain olla siinä tilanteessa ettei näitä luopioita ole enään niissä vallankahvoissa jotka estävät Natokäsittelyn.

Turvaluokituksen läpäisemättömien poliitikkojen osalta ongelma voitaneen varmasti välttää myös niin, että heidät laitetaan sellaisiin virkoihin, etteivät pääse osalliseksi vaarallisesta infosta. Näinhän päästää tuomiojista kerralla eroon kun heistä tehdään saunamajureita johonkin tyhjänpäiväseen virastoon pölyttymään.

Täytyy muistaa, että minkään maan hallinto ei ole vesitiivis ja siksi arka informaatio on varmasti aika harvojen käsissä.
 
Suomihan olisi luontevasti tälläinen erikoisjoukkojen koulutusleiri ihan pysyvästi. Ei kun ympärivuotinen kurssikoulutus Naton ryhmille niin Uttiin kuin Lappiinkin sekä ampuma-alueille. Koko ajan muutama tuhat Natosoturia koulutuksessa yhdessä meidän varusmiestemme kanssa. Tulisi Suomi tunnetuksi sidosryhmille, valuuttaa tästäkin kouluosaamisestamme ja paljon siteitä moneen kumppanimaahamme. Ne Norjassa olevat merijalkaväen miehet voisivat lisäksi pitää majaa Turun saaristossa, vähän bailata Hesassa ja käydä kalassa Ahvenanmaalla.

Koulutusyhteistyö kuulostaa hyvältä. Varusmiehillekin tulee vähän motivaatiota kun toimitaan maaliosastona kv-joukoille.

Oiva diilihän olisi nato-pohjainen pitkän kantaman ohjuspuolustusjärjestelmä näihin samoihin tukikohtiin, niin tarvitsisi omia hankkia.
 
Venäjä uhkailee Norjaa ydinohjusten suuntaamisella koska Nato ja joukot....jne...
Jos Suomi hakisi Natoon, niin samaa suuntailua meillekin tapahtuisi silloin.
Noh, onko se niin vakava juttu? Ydinohjuksia on kautta vuosien suuntailtu ties mihinkin maahan kuten USA, Englanti, Saksa, mutta eipä ne näytä siitä tiedosta kovasti kärsineen.
Venäjä suuntaa ja on jo suunnannut ohjuksensa todennäköisesti ihan minkä tahansa maan kohteisiin eikä siitä kaikesta mitään ihmeempää mölyä pidetä.
Elämä jatkuu..... vai jatkuuko?

.
 
Venäjä uhkailee Norjaa ydinohjusten suuntaamisella koska Nato ja joukot....jne...
Jos Suomi hakisi Natoon, niin samaa suuntailua meillekin tapahtuisi silloin.
Noh, onko se niin vakava juttu? Ydinohjuksia on kautta vuosien suuntailtu ties mihinkin maahan kuten USA, Englanti, Saksa, mutta eipä ne näytä siitä tiedosta kovasti kärsineen.

Ihanko tarkoituksella jätit Suomen pois tuosta luettelostasi?

Suomihan oli Neuvostoliitonkin osalta maalitettu valmiiksi ydinsotaa varten. Toki jenkit tekivät samanlaiset suunnitelmat. http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000000831378.html

Vain naivit suomalaiset luulivat/luulevat, että olimme jokin valkoisen puhdas läikkä suurvaltojen pelikentällä. Suomessa toki kutsuttiin neukkulan ohjuksia rauhanohjuksiksi, joka kuvaa kornilla tavalla sitä harhaa, jossa iso osa suomalaisista silloinkin eli.
 
Suomihan oli Neuvostoliitonkin osalta maalitettu valmiiksi ydinsotaa varten.

Puhumattakaan siitä, kuinka paljon silloin oli ydintulivoimaa Suomen rajoilla valmiina. Nykyisin esimerkiksi Suomen lähimaisemissa on yksi ohjusprikaati Lugassa. Verrataanpa tätä tilannetta 80-luvun loppuun, eli syvimpään perestroikan ja glasnostin aikaan, jolloin niitä oli neljä: 21. Oselkissa Leningradista pohjoiseen, 131. Lugassa, 6. Murmanskin lähellä ja 186. koulutusprikaati myös Lugassa. Jokaisella näistä oli Scud-ohjuksia ydinkärjillä. Jos tämäkään ei riittänyt pientä mutta sisukasta kansakuntaa vastaan, Lugassa oli myös esimerkiksi 289. järeä tykistöprikaati jolla oli 48 Pion-telatykkiä ydinammuksineen. Olisi siinä sienipilviä noussut tälläkin kolkalla aivan riittämiin.
 
Ihanko tarkoituksella jätit Suomen pois tuosta luettelostasi?

Suomihan oli Neuvostoliitonkin osalta maalitettu valmiiksi ydinsotaa varten. Toki jenkit tekivät samanlaiset suunnitelmat. http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000000831378.html

Vain naivit suomalaiset luulivat/luulevat, että olimme jokin valkoisen puhdas läikkä suurvaltojen pelikentällä. Suomessa toki kutsuttiin neukkulan ohjuksia rauhanohjuksiksi, joka kuvaa kornilla tavalla sitä harhaa, jossa iso osa suomalaisista silloinkin eli.

Tsar Bomb, rauhanase vailla vertaa.

Tsar-Bomb-explosion.jpg
 
Ihanko tarkoituksella jätit Suomen pois tuosta luettelostasi?
Joo, koska en nähnyt siitä mitään lisäarvoa kirjoitukselleni.
Montaa muutakaan maata ei tarvitse erikseen mainita, koska Venäjä joka tapauksessa suuntaa niitä ohjuksiaan ihan mihin haluaa.
 
Back
Top