Suomi valmistautuu pelastamaan kuukausien ajan siirtolaisia Välimerellä

Tvälups

Ylipäällikkö
yle 13.10.2013 klo 16:02
Suomi valmistautuu pelastamaan kuukausien ajan siirtolaisia Välimerellä
Suomi valmistautuu lähettämään Italiaan parikymmentä asiantuntijaa, merivalvontalentokoneen, partioveneen ja koulutusapua. EU-valtioiden tarkoituksena on valvoa tehostetusti keskistä Välimerta, jotta laittomasti Eurooppaan pyrkivien laivat havaittaisiin ennen onnettomuuksia.

Lähes 30 000 ihmistä on yrittänyt tänä vuonna laittomasti Afrikasta Eurooppaan keskisellä Välimerellä. Luku on lähes nelinkertainen viime vuoteen verrattuna. Kuva: Yle Uutisgrafiikka
Mistä on kyse?
  • Italian Lampedusan ja Maltan vesillä on kuollut viimeisen kahden viikon aikana satoja siirtolaisia yrittäessään päästä Eurooppaan laitonta reittiä
  • Euroopan unionin rajavalvontavirasto Frontex vaatii lisää rahoitusta voidakseen valvoa merirajaa tarkemmin ja pelastaa ihmiset ennen onnettomuuksia
  • Suomi valmistautuu lähettämään apua Välimerelle
Konfliktit ruokkivat rikollisuutta
Euroopan unionin rajavalvontaviraston Frontexin pääjohtaja Ilkka Laitinen kertoo, että Syyrian kriisi ruokkii EU-alueella laittomaan maahantuloon liittyvää rikollisuutta.

– On tavattu säännöllisesti ihmisiä, jotka väittävät olevansa syyrialaisia. Liikenne ruokkii rikollisjärjestöjä, jotka käyttävät hyväkseen tilannetta. Asiakirjaväärennökset ovat kasvussa, Laitinen sanoo.

Noin 350:n paremmasta elämästä haaveilevan ihmisen elämä on päättynyt viimeisen kahden viikon aikana keskisellä Välimerellä haaksirikkoihin.

Laittomasti EU-alueelle pyrkivien siirtolaisten laivaturmat Maltan ja Lampedusan saarten vesillä ovat vain jäävuoren huippu, sillä tulijoiden määrä on kasvanut alueella kuluvan vuoden aikana miltei nelinkertaiseksi viime vuoteen verrattuna. Syyskuun loppuun mennessä laittomasti maahan pyrkiviä on ollut 29 000.

– Se on hurja määrä, sanoo Varsovassa sijaitsevan Euroopan unionin rajaturvallisuusviraston Frontexin pääjohtaja Ilkka Laitinen.

Frontex haluaa lisätä valvontaa Välimerellä, jotta siirtolaisten alukset havaittaisiin ennen kuin tulee kuolonuhreja.

Suomi voi kouluttaa pelastajia
Sisäministeriön rajavartio-osaston apulaispäällikkö Arto Niemenkari sanoo, että Suomi valmistautuu auttamaan Frontexia ja Italiaa laittomasti maahan pyrkivien pelastamisessa. Viranomaiset tekevät parhaillaan laskelmia, mitä auttaminen maksaisi ja millaista kalustoa voidaan lähettää tehtävään.

Niemenkari arvioi, että Suomi voisi lähettää alueelle Dornier-valvontakoneen tarpeen mukaan esimerkiksi kuukaudeksi tai kahdeksi ja lisäksi yhdestä kahteen nopeaa partiovenettä. Niemenkarin mukaan Frontexin kanssa on keskusteltu myös mahdollisuudesta kouluttaa meripelastajia.

– Rajavartiolaitoksen raja- ja merivartiokoululla on erittäin hyvä kansainvälisen tason koulutusjärjestelmä, Niemenkari sanoo.

– On aika kallista lähettää kalustoa Välimeren suunnalle. Jos Frontex saa lisärahoitusta, silloin me pystymme realistisesti rakentamaan tällaisen kokonaisuuden.

Tehtävään Välimerelle matkustaisi suunnitelman mukaan parikymmentä suomalaista.

20 000 ihmistä jää EU-alueelle ilman turvapaikkaa
Siirtolaiset pyrkivät ensin yhteen EU-maahan. Vaikka heidät käännytettäisiin siellä takaisin, mutta käännytystä ei valvota, siirtolainen katoaa toiseen EU-maahan, varsinkin kun rajavalvontaa on vähennetty ympäri Eurooppaa Schengen-sopimuksen myötä.

Frontexin Ilkka Laitisen arvion mukaan jopa 20 000 siirtolaista jää EU-alueelle vuosittain ilman turvapaikkaa. Heillä ei ole periaatteessa oikeutta oleskella Euroopassa, mutta heitä ei voida myöskään palauttaa kotimaahansa.

– Kysymys on henkilöistä, joilla ei ole mitään oman maan antamaa matkustusasiakirjaa. Ei passia, ei henkilöllisyystodistusta. Heidän palauttamisensa edellyttää, että vastaanottava maa antaa väliaikaisen matkustusasiakirjan. Jos sitä ei voida tai haluta myöntää, käytännössä tilanne on se, että palautusta ei voida panna täytäntöön.
 
Saahan nähdä, lähteekö tuo pohjois-Afrikan invaasio lapasesta tyystin? Mitä arvelette? Tulijoita väitetään olevan luokkaa miljoonia, jopa kymmeniä sellaisia. Miten ihmeessä kyetään patoamaan ihmisten halu lähteä liikkeelle? Onko se onnistunut oikeastaan koskaan historiassa? Amerikka asutettiin mm. juuri siten, että liikkumishaluista väkeä oli rutosti. Toistuuko lopultakin sama?
 
yle 13.10.2013 klo 17:34
Italia pönkittää armeijan meripartiointia maahantulijoiden varalta
Pääministeri toivoo tällä ehkäisevänsä Välimerellä toistuvia, satoja ihmishenkiä vaatineita haaksirikkoja. Maltan kollega saapui sunnuntaina yllätysvierailulle Libyaan, mistä viimeisin turmalaiva lähti tulituksen saattelemana.

Italian armeijan ja pelastuslaitoksen työntekijä kiikaroi merelle Lampedusan-onnettomuuden jälkeen 8. lokakuuta. Kuva: Lannino / EPA


Italian armeija alkaa partioida näkyvämmin Välimerellä. Ulkoministeri Mario Mauron mukaan partioiden määrä kolminkertaistetaan nykyisestä. Syynä ovat EU-alueelle laittomasti pyrkivien salakuljetusveneet ja etenkin niiden uppoamiset, jotka ovat maksaneet kahdessa viikossa jo noin 350 ihmishenkeä.

Pääministeri Enrico Lettan julistama "ilma- ja merikokonaisuus" sijoittuu Sisilian eteläpuolelle. Vesiltä on saapunut kymmeniätuhansia maahantulijoita Afrikasta pelkästään tänä vuonna.

Myös Euroopan unionin rajaturvallisuusvirasto haluaa lisätä valvontaa Välimerellä, jotta siirtolaisten alukset havaittaisiin ennen hukkumisturmia. Toiviomatkat Eurooppaan tehdään usein ylikansoitetuilla, käytännössä merikelvottomilla aluksilla.

Sunnuntaina Maltan pääministeri Joseph Muscat on matkustanut ennalta ilmoittamattomalle vierailulle Libyaan. Perjantaina Maltan pelastusvesillä merihätään joutunut, yli 200 tulijaa salakuljettava vene oli lähtöisin Libyasta. Matkan tarkoituksena on keskustella ongelmasta, jota Muscat on kuvannut "hautausmaan rakentamiseksi Välimereen".

Perjantain haaksirikosta selviytynyt mies kertoo, että alusta tulitettiin Libyasta lähdettäessä.

Lähteet:
AP, Reuters
 
Ihan mielenkiintoinen uutinen kyseessä, vaikka voi toisaalta tietenkin miettiä, mistä operaatioon käytettävä raha on pois omien rajojen valvonnassa. Rajan Dornier-merivalvontakoneella on jo kokemusta vastaavanlaisista tehtävistä, mutta jos hanke toteutuu, on kyseessä tietääkseni ensimmäinen kerta kun rajavartiolaitoksen vene/alus-kalustoa käytetään Välimerellä. Kiinnostavaa nähdä, miten PV-08 luokan vene/veneet tulevat pärjäämään sikäläisissä oloissa. Kovin pitkäkestoiseen partiointiin / pitkän toimintasäteen tehtäviin eivät ainakaan sovellu. Oliko partoveneet alunperin "speksattu" tai korvamerkitty toimimaan myös EU:n etelärajan partioinnissa? Osa niiden rahoituksestahan oli peräisin unionin ulkorajarahastolta.

Saa myös nähdä miten paljon uusi ulkovartioalus Turva tulee aikanaan viettämään aikaa Itämerta lämpimämmillä vesillä. Tiedättekö saiko Suomi Turvan rakentamiseen myös jotain EU-tukea vai rahoitettiinko alus kokonaan kotimaisesta budjetista? Jos Turvalle kaavaillaan sisaralusta ja tarkoituksena on käyttää ko. ulkovartiolaivaa myös kv-toiminnassa, niin olisiko mahdollista toteuttaa hanke EU-varoin järjestää suomalaiselle telakkateollisuudelle lisätöitä ainakin yhden projektin verran, niin kauan kun täällä omaa telakkateollisuutta on?
 
Back
Top