Suurmoskeija

Seurakuntalainen lehdessä pohdiskelevat islamin ja kristinuskon eroja ja yhtäläisyyksiä.

https://www.seurakuntalainen.fi/uut...a-lahetysjohtaja-vastasi-kuumaan-kysymykseen/

Palvovatko kristityt ja muslimit samaa Jumalaa? Lähetysjohtaja vastasi kuumaan kysymykseen.

...
Hän kertoi, että Saksan maakirkoissa on päätetty lopettaa lähetystyö juutalaisten parissa.

‒ Keskustelu käy nyt kuumana siitä, tuleeko muslimeille julistaa evankeliumia vai ei. Käsitys abrahamilaisten uskontojen ykseydestä on tulossa suosituksi.
 
Seurakuntalainen lehdessä pohdiskelevat islamin ja kristinuskon eroja ja yhtäläisyyksiä.

https://www.seurakuntalainen.fi/uut...a-lahetysjohtaja-vastasi-kuumaan-kysymykseen/

Palvovatko kristityt ja muslimit samaa Jumalaa? Lähetysjohtaja vastasi kuumaan kysymykseen.

...
Hän kertoi, että Saksan maakirkoissa on päätetty lopettaa lähetystyö juutalaisten parissa.

‒ Keskustelu käy nyt kuumana siitä, tuleeko muslimeille julistaa evankeliumia vai ei. Käsitys abrahamilaisten uskontojen ykseydestä on tulossa suosituksi.

Dosentti Arto Luukkaisen haastateltavana oli kaveri jonka nimeä en nyt millään muista. Kuitenkin kirjan tehnyt toisen teologian proffan kanssa. Kirjassa seikkaperäisesti useita lähdeviitteitä käyttäen kerrotaan kuinka meillä ei tod. ole sama jumala.
Kertoi, että tämä "olio" on täysin erilainen kuin kristittyjen Jumala. Muslimit eivät tunne isähahmoa. Heidän olio mainitsee sanan Armo,mutta sen saaminen ja käyttäminen on täysin sattumanvaraista.
En tiedä,mutta mielipide kuitenkin ja ilmeisesti erittäin hyvin perusteltu.
Ainakin osa koraanista on uskovaisten mukaan tullut suoraan Saatanalta. Siitä nimi Saatanalliset jakeet.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Saatanalliset_jakeet
 
Seurakuntalainen lehdessä pohdiskelevat islamin ja kristinuskon eroja ja yhtäläisyyksiä.

https://www.seurakuntalainen.fi/uut...a-lahetysjohtaja-vastasi-kuumaan-kysymykseen/

Palvovatko kristityt ja muslimit samaa Jumalaa? Lähetysjohtaja vastasi kuumaan kysymykseen.

...
Hän kertoi, että Saksan maakirkoissa on päätetty lopettaa lähetystyö juutalaisten parissa.

‒ Keskustelu käy nyt kuumana siitä, tuleeko muslimeille julistaa evankeliumia vai ei. Käsitys abrahamilaisten uskontojen ykseydestä on tulossa suosituksi.



Kirkkoa on 70-luvulta alkaen solutettu marxilaisilla joiden tehtävä oli ajaa se alas, voidaan sanoa että se on onnistunut hyvin.
 
Tässä taitaa olla suurmoskeija hankkeen ensimmäinen virallinen lehdistötiedote viestintätoimisto Kaiku Helsingin käsialaa..

Helsinkiin suunnitteilla monitoimikeskus ja moskeija

Suomen Muslimiliitto ry, Suomen Musliminaiset ry sekä Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS ry ovat perustamassa säätiötä, joka suunnittelee monitoimikeskusta ja moskeijaa Helsinkiin.

Suomi on viimeisten vuosikymmenten aikana monikulttuuristunut ja eri uskontokuntien edustajien määrä Suomessa on lisääntynyt. Esimerkiksi muslimeja on Suomessa tällä hetkellä noin 65 000. Uuden säätiön tehtävänä olisi kulttuurien ja uskontojen välisen vuoropuhelun edistäminen sekä monipuolisten palvelujen tarjoaminen.

Säätiön perustajat haluavat rakentaa kaikille kaupunkilaisille avoimen monikulttuurisen kohtaamispaikan sekä moskeijan suomalaisille muslimeille. Hankkeen tarkoitus on edistää muslimien yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa, ehkäistä syrjäytymistä ja kannustaa nuoria kouluttautumaan.

Hankkeessa on kolme osaa: toiminta- ja palvelukeskus, koulutus- ja konferenssikeskus sekä moskeija. Monitoimikeskus jakautuu kaikille kaupunkilaisille avoimiin palveluihin, kuten liikunta- ja harrastustiloihin, sekä kansainväliseen kokous- ja konferenssikeskukseen. Moskeijaan olisi myös avoin pääsy. Rakennuksesta halutaan arkkitehtonisesti moderni ja edustava, ja hankkeesta aiotaan järjestää laaja kansainvälinen arkkitehtikilpailu.

Monitoimikeskusta johtamaan on perusteilla suomalainen ja Suomen lakien mukaan toimiva itsenäinen säätiö, jonka hallinnosta vastaavat suomalaiset toimijat. Hankkeen käynnistystä on tukenut Bahrainin kuningaskunta. Kokonaisrahoitukseen tarvitaan kuitenkin useita tahoja, jotka hyväksyvät säätiön itsenäisen suomalaisen toiminnan.

FOKUS ry:n puheenjohtaja ja pitkän linjan diplomaatti Ilari Rantakari sanoo, että keskuksen ydintavoite on edesauttaa muslimien, erityisesti lasten ja nuorten, yhdenvertaisuutta osana suomalaista yhteiskuntaa sekä tarjota monipuoliset edellytykset niin paikalliselle kuin kansainväliselle kulttuurien ja uskontojen väliselle vuoropuhelulle.

- Suomessa muslimeilta puuttuu kaikille avoin kohtaamispaikka. Hankkeen tarkoitus on tukea eri kansalaisryhmien rakentavaa rinnakkaiseloa ja yhteistyötä. Keskuksen konferenssitilat mahdollistavat mittavan koulutustoiminnan. Tiloja voivat käyttää myös näyttelyjen järjestäjät, vierailevat tutkijat, kansalaisjärjestöt ja muut toimijat.

Suomen Muslimiliitto ry:n puheenjohtaja Pia Jardin mukaan keskuksen keskeinen tavoite on ehkäistä syrjäytymistä ja tukea muslimien täysipainoista elämää suomalaisina muslimeina.

- Suomessa on merkittävä muslimiväestö, joka haluaa toimia yhteiseksi hyväksi ja olla mukana rakentamassa suomalaista yhteiskuntaa. On meidän jokaisen etu, että kaikki voivat osallistua yhteiskuntaelämään tasavertaisina kansalaisina. Keskus olisi turvallinen kohtaamispaikka etenkin nuorille.

- Tämä on yhteisöllinen hanke, jonka tavoite on tukea yhteiskuntarauhaa ja eri kulttuurien rakentavaa vuorovaikutusta pitkällä aikavälillä. Kaikki mukana olevat tahot ovat ehdottoman sitoutuneita tähän tavoitteeseen.

Myös Helsingin Diakonissalaitos osallistuu säätiön ja hankkeen suunnitteluun.

- Diakonissalaitoksella näemme hankkeen monella tapaa erittäin kiinnostavana. Suomi on monikulttuurinen. Kulttuurien ja uskontojen ymmärtäminen sekä niiden välinen vuoropuhelu vahvistavat koko yhteiskuntaamme, tukevat sen eheyttä ja rauhaa, sanoo Olli Holmström, Diakonissalaitoksen säätiön johtaja.


Lisätietoja:


Ilari Rantakari

Puheenjohtaja, FOKUS ry

040 709 4245

[email protected]


Pia Jardi

Puheenjohtaja, Suomen Muslimiliitto ry

044 325 4255

[email protected]
http://kaikuhelsinki.fi/en/node/637
 
Helsingin moskeijahanke – puolesta ja vastaan

suurmoskeija_studioe_optim.jpg


Kulttuurivihkojen verkkolehden Studio e -ohjelmassa 23.4. oli aiheena Helsinkiin suunniteltava suurmoskeija ja islamilainen monitoimikeskus. Hankkeen alullepanijoihin kuuluva Pia Jardi kertoi, että rakennuskompleksi voisi olla kooltaan kaikkiaan reilut 20 000 neliömetriä, josta moskeijan osuus olisi 2 700 neliömetriä.

”Moskeija ei olisi mikään jättikolossi, mutta sinne mahtuisi toistatuhatta ihmistä rukoilemaan samaan aikaan. Monitoimikeskuksessa olisi sosiaalisia palveluja: koulutuskeskus, liikuntakeskus ja tiloja uskontojen ja kulttuurien välisen dialogin käymiseen, nuorisokeskus, vanhusten päiväkeskus, mahdollisesti päiväkoti sekä äideille ja lapsille tarkoitetut sosiaaliset tilat”, Jardi selvitti.

Hankkeesta käydään parhaillaan neuvotteluja Helsingin kaupungin kanssa. Mikäli asia etenee, seuraava vaihe on mahdollisesti arkkitehtikilpailun järjestäminen.

Hanke on saamassa rahoitusta arabimaailmasta. Rahoitusta koordinoi Bahrainin kuningashuone. Tähän mennessä Bahrain on maksanut 400 000 euroa alkuvalmisteluihin liittyviä kuluja. Itse rakentamisen on arvioitu maksavan toistasataa miljoonaa euroa, minkä lisäksi moskeijan toimintaan tarvittaisiin Bahrainin kautta tulevaa rahaa vuosittain useita miljoonia euroja.
Rahoittajista riippumaton?

Toinen studiovieraista, Persianlahden alueen maihin perehtynyt toimittaja Liisa Liimatainen vastustaa hanketta muun muassa juuri rahoituskuvioiden vuoksi.

”Rahoitus tulee lähteestä, joka on tämän hetken maailmassa äärimmäisen konfliktuaalinen alue. Näihin maihin liittyy hyvin vahva vihapolitiikka. Siltä alueelta tulee äärimmäisen vaarallisia viestejä, jotka vaikuttavat nuorten muslimien ajatteluun”, Liimatainen korosti.

Hän muistutti varoittavista esimerkeistä muualla Euroopassa. Geneven moskeijaan, jonka Saudi-Arabia oli alkujaan rahoittanut, valittiin rahoittajien vetäytyessä uusi johtaja. Hän toi sinne Ranskasta radikaaleja imaameja, jotka heittivät perustajajoukon ulos.

”Minusta teillä on suuri illuusio siitä, että voi olla riippumaton ottaessaan rahaa siltä alueelta”, Liimatainen kritisoi.

”Miten te voitte luottaa pieneen Bahrainin sunnivähemmistöön, joka sortaa omassa maassaan 60–70 prosentin enemmistöä?” hän ihmetteli.

Jardi vastasi, että Helsingin moskeijahankkeen konsepti on erilainen kuin muualla maailmassa tähän asti.

”Muualla on rakennettu pelkästään moskeija ja islamilainen keskus, meillä on enemmän yhteiskunnallista toimintaa. Ajatuksena on, että tehdään toiminnallista yhteistyötä kaupungin ja eri yhteisöjen kanssa. Hanketta ei ole tarkoitus sitouttaa ulkomaiseen rahoitukseen ikuisesti.”

Toiminnan riippumattomuutta rahoittajista pyritään Jardin mukaan varmistamaan perustettavan säätiön säännöillä ja kirjallisella sopimuksella Bahrainin kanssa.

Jardi arvioi vastaavien ulkomaisten hankkeiden perusteella, että rahat eivät tulisi valtioilta vaan uskonnollisesti vakaumuksellisilta organisaatioilta, kuten WAMY:ltä (World Assembly of Muslim Youth).

”Ne ovat Saudi-Arabian luomia struktuureja, joilla on myös levitetty wahhabismia ja terrorismia”, kommentoi Liimatainen.
Talouskriisin alue

Jardi vetosi myös vaihtoehtojen vähyyteen. Valtiolta tai kaupungilta ei uskonnolliseen toimintaan saada rahoitusta.

”Muslimit itse voisivat lähteä rahoittamaan, mutta rahoja ei saataisi kerättyä kuin ehkä sadan neliön moskeijaan.”

Liimatainen muistutti Persianlahden epävarman tilanteen riskeistä: Bahrainissa ja Arabiemiraateissa on valtava talouskriisi öljyn hinnan laskun ja sotamenojen vuoksi. Lisäksi konfliktit alueelle saattavat entisestään kärjistyä.

”Entä jos eräänä päivänä sieltä ei enää tule dollariakaan? Minkälaiseen tilatneeseen sitten joudutte?” Liimatainen huolehti.

”Olemme miettineet, että pitkällä aikavälillä meidän täytyy omavaraistua. Rakennusvaihe on kallein, sitä ei kukaan täällä tue. Muulle toiminnalle kuin moskeijalle pystytään saaamaan myös yhteiskunnan rahoitusta. Siltä varalta, että ulkomainen rahoitus joskus loppuu, voidaan miettiä koko ajan muita malleja siinä sivussa”, Jardi sanoi.
Ei kaikkien muslimien hanke

Rahoituksen lisäksi hanketta on arvosteltu siitä, että sitä on valmisteltu hyvin pienessä piirissä. Kolmen hengen ydinjoukon ovat muodostaneet Pia Jardi, hänen puolisonsa Abdessalam Jardi ja eläkkeellä oleva suurlähettiläs Ilari Rantakari. Hankkeessa on mukana myös muun muassa Suomen islamilaisen neuvoston puheenjohtaja, imaami Anas Hajjar. Pia Jardin mukaan hanketta on keskusteltu eri islamilaisten yhteisöjen kesken. Liimatainen puolestaan sanoi hankkeen aiheuttaneen paljon hämminkiä muslimien omassa keskuudessa.

”Eräät muslimit ovat saaneet tietää asiasta Helsingin kaupungilta. Kun he ilmoittivat, että he haluaisivat perustaa moskeijan, kaupunki ilmoitti, että meillä on jo tällainen hanke.”

Sekä Jardi että Liimatainen totesivat, etteivät sunni- ja šiiamuslimit voi perustaa yhteistä moskeijaa sen enempää kuin luterilaiset ja ortodoksit yhteistä kirkkoa. Kuitenkaan edes kaikki Suomen sunnimuslimit eivät ole olleet innostuneita Jardin ja kumppanien hankkeesta.

”Ainahan on vastustajia kaikille hankkeille. Pitäisi kysyä meidän islamilaisilta yhteisöiltä, mikseivät ne ole 20 vuodessa tällaista yhteistä hanketta tehneet”, Jardi kommentoi.
Musliminuoret liikkumaan

Jardi korosti, että Helsingissä on tarvetta sellaisille muslimien palveluille, joissa he voivat osallistua omana itsenään rikkomatta uskonnollisia periaatteitaan.

”Olen mukana naisten taekwondo-ryhmässä. Siellä on iso joukko nuoria somali- ja arabityttöjä, jotka liikkuvat todella vähän. Alle 20-vuotiaina he ovat huonokuntoisempia kuin minä 50-vuotiaana. Esimerkiksi perhe ei päästä heitä mukaan harrastustoimintaan kulttuuristen esteiden vuoksi.”

Liimataisen mukaan tällaisia asioita voitaisiin toteuttaa olemassaolevien rakenteiden kautta.

”Olen uinut Kanadassa julkisessa kaupungin uimalassa, jossa naiset uivat hijabissa. Kiinalaisten miesten kropat ovat myös harvinaisen peitettyjä. Kaupunki voi luoda tällaisia rakenteita. Yleisten tilojen normeja voidaan mukauttaa.”

Jardi epäili, että tällaisia muutoksia ei saada aikaan riittävän nopeasti suomalaisten epäluuloisten asenteiden vuoksi. ”Odotetaanko yksi sukupolvi, että muslimit ovat rapakunnossa vai yritetäänkö tehdä jotain samalla, kun ravistellaan myös kaupungin päättäjiä siinä, miten asiat tuelvaisuudessa voi tehdä toisin?”

Liimataisen mukaan olennaista on kamppailla tässä yhteiskunnassa muslimien oikeuksien puolesta ja syrjintää vastaan. ”Pitää saada erilaiset muslimivoimat yhteen sen sijaan, että käytetään energiaa siihen, että saadaan vihapolitiikan alueelta rahat tällaisiin megaprojekteihin. Koko homma olisi pitänyt aloittaa toisinpäin.”

Katso koko keskustelu (video)


http://kulttuurivihkot.fi/lehti/jutut/uutiset/795-helsingin-moskeijahanke-puolesta-ja-vastaan
 
Eniten tuossa harmittaa se että evankelisluterilainen kirkko on mädännyt hankkeen kannattajaksi. Pelottelulla yritetään saada kritisoijat hiljaisiksi. Ei saisi sanoa että kovin monessa muussa maassa noilla rahoittajatahoilla on yhteyksiä ääriryhmiin. Käy vielä kuten sahurille.

"Keskuksen konferenssitilat mahdollistavat mittavan koulutustoiminnan. Tiloja voivat käyttää myös näyttelyjen järjestäjät, vierailevat tutkijat, kansalaisjärjestöt ja muut toimijat. Anni Sinnemäki ja Ritva Viljanen ovat näyttäneet vihreää valoa monitoimikeskus- ja suurmoskeijakaavailuille. "

Saattaapi olla aika tarkkaan rajattua mitkä järjestöt siellä näyttelyitään pitäisivät.

"Siellä voisi olla esimerkiksi uimahalli, jossa olisi naisten vuoro erikseen,"

Rakennetaan laitos jossa harrastetaan naisten syrjintää?
 

Jos jotain hyvää tästä linkin keskustelusta Helsingin moskeijahanke – puolesta ja vastaan voi sanoa, niin se on se, että keskustelussa tuotiin esille niitä, hyvin todennäköisiä, negatiivisia puolia eikä niitä käyty piilottelemaan. Keskustelu ei ollut pelkästään Helsingin moskeijahanke – puolesta...

Tämäkin keskustelu omalta osaltaan toi entistä paremmin - kiihkottomammin - esille sen mitä huomattavia ongelmia koko hanke pitää sisällään ja miksi siihen ei näin ehdoin pitäisi ryhtyä. Kyseinen keskustelu osoitti oivallisella tapaa sen, kuinka se on pienen piirin hanke (ja sen jos minkä pitäisi herättää epäilyksiä tarkoitusperästä).

Silmiinpistävää on seuraava, mikä omalta osaltaan todistaa oikeiksi ne kaikki puheet siitä, että huomattava osa muslimeista ei katso hanketta hyvällä:

"Eräät muslimit ovat saaneet tietää asiasta Helsingin kaupungilta. Kun he ilmoittivat, että he haluaisivat perustaa moskeijan, kaupunki ilmoitti, että meillä on jo tällainen hanke.”

Sekä Jardi että Liimatainen totesivat, etteivät sunni- ja šiiamuslimit voi perustaa yhteistä moskeijaa sen enempää kuin luterilaiset ja ortodoksit yhteistä kirkkoa. Kuitenkaan edes kaikki Suomen sunnimuslimit eivät ole olleet innostuneita Jardin ja kumppanien hankkeesta
."

Saisi jo suomukset tippua silmiltä ja silmien avautua. Käärmestä ei tarvitse ehdoin tahdoin ryhtyä ruokkimaan.

vlad
 
Helsingin hankkeen osalta hankkeen mittasuhde on aivan jäätävä. Eurooppaan suunnitellut kohteet ovat olleet alle kymmenesosan Helsingin arvioiduista rakennuskustannuksista.

Yli 100milj. ilman vastikkeellisuutta...herätkää..
 
On varmaa, että moskeijaa tullaan mainostamaan samalla teemalla, kun islamia yleensäkkin: kaikki kolme suurta uskontoa palvovat mukavasti samaa "jumalaa" sopuisasti eikä kukaan riitele pienistä eroavaisuuksista. Tämä uskontojen välinen epärehellinen harmonia menee läpi ateistisille punavihreille ja niille jotka ovat nukkuneet koulussa uskonnontunneilla. Tätä mystistä uskontojen rinnakkaiseloa ollaan mainostettu aina, kun pitää julkisesti keksiä jotain positiivista islamista. Sillä flirttailee jopa muslimit,jotka kertovat mielellään heidän uskontonsa rauhantahdosta ja kuinka moskeija on avoinna kaikille, jotka haluavat tietoa islamin ihanuudesta.
Tätä ajatusta yhteisestä jumalasta ei voi todeta tai todistaa mitenkään uskontotieteellisesti:
Juutalaisuus perustuu tooraan ja ajatukseen, että he ovat valittu kansa. Heillä on profeettansa eivätkä he jaa heitä tai jumalaansa muslimien kanssa. Koraani on juutalaisista tökerö väärennys ja siitä oppinsa ammentava islam on väärä uskonto.
Kristinuskon perusta on taas Uusi Testamentti ja ajatus siitä, että vain pelastuminen ja jumalan tunteminen on kiinni Jeesuksen tuntemisessa. Vanha Testamentti osoittaa profeettojen kautta sen, että Jeesus on ainoa mahdollisuus pelastua. Klassisen kristinuskon perusta on ollut aina se, ettei mikään muu uskonto voi olla oikeassa (vaikka juutalaisissa on sama jumala) ja jokainen joka kieltää Jeesuksen on väärä profeetta.
Islamissa ajatus siitä, että jumalalla olisi poika on kauhistus. Vain harva muslimi ymmärtää kristinuskon kolminaisuusoppia ja pitää kristittyjä jumalien palvojana. Jeesus on heille vain profeetta. Ihmisarvo, naisen asema ja käsitys jumalasta ovat täysin erilaisia Koraanissa kuin Raamatussa. Juutalaisia pidetään uppiniskaisina ja totuudesta eksyneinä, koska eivät tunnusta profeetta Muhammedia.

Eroja voisin luetella vaikka satoja ja tehdä syvemmänkin luotauksen näiden kolmen uskonnon erilaisuuteen, mutta se ei varmaan ole tarpeen tässä ketjussa. Pointtini on vain se, että suurmoskeija ei varmasti ole uskontoja (tai kantasauomalaisia ja maahanmuuttajia) yhdistävä tekijä. Moskeijassa saarnataan paljon länsimaiden huonoista ja moraalittomista ihmisistä. Moskeijassa islamia opettavia ei kiinnosta, että onko se kaveri joka ryyppää keskikaljaa moskeijan edessä kristitty, hindu tai ateisti. Ryyppäävä ihminen edustaa heille kristinuskon vääryydestä johtuvaa moraalittomuutta ja jopa islamvastaisuutta. Samaa kauheutta edustaa vähissä vaatteissa nurmikolla pötköttelevä nainen, julkihomot sekä "heitä pilkatakseen kävelytielle laitettu" betoniporsas.
Olisi mielenkiintoista tietää, että millainen alue moskeijan lähialueelle muodostuisi. Tulisiko siihen viereen koraanikoulu, muslimien päiväkoti, muslimien kauppa, jne...
 
Olisi mielenkiintoista tietää, että millainen alue moskeijan lähialueelle muodostuisi. Tulisiko siihen viereen koraanikoulu, muslimien päiväkoti, muslimien kauppa, jne...

Ulkomuistista tämä nyt menee. Tämä suurmoskeija ei ole pelkästään moskeija vaan sen yhteyteen on tarkoitus tulla ainakin:

-kulttuurikeskus
-urheilutila
-uskonnollinen keskus (todennäköisesti siis koraanikoulu tai muu vastaava oppilaitos)
-yhteistä tilaa, jossa muslimit voivat viettää aikaa
-"monikulttuurinen kohtaamispaikka (tähän monikulttuurisuuteen suhtaudun suurella epäilyllä, melkoisella varmuudella edetään islamin ehdoilla/määräyksessä)
-palvelutalo vanhuksille

Todennäköisesti unohdin jotain olennaista,

vlad
 
Ulkomuistista tämä nyt menee. Tämä suurmoskeija ei ole pelkästään moskeija vaan sen yhteyteen on tarkoitus tulla ainakin:

-kulttuurikeskus
-urheilutila
-uskonnollinen keskus (todennäköisesti siis koraanikoulu tai muu vastaava oppilaitos)
-yhteistä tilaa, jossa muslimit voivat viettää aikaa
-"monikulttuurinen kohtaamispaikka (tähän monikulttuurisuuteen suhtaudun suurella epäilyllä, melkoisella varmuudella edetään islamin ehdoilla/määräyksessä)
-palvelutalo vanhuksille

Todennäköisesti unohdin jotain olennaista,

vlad

En voi vastustaa kiusausta, unohdit kohdan suomalaisen terrorismin kehto. Mutta tosissaan nuo ovat yleensä aina juurikin paikkoja radikalisoitumiselle. Ja nyt kun oikeuskin suomessa on todennut, että kaikki muslimiterroristit eivät ole muslimeja, niin tästä on hyvä mennä eteenpäin.
 
Mitenkähän menee shiojen ja sunnien "kohtaaminen"? Epäilen, että on vain sunneille...
 
Ulkomuistista tämä nyt menee. Tämä suurmoskeija ei ole pelkästään moskeija vaan sen yhteyteen on tarkoitus tulla ainakin:

-kulttuurikeskus
-urheilutila
-uskonnollinen keskus (todennäköisesti siis koraanikoulu tai muu vastaava oppilaitos)
-yhteistä tilaa, jossa muslimit voivat viettää aikaa
-"monikulttuurinen kohtaamispaikka (tähän monikulttuurisuuteen suhtaudun suurella epäilyllä, melkoisella varmuudella edetään islamin ehdoilla/määräyksessä)
-palvelutalo vanhuksille

Todennäköisesti unohdin jotain olennaista,

vlad

Sharia-tuomiostuin.
 
Back
Top