Syvän asevaikutuksen maalit ATACMS & JASSM

Ei voida. Siis jos tarkoitat JDAMia ja Hawkkia.

Kuinka varmaa tietoa sinulla asiasta on?

Ulkomailla Hawkiin on kuitenkin kiinnitetty kaikenlaisia pommeja, ja meikäläiseenkin Hawkiin saa kiinni ainakin rakettikasetteja. Yhtä lailla voisi kuvitella saatavan pommeja siiven alle, jos vain löytyy tarvittavat liitoskappaleet pommien kiinnittämiseksi.

Tämä kuva on kuulemma Zimbabwen ilmavoimien Hawkista (Mk 60/60A):
attachment.php

http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234942636-bae-hawk-bomb-pylon/
 
Kyllä Hawkilla pystyy varmaan pommejakin pudottelemaan, mutta kaikki asejärjestelmät vaativat jonkinlaisen päivityksen tietokoneisiin. Suomessa on ilmeisesti ollut ainoastaan rakettipodit ja tietysti Sidewinderit (9M ja joku vanhempi) sekä joku venäläinen ir-ohjus (R-60?). Eli en usko kykyyn pudotella pommeja varsinkaan JDAM (Mk82/83)
 
Tyhmällä pommilla tietokonetta tarvitaan lähinnä tähtäämiseen eikä näistä ollut joskus vuonna 44 tietoakaan. Ei JDAM haukalla kannata pudottaa mutta Mk82 normi pyrstöllä ja sytyttimellä on eri asia.
 
Kyllä Hawkilla pystyy varmaan pommejakin pudottelemaan, mutta kaikki asejärjestelmät vaativat jonkinlaisen päivityksen tietokoneisiin. Suomessa on ilmeisesti ollut ainoastaan rakettipodit ja tietysti Sidewinderit (9M ja joku vanhempi) sekä joku venäläinen ir-ohjus (R-60?). Eli en usko kykyyn pudotella pommeja varsinkaan JDAM (Mk82/83)

Tyhmällä pommilla tietokonetta tarvitaan lähinnä tähtäämiseen eikä näistä ollut joskus vuonna 44 tietoakaan. Ei JDAM haukalla kannata pudottaa mutta Mk82 normi pyrstöllä ja sytyttimellä on eri asia.

Voisiko olla, että pommiin ladataan maalin koordinaatit maassa läppäriltä ja sen jälkeen se lastataan hävittäjän kyytiin? Kun pommi sitten pudotetaan, se hakee GPS-signaalin ja hakeutuu sen avulla maaliinsa.

Periaatteessa JDAM kylläkin saa laukaisevalta lentokoneelta tiedon sen hetkisestä sijainnista pudotushetkellä, mutta epäilen, että sitä tietoa tarvitaan pääasiassa varajärjestelmänä toimivaa inertiasuunnistusta varten. Suurin huolenaiheeni on virransyöttö: JDAM-täsmäpommi ottaa ohjaukseen tarvittavan energian paristosta. Missä vaiheessa aseen elektroniikka käynnistyy? Jo maassa vai vasta vähän ennen pudotusta vai pudotuksen jälkeen? Jos paristo kestää vain muutaman minuutin ajan, niin silloin ehdottamani toimintamalli ei tietenkään toimi, paitsi jos pommi pystyy olemaan horrostilassa kuljetuksen ajan ja heräämään vasta vapaapudotuksessa.
 
Missä vaiheessa aseen elektroniikka käynnistyy? Jo maassa vai vasta vähän ennen pudotusta vai pudotuksen jälkeen? Jos paristo kestää vain muutaman minuutin ajan, niin silloin ehdottamani toimintamalli ei tietenkään toimi, paitsi jos pommi pystyy olemaan horrostilassa kuljetuksen ajan ja heräämään vasta vapaapudotuksessa.

Hyvä kysymys. Luulisin että JDAM on horroksessa matkan ajan, ja herää vasta kun se on saanut herätteen kuljettajan tietokoneelta, koska jos se olisi päällä niin mikä estää naapuria luotaamasta GPS signaaleja ja yrittää kikkailuja jos useita sellaisia tulee kohti kovaa taivaalla. Mahtaisiko kuski tykätä kyttyrää, jos vieno venäläinen keksisi keinon exploitaat JDAMn GPS linkkiä ja kyrväyttää sen pommin ripustimessa?
 
Hyvä kysymys. Luulisin että JDAM on horroksessa matkan ajan, ja herää vasta kun se on saanut herätteen kuljettajan tietokoneelta, koska jos se olisi päällä niin mikä estää naapuria luotaamasta GPS signaaleja ja yrittää kikkailuja jos useita sellaisia tulee kohti kovaa taivaalla. Mahtaisiko kuski tykätä kyttyrää, jos vieno venäläinen keksisi keinon exploitaat JDAMn GPS linkkiä ja kyrväyttää sen pommin ripustimessa?

Muutama kysymys:

"Luotaa GPS signaaleja"? Siis niitä sateliiteista tuleviako? GPS vastaanotin on juuri sitä mitä nimikin sanoo: Vastaanotin! Jos noita pystyisi luotaamaan, niin silloin sen Hawkin radio antaisi paljon paremman signaalivasteen.

Toisekseen, uskoisin pommin sytyttimien olevan siinä pommin toisessa osassa, eikä JDAM kitissä.

Mutta muuten olet oikeassa, pommin aktivoituu vasta ihan viimehetkellä. Joissakin tapauksissa koneen navigaatiolaitteistolta syötetään pommille tarkka lähtötieto ennen pudotusta, mutta vanha systeemi oli se, että pommi hakee oman sijaintinsa itse. Mutta uskoakseni se on mahdollista, että pommille syötetään maalitiedot jo maassa.
 
MELBOURNE, Fla., Sept. 20 /PRNewswire-FirstCall/ -- A low-cost, UHF
network-capable weapon data link developed by Harris Corporation (NYSE: HRS)
played a key role in the successful demonstration of the F/A-18E/F Super
Hornet's ability to engage moving land targets with Boeing's Joint Direct
Attack Munition (JDAM) during a test conducted at the Naval Air Warfare Center
in China Lake, California. The demonstration, in which an inert weapon was
delivered within two meters of the moving target, required no new radios or
hardware alterations to the aircraft.

The position of the target -- a radio-controlled panel-side truck -- was
continuously tracked by the Super Hornet's on-board sensor and target updates
were provided by the aircraft's communication system to the JDAM GPS-guided
weapon equipped with Harris' new network-capable weapon data link. The
two-way link also demonstrated the ability of the weapon data link to transmit
real-time weapon status back to the host F/A-18 aircraft during the JDAM's
free fall.
http://www.prnewswire.com/news-rele...dam-moving-target-demonstration-55050507.html

In the guided release demonstration, the position of the moving target, a radio-controlled panel-side truck, was continuously tracked by the Advanced Targeting Forward-Looking Infrared (ATFLIR) sensor onboard the Super Hornet. Periodic target updates were provided to the JDAM throughout the weapon's flight to the target. As a result, the F/A-18 weapon system successfully guided the inert bomb to within two meters of the moving target - close enough to destroy most moving targets. During a previous flight, two-way UHF link connectivity was verified to 40 miles between a ground-mounted JDAM and aircraft in flight. The UHF weapon data link exceeded expectations in maintaining communications between the F/A-18 aircraft and the JDAM during weapon deployment.
http://www.gizmag.com/go/4344/

Kaksisuuntainen tietovuo, joten on aivan mahdollista että joku voi käyttää tuota hyväkseen niin pahat mielessä kuin puolustustarkoituksessa. Mutta koska kukaan savimajaasukkaista ei siihen pystynyt, ei se tarkoita sitä että koko pommi on täydellisesti suojattua hyväksikäyttö yrityksiltä. Katso esim vähän aika sitten kun tietoturvatutkijat ottivat haltuunsa lentokoneita, sekä muuta kiinteää kalustoa (ja sen piti olla "melko hyvin" suojattu).

Huom. jälkimmäisessä lainauksessa ei tarvitse sytyttimen edes koskettaa kohdetta. Puhumattakaan GPS spoofauksessa, minkä uskon toimivan ihan yhtä hyvin Glonass dataan.

</offtopic>
 
Viimeksi muokattu:
http://www.prnewswire.com/news-rele...dam-moving-target-demonstration-55050507.html

http://www.gizmag.com/go/4344/

Kaksisuuntainen tietovuo, joten on aivan mahdollista että joku voi käyttää tuota hyväkseen niin pahat mielessä kuin puolustustarkoituksessa. Mutta koska kukaan savimajaasukkaista ei siihen pystynyt, ei se tarkoita sitä että koko pommi on täydellisesti suojattua hyväksikäyttö yrityksiltä. Katso esim vähän aika sitten kun tietoturvatutkijat ottivat haltuunsa lentokoneita, sekä muuta kiinteää kalustoa (ja sen piti olla "melko hyvin" suojattu).

Huom. jälkimmäisessä lainauksessa ei tarvitse sytyttimen edes koskettaa kohdetta. Puhumattakaan GPS spoofauksessa, minkä uskon toimivan ihan yhtä hyvin Glonass dataan.

</offtopic>

JDAM on siis perinteinen rautapommi, johon on laitettu GPS-ohjaussiivekkeet. Jos halutaan tietää, miten pommi räjähtää, niin pitää katsoa sitä pommia. Käytännössä se räjähtää silloin, kun se on pudotettu lentokoneesta ja osuu maahan.

Mk82 General Purpose Bomb
The MK-82 is a free-fall, nonguided general purpose [GP] 500-pound bomb. The bomb is usually equipped with the mechanical M904 (nose) and M905 (tail) fuzes or the radar-proximity FMU-113 air-burst fuze.

http://fas.org/man/dod-101/sys/dumb/mk82.htm
 
Ei sillä ole väliä jos hyökkääjä saa spoofattua GPS koordinaatit. Taikka meidän tapauksessa Glonass vastaavat. Pommi tulee tonttiin ja voi tulla tarkoituksella "vaarallisen" lähelle.
 
Hyvä kysymys. Luulisin että JDAM on horroksessa matkan ajan, ja herää vasta kun se on saanut herätteen kuljettajan tietokoneelta, koska jos se olisi päällä niin mikä estää naapuria luotaamasta GPS signaaleja ja yrittää kikkailuja jos useita sellaisia tulee kohti kovaa taivaalla. Mahtaisiko kuski tykätä kyttyrää, jos vieno venäläinen keksisi keinon exploitaat JDAMn GPS linkkiä ja kyrväyttää sen pommin ripustimessa?

Ylipäätään kaikissa elso tai viestihommissa vain lähettäjää pystytään häiritsemään. Tässä se pommi on vastaanottaja ja sateliitti lähettäjä. Jossain vaiheessa pommin täytyy silti lähettää viesti, että nyt niitä koordinaatteja kunnes räjähdän. Kolme sateliittiä alkaa lähettämään dataa. Tätä samaa kun tehdään jokaisen siviilin/sotilaan älypuhelimeen ja tablettiin niin taivas valtoimenaan tulevia signaaleja. Ylipäätään riippuen sateliitin keilan leveydestä, alue jossa vastaanottaja voi olla kymmenien neliökilometrien kokoinen.
 
Ylipäätään kaikissa elso tai viestihommissa vain lähettäjää pystytään häiritsemään. Tässä se pommi on vastaanottaja ja sateliitti lähettäjä. Jossain vaiheessa pommin täytyy silti lähettää viesti, että nyt niitä koordinaatteja kunnes räjähdän. Kolme sateliittiä alkaa lähettämään dataa. Tätä samaa kun tehdään jokaisen siviilin/sotilaan älypuhelimeen ja tablettiin niin taivas valtoimenaan tulevia signaaleja. Ylipäätään riippuen sateliitin keilan leveydestä, alue jossa vastaanottaja voi olla kymmenien neliökilometrien kokoinen.

Ne sateliitit lähettävät signaaliaan jatkuvasti. JDAM ei ota niihin yhteyttä missään vaiheessa, ainoastaan kuuntelee niiden signaalia.
 
Ei sillä ole väliä jos hyökkääjä saa spoofattua GPS koordinaatit. Taikka meidän tapauksessa Glonass vastaavat. Pommi tulee tonttiin ja voi tulla tarkoituksella "vaarallisen" lähelle.

Niin, tarkoitat, että saa huijattua pommin lentämään kohteen sijasta omien joukkojen niskaan? Teoriassa se saattaa toki olla mahdollista.
 
Niin, tarkoitat, että saa huijattua pommin lentämään kohteen sijasta omien joukkojen niskaan? Teoriassa se saattaa toki olla mahdollista.

Teoriassa kyllä, mutta käytännössä se JDAM olisi edelleenkin vain tyhmä pommi, johon on lisätty ohjaussiivekkeet. Jos lentäjä pudottaa sen pommin suunnilleen siihen suuntaan mihin pitikin, niin ei se pommi kauas putoa.
 
Tyhmällä pommilla tietokonetta tarvitaan lähinnä tähtäämiseen eikä näistä ollut joskus vuonna 44 tietoakaan. Ei JDAM haukalla kannata pudottaa mutta Mk82 normi pyrstöllä ja sytyttimellä on eri asia.

Silloin vuonna 44 niissä koneissa oli myös tähtäimet eli sen aikaiset ammunnanhallintatietokoneet. Silloinkin tähtäimiin asetettiin mitä pudotetaan, miltä korkeudelta ja nopeudelta jne. Aivan samaan tapaan tehdään nykykoneissakin. Haluaisin nähdä sen tilanteen kun joku pudottaa Hawkista pommin ilman minkäänlaista tähtäintä. Toki voisi onnistua jos kone on 90-asteen syöksyssä.

Kymmenien miljoonien koneisiin ei asennella pommeja vain koske ne on olemassa vaan niiden pitää olla myös todennetusti suorituskykyisiä. Integraation, testaus jne.
 
Siviili-GPS:n saattaminen toimimattomaan tilaan on aika triviaalia. Sen kun tukkii GPS:n taajuuskaistan häirintälähettimellä. Näitä voi jokainen ostaa netistä edullisesti.

Laadukkaiden sotilas-GPS:ien tapauksessa tilanne ei ole ihan niin triviaali, koska käytössä saattaa olla antenni, jonka suuntakuviota voidaan säätää joko mekaanisesti tai elektronisesti. Tällöin jos tiedetään GPS-satelliittien radat, ja GPS-taajuusalueella havaitaan jotain "ylimääräistä", antennin nollakohta voidaan siirtää häiritsijän kohdalle, jolloin häirintäsignaali ei pääse vastaanottimelle asti. Näitä nollia voi olla käytössä useita, ja jokaiselle voidaan blokata yhtä häirintäsignaalia.
 
Ylipäätään kaikissa elso tai viestihommissa vain lähettäjää pystytään häiritsemään. Tässä se pommi on vastaanottaja ja sateliitti lähettäjä. Jossain vaiheessa pommin täytyy silti lähettää viesti, että nyt niitä koordinaatteja kunnes räjähdän. Kolme sateliittiä alkaa lähettämään dataa. Tätä samaa kun tehdään jokaisen siviilin/sotilaan älypuhelimeen ja tablettiin niin taivas valtoimenaan tulevia signaaleja. Ylipäätään riippuen sateliitin keilan leveydestä, alue jossa vastaanottaja voi olla kymmenien neliökilometrien kokoinen.
Ei. GPS ei toimi noin. Satelliitit lähettävät aikadataa jatkuvalla syötöllä tietämättä lainkaan, mitkä härvelit niitä juuri sillä hetkellä kuuntelevat. Härvelit sitten laskevat tämän datan avulla sijaintinsa eivätkä lähetä mitään tietoa satelliitteihin.

Käsittääkseni JDAM toimii suunnilleen niin, että siihen ohjelmoidaan joko lähtöpaikassa koordinaatit, johon pitää osua, tai sitä kantava kone lataa ne siihen matkalla. Sitten se määrittää GPS:n avulla oman paikkansa ja laskee, mihin suuntaan pitäisi ohjautua, jotta osuisi maahan niissä oikeissa koordinaateissa.

Touhua voisi periaatteessa häiritä niin, että lähettää samalla taajuudella häiriösignaalia kuin millä GPS toimii. Tässä vaikeutena on se, että pommissa todennäköisesti käytetään yläsektoriin suuntaavaa antennia (koska satelliitit ovat siellä), kun taas häiriölähettimet ovat yleensä maassa. Tehokkaimmin häirinnässä olisi mahdollista onnistua, jos lähettimen saisi lentokoneeseen tai lennokkiin. Sitä en osaa sanoa, miten helppoa olisi sellainen häirintä, että pommi saataisiin uskomaan olemaan toisessa paikassa (eikä siis vain estettyä sitä saamasta GPS-signaalia). Sotilaskäytössä oleva GPS-signaali on käsittääkseni salattua, joten se harhautus ei ihan helpolla onnistu. Sitä en osaa sanoa, mitä takuita Suomella on siitä, että sen jenkeistä ostamat GPS:n toimintaan perustuvat pelit ja vehkeet toimivat tositilanteessa. Käyttävätkö ne jenkkien sotilas-GPS:ä vai siviili-GPS:ä, joka ei ole salattu. Käsittääkseni molemmat ovat nykyisin yhtä tarkkoja, mutta tietenkin se siviili-GPS muuttuu epätarkaksi yhdellä napinpainalluksella Pentagonissa.
 
Ei. GPS ei toimi noin. Satelliitit lähettävät aikadataa jatkuvalla syötöllä tietämättä lainkaan, mitkä härvelit niitä juuri sillä hetkellä kuuntelevat. Härvelit sitten laskevat tämän datan avulla sijaintinsa eivätkä lähetä mitään tietoa satelliitteihin.

Käsittääkseni JDAM toimii suunnilleen niin, että siihen ohjelmoidaan joko lähtöpaikassa koordinaatit, johon pitää osua, tai sitä kantava kone lataa ne siihen matkalla. Sitten se määrittää GPS:n avulla oman paikkansa ja laskee, mihin suuntaan pitäisi ohjautua, jotta osuisi maahan niissä oikeissa koordinaateissa.

Touhua voisi periaatteessa häiritä niin, että lähettää samalla taajuudella häiriösignaalia kuin millä GPS toimii. Tässä vaikeutena on se, että pommissa todennäköisesti käytetään yläsektoriin suuntaavaa antennia (koska satelliitit ovat siellä), kun taas häiriölähettimet ovat yleensä maassa. Tehokkaimmin häirinnässä olisi mahdollista onnistua, jos lähettimen saisi lentokoneeseen tai lennokkiin. Sitä en osaa sanoa, miten helppoa olisi sellainen häirintä, että pommi saataisiin uskomaan olemaan toisessa paikassa (eikä siis vain estettyä sitä saamasta GPS-signaalia). Sotilaskäytössä oleva GPS-signaali on käsittääkseni salattua, joten se harhautus ei ihan helpolla onnistu. Sitä en osaa sanoa, mitä takuita Suomella on siitä, että sen jenkeistä ostamat GPS:n toimintaan perustuvat pelit ja vehkeet toimivat tositilanteessa. Käyttävätkö ne jenkkien sotilas-GPS:ä vai siviili-GPS:ä, joka ei ole salattu. Käsittääkseni molemmat ovat nykyisin yhtä tarkkoja, mutta tietenkin se siviili-GPS muuttuu epätarkaksi yhdellä napinpainalluksella Pentagonissa.

Tuo on minunkin käsitykseni asiasta. Mutta lisään sen, että noissa pommeissa on myös inertia paikannus, jota siis verrataan GPS:n tietoihin.
 
Siviili-GPS:n saattaminen toimimattomaan tilaan on aika triviaalia. Sen kun tukkii GPS:n taajuuskaistan häirintälähettimellä. Näitä voi jokainen ostaa netistä edullisesti.

Laadukkaiden sotilas-GPS:ien tapauksessa tilanne ei ole ihan niin triviaali, koska käytössä saattaa olla antenni, jonka suuntakuviota voidaan säätää joko mekaanisesti tai elektronisesti. Tällöin jos tiedetään GPS-satelliittien radat, ja GPS-taajuusalueella havaitaan jotain "ylimääräistä", antennin nollakohta voidaan siirtää häiritsijän kohdalle, jolloin häirintäsignaali ei pääse vastaanottimelle asti. Näitä nollia voi olla käytössä useita, ja jokaiselle voidaan blokata yhtä häirintäsignaalia.

Ja tietysti ne radiotiellä (signaalissa/signaalinkäsittelyssä) olevat häirinnänväistöominaisuudet.




JDAM/JSOW/JASSM ja vastaavat käyttävät päämenetelmänä inertiapaikannusta (liiketietojen havainnointi) ja tätä tietoa päivitetään GPS avulla. Mitä enemmän tarkkaa GPS-signaalia on tarjolla sitä tarkempi lopputulos on. "If GPS data is denied, the JDAM will achieve a 30-meter CEP or less for free flight times up to 100 seconds with a GPS quality handoff from the aircraft."
 
Back
Top