Taistelu Helsingin varakentästä

Osui silmään yksi elämäntarina.

Päivi Hokkanen Friends of Malmi Airport
4 t
·


EFHF Helsinki-Malmin lentoasema –eräs elämänmittainen tarina

Aloitin työt Helsinki-Malmin lentoasemalla ilmailuhallituksen palveluksessa 3.10.1983. Hakeuduin sinne itse vapaaehtoisena Helsinki-Vantaan lentoaseman aluelennonjohdosta, missä kaikki pitivät minua hulluna, tai silloisen lentoaseman päällikkö Seppäsen lahjomana, koska ”Malmihan lakkautetaan ihan kohta”.
Aluksi työskentelin nimikkeellä lennonneuvoja, tuolloin ainoana koko Helsingissä (muuthan olivat vantaalaisia). Varsinaista lennonneuvontaa ei Malmilla tuolloin ollut, vaan tein virka-aikaisena lentoaseman päällikön sihteerin ja lennonneuvonnan hommia. Viestiasemalla käsiteltiin lentosuunnitelmia yhden viestiohjaajan ja 2 viestivalvojan toimesta ja sääasemasta vastasi yksi ilmatieteen laitoksen alainen sääteknikko.
Alusta alkaen jouduin puolustamaan Helsinki-Malmia ja siellä tapahtuvaa koulutustoimintaa, en kuitenkaan niinkään ulkopuolisille, kuin ilmailuhallituksen (nyk. Finavia) sisällä.
Tätä jatkui sen reilun 30 vuotta, jotka vietin malmilaisena, mutta samalla määrätietoisella toiminnalla sain kehitettyä lennonneuvonnan toimivaksi ja arvostetuksi yksiköksi mm. rekrytoiden juuri Malmin lennonneuvontaan arvomaailmaltaan ja asenteeltaan sopivia henkilöitä. Koko ajan tiedostin Malmin mahdollisuudet ja toin niitä esiin ilmailuhallituksen/Ilmailulaitoksen/Finavian johdolle. Em. oli mahdollista, koska toimin vuodesta 1994 lennonneuvonnan päällikkönä sekä lentoaseman päällikön sijaisena ja päälliköiden vaihtuessa myös vt. lentoaseman päällikkönä.
Malmin kehittämisen kannalta pääjohtaja Mikko Talvitien yllättävä kuolema oli takaisku. Hänellä oli avoin mieli ja hänen kanssaan keskustelu Malmin kohtalosta oli hyvin positiivista, hän halusi haastaa ihmiset toimimaan ja näyttämään asioita todeksi. Hän arvosti rohkeutta.
Matkani malmilaisena oli monipuolinen sisältäen kehittämistä, kouluttamista, asiakaspalvelua, hallinnollisia ja markkinointi- ja turvallisuustehtäviä. Tuli juotua skumppaa juhannuksena Kauniiden ja Rohkeiden Sallyn ja Ericin kanssa, oltua Mathias Rustin tyttöystävä ja Bel Airin neuvottelukumppani Tanskan suurlähettilään luona, joulupukin muorina olemista unohtamatta.
Malmi oli minulle myös koti 10 vuoden ajan, minkä asuin aidan sisäpuolella, joten voin rehellisesti sanoa, että annoin Helsinki-Malmin lentoasemalle elämäni ja se antoi minulle siihen paljon sisältöä takaisin.
Tämä 30 vuoden matka kääntyi alamäkeen v. 2011, jolloin kaikesta erinomaisesta toiminnasta ja maineesta huolimatta Finavia halusi liikkeenluovutuksessa siirtää briefingin ja sen henkilökunnan ilmatieteen laitoksen palvelukseen.
Lentosääpalvelu siirtyi havaintopalvelujen alaisuuteen ja samalla suoraan ajassa neuvostoliittolaiseen hallintomalliin. Tätä vastaan kamppaillessani tulin perusteettomasti irtisanotuksi 24.10.2013. Oikeudentajuisena en voinut tätä hyväksyä, koska toimin ainoastaan työnantajan edun mukaisesti, järkipuhe ei vaan saanut vastetta. Syksyllä 2015 Helsingin käräjäoikeus totesi, ettei ilmatieteen laitoksella ollut oikeutta minua irtisanoa, joten teoriassa voitin juttuni.
Kuitenkin, mikä voitto se on, jos koko elämäntyö heitetään itsestä riippumattoman tyhmyyden vuoksi menemään kuin sitä ei ikinä olisi ollutkaan?
Miksi tarve kertoa tämä tarina nyt? Koen, että Helsinki-Malmin lentoasema on kokemassa saman vääryyden kuin minkä itse olen käynyt läpi. Syynäkin sama: sellaisten tahojen tyhmyys ja lyhytkatseisuus joilla on valta torpedoida menestys. On sitten syynä kateus, raha tai jokin muu, syyllä ei ole merkitystä, jos lopputulos on kaiken arvokkaan tuhoaminen.
Helsinki-Malmin lentoasema on minulle rakas elämänkumppani, joka liittyy kaikkeen, mitä olen kokenut. Tällä hetkellä tunnen lohdutonta surua siitä, että olen voimaton elämänkumppaniani auttamaan.
 
Kiitos seuraaville kaupunginvaltuiuston jäsenille. Te yrititte säilyttää Malmin kentän ettekä ostaneet kiinteistökeinottelijoiden lobbausta. Valitettavasti jäitte vähemmistöön.

Asko-Seljavaara Sirpa (Kok.)
Brettschneider Gunvor (SFP)
Ebeling Mika (KD)
Huru Nina (PerusS)
Kanerva Seppo (PerusS)
Kantola Helena (PerusS)
Kolbe Laura (Kesk.)
Koskinen Kauko (Kok.)
Koulumies Terhi (Kok.)
Laaksonen Heimo (Kok.)
Laaninen Timo (Kesk.)
Landén Maria (PerusS)
Liemola Lasse (SFP)
Månsson Björn (SFP)
Mäkimattila Sari (KD)
Nieminen Jarmo (Vihr.)
Oker-Blom Jan D (SFP)
Packalén Tom (PerusS)
Pelkonen Jaana (Kok.)
Peltokorpi Terhi (Kesk.)
Raatikainen Mika (PerusS)
Rantala Marcus (SFP)


Näille seuraaville en milloinkaan tule antamaan ääntäni missään olosuhteissa, en missään vaaleissa:

Abdulla Zahra (Vas.)
Alanko-Kahiluoto Outi (Vihr.)
Anttila Maija (SDP)
Arajärvi Pentti (SDP)
Arhinmäki Paavo (Vas.)
Bogomoloff Harry (Kok.)
Chydenius Jussi (Vihr.)
Enroth Matti (Kok.)
Hamid Jasmin (Vihr.)
Heinäluoma Eero (SDP)
Hetemaj Fatbardhe (Kok.)
Holopainen Mari (Vihr.)
Honkasalo Veronika (Vas.)
Hursti René (RH)
Ikävalko Suzan (Vihr.)
Ingervo Sirkku (Vas.)
Jalovaara Ville (SDP)
Järvinen Jukka (SDP)
Kantola Tarja (SDP)
Karhuvaara Arja (Kok.)
Kari Emma (Vihr.)
Kivekäs Otso (Vihr.)
Koivulaakso Dan (Vas.)
Korkkula Vesa (Vas.)
Kousa Tuuli (Vihr.)
Krohn Minerva (Vihr.)
Lindell Harri (PerusS)
Loukoila Eija (Vas.)
Lovén Jape (SDP)
Malin Petra (Vas.)
Moisio Elina (Vihr.)
Mäki Terhi (SDP)
Männistö Lasse (Kok.)
Niiranen Matti (Kok.)
Paavolainen Sara (SDP)
Pajamäki Osku (SDP)
Pakarinen Pia (Kok.)
Palm Anniina (Kok.)
Perälä Erkki (Vihr.)
Puhakka Sirpa (Vas.)
Puoskari Mari (Vihr.)
Rantanen Tuomas (Vihr.)
Rauhamäki Tatu (Kok.)
Rautava Risto (Kok.)
Relander Jukka (Vihr.)
Rissanen Laura (Kok.)
Rydman Wille (Kok.)
Sevander Tomi (SDP)
Stranius Leo (Vihr.)
Sydänmaa Johanna (Vihr.)
Taipale Kaarin (SDP)
Vainikka Mirka (SDP)
Valokainen Tuomo (SDP)
Vesikansa Sanna (Vihr.)
Vuorjoki Anna (Vas.)
Wallgren Thomas (SDP)
 
Käsi ylös ketkä luuli että kansalaisaloitteella voi vaikuttaa, varsinkin jos se on vastakarvaan päättäjien tahtoa.
https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2444207
Malmin lentokentän säilyttämistä vaativa kansalaisaloite tyrmättiin valiokunnassa
719697.jpg

Malmin lentoasemarakennus Helsingissä. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa, että Helsingin Malmin lentokentän ilmailutoiminnan säilyttämistä vaatinut kansalaisaloite hylätään.
Valiokunnan mukaan ei ole asianmukaista, että eduskunta puuttuisi Helsingin kunnalliseen itsemääräämisoikeuteen asiassa. Aloite arvioitiin ongelmalliseksi myös siitä näkökulmasta, että asiassa toimittaisiin vastoin jo tehtyjä sopimuksia Helsingin kaupungin ja valtion välillä.
Helsinki on kaavaillut Malmin lentokentälle ja sitä ympäröiville alueille suurta määrää uusia asuntoja lähivuosikymmeninä. Asukkaita alueelle voisi tulla arviolta noin 25 000.
Liikenne- ja viestintävaliokunta esitti mietinnössään tiistaina, että eduskunta edellyttäisi hallitusta ryhtymään toimiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi. Tällä pyrittäisiin valiokunnan mukaan siihen, että Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voisivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä.
Valiokunnan mietintö tulee eduskunnan suuren salin käsittelyyn lähiaikoina.
Ministeriö: Lentopaikoista keskustelua
Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo jatkavansa toimialan kanssa keskustelua siitä, miten pienempiä lentopaikkoja löydettäisiin esimerkiksi harrastelentämiselle, kaupallisille taksi- ja kuljetuslennoille sekä miehittämättömille droneille.
– Mahdollisten uusien lentopaikkojen rakentaminen ei voi olla vain julkisen rahoituksen varassa, vaan siihen pitäisi löytää myös yksityistä rahoitusta ja liiketoimintamalleja, arvioi ylijohtaja Mikael Nyberg STT:lle tiistai-iltana.
Nybergin mukaan myös lainsäädäntöä on tarkoitus kehittää siihen suuntaan, että esimerkiksi kaupallisten taksi- ja kuljetuslentojen ja dronejen käyttöä sujuvoitetaan ja että ilmatilan käyttö olisi entistä joustavampaa eri toimijoille.
 
No onhan tuossa ongelmansa että lailla astuttaisiin kunnallisen itsehallinon päälle. Tosin se tehtiin kun Sipoolta kupattiin maita ja hyviä veronmaksajia.

Ja nyt ihmetellään päästäisiinkö sitä ehkä rakentamaankin jo niinkin pian kuin 2050-luvulla? Ei muuta kuin tilukset palautuksena Sipoolle ja vielä korvausten kera. Arvaan että joku osuus hankkeen alkuperäisistä perusteluista ei ole toteutunut? Vai eikö mitään perusteluja aikanaan vaadittu?
 
Malmin lentoasemasta: Edellinen pormestari omistaa kauppakeskuksen Malmilla ja olis niinqu ihquu saada lisää asiakkaita ja hynää..
Sipoon ryöstöstä: Grynderien tarkoituksena oli rakentaa uusia lähiöitä Sipoonkorpeen ja olis niinqu ihquu saada lisää hynää..
 
Helsingin ja valtion päättäjät on ihan vitun idiootteja. Kansainvälisesti arvostettu harvinainen toimiva(?) lentokenttäkokonaisuus waaaaay back from the past ja nämä kusipäät haluaa tuhota sen kerrostalojen tieltä. Ihan ku niitä helevetin taloja ei vois sijoittaa johki muualle. Lääniä tuolla kyllä riittää ja kulkuyhteydetkin järjestyy jos halua on. Vaan kun raharaharaha omaan taskuun mulle, sulle.
 
Jotkut tienaa?

Lupaukset annettiin jo vuosikausia sitten ja urakat on miltei jaettu. On tässä vähän jarruteltu mutta kova on kuntamafia meilläkin päin. Ovathan nämä jo kauan sitten päätetyjä asioita. Vastustuksen vuoksi "demokraattinen prosessi" etenee sitten seuraavasti:

Samana päivänä, kun liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö (mihin @Vääpeli ) viittasi, valmistui, kaupunkiympäristösuunnttelu julkaisi uudet täydennetyt kaavarungot. :cool: Julkaistiin myös Destian valmistama esirakentamissuunnitelma, joka on ollut valmis jo syksyllä.

Lentokenttäalueen maaperä on kartoittamatonta ja täytemaata. Longinoja suunnitellaan siirrettäväksi. Mitähän tästä tuumaavat vihreät, jotka olivat Malmin kenttää lopettamassa? Mitäpä nuo puolueeksi järjestäytyneet ympäristörikolliset tuumaavat? Eivät mitään.

Suurimmalle osalle alueesta tehdään 1-3 metrin täyttö. Pelkät esirakentamiskustannukset ovat 300 miljoonaa kuntalaisille mutta samallahan se on tuloa jollekin toiselle.

Tältä näyttää:


1521113516573.png
 
Paalutuksesta. Jonkun taskuun siirtyy paalua paljon. Näkemiin purot ja Longinoja kaloineen.

Näkemiin pääkaupungin varakenttä. Näkemiin parisataa kenttään tukeutunutta pienyritystä. Näkemiin liikelentäminen tulevaisuuden bisneksenä.

Onneksi olkoon, ruotsalaiset. Säilytitte Bromman ja aloitte kehittää sitä. Voitatte oikean tulevaisuusskaban.

Meillähän Malmi laitettiin kunnan puolesta kehityskieltoon yli 20 vuotta sitten. Muutenhan se olisi ollut jotain sellaista, johon ei olisi voitu koskea.

Pariinsataan hehtaariin laitetaan valtava energia. Sipoosta varastettiin 3000 (vai 4000) hehtaaria.
 
Viimeksi muokattu:
Sipoosta ryöstettiin noin 30 neliökilometriä.
Yli kymmenen prosenttia kunnan asukkaista, näiden asukkaiden osuutta kunnan veloista eivät kuitenkaan huolineet. Joten jokaiselle sipoolaiselle tuli vajaa 500 euroa lisää kunnan velkaa.
Helsinki ryösti Sipoon parhaat veronmaksajat karhusaaresta, eli noin 20 prosenttia kunnan verotuloista.
Helsinki ryösti juuri rakennetun tuhatta oppilasta varten rakennetun koulun, useita päiväkoteja, yms... Sipoo oli kaavoittanut alueen 20000 asukkaalle, koulu ja muut oli rakennettu vähän etuajassa.

Kohta tulee kymmenen vuotta Helsingin suorittamasta törkeästä ryöstöstä, yhtään taloa ei ole vielä rakennettu ryöstetyllä alueella.
Vaikka Vapaavuori sanoi silloin, että jos Helsinki onnistuu ryöstössä niin tällöin malmin lentokenttä saisi jatkaa. Arvaa saako,
hänelle on tärkeämpää saada asiakkaita sukulaistensa omistamiin kauppakeskuksiin malmilla.

Vapaavuorella on nyt uusi kohde, nimittäin sote uudistus, hän haluaa sitä muutettavan niin, että se hyödyntää vain helsinkiläisiä.
 
Helsingin ja valtion päättäjät on ihan vitun idiootteja. Kansainvälisesti arvostettu harvinainen toimiva(?) lentokenttäkokonaisuus waaaaay back from the past ja nämä kusipäät haluaa tuhota sen kerrostalojen tieltä. Ihan ku niitä helevetin taloja ei vois sijoittaa johki muualle. Lääniä tuolla kyllä riittää ja kulkuyhteydetkin järjestyy jos halua on. Vaan kun raharaharaha omaan taskuun mulle, sulle.

Kaavoituksessa ja rakentamisessa se Suomen korruptio ja järjestäytynyt rikollisuus pesii.
 
Back
Top