Taistelu Helsingin varakentästä

Fremen koroitti esille pointin, joka unohtui Malmi-asiassa käsittääkseni tyystin. Nimittäin sen, että lentäminen liikkumismuotona ei suinkaan ole saavuttanut vielä potentiaalinsa päätä, ei sinne päinkään. Käsittääkseni lentäminen eri muodoissaan tulee vain lisääntymään. Niin se on mennyt muualla ja niin siinä käy myös Ugrilassa. Lentomelu on suhteellista. Käykääs eurooppalaisissa suurkaupunteissa ja pohtikaa hetki, mitä on melu? Suomessa ollaan vielä pehmustetussa linnunpesässä siihen nähden.

Lentäminen liikennemuotona kehittyy ja tuskin alan innovaatioista on nähty vielä edes murto-osaa. Joustavuus ja nopeus ovat aivan liian isoja pointteja, jotta tämä asia muuksi tulisi.
 
Kyllä niistä kuitenkin olisi reilua maksaa kustannuksia vastaava hinta, eikä harrastella muiden kustannuksella.

Harrastaminen muiden kustannuksella maksaa jollain Cessna/Piper kalustolla EFHF (Malmi) kausikortti 12kk 1819,94 €/v.
Sisältää laskeutumis maksut ja lennonjohto palvelut. Sekä käsittääkseni paikoituspaikan platalla.

Jos kone pysäköidään Malmin platalle, pelkkä pysäköinti ilman kausikorttia maksaisi vuodessa yli 3000 euroa.

Lisäksi pilotti maksaa joka toinen vuosi ilmailulääkärin tarkastuksen jälkeen Trafille muistaakseni noin 150 € hallinnointimaksua.
Trafille ilma-aluksen rekisterissäpitomaksu 100 €/v. Lentokelpoisuuden tarkastustodistus 60 €/v.
Lentokelpoisuuden tarkastamisesta Trafi 400 €, isomman remontin / kaputti korjauksen jälkeen.
Ilma-aluksen taajuusmaksu Viestintävirastolle 19,43 €/v.

Trafin maksut ovat veroluonteisia maksuja.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla periaatteella ei olisi Suomessa kohta yhtään lentokenttää, ampumarataa tai moottoriurheilukeskusta jäljellä jos lähistön asukkaat saisivat päättää

No eipä enää olekaan Keimolan moottorirataa (sijaitsi Kivistössä Vantaalla, jos nuoremmat ei ole kuullu), ei Viikin ampumarataa eikä kohta Malmin lentokenttääkään.
 
Minun mielestäni lentokenttä ei kuulu asutuksen keskelle. Tosin, jos ympärillä olevat asukkaat sen hyväksyvät nykyisenlaisena, niin siinä tapauksessa mielestäni asia ok ja olkoon paikallaan. Mitään kasvun kehitystä en osaa sille ajatella koska kasvava lentoliikenne aiheuttaisi meluhaittaa asukkaille. Mutta kuten sanottua, mielestäni ympärillä olevat asukkaat saisivat päättää sekä myös sanella ympäristöluvan ehdot.

Melun kannaltahan Malmin lentokenttä on alueella, jota rajaavat Lahdentie, Kehä I ja rautatie. Kaikki hiljaisiksi tunnettuja asioita. Tällä hetkellä ei esimerkiksi Lahdentieltä ole meluvallia Malmin kentälle; sekin pitäisi sinne rakentaa.

Lisäksi olen kuullut sellaisenkin skenaarion, että lentotoiminnan lopettaminen Malmilla itse asiassa voisi lisätä Malmin alueella lentomelua, sillä nykyisellään Helsinki-Vantaan liikennettä ei kentän vuoksi ohjata Malmin päältä. En tiedä, pitääkö tämä paikkaansa.

Tukholmassa - ihme kyllä - riittää tila Bromman kentälle, joka on luokkaa 10 km päässä Gamla Stanista. Mutta Tukholma onkin pienempi kaupunki kuin Helsinki ja sisämaassa, joten se voi laajentua joka suuntaan. Eiku....

Kokonaan toinen asia on sitten se, missä paikassa nykyiset toiminnat olisivat sopivasti paikallaan. Vastaus on että ihan missä tahansa mihin se toinen paikka osoitetaan. Homma toimii siten että kun sanotaan että uusi ilmailupaikka on tuolla, niin kaikki siirtyvät sinne, ei mitään sen ihmeellisempää. Toiminta jatkuu toisaalla ja porukat jälleen keskittyvät siihen omaan toimintaansa. Näin on käynyt kaikessa muussakin siirretyssä toiminnassa.

Esimerkiksi Nummela on mainittu; siellä on muuten kenttä aivan asutuksessa kiinni. Hyvinkäästä en tiedä.
 
Ei voi yleistää, kyllä tilaa riittää näin harvaan asutussa maassa.
Malmin kenttä on vanha ja oli varmasti ennen paikallaan kuin ympärillä asuvat ihmiset. Olen kuullut kannanottoja siitäkin, että Malmin asukkaita kenttä ei häiritse, tutkimusta asiasta en ole nähnyt.

Ymparistoluvat ovat Malmilla kunnossa, kentalta ei lenneta suihkukoneilla eika siella kayteta jaanestoruiskutuksia jne.
Tama on ihan poliittinen paatos H:gin viherpunikki-valtuustolta - kaikki mika ei heidan etujaan palvele on kiellettava. Ja kaikki loppu on pakollista. Siistia, lepo :).
 
Melun kannaltahan Malmin lentokenttä on alueella, jota rajaavat Lahdentie, Kehä I ja rautatie. Kaikki hiljaisiksi tunnettuja asioita. Tällä hetkellä ei esimerkiksi Lahdentieltä ole meluvallia Malmin kentälle; sekin pitäisi sinne rakentaa.

Lisäksi olen kuullut sellaisenkin skenaarion, että lentotoiminnan lopettaminen Malmilla itse asiassa voisi lisätä Malmin alueella lentomelua, sillä nykyisellään Helsinki-Vantaan liikennettä ei kentän vuoksi ohjata Malmin päältä. En tiedä, pitääkö tämä paikkaansa.

Tukholmassa - ihme kyllä - riittää tila Bromman kentälle, joka on luokkaa 10 km päässä Gamla Stanista. Mutta Tukholma onkin pienempi kaupunki kuin Helsinki ja sisämaassa, joten se voi laajentua joka suuntaan. Eiku....



Esimerkiksi Nummela on mainittu; siellä on muuten kenttä aivan asutuksessa kiinni. Hyvinkäästä en tiedä.

Erittain hyvia pointteja kaikki! Ja eikun kuuroille korville tietty, naet Kallion komsomol-karonkka tietaa kaiken parhaiten kaikkien kannalta.
Tai olet fasisti.
 
No eipä enää olekaan Keimolan moottorirataa (sijaitsi Kivistössä Vantaalla, jos nuoremmat ei ole kuullu), ei Viikin ampumarataa eikä kohta Malmin lentokenttääkään.

No, olihan meilla sentaan stadissakin jotain:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Eläintarhanajot

82 000 katsojaa, piristysruiske alueen taloudelle ja ihmisten henkiselle hyvinvoinnille.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki_Thunder

120 000 (eka vuosi), 130 000 katsojaa toisena vuonna... massiivinen piristysruiske Helsingin taloudelle ja ihmisten (ml. allekirjoittanut Aavikon mies) henkiselle hyvinvoinnille moottoriurheilun merkeissa, seka paikallisesti laskenut ilmansaasteen maara Itavaylan alkupaan sulkemisen myota kolmeksi paivaksi.

ps. Tuomiojan Hertta laittoi topin tolle jalkimmaiselle, siita seuratkoon kirous hanta alimpaan helvettiin saakka. Kansainvalisen kilpaurheilun vastustaja!
 
Malmin kenttäasiasta on jo kirjoitettu ja keskusteltu niin paljon, etten siihen lähde. Ainoa huomautus on tuo varakenttä-idea.
Malmi ei voi toimia Hki-Vantaan varakenttänä, koska mitkään isommat liikennelentokoneet eivät voi sitä käyttää, ainakaan nousuihin. Kentän kyvyt eivät riitä.
En kannata alueen täyteen rakentamista eli gryndereiden bisneksen maksimointia.
 
Malmin kenttäasiasta on jo kirjoitettu ja keskusteltu niin paljon, etten siihen lähde. Ainoa huomautus on tuo varakenttä-idea.
Malmi ei voi toimia Hki-Vantaan varakenttänä, koska mitkään isommat liikennelentokoneet eivät voi sitä käyttää, ainakaan nousuihin. Kentän kyvyt eivät riitä.
En kannata alueen täyteen rakentamista eli gryndereiden bisneksen maksimointia.

Malmin pitempi kiitotie 18/36 on 1280 m. Isoille koneille ei tuo mitta riitä, kuten @vehamala tuossa totesi.
Potkuriturbiini kalusto siitä mahtuisi operoimaan, jos niin haluttaisiin.
http://aircyber.weebly.com/aircraft-runway-requirements.html
 
Malmin kenttäasiasta on jo kirjoitettu ja keskusteltu niin paljon, etten siihen lähde. Ainoa huomautus on tuo varakenttä-idea.
Malmi ei voi toimia Hki-Vantaan varakenttänä, koska mitkään isommat liikennelentokoneet eivät voi sitä käyttää, ainakaan nousuihin. Kentän kyvyt eivät riitä.
En kannata alueen täyteen rakentamista eli gryndereiden bisneksen maksimointia.

Varakenttä tässä tapauksessa ei todellakaan tarkoita varakenttää sille, että joku pääsisi jumbolla Teneriffalle, vaan jotain vähän muuta.

Minäkään en pidä siitä näljästä, mitä asian alle kätkeytyy.
 
Mutta jos tuo eräässä videossa mainittu 16 vuotta voimassa ollut rakennuskielto pitää paikkansa, niin Malmin kentän alasajo tuntuu olleen pidemmän ajan projekti.


2000-luvun alussa voimakkaimmin ajoi kenttää asuntotuotannolle kaupunginhallituksessa Jussi Pajunen. Hänen tarmokkuutensa oli silmiinpistävää. Adjutanttina oli Korpinen. Hesarin pääkirjoitukset asiasta olivat kuin Korpisen kynästä. Hän on jo eläkkeellä, mutta show must go on.

KHO katsoi Pajusen esteelliseksi, ja asia lykkääntyi - mutta vain siihen asti että Pajunen on nyt kaupunginjohtaja eikä enää asian esittelijä kaupunginhallituksessa eli ei esteellinen.

Sitä veivattiin silloin viisi vuotta. Vastine KHO:lle 2005 (julkinen):

Jussi Pajusella ja hänen lähisukulaisillaan on noin kilometrin päässä lentoasemasta huomattavan suuria kiinteistö- ja liikeomaisuuksia. Näihin kuuluvat pääkaupunkiseudun kuudenneksi suurin kauppakeskus Malmin Nova, Leipätehdas Baguette Oy, Kiinteistö Oy Keski-Malmin liikekeskus sekä Malmintorin Pysäköintitalo Oy...
 
2000-luvun alussa voimakkaimmin ajoi kenttää asuntotuotannolle kaupunginhallituksessa Jussi Pajunen. Hänen tarmokkuutensa oli silmiinpistävää. Adjutanttina oli Korpinen. Hesarin pääkirjoitukset asiasta olivat kuin Korpisen kynästä. Hän on jo eläkkeellä, mutta show must go on.

KHO katsoi Pajusen esteelliseksi, ja asia lykkääntyi - mutta vain siihen asti että Pajunen on nyt kaupunginjohtaja eikä enää asian esittelijä kaupunginhallituksessa eli ei esteellinen.

Sitä veivattiin silloin viisi vuotta. Vastine KHO:lle 2005 (julkinen):

Jussi Pajusella ja hänen lähisukulaisillaan on noin kilometrin päässä lentoasemasta huomattavan suuria kiinteistö- ja liikeomaisuuksia. Näihin kuuluvat pääkaupunkiseudun kuudenneksi suurin kauppakeskus Malmin Nova, Leipätehdas Baguette Oy, Kiinteistö Oy Keski-Malmin liikekeskus sekä Malmintorin Pysäköintitalo Oy...

Kannattaisiko tuosta vihjata erinäisille lehdille, tai mahdollisesti yksittäisille toimittajille? Ihan vain muistutuksena.
 
Kannattaisiko tuosta vihjata erinäisille lehdille, tai mahdollisesti yksittäisille toimittajille? Ihan vain muistutuksena.

Tätä asiaa ei kukaan pöyhi pohjia myöten. Ei ainakaan Helsingin Sanomat. Se on sataprosenttisesti bisneksen peesissä.
 
Kannattaisiko tuosta vihjata erinäisille lehdille

Tätä asiaa ei kukaan pöyhi pohjia myöten

Kyllä Pajusen kytkökset on ollu tiedossa. Muodollisesti ei kai mitään pykälää ole rikottu, kun päätökset tekee kaupungin jallintoelimet, ei kaupunginjohtaja. Tämä juna kuitenkin meni jo silloin, kun
liikenneministeri Kyllönen päätti siirtää valtion toiminnot ennenaikaisesti pois kentältä. Vaihtoehtona asuntorakentamiselle oli ja on tietysti edelleen Talin golfkenttä. Sen korvaaja löytyy ´jo Kehä III
tasalta.
 
Kannattaisiko tuosta vihjata erinäisille lehdille, tai mahdollisesti yksittäisille toimittajille? Ihan vain muistutuksena.

Ei voi, koska Malmin Nova on nykyaan "Malmin Mamu"... kay joskus Malmilla, tai itse asiassa ala mene sinne ainakaan perheen kanssa. Noita asioita ei yksikaan media Helsingissa kasittele koskaan puolueettomasti, tai olet rasisti.
 
Kyllä Pajusen kytkökset on ollu tiedossa. Muodollisesti ei kai mitään pykälää ole rikottu, kun päätökset tekee kaupungin jallintoelimet, ei kaupunginjohtaja. Tämä juna kuitenkin meni jo silloin, kun
liikenneministeri Kyllönen päätti siirtää valtion toiminnot ennenaikaisesti pois kentältä. Vaihtoehtona asuntorakentamiselle oli ja on tietysti edelleen Talin golfkenttä. Sen korvaaja löytyy ´jo Kehä III
tasalta.

Vaihtoehtona asuntorakentamiselle on mm. Östersundom, josta Helsinki kaappasi n. 4000 hehtaaria pelkkää metsää ja metro sekä kunnallistekniikka tulee jo melkein perille (Vuosaareen)! Malmin kenttä taitaa olla n. 128 hehtaaria suoja-alueet mukaan luettuna, sivulla oleva pienyritystoiminta kun pannaan tasaiseksi, ehkä 200. Myrkkymaata.

Kyllä siinä golfkenttä on pieni juttu. Joku näitä myyttejä levittää pitkin nettiä ja kahvipöytiä.

Helsingissä on n. 7000 hehtaaria rakentamatonta eikä siihen kuulu golfkenttiä eikä lentokenttiä! Tämä on silkka harhautus. Ei mulla ole mitään omaa lehmää tässä ojassa (paitsi maanpuolustusaspekti). Huvittaa vain tämä sumutus ja se, kun väki ei tiedä, mutta on jotain mieltä.
 
Video on vuodelta 1999 eli homman alkumetreiltä ilmakuvaa. Tuolloin Helsinki ei edes ollut varastanut tuota rääseikköä.

Katsokaa kohdasta 2.15, jos ette jaksa alusta asti.

 
Vilkaisu aloitusviestiin....
Maanpuolustukselle asia ei ole samantekevä. Erityisesti viranomaislentoja varten tarvitaan maan pääkaupungissa paikka, jonka kautta voidaan liikennöidä ilmateitse, vaikka Helsinki-Vantaan lentokenttä tai sinne johtavat liikenneväylät olisivat käyttökelvottomia esim. sodan takia.

No jos tosiaan olisi tilanne että Hki-Vantaa on käyttökelvoton, niin onko oletettavaa, että samanaikaisesti Malmin kenttä ei olisi? Voiko ylipäätään laskea sen varaan, että Kehä III sisäiselle alueelle voi liikkua lentovälineillä sellaisessa sodan tilanteessa jossa päälentokenttä on jo päreinä?
 
Back
Top