Taistelu Helsingin varakentästä

Niin ja Malmin lentokentän.. hyvinvointihyötyä siis on vaikea mitata.
Kyseessä lienee arvot.

Mutta: Miljardööri ei ehkäpä ostaisi Suomenlinnaa antaakseen sen virkistyskäyttöön, koska se ei tämän saman laskelman mukaan ole järkevää, vaan räjäyttää vanhat vallit ja rakentaa sinne ökyasuntoja. Ja koska hinta on rasvainen, asukkaat varmaan haluaa myös nauttia olostaan rauhassa?

Niistä arvoista: stadilaiseen sydämeeni ei mahdu se miksi tässä Viikissä on Maatalousmetsätieteellinen Yliopisto, se voisi olla puolestani vaikka Mäntsälässä. Sen sijaan tänne voisi tulla spåra, ja metro, sekä lukuunottamatta noita Helsingin maalinnoituksen jäänteitä ja tuossa pellolla olevan muistomerkin (siinä on ollut "LATO" .. tällä foorumilla varmaan riittävä tunniste) ympärillä olevaa niittyä, tähän saisi rakentaa niitä asuntoja ihan simona. Ja mielellään terveyskeskuksen, yms. normaaleja palveluita.

Myös yliopiston lehmille tarjotusta subventiosta olisi paikallaan luopua, ja laittaa siihenkin asuntoja. Niistä saadaan taatusti enemmän hyötyä kuin lehmistä keskellä kaupunkia. Samoin tuo Vanhankaupungin lahti, sitäkin voisi puolestani täyttää ja rakentaa. Saati aikamoinen määrä muuta ns. virkistyskäyttöön varattua viheraluetta, niilläkin lienee jokin subventiokuvio?

Siis miksi tämä virkistyksellisen oheishyödyn rahallisen arvon hintamekanismin käyttö kohdistuu vain Malmin kenttään. Täällä Viikissä näyttäisi ainakin jengi olevan kohtuu mielissään, huolimatta rajavartion Wagner&Craftwerk metelöinnistä (aika harvoin ne tuosta lentelee - ja hyvä kun lentelee)

Erittain asiaa, tuttu mesta. Onko muita stadilaisia?
 
Ei välttämättä, sillä miljardöörin saaresta yhteiskunnalle maksama korkea vuokra hyödyttää kaikkia kansalaisia. Laskelman tekemistä kieltämättä hankaloittaa se, että museoiden tuottamaa hyvinvointihyötyä on vaikea mitata, kuten myös muiden virkistysalueiden.

Maksukykyongelmasta olen samaa mieltä.
Sitä minä vain tässä olen ihmetellyt, että mistä ne miljardöörit muuttavat sinne? Eikö se aina ole samalla pois joltain muulta alueellta? Tarkoitan siis, että jos miljardööri asustaa jo nyt jollain alueella A jonka vuokrasta maksaa jo nykyisellään jonkin verran ja muuttaakin sitten alueelle B josta mahdollisesti maksaa vain hieman enemmän, niin eihän kaupunki tienaa kuin tuon erotuksen verran enemmän rahaa. Ja samalla menetetään alueen B nykyiset toiminnot.
 
Olin tänään tilaisuudessa jutustella Malmin kentän tuntumaan kymmenisen vuoitta sitten omakotitalon rakentaneen pariskunnan kanssa. Olivat tiukasti sillä kannalla että lentokentästä luopuminen romahduttaisi asumismukavuuden ja laskisi kiinteistöjen arvoa pitkäksi aikaa joten kenttä pitäisi ehdottomasti pitää toiminnassa. Perusteluna oli siis se että kentän sulkemisen jäälkeen alkaisi vähintää vuosikymmenen jatkuva hyytävä rakennusprojekti jatkuvine paalutuksineen ja muine ympäristöhaittoineen. Kukaan ei sillä välillä haluaisi alueella jo olevia taloja ostaa eikä alueen maineen yleinen kurahtaminenkaan ole poissuljettua. Uudesta alueesta on ilmeisesti suunniteltu erittäin tiivistä joten slummiutuminen on todellinen vaihtoehto. Iltapäivällä ja illalla lentelevät pienkoneet eivät kuulemma meluhaittaa aiheuta.
 
Uuden Ilmailu lehden pääkirjoitus:

Malmia kannattaa edelleen puolustaa!
Julkaistu 21.4.2016 | Olli Borg

On kansallinen katastrofi, että Malmi ollaan uhraamassa rakennusliikkeille ja kaupunginjohtajan lähipiirin eduille. On sietämätöntä, että Malmin suojelua puolustavalla, maamme tähän asti eniten allekirjoituksia keränneellä kuntalaisaloitteella ei ollut Helsingin kaupunginvaltuustossa vaikutusta, vaan se jätettiin tylysti huomiotta. Aivan kuin asukkaiden tahto olisi jokin merkityksetön sivuseikka, vaikka tuoreen kyselyn mukaan jopa 68 prosenttia helsinkiläisistä haluaisi säilyttää Malmin lentoaseman ilmailukäytössä.

Jokaiselle Helsingin ilmasta nähneelle on päivänselvää, että Malmia ei tarvitse uhrata asuinrakentamiseen, vaan maata riittää muutenkin. Tarvittavien alueiden pakkolunastuksista ei vain uskalleta puhua, sillä se olisi poliittinen itsemurha, johon ei vapaaehtoisia löydy. Suomessa näyttää olevan hyväksyttävää jyrätä niin yhteinen etu, kuin luonto tai kulttuuriperintökin pienen eliitin ahneudelle.

Lentopaikkojen säilyttäminen kuuluu harrasteilmailun kohtalonkysymyksiin muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla. Siksi on hyödyllistä ymmärtää, kuinka kuntapäättäjät suhtautuvat lentopaikkoihin muualla maassamme. Ari Rytsy on haastatellut kunnanjohtajia ja selvittää heidän näkemyksiään kentistä.Jutusta käy selväksi, että ainakin haastatellut päättäjät näkevät lentopaikkojen hyödyttävän aluettaan monin tavoin. Tästä tuloksesta ja näiltä paikkakunnilta kannattaa ottaa oppia muuallakin!

Lentokone on mainio väline matkailuun! On hyvä muistaa, että maailmanmatkaamiseen ei tarvita ihmeellisiä varusteita, vaan perusmittarit, ilmailuradio ja kartanlukutaito riittävät edelleen. Kannustankin kaikkia matkalentämiseen – siitä todellakin saa aivan uutta potkua harrastukseen! Vaan on sitä seikkailtu ennenkin: malliksi käy vaikka Wäinö Bremer, joka reilut kahdeksankymmentä vuotta sitten kiersi avokoneella maailmaa. Lue Juha Klemettisen mielenkiintoinen juttu Bremeristä ja hänen Junkers Junioristaan.

Ylilyöntejä ja tarpeettomia määräysten kiristyksiä seuraa, kun ympäröivä yhteiskunta koittaa ulkopuolelta parantaa harrasteilmailun näennäisen huonoa turvallisuutta. Onnettomuuksien lukumäärään tuijottelun sijaan olisi järkevämpää tarkastella vaaratilanteita tai ”poikkeamia”. Turvallisuusjärjestelmien ytimenä oleva jatkuva parantaminen ei toteudu, ellei jokainen toimija sisäistä, näe ja koe turvallisuustyön ja raportoinnin tuloksia.

Väitän, että harrasteilmailussa olemme vielä varsin kaukana tästä ja tekemistä vaaratilanteiden raportoinnissa, käsittelyssä ja korjaavien toimenpiteiden käytäntöön viemisessä riittää. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö myös onnettomuuksista pitäisi ottaa oppia jos niitä tapahtuu. Tällä kertaa perehdymme viime vuonna Pohjoismaissa ultrille sattuneisiin onnettomuuksiin, joista Nils Rostedt kirjoittaa meille jutussaan.

Kevät ja kesä tuo mukanaan kaikki mainiot ilmailutapahtumat. Esimakua saatiin jo jäiltä, ja makupalaksi kelpaa vaikka Nummijärvi Fly-In, josta Taneli Äikäs kirjoittaa jutussaan.

Antoisia lukuhetkiä Ilmailun parissa!
 
http://anttirautiainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/180365-menkaa-muualle-lentelemaan

Menkää muualle lentelemään

Malmin lentokentän puolustajat marssivat eduskuntatalolle tiistaina . Kyseessä on asuntojen rakentamista vastustava nimbyliike joka taitaa olla vieläkin typerämpi kun Kivinokan itselleen vallanneiden mökkeilijöiden taannoin voittoon päätynyt mobilisaatio.

Lentokentän puolustajien argumentteja löytyy täältä ja täältä. Osa argumenteista on naurettavia («merkittävä viheralue», LOL), suurin osa lopuista taloudellisia. Vetoomusten talousjorina jota ei ole tuettu millään laskelmilla on kuitenkin puutaheinää. Lentokentän tonttimaan arvo on ehkä puoli miljardia , eli vain kymmenesosalla Malmin rakentamisen kustannuksista voitaisiin tehdä uusi lentokenttä 30-50 kilometrin päähän.

Nettikeskustelun perusteella lentokentän puolustajien liike näyttää koostuvan ilmailuharrastajsita, vaikka harrastusilmailun intressejä ei ole kehdattu näihin argumentteihin edes listata. Ilmailukoulutuksen intresseistä kyllä muistutetaan. Sehän onkin aina suuri rikos ihmisyyttä vastaan jos helsinkiläinen joutuu lähtemään kouluun muualle Suomeen.

Harrastajia tosiaan Helsingissä sorretaan monin muinkin tavoin. Helsingistä puuttuu esimerkiksi yli kilometrin mittainen laskettelurinne ja järvi jossa voisi purjehtia. Nämä voisi rakentaa vaikkapa Haagaan, ja Haagan asukkaat voisivat ostaa itselleen rivitalot Vihdistä.

Koko Itä-Helsingistä voisi tehdä erämaan, matkailua, harrastusta ja eräoppaiden koulutusta varten. Itä-Helsingin asukkaat voisivat asua vaikkapa paritaloissa Pornaisissa. Erämaasta tulisi varmasti merkittävä työllistäjä ja maailmanluokan kulttuuriaarre. Suuri asukasmäärä ja paikallisjoukkoliikenne ovat toimivan erämaan elinehto. Erämää lähellä kaupungin keskustaa olisi varmasti Suomen etu Itämeren alueen metropolien välisessä kilpailussa, ja nostaisi Suomen mainetta kulttuurimaana maailmanlaajuisesti.

Malmin lentokenttä nykykäytössään on koko/hyödyllisyys suhteessa ehkä turhin maapläntti Helsingissä, Talin golfkentän jälkeen. Mihinkään ei kuitenkaan saa Helsingissä rakentaa, tämän tästä Helsingissä ääneen pääsevät pelkästään sellaiset asunnonomistajat, jotka eivät isompaa asuntoa tarvitse ja joilla joko ei ole jälkikasvua, tai joita perillisten olot eivät kiinnosta.

En tiedä paljonko Helsingissä asuu ihmisiä vuokralla. Veikkaisin että meitä on yli 100 000, ja me maksamme asuntojen rakentamattomuuden politiikan vuoksi joka kuukausi vuokraa satoja euroja ylimääräistä per henki. Jos lasketaan päälle nyt tai seuraavan kymmenen vuoden aikana isompaan asuntoon vaihtajat, niin rakentamattomuudesta maksavia voi olla yli puolet. Ison siivun tästä asumisen tarjonnan aiheuttamasta ylihinnasta kustantaa Kela (eli veronmaksajat) asumistuen muodossa. Ehkä helsinkiläisten asumistuet pitäisi siirtää kokonaan pääkaupungin omistusasujien maksettaviksi, koska maalaiset ja maakuntakeskusten asukkaat eivät ole syypäitä siihen ettei Helsingissä saa rakentaa mitään mihinkään.
 
Kansalaisaloite Malmin lentopaikan säilyttämiseksi. Jokainen voi käydä kantamassa oman kortensa kekoon.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2106

Hyvä!

Täällä on ollut mielenkiintoisia juttuja mutta myös täydellistä tietämättömyyttä, jota parhaiten edustaa bannatun Tetran Rautiais-linkki.

Poliittinen konsensus on kyllä liikuttavaa. Malmin kentälle rakentaminen oli alkuaan etupäässä muutaman idea. Erityisesti Pajusen suvulla on ihan omat talousintressit. Malmin Novan osaomistus, parkkihallien omistus jne. Pajunen katsottiinkin alkuun esteelliseksi. Nyt poika on kaupunginjohtaja.

Vasemmistolle asia myytiin helposti: muistutettiin, että ilmailu on pienen "eliitin" huvia ja että ghettoon tulee sosiaalista rakentamista. Se riitti.

Vihreille luvattiin, että tehdään ekolähiö. Ei tehdä parkkipaikkoja sinne vaan julkinen liikenne. Se riitti.

Jos nyt joku 10 000:sta asukkaasta haluaa autoilla, Jussi Pajunen järjestänee ruudun ihan kaupallisesta hallista pientä vuokraa vastaan.
 
Asia-argumentteja on yritetty piilottaa kaikin keinoin. On tarjottu kuntapoliitikoille kyytiä ilmaan katselemaan, missä rakentamattomat 7000 hehtaaria ovat (maailmanperintöluettelon Malmi kentän osilta kai 128 hehtaaria, suoja-alueineen n. 200), mutta eivät halua kuulla ja nähdä.

Kuntapoliitikot panevat käsiä korville ja sensuroivat jopa nuorten kannanoton asiasta! Katsokaapa tämä:

http://sfnet.harrastus.ilmailu.narkive.com/CfYiFk9i/kas-nain-kuuluu-nuorten-aani
 
Täällä on ollut mielenkiintoisia juttuja mutta myös täydellistä tietämättömyyttä, jota parhaiten edustaa bannatun Tetran Rautiais-linkki.
Tetran linkkaama näkemys edustaa mielestäni mielipidettä. Ei sillä ole tiettämättömyyden kanssa mitään tekemistä. Tai no joo, tietämätön ja tunnustamaton niistä kentän säilyttämisen perusteluista, mutta näin se on jos ei kenttää kannata. Sellaiselle ihmiselle jolla lentokentällä ei nykyisellään ole mitään merkitystä, voi hyvinkin asuntorakentaminen olla enemmän merkityksellistä.
Sitä paitsi, ei mielipidettä tarvitse aina edes perustella. Miksi pitäisi?
 
Täällä on ollut mielenkiintoisia juttuja mutta myös täydellistä tietämättömyyttä, jota parhaiten edustaa bannatun Tetran Rautiais-linkki.

Tetra taisi haluta itse bannit. (avustettu palstalta poistuminen)
 
Go before it's too late!

(nyt viikonloppuna)

malmi-airshow222x222.jpg
 
Tetran linkkaama näkemys edustaa mielestäni mielipidettä. Ei sillä ole tiettämättömyyden kanssa mitään tekemistä. Tai no joo, tietämätön ja tunnustamaton niistä kentän säilyttämisen perusteluista, mutta näin se on jos ei kenttää kannata. Sellaiselle ihmiselle jolla lentokentällä ei nykyisellään ole mitään merkitystä, voi hyvinkin asuntorakentaminen olla enemmän merkityksellistä.
Sitä paitsi, ei mielipidettä tarvitse aina edes perustella. Miksi pitäisi?

Mielipiteen muodostamista helpottaa, jos kaikki asiaan liittyvä on nähtävillä. "Mitään en asiasta tiedä, mutta olen sitä mieltä että..." on aina vähän hymyilyttävää.

Toinen surettava asia on se, että pari sukua määrittää, kuka saa asua ja missä ja mikä on hinta, ja sitten sama rahvas, joka maksaa lystin, esittää mielipiteitään tietämättä, että heitä veti oligarkki huulesta. Jos rakentaminen kiinnostaa, Helsingissä on edelleen 7000 hehtaaria vapaana ja nyt 200:n takia aika paljosta luovutaan.
 
"Mitään en asiasta tiedä, mutta olen sitä mieltä että..." on aina vähän hymyilyttävää........sama rahvas, joka maksaa lystin, esittää mielipiteitään tietämättä, että heitä veti oligarkki huulesta.
Näin se vaan menee; jotain kiinnostaa rakentaminen, saa muita innostumaan hankkeesta ja enemmistö on lopulta päätöksen takana. Eipä sillä enää sitten ole merkitystä vetikö oligarkki nenästä vai eikö, porukat ovat hyväksyneet elämisen lopputuloksen kanssa joka tapauksessa.
Oleellista Malmin kohdalla on se, kiinnostaako kenttä enemmistöä vai ei. Millään muulla ei - vittaan Helsinkin päätöksiin - tunnu olevan merkitystä. Kentän puolustajienkin perustelut ovat jääneet ininäksi enemmistön edessä.
 
Näin se vaan menee; jotain kiinnostaa rakentaminen, saa muita innostumaan hankkeesta ja enemmistö on lopulta päätöksen takana. Eipä sillä enää sitten ole merkitystä vetikö oligarkki nenästä vai eikö, porukat ovat hyväksyneet elämisen lopputuloksen kanssa joka tapauksessa.
Oleellista Malmin kohdalla on se, kiinnostaako kenttä enemmistöä vai ei. Millään muulla ei - vittaan Helsinkin päätöksiin - tunnu olevan merkitystä. Kentän puolustajienkin perustelut ovat jääneet ininäksi enemmistön edessä.

Miljoona kärpästä ei ole väärässä: paska on hyvää. Olisi vain kaunista, että Suomen korruptiotaudista päästäisiin. On Turun tautia ja Espoon tautia ja nyt Pajunen saa haluamansa.

Eikä kuntalaisilta ole kysytty asiaa. Kaupungin johto sitä puuhaa.
 
Eikä kuntalaisilta ole kysytty asiaa. Kaupungin johto sitä puuhaa.
Ei tarvitsekaan kysyä vaikka olisihan se toki yleisesti hyväksytyn moraalin ja avoimuusperiaatteiden mukaista.
Riittää kun päätös on hallinnossa tapahtunut lainmukaisesti. Jos joku on sitä mieltä että ei ole tapahtunut, niin yksityishenkilönä tai yhdistyksenä valitus sisään hallinto-oikeuteen joka tsekkaa onko lakia noudatettu.
Ketään ei kiinnosta se mitä mieltä joku asiasta on. Siinä on kansalaismahdollisuudet Suomessa.
 
Näin se vaan menee; jotain kiinnostaa rakentaminen, saa muita innostumaan hankkeesta ja enemmistö on lopulta päätöksen takana. Eipä sillä enää sitten ole merkitystä vetikö oligarkki nenästä vai eikö, porukat ovat hyväksyneet elämisen lopputuloksen kanssa joka tapauksessa.
Oleellista Malmin kohdalla on se, kiinnostaako kenttä enemmistöä vai ei. Millään muulla ei - vittaan Helsinkin päätöksiin - tunnu olevan merkitystä. Kentän puolustajienkin perustelut ovat jääneet ininäksi enemmistön edessä.

Edelleen näen ongelmia tässä löysässä mielipiteen muodostamisessa, vaikka laillisesti toimitaankin. Suomalainen rakenteellinen korruptio on ongelma, sulle-mulle toinen. Mutta oikeastaan avasit hyvin, miksi niin voi olla vuodesta toiseen: kunnallispolitiikassa kaikille iso kaveri antaa jonkun pienen nekun ja pelkästään älykkyyden puute estää holistisen tarkastelun. Sitten nousee vielä näitä rautiaisia "mielipiteineen". Heh.
 
Aloite onkin nyt taas ihan hyvässä vauhdissa. Viikonloppuna oli näytti uusien kannattajien rekisteröityminen sakanneen, mutta Helsingin Sanomien juttu aiheesta on antanut lisää myötätuulta aloitteelle.
 
..
Sitä paitsi, ei mielipidettä tarvitse aina edes perustella. Miksi pitäisi?
Olisihan se kuitenkin hyvä tapa että pystyy oman mielipiteensä perustelemaan. Jos ei pysty, mielipiteellä ei voi olla merkitystä, sillä sen takana voi olla mitä vain; pahaa tahtoa, pyrkimys vaihgoittaa muita, toimia rikollisesti tai jonkin intressiryhmän puolesta, tai se vain osoittaa typeryyttä tai kyvyttömyyttä ymmärtää asioita.
Ymmärrän kyllä pointin: voihan sitä olla mieltä, tai sanoa, tai tehdä. Tuolla ISIS:n jannuillahan on tämä näkemys. Ei kuitenkaan tarkoita että se on hyväksyttävää tai tietyissä asioissa laillista. Juu ja mielipiteille on vapaus. Mutta sitäkin käytetään väärin toisinaan.
 
Back
Top