Taistelu Helsingin varakentästä

Pari mieleen tullutta asiaa Malmista, varmaan ollutkin jo täällä mutta silti:
Valtion lentokenttäyhtiö nostaa jokatapauksessa kytkintä Malmilta vuodenvaihteen aikoihin. Samoihin aikoihin eräs viranomaistoiminta siirtyy Hesa-Vantaalle. Lentokenttäyhtiö ei käsittääkseni sinänsä vastusta Malmin kentän toimintaa mutta se ei vain jatkossa enää pyöritä sitä, eli jos jostain löytyisi vakavarainen ja riittävän luotettava taho pyörittämään kenttää se voisi sitä tehdä. Ei vain taida olla sellaisia rahoja yhtäkkiä kellään mitä se vaatisi?
Malmin toiminnan korvaaviksi kentiksi on suunniteltu/ kaavailtu jollain tasolla ainakin Hyvinkään, Räyskälän ja Nummelan olemassa olevia kenttiä. Lisäksi on suunniteltu ja tehty jopa kaavavarauksia uusista korvaavista lentokentistä ainakin Mäntsälään, Porvooseen, Riihimäkeen ja Karkkilaan. Nykytilanteessa tuskin ainakaan uuteen kenttään löytyy mistään rahoja. Ja olemassaolevienkaan toimintaa ei juurikaan voida hirveästi laajentaa. Myöskään päälentoasemalle pienlentotoimintaa ei voida tuoda. Hankalia kysymyksiä todellakin Etelä-Suomen pienlentotoiminnan kannalta..
 
Hyvin nousee luvut, 35 448 kannattajaa nyt. Pari tuhatta tullut parissa päivässä lisää.
 
Pari mieleen tullutta asiaa Malmista, varmaan ollutkin jo täällä mutta silti:
Valtion lentokenttäyhtiö nostaa jokatapauksessa kytkintä Malmilta vuodenvaihteen aikoihin. Samoihin aikoihin eräs viranomaistoiminta siirtyy Hesa-Vantaalle. Lentokenttäyhtiö ei käsittääkseni sinänsä vastusta Malmin kentän toimintaa mutta se ei vain jatkossa enää pyöritä sitä, eli jos jostain löytyisi vakavarainen ja riittävän luotettava taho pyörittämään kenttää se voisi sitä tehdä. Ei vain taida olla sellaisia rahoja yhtäkkiä kellään mitä se vaatisi?
Malmin toiminnan korvaaviksi kentiksi on suunniteltu/ kaavailtu jollain tasolla ainakin Hyvinkään, Räyskälän ja Nummelan olemassa olevia kenttiä. Lisäksi on suunniteltu ja tehty jopa kaavavarauksia uusista korvaavista lentokentistä ainakin Mäntsälään, Porvooseen, Riihimäkeen ja Karkkilaan. Nykytilanteessa tuskin ainakaan uuteen kenttään löytyy mistään rahoja. Ja olemassaolevienkaan toimintaa ei juurikaan voida hirveästi laajentaa. Myöskään päälentoasemalle pienlentotoimintaa ei voida tuoda. Hankalia kysymyksiä todellakin Etelä-Suomen pienlentotoiminnan kannalta..
Lisäystä vielä tähän niin koska lentokenttäyhtiön pitäisi tehdä tulosta niin muutamasta muustakin kentästä oltaisiin luopumassa jos se vain olisi mahdollista helposti..
 
Lisäystä vielä tähän niin koska lentokenttäyhtiön pitäisi tehdä tulosta niin muutamasta muustakin kentästä oltaisiin luopumassa jos se vain olisi mahdollista helposti..

Itse asiassa kaikista muista kuin Helsinki-Vantaasta pitäisi tuolla perusteella luopua. Nuo maakuntalentoasemat kun eivät ole kauppakeskuksina kummoisia.
 
Pari mieleen tullutta asiaa Malmista, varmaan ollutkin jo täällä mutta silti:
Valtion lentokenttäyhtiö nostaa jokatapauksessa kytkintä Malmilta vuodenvaihteen aikoihin. Samoihin aikoihin eräs viranomaistoiminta siirtyy Hesa-Vantaalle. Lentokenttäyhtiö ei käsittääkseni sinänsä vastusta Malmin kentän toimintaa mutta se ei vain jatkossa enää pyöritä sitä, eli jos jostain löytyisi vakavarainen ja riittävän luotettava taho pyörittämään kenttää se voisi sitä tehdä. Ei vain taida olla sellaisia rahoja yhtäkkiä kellään mitä se vaatisi?
Malmin toiminnan korvaaviksi kentiksi on suunniteltu/ kaavailtu jollain tasolla ainakin Hyvinkään, Räyskälän ja Nummelan olemassa olevia kenttiä. Lisäksi on suunniteltu ja tehty jopa kaavavarauksia uusista korvaavista lentokentistä ainakin Mäntsälään, Porvooseen, Riihimäkeen ja Karkkilaan. Nykytilanteessa tuskin ainakaan uuteen kenttään löytyy mistään rahoja. Ja olemassaolevienkaan toimintaa ei juurikaan voida hirveästi laajentaa. Myöskään päälentoasemalle pienlentotoimintaa ei voida tuoda. Hankalia kysymyksiä todellakin Etelä-Suomen pienlentotoiminnan kannalta..

On ns. korpikenttä.
 
Itse asiassa kaikista muista kuin Helsinki-Vantaasta pitäisi tuolla perusteella luopua. Nuo maakuntalentoasemat kun eivät ole kauppakeskuksina kummoisia.
No ei nyt kaikista kai sentään mutta useasta eli suurimmat kentät jäisivät. Jostain muistan lausunnon että Suomeen riittäisi 6 kenttää, en muista nyt että kuka sanoi ja missä. Mutta kyllähän tuollainen karsinta vähentäisi syöttöliikennettäkin Hesa-Vantaalle toisaalta jo radikaalisti ja vaikutus muun maan lentomatkustamiseenkin olisi melkoinen. Mutta luulen että tulevaisuudessa pienempien lentokenttien toiminta ja myös niistä vastaava taho saattaa muuttua. Eli vastuuta niistä sysätään enempi erilaisten säätiöiden, kuntien/ kuntayhtymien ym ym vastuulle.
 
On ns. korpikenttä.
Ovat käsittääkseni kaikki luettelemani korpikenttiä, eikä minkään niistä infra muutenkaan nykyisellään riittäisi Malmin korvaajaksi. Myös esim niiden ympäristöluvissa voisi olla melko vääntö, kun operaatiot/vrk ja kellonajat jolloin saa lentää ovat aika tiukat. Ainakin Lopella ISO kiitos näistä kuuluu helsinkiläisille mökkiläisille jotka ovat hankkineet mökin juuri kentän lähistöltä..
 
Vilkaisin kaavakeskustelua Mikael Jugnerin Facebookissa. En edes kommentoinut. Se oli kuin Suomi24.

Malmi on myös vuodenvaihteesta lähtien yksi Suomen korpikentistä.
 
Osa tästäkin sopasta on tuo pääkaupunkiseudun kunnallispolitiikka, eli että Espoo ja Vantaa ovat Helsingistä hallinnollisesti erillisiä. Jokainen näistä tekee parhaansa havitellakseen mahdollisimman paljon asukkaita ja työpaikkoja mm. verotulojen vuoksi, ja Helsingin osalta se tarkoittaa sitä että maankäyttö pitää olla mahdollisimman tehokasta, kun laajenemaan ulospäin ei juurikaan pääse. Samalla Espoolla ja Vantaalla on taas kannattavaa pistää Helsingin projekteille kampoihin. Ei siis kovin yhteisymmärryksessä harrastettua päätöksentekoa, lie.
 
Toimittaja Kari Kuusela valaistui, kun häntä lennätettiin. Samaahan Raimo Ilaskivi yritti tehdä, pyysi katsomaan kanssaan ylhäältä mutta ei kelvannut kyyti edes silloiselle liikenneministerille, joka runnoi valtion luopumispäätöksen.

Kuusela kirjoittaa:

Ja sitä vihreä piisaa Helsingissä varsinkin kun lennettiin itään. Sipoolta kaapattu alue ei näytä oikeastaan muuta olevankaan, ja kaiken järjen mukaan nyt sitten pitäisi sinne kovasti rakentaa, koska tämänkin kaappauksen perusteena oli asuntojen rakentaminen tuleville helsinkiläisille. Myös Helsingin keskustan ylle ulottuneen lennon aikana ja kentän puolustajien kanssa käytyjen keskustelujen myötä toimittajalle tuli selväksi, että jokin koira tähän Malmin kentän hävittämiseen on haudattu.

http://www.suomensotilas.fi/pelastuuko-malmin-lentokentta-helsingin-kaupunki-sanoi-kentalle-ei/
 
Sääli, että toimittajat ovat vuosia jäljessä. Muuten tämä rosvoaminen ei olisi edennyt näin helposti. Ihan viime päiviin asti on kirjoitettu vain kaupunkisuunnittelijoiden, gryndereiden ja poliitikkojen kynällä juttuja.
 
Kaupunginhallituksen jäsenten lahjontaa rakennusliikkeiden toimesta kannattaisi tutkiskella, Supo tekemään pankkitilin tarkastus ja matkojen tekemiset sekä lippujen maksamiset erityiseen huomioon..... löytyy syyt ja seuraamukset onkin jo tiedossa...
 
Matti Vanhanen näyttää parempaa puolta itsestään:

Tilaisuudessa varsinaisen pääjuhlapuheen piti kansanedustaja Matti Vanhanen. Hän totesi juhlaa vietettävän haikeissa tunnelmissa lentoaseman lakkautusuhan takia mutta olevansa iloinen siitä, että periksi ei ole annettu ja asennekin on vielä oikea. Vanhanen puolusti Malmia jo ollessaan puolustusministeri.

”Malmin lentoasemalla on ollut tavattoman suuri merkistys Suomen kansainvälistymiselle. Sitä merkkipaalua ei sovi vähätellä”, totesi Vanhanen juhlapuheessaan.

”Kyseessä on toiminnallinen kokonaisuus, joka on merkittävä ilmailuhistoriallinen kohde koko Euroopassa. Jos alueesta jää jäljelle vain rakennukset tulevat ilmailulliset kadunnimet niin se ei ole todellakaan sama asia kuin ylläpidettäisiin toimivaa lentokenttää”.

”Laajempaa kulttuurillista merkitystä tulisi ymmärtää myös Helsingissä. Nykyiset paineet Malmin rakentamiseen liittyy kaupungistumiseen ja sen toteutukseen. Näyttää siltä, että tehdään samaa kuin aikanaan Turussa”, jatkoi Vanhanen viitaten Turun tautiin, jolla tarkoitetaan kaupungissa 60- ja 70-luvuillta tehtyä kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten hävittämistä.

”Yhteiskunta ei voi sulkea silmiään siltä, että kymmenien tuhansien operaatioiden Malmin lentokenttä lopetettaisiin ilman korvaavaa ratkaisua. Toivon, että Suomen 100-vuotisjuhlavuonna osataan ymmärtää mitä Malmi tarjoaa”, toivoi Vanhanen.


http://lentoposti.fi/uutiset/malmi_...valtava_merkitys_suomen_kansainvalistymisessa
 
Kepun politiikko antaa lupauksia! Teurastakaa juottovasikka!

 
Korpikenttänä toimiminen alkaa. Malmin lentokenttäyhdistys ry. allekirjoitti tänään vuokrasopimuksen Helsingin kaupungin kanssa Malmin lentokentän alueesta. Kolmen vuoden ajan siellä voi näillä näkymine olla. Finavia poistuu Malmin lentokentältä suunnitellusti vuodenvaihteessa ja luopuu myös maa-aluiden hallintaoikeudesta. Käytännössä Malmin lentokenttä muuttuu vuodenvaihteessa valvomattomaksi lentopaikaksi ja lentotoiminta jatkuu aiempaa rajoitetummalla alueella. Ilmailukäyttöön jää etelä-pohjoissuuntainen pääkiitotie 18/36.

Lentokenttäyhdistyksellä on nykyisin jo noin 300 jäsentä. Mukaan toimintaan mahtuu edelleen niin lentäjiä, kuin muita ilmailusta kiinnostuneita.

Malmille on vuodenvaihteessa jäämässä satakunta ilma-alusta ja niiden säilytykseen tarvittavat tilatkin ovat osin selvinneet. Lentokentän nykyinen lentokonehalli on vuokrattu myös ilmailutoimijoille. Sopimuksen siitä ovat tehneet lentokouluttajat Aeropole ja BF-lento sekä ilmailualan palveluyritys Joen Service.

Täällä voi tukea toimintaa ja liittyä vaikka jäseneksi: http://efhfry.fi

http://lentoposti.fi/uutiset/malmin...i_vuokrasopimuksen_helsingin_kaupungin_kanssa
 

Olishan tuon kentän tuuliajon voinut lopettaa jo vuosituhannen vaihteessa laatimalla kentälle kehittämissuunnitelman sidosryhmien kanssa. Jos näin olisi toimittu, olisi Malmilla jo tuhansia asuntoja, yrityspuisto, eurooppalaisittain merkittävä lentokoulutuskeskittymä ja ties mitä.
 
Olishan tuon kentän tuuliajon voinut lopettaa jo vuosituhannen vaihteessa laatimalla kentälle kehittämissuunnitelman sidosryhmien kanssa. Jos näin olisi toimittu, olisi Malmilla jo tuhansia asuntoja, yrityspuisto, eurooppalaisittain merkittävä lentokoulutuskeskittymä ja ties mitä.

Itse asiassa kenttä on ollut kehityskiellossa pian parikymmentä vuotta. Tukholman alueella ja aivan läheisyydessä on neljä kenttää. Minulla on sukulaismies Försvarsmaktenin logistiikassa, ja hän kertoi mielenkiintoisia asioita, miten siellä taas kerran osataan laskea omaa persettä ja omaa kukkaroa pitemmälle kuin Pajunen osaa. Lisäksi ulkomaiset sijoittajat tulevat pikkujeteillään ruuhkattomille kentille ja menevät vieressä olevaan hotelliin, jossa shamppanja odottaa jäissä. Meillä nämä osaavat vain miettiä Guggenheimia. Että jospa se tulisi ja pelastaisi.
 
Back
Top