Taistelu ja sissimuonat

Osupa sitten silmiin moinen aiheeseen liittyvä saitti kun sissimuona.
Siellä on myynnissä pv:n tst-muonapakkaus, jonka sisältö on myös listattuna. Parasta ennen päiväys 05/2013, joten on suht ajanmukainen sisältö. Muutoksiahan on tapahtunut ajan myötä ja tuokin on vain yksi variaatio käytössä olevista, mutta onpahan osviittana niille, jotka kokoavat omaa pakkausta. El sikäli olisi sopinut myös tuohon ketjuun.

Kun tuolla kuitenkin on myös muita aiheeseen liittyviä sapuskoja, niin laitoin tänne.

Ja löytyypä sieltä myös noita trekmaten versioita liekittömistä lämmittimistä.
 
Tälläinen lista löytyi arkistoista:


K.4 L.G_KOKOPÄIVÄP.
LAKTOOSITON, GLUTEENITON

Tuote Määrä
PIPPURI annospussi 0,2 g 1kpl
SUOLA annospussi 0,5 g 1klpl
DEFINFEKTIOPYYHE yksitt.pak 6 kpl
NESCAFE stick 2 g 2 kpl
PURUKUMI, XYLITOLI 1kpl
SOKERI stick n. 4 g 6 kpl
TEE, annospussi n. 2 g 2 kpl
TULITIKUT n. 45 tikkua 1kpl
VEDENPUHDISTUSTABLETTI 4 tabl. 1 kpl
VIRKITYSJUOMAJAUHE n.20 g 2 kpl
NENÄLIINA 10 KPL 2 kpl
KAAKAOJUOMAJAUHE 1kpl
KIISSELI Omena-Kaneli 1kpl
KINKKUPASTEIJA
KUIVAKEITTO Peruna-Purjo 1kpl
LEIPÄ Schär Crackers 3 kpl
KASVISPATA Naudanliha punaviinillä 1kpl
KASVISPARA Soija 1kpl
PIKAPUURO Aprikoosi 2 kpl
RUSINA annosp. 1kpl
TONNIKALA pala ölj 1 kpl
VÄLIPALAPATUKKA Taste of nature 1kpl
 
Jostain syystä sain tuollaisen ruoka-ainevammaisen paketin, vaikka mitään rajoitteita ei olekaan.
Havaintoja:
- Suklaa puuttui
- Näkkäri on korvattu kuivilla ja mauttomilla kekseillä
- Blå Bandin naudanlihamössö punaviinillä on ehkä huonoin kyseisen puljun annosvaihtoehdoista. Plussaa siitä, että ei tarvinnut tiskata.
- Soijakasvispata jäi syömättä, koska en ole minkään vegehippi.
- Välipalapatukka oli kuiva ja pahanmakuinen sekä takerteli kurkkuun.

Muuten ihan tuttuja ja hyviä tuotteita vähän eri makuisina. Aprikoosipuuro oli hyvää ja tonnikala oli helppo syödä nopeasti suoraan purkista ilman trangian kasaamista. Samoin keksit ja kinkkupasteija.
 
Ensi syksynä on tulossa pari lyhyttä reissua, joissa pitää saada "ultrakevyessä" muodossa noin 60 fyysisesti aktiivisen tunnin muonahuolto mukaan, niin että ei ole aikaa pysähtyä syömään. Endurance quest -tyypeiltä kyselin, mutta heillä on kuitenkin tukeutumismahdollisuuksia, meidän tapauksessamme ei. Tämähän ei paljon eroa sissi-/tiedustelutehtävästä aktiivivaiheessa, mutta kun itse on sedittynyt niin pitää kysyä parhaista nykykäytännöistä tietävämmiltä. Perusvaelluksille kun tulee otettua ihan erilaista muonaa.

Bullet mealit putoavat ihan hyvin, ja oikeastaan maulla ei ole ollut muutenkaan väliä kuin on toiminta päällä. Missä siis paras energiatiheys ja kivennäiskoostumus niin ettei mene pakki sekaisin? Vettä on mahdollisuus täydentää matkalta.
 
Ensi syksynä on tulossa pari lyhyttä reissua, joissa pitää saada "ultrakevyessä" muodossa noin 60 fyysisesti aktiivisen tunnin muonahuolto mukaan, niin että ei ole aikaa pysähtyä syömään. Endurance quest -tyypeiltä kyselin, mutta heillä on kuitenkin tukeutumismahdollisuuksia, meidän tapauksessamme ei. Tämähän ei paljon eroa sissi-/tiedustelutehtävästä aktiivivaiheessa, mutta kun itse on sedittynyt niin pitää kysyä parhaista nykykäytännöistä tietävämmiltä. Perusvaelluksille kun tulee otettua ihan erilaista muonaa.

Bullet mealit putoavat ihan hyvin, ja oikeastaan maulla ei ole ollut muutenkaan väliä kuin on toiminta päällä. Missä siis paras energiatiheys ja kivennäiskoostumus niin ettei mene pakki sekaisin? Vettä on mahdollisuus täydentää matkalta.

"ei ole aikaa pysähtyä syömään"...tulee nuoruus mieleen. oi niitä aikoja.

Metwurstitangon pätkä on ehdoton, säilyy ja on helppo napata puukolla siipale pahimpaan hiukoon, jos tahti ei ole tappava, ottaa rasitus energiansa kuitenkin vyötäröltä. Tummaa suklaata. Kuivattua hedelmää. Ruisnäkkiä. Sulatejuustoa. Oman kokemukseni mukaan mieluummin laadukkaita ja vähän jykeviä tarpeita kuin jotain hilimikkijuttuja. Vettä tarpeeksi, joskaan ei pidä siinäkään liioitella, seerumit saa sekaisin 60 tunnissa varmasti, jos lottaa liialla vedellä ja kannattaa hulauttaa ainakin kerran päivässä dexalia tms. sekaan.

Kannattaa kokeilla monta kertaa ennen moista casea, minkä saa toimimaan. Mutta kuuntele wanhaa ja kokeile tuo minun viritykseni, se ei ole mikään thin tai ei ainakaan kevyt, mutta koin muinoin, että mieluummin ravakkaa syötävää vähemmän kuin hilimikkiä enemmän. Mielialan piristeeksi Marie-keksejä, ne sulavat suuhun ja antavat energiaa just.

Kevyt paketti b:n tapaan:

dexal 100 g
metukka 500 gr
sulatej. 250 gr
tumma sukl. 200 g
Näkki 500 g
hed. 500 g
Marie pötkö

Tuolla vedät 60 h läpi, jos rasitus ei ole hirmuista, mutta nälkähän on. Ja tuohon on helppo lisätä määrää tai lajeja, jos tuntuu. Suoraan sanoen tuo on mun muinoinen 40 tunnin siivu ja nälkähän oli hirmuinen, katsoin viimeisen 5 tunnin aikana silmät kiiluen kaverin pohkeita ja mietin grillaavani hänet.
 
"ei ole aikaa pysähtyä syömään"...tulee nuoruus mieleen. oi niitä aikoja.

Metwurstitangon pätkä on ehdoton, säilyy ja on helppo napata puukolla siipale pahimpaan hiukoon, jos tahti ei ole tappava, ottaa rasitus energiansa kuitenkin vyötäröltä. Tummaa suklaata. Kuivattua hedelmää. Ruisnäkkiä. Sulatejuustoa. Oman kokemukseni mukaan mieluummin laadukkaita ja vähän jykeviä tarpeita kuin jotain hilimikkijuttuja. Vettä tarpeeksi, joskaan ei pidä siinäkään liioitella, seerumit saa sekaisin 60 tunnissa varmasti, jos lottaa liialla vedellä ja kannattaa hulauttaa ainakin kerran päivässä dexalia tms. sekaan.

Kannattaa kokeilla monta kertaa ennen moista casea, minkä saa toimimaan. Mutta kuuntele wanhaa ja kokeile tuo minun viritykseni, se ei ole mikään thin tai ei ainakaan kevyt, mutta koin muinoin, että mieluummin ravakkaa syötävää vähemmän kuin hilimikkiä enemmän. Mielialan piristeeksi Marie-keksejä, ne sulavat suuhun ja antavat energiaa just.

Kevyt paketti b:n tapaan:

dexal 100 g
metukka 500 gr
sulatej. 250 gr
tumma sukl. 200 g
Näkki 500 g
hed. 500 g
Marie pötkö

Tuolla vedät 60 h läpi, jos rasitus ei ole hirmuista, mutta nälkähän on. Ja tuohon on helppo lisätä määrää tai lajeja, jos tuntuu. Suoraan sanoen tuo on mun muinoinen 40 tunnin siivu ja nälkähän oli hirmuinen, katsoin viimeisen 5 tunnin aikana silmät kiiluen kaverin pohkeita ja mietin grillaavani hänet.
Pari kiloo evästä, onko tämä keskimääräinen kulutus öbaut kolmeen päivään, vähän vajaa ehkä..paljos noissa on kilokaloreita/ energiaa yht. :) Mä syön vaan banaaneja, ettei lihakset kramppaa ja vatsa pysyy kovana :DD
 
Pari kiloo evästä, onko tämä keskimääräinen kulutus öbaut kolmeen päivään, vähän vajaa ehkä..paljos noissa on kilokaloreita/ energiaa yht. :) Mä syön vaan banaaneja, ettei lihakset kramppaa ja vatsa pysyy kovana :DD

Jos toiminta pysyy rasvanpolttoalueella sykkeeltään, yllättävän vähälläkin ihminen menee. Kyllä ns. kevytvarustus yleensä tarkoittaa "pientä nälkää". Terve ja hyväkuntoinen, nuori ihminen menee vähälläkin kuin susi pari päivää. Näihin juttuihin ei pidä lähteä kokeilematta. Kolmen vuorokauden vetoon voi harjoitella 1.5 vrk:n vedoilla, kahden vrk:n vetoon yhden vrk:n jutuilla jne. Ja paljon auttaa se, että syö esim. 3 päivää vähän liikaa ennen casea ja jättää lenkit yms. väliin eli tankkaa.
 
Pitääkin kysyä erästä asiaa, eli kuinka tuo metukka säilyy? Jotenkin minulla on sellainen mielikuva siitä, että joku olisi kertonut metukan säilyvän useita päiviä lämpimässäkin avatussa paketissa. Olikohan vielä niin, että sitä oli turvallista syödä niin kauan kuin sitä kykeni saamaan alas. Hieman epäilyttävältä kuulosti...
 
Metukka kankena säilyy tosi hyvin ja kun siitä veistetään aina päästä siipale syöntiin niin vot. Parhaana tuo kanki säilyy kokemusteni mukaan voipaperiin kääräistynä, ei muoviin. Kankimetukan säilyminen ei ole ongelma parin päivän vedoissa, olipa kylmä tai vari. Sulatejuusto ei sovi aivan hellesäiden evääksi. Kunhan tulee aikaa, niin panen tästä aiheesta lisää, on näitä tullut aikanaan monenlaista kokeiltua.
 
Jenkki- MRE tuli myös kokeiltua, mutta allekirjoittaneen mielestä jotenkin pikkunäppärää eikä kovinkaan täyttävää vaikka ravintoarvot ja mautkin kohillaan

Tuo "täyttämättömyys" voi olla ihan hyväkin asia, masu täynnä tetsaaminen ei ole kivaa, voi tulla oksennus. Sitäpaitsi, näläntunne on vain tunne, ravintoarvot ratkaisevat :)
 
Pitääkin kysyä erästä asiaa, eli kuinka tuo metukka säilyy? Jotenkin minulla on sellainen mielikuva siitä, että joku olisi kertonut metukan säilyvän useita päiviä lämpimässäkin avatussa paketissa. Olikohan vielä niin, että sitä oli turvallista syödä niin kauan kuin sitä kykeni saamaan alas. Hieman epäilyttävältä kuulosti...

Kyllähän se säilyy pitkäänkin, Espanjassa roikottavat chorizoa marketeissa ihan lämpimässä.
 
Kyllähän se säilyy pitkäänkin, Espanjassa roikottavat chorizoa marketeissa ihan lämpimässä.

Voe tokkiisa ja Algeriassa on joitain pepperonisukuisia pökäleitä, siellä ne torikaupustelijoiden tangossa roikkuu plus 40-asteen helteessä kaiken vinkeän lemun keskellä, on vuohta ja lammasta ja kärpäsiä ruttonaan....eikä se pilaannu ihan noin vaan. Meidät nykyihmiset on opetettu liiankin hyvälle ja puhtaalle. Ei ihminen sairastu pikku pilaantumiseen, jos on tottunut ja suht terve. Kananmuna, veri ja maitotuotteet ovat katalia ja eräät kasvannaiset eli pysyttele lihassa. :rolleyes:
 
Pitääkin kysyä erästä asiaa, eli kuinka tuo metukka säilyy? Jotenkin minulla on sellainen mielikuva siitä, että joku olisi kertonut metukan säilyvän useita päiviä lämpimässäkin avatussa paketissa.

Minulla ollut 6p lapinvaelluksella (oli kesä ja parhaimmillaan lähes +30 astetta) mukana viipaloitua metukkaa. Hyvin se säilyi eikä vatsassa tuntunut.

Mutta varman olisi viisaampaa ottaa kokonainen tanko mukaan ja siitä vuolla tarpeeseen kuin että on valmiiksi viipaloitua.
 
Minulla ollut 6p lapinvaelluksella (oli kesä ja parhaimmillaan lähes +30 astetta) mukana viipaloitua metukkaa. Hyvin se säilyi eikä vatsassa tuntunut.

Mutta varman olisi viisaampaa ottaa kokonainen tanko mukaan ja siitä vuolla tarpeeseen kuin että on valmiiksi viipaloitua.

Mietin aluksi, että niitä sellaisia "kotivara" paketteja, jossa siis olisi päivä/puolipäivä annoksina se metukka. Nyt kun sanoitte että kestää, niin ekana kävi mielessä se tanko, joka taitaa olla hieman halvempi. Mutta varmaankin kannattaa mennä markettiin ja kysyä olisiko niitä jämiä tallessa myyntiin. Siis tarkoitan niitä tankojen pätkiä mitä jää yli, kun makkaraa siivutetaan.
 
Mietin aluksi, että niitä sellaisia "kotivara" paketteja, jossa siis olisi päivä/puolipäivä annoksina se metukka. Nyt kun sanoitte että kestää, niin ekana kävi mielessä se tanko, joka taitaa olla hieman halvempi. Mutta varmaankin kannattaa mennä markettiin ja kysyä olisiko niitä jämiä tallessa myyntiin. Siis tarkoitan niitä tankojen pätkiä mitä jää yli, kun makkaraa siivutetaan.

Aika harvassa paikassa enää itse nykyään siivutetaan, irtosiivukauppa on vähentynyt radikaalisti ja tuppaa tulemaan dynoissa sekin tavara joka irtosiivuina myydään.

Pari ideaa:

1) valmiit meetvurstisiivut, esim 250 g paketeissa.

2) pikkutangot meetvurstia tai muuta kuivattua ja savustettua makkaraa.

3) kuivaliha (beef jerky). Tätä olen itse käyttänyt, hyvä puoli säilyvyys, huono puoli härski hinta.
 
24h takana, eli vaikka pelkällä nesteelläkin olisi pärjännyt ääritapauksessa. Pakki kestää jatkuvassa liikkeessäkin hyvin meetwurstitankoa ja dexalia. Syötävyyden vuoksi tasa-aineiset, rasvaiset jutut (suklaa, tuubilevite) eivät oikein toimi, vaikka vaellushommissa kun pysähtyy syömään niin maistuu ihan hyvin. Pähkinät ovat pop.

Eli ei mitään ihmeaineita näytä tarvitsevan edelleenkään. Syötävyys on se iso juttu tässä hommassa. Itse asiassa mielihyväruokana keskitulinen Ridderheims-tanko on aivan täydellinen: riittävän kuiva, lohkeava, helposti nieltävä, hyvänmakuinen. Myös energia- ja suolatiheys on hyvä.
 
Back
Top