Taloudellinen ja materiaalinen tuki reservin koulutukselle

Patruunoita ei voi olla koskaan liikaa, joten niitä sopii työntää asianosaisille harjoittelua varten. Patruunoita, jälleenlataustarvikkeita, oppaita... Jumalauta maata yksityiseen ampumarataan. Lahjakortti silmäleikkaukseen näön tarkentamiseksi...
 
Ehkä olen huonosti ajan hengessä kiinni. Olen sitä mieltä, että nuorissa on tulevaisuus. Nykypäivän Suomessa kun seuraa julkista keskustelua, niin aika helposti saa sen käsityksen, että vanhuksissa on Suomen tulevaisuus.

Opiskelijoille ja työttömille 80%:n alennus MPK:n maksullisesta koulutuksesta. MPK:n järjestelmään olisi myös saatava mahdollisuus tarjota ja mahdollisuus ottaa vastaan kimppakyytejä.
 
Rahoitus tulee kohdistaa valtion taholta siihen missä niitä reserviläisen harjoittamisen kustannuksia muodostuu.
Jos MPK on instanssi joka ohjaa koulutuksia, niin sinne kassa josta kuluja maksetaan. Pääasiallinen rahoittaja on valtio ja eduskunta hyväksyy sellaisen menon että homma saadaan toimimaan.
Tämä lisäksi voi olla sitten yksityisten ja yritysten antamat lahjoitukset, mutta tämä ei voi olla pääasiallinen tulosuunta.

Itse ajattelen asiaa siten, että koska reserviläiskoulutuksesta tuloksena olevan hyödyn lopullinen saaja on kaikki suomen kansalaiset ja valtio itse, niin päärahoituksen tulee myös tulla siitä suunnasta.
Samaa mieltä olen edelläkin esitetyn mukaisesti siitä, että tuki tulee ohjata puhtaasti taistelukyvyllisiin asioihin. Tähän liittyy myös se tuen osa mitä kassasta voitaisiin antaa yksittäiselle reserviläiselle varustehankintoja varten, siltä osin kuin niitä ei saa valtiolta tai uudistetulta MPK:lta. Tuki voi olla myös sellaista että helpotetaan aseen hankintaa ja avataan armeijan ampumaratoja.
Viranomaisten avausta tarvitaan sen määrittämiseksi, mitä oppia ressuille koulutetaan. Kaikkea ei saada aikaiseksi, mutta ehkä voisi tukea sellaista toimintaa jolla aktivoidaan mahdollisimman paljon ressuja mukaan.

Uskon veli-venäläisen tapaan ressuasioissa siihen, että määrälläkin on laatunsa. Ensin pitää saada miestä vireesen ja siitä massasta voi sitten alkaa hienosäätämään tarpeen ja kykyjen mukaan.
Tarkoitan tässä kirjoituksessa vain sellaisia reserviläisiä, jotka ovat liiton jäseninä kiinnostuneita aktiiviharjoituksista. En tarkoita sellaisia, jotka tulevat yleisiin kertauksiin vain silloin kun käsketään, mutta muuten aihe ei kiinnosta arjessa millään tavoin.

Jotain tollasta.....

.
 
Viimeksi muokattu:
Käypi hyvin. Minusta luodaan aivan hirmuista kuvaa PERK-pervertikkona alinomaa. :cool:

Opiskelijoiden, työttömien jne. tuenta matka- ym. kuluissa olisi varmasti hyvä askel suunnata rahaa sinne, missä sitä oikeasti tarvitaan.

Koetetaans miettiä harjoitusta, jonka kustannuksia yksityinen sektori voisi kustantaa. Tarjontaa tuskin kannattaa luoda, koska pv ja mpk järjestävät kuitenkin -aseellisen sotilaskoulutuksen-, kuten laista voidaan lukea? Jos taas tarjotaan muuta kuin aseellista sotilaskoulutusta ollaan lähellä reservikerhojen agendaa.
Eiköhän se kansalinen turvallisuus kuulune yksityisenkin sektorin tarpeisin?
Hybridi- ja Kybertaidot ovat tarpeen jokapiväisessä verkottuneessa liiketoiminnassa. Sotimistaitoisten paikallisjoukkojen kyvykkyys varmentaa toimintaa myös kriisioloissa.
Toki yritysjohdon arvomaailma ja etenkin uhkien priorisointi voi olla kokonaan muuta kuin kansallinen olemassaolon oikeutus, toimiva ja kaikenlaisiin uhkiin vastaamaan kykenevä sotareservi.
TÄSSÄ on realiteetteja markkinoinnin tarpeisiin; Entä jos.. ?

Toki meilläkin suuremmat yritykset ovat monikansallisia, kotimaataan tuntemattomia. Osan omistuksetkin ovat kokonaan muualla kuin Suomessa.
Hmm... Päästäköhän JOKERIT pelaajiaan VEH-harjoituksiin ;) ? ..lähtisikkö sponssaamaan paikallisjoukkoja ---- SUOMESSA?
 
Perus/joukkoyksikkökohtaiset kannatusyhdistykset ovat tie eteenpäin. Niitäkin perustellessa tulee pitää operaatioturvallisuudesta huolta, eli perusjutut kuten jäsenlistat pidetään piilossa yleisestä jakelusta yms.

Harjoitusvaroja ja joukkokohtaista kalustoa saadaan, kun suunnataan tähän mietitty työpanos politiikkaan, eli lobataan määrärahojen korotusta. Se on nähdäkseni kaikkein tarkoituksenmukaisin ja tehokkain tapa saada aikaan vaikutusta. Yksittäisten PJ-telttojen keräily tuottaa enemmän hyvää fiilistä osallisille, kuin konkreettista hyötyä.
 
Harjoitusvaroja ja joukkokohtaista kalustoa saadaan, kun suunnataan tähän mietitty työpanos politiikkaan, eli lobataan määrärahojen korotusta. Se on nähdäkseni kaikkein tarkoituksenmukaisin ja tehokkain tapa saada aikaan vaikutusta.

Kyllä Stagi vetää tässä kohtaa kehiin de facton. Parhaan hyödyn työpanokselle voi saada kelaamalla ei vain poliitikkoja vaan heidän lähipiiriään, joilla on pääsy Golgatalle. Lobbaaminen on päivän sana.

Aktiivinen reservi voi perustella monia asioita ja seikkoja kertomalla kokemuksistaan ja näkemyksistään mm. puolustusvoimien materiaalista, harjoituksista ja ylipäätään resursseista. Voidaan osoittaa, että koulutustarpeita on ja harjoitusten resursseihin on panostettava. On kokemuksiin perustuen osoitettava, että KAIKKI SOTILAAT tarvitsevat nykyaikaista materiaalia ja välineitä, kouluttajavoimaa on oltava tarpeeksi ja sitä ei voida korvata pelkästään reserviläisillä.

Vaan empä lyttää koposen esitystäkään, siinä on "jotain", joka on työstettävissä toimivaan muotoon.
 
Reserviläismatematiikkaa.....

Reserviläisliitossa on noin 34000 jäsentä ja Reservinupseeriliitossa noin 28000.
Noin kolmasosa on ylipäätään mukana aktiivitoiminnassa ja siitäkin vain osa mukana ammuntaan ja taisteluharjoituksiin suuntautuvassa tekemisessä..... jota tämän keskustelun aihe koskee.

Taloudellista ja materiaalista tukea tarvitaan alkuvaiheessa aika pienelle määrälle, ottaen huomioon että moni on jo itse hankkinut henk.koht. harjoitusmateriaalinsa.
Eli tältä näkökulmalta kyse ei ole edes isosta asiasta näin aloitusvaiheessa. Tällaisen pitäisi olla aika helposti järjestettävissä kun päättäjilla on vaan tahtoa asialle.

Tästä olis hyvä aloittaa ja jatkaa määrän kasvattamista vuosi vuodelta.
 
Yksi esimerkki joka tulee mieleen on hyödyllisten palkintojen/materiaalin lahjoitus reservin kilpailuihin.

Kyllä niihin PERKin baikal iskee ensin.... :D
Paitsi että baikal olisi nykyään saman komentajan alaisuudessa kuin MAAKK.
 
Yksi esimerkki joka tulee mieleen on hyödyllisten palkintojen/materiaalin lahjoitus reservin kilpailuihin.


Paitsi että baikal olisi nykyään saman komentajan alaisuudessa kuin MAAKK.

Mikä pahinta... :D Vielä enemmän takavarikoitavaa!! :D
 
Mikäli ymmärsin alun kysymyksen asettelun oikein niin haettiin käytännön vastauksia siihen kuinka "Reiska reserviläinen" voi tukea omistaan maanpuolustusta rahallisesti jotta raha menee kanssa oikeaan paikkaan? Mikäli näin niin itse olen asian ratkaissut lahjoittamalla olemassaolevia kamojani /hankkimalla oma kustanteisesti ru-kerhon ampumaleirille ratamateriaalia toimintaradan rakentamiseen, tarjonnut jollekin treenijengille sen treenin patruunat jonka olen vetänyt yms siten että välissä ei ole ollut yhtään välikättä. Siitä huolimatta että olen voinut rahallisesti näin tukea hyvää asiaa ja "ostaa itselleni hyvää mieltä" niin ei minusta reserviläistoiminnassa ongelma ole raha vaan vapaaehtoistyön tekeminen. Yleensä kun viitsit laittaa itsesi peliin ja nähdä yhteisen asian eteen vaivaa järkätä hommia & hankkia omaa osaamista jakaaksesi sitä eteenpäin niin rahoitus harvemmin on ongelma. Jos haluat helpolla alkuun asiassa, ilmoita itsesi vaikka MPK:n kurssille ja tarjoa kurssikavereillesi autokyyti harjoitukseen. Teet suoraa rahoitusta homman kovimpaan ytimeen. Ei ole minusta kovin hankalaa.
 
......käytännön vastauksia siihen kuinka "Reiska reserviläinen" voi tukea omistaan maanpuolustusta rahallisesti jotta raha menee kanssa oikeaan paikkaan......
Yksilön toteuttamaan avustukseen ei nykyäänkään ole estettä.
- jokaisella yhdistyksellä on tilinumero johon voi suoraan laittaa rahaa jos tietää että sitä kautta se raha menee haluttuun tarkoitukseen (yhdistys voi vaikka ennalta ilmoittaa kohteen: patruunat, ea-tarvikkeet....jne...)
- yhdistykselle/killalle voi lahjoittaa kamaa jota tarvitaan
- tuo kimppakyyti on hyvä juttu samanhenkisille, samassa tapahtumassa

Pienimuotoisesti noin.
Silloin kun näkökulma on toinen ja kun halutaan isoa vaihdetta päälle niin katsottaisiin asiaa sieltä valtion avustamisen ja rahoittamisen näkökulmalta. Minua ainakin motivoisi itsekin lahjoittaa jotain, kun tiedän että valtio on tuen etulinjassa ja itse tuon pienen korteni kekoon - lisänä.


.
 
Ehkä olen huonosti ajan hengessä kiinni. Olen sitä mieltä, että nuorissa on tulevaisuus. Nykypäivän Suomessa kun seuraa julkista keskustelua, niin aika helposti saa sen käsityksen, että vanhuksissa on Suomen tulevaisuus.

Opiskelijoille ja työttömille 80%:n alennus MPK:n maksullisesta koulutuksesta. MPK:n järjestelmään olisi myös saatava mahdollisuus tarjota ja mahdollisuus ottaa vastaan kimppakyytejä.

Itse asiassa tuo mahdollisuus tarjota kimppakyytejä on jo olemassa. En sitten tiedä, miksi tätä ei kaikkien kurssien kohdalla tarjota, mutta ilmoittautuessa kurssille osasta kursseista kysytään halua/tarvetta kimppakyytiin tai mahdollisuutta tarjota kyytiä muille ja tätä kautta yhteystietojen jakamista.
 
Käypi hyvin. Minusta luodaan aivan hirmuista kuvaa PERK-pervertikkona alinomaa. :cool:

..........

Koetetaans miettiä harjoitusta, jonka kustannuksia yksityinen sektori voisi kustantaa..
:D Heh, tuo PERK saaga ei vain hellitä Baikalista.

Yksi tukemisen tapa, jota on tehty monissa yrityksissä jo pitkään, on työnantajan maksama palkka KH-ajalta.
Valtion res. palkka on tietysti työnantajan maksamasta vähennetty, mutta erotuksen olen minäkin saanut "tukena".
Näin on tietääkseni tapahtunut myös silloisille kollegoilleni.

On tuo saattanut joidenkin ressujen harjoitusmotivaatioonkin positiivisesti vaikuttaa.
 
Nuoret sällit joilla ei ole mitään tekemistä, eikä siten palkkatuloja. Heitä voisi tukea ilmaisilla osallistumisilla MPK:n kursseille. Suomella ja sen puolustajilla ei ole varaa menettää isoa osaa sukupolvesta. Ehkä maanpuolustuksesta löytyisi elämänsyrjä johon tarttua. Säännöllinen tekeminen, seura, arvostus, merkitys, varmasti piristäisi siviiliarkea.
 
Olla osana jotain voisi monelle olla se arvo joka auttaa yli pahojen aikojen omassa elämässä. Ainakin itse useasti löydän niitä "extrapaukkuja" kun mietin kurssijohtajan sanoja: "yksikään paskahousu ei tätä kurssia läpäise ja sen jälkeen teiltä saa vaatia enemmän kuin muilta". Joskus tuollainen pikkujuttu vie vaan pidemmälle kuin muu.
 
Back
Top