Taloustieteellinen keskustelu

Tuossa yksikkötyökustannukset vielä paremmin. On se hienoa, että Suomi on jossain kehityksessä kärkisijoilla, eiks jeh ;)

yksikkotyokust2.gif


http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/mika-on-suomen-kilpailukyvyn-paras-mittari/

Niin, siis tuo käyrä ei kuvaa yksikkötyökustannuksia, vaan niiden muutosta vuodesta 2001. Kaikilla mailla on sama lähtötilanne. Kannattaa muuten katsoa tuota käppyrän piirtäjääkin. Olen takuuvarma, että EK on valinnut käytössä olevista käppyröistä sen, millä saa parhaiten nuijittua työväen palkkavaatimuksia alaspäin. Olisi mukava nähdä vaikkapa se, mitä ne absoluuttiset luvut noilla mailla ovat.

Itse käppyrästä olisin kiinnostunut tietämään, että mitä tapahtui 2008? Siinähän on n. 10%:n nousu, vaikkei varmastikaan suurin osa työntekijöistä tuona vuonna mitään tuon suuruisia palkankorotuksia saanutkaan.
 
Niin, siis tuo käyrä ei kuvaa yksikkötyökustannuksia, vaan niiden muutosta vuodesta 2001. Kaikilla mailla on sama lähtötilanne. Kannattaa muuten katsoa tuota käppyrän piirtäjääkin. Olen takuuvarma, että EK on valinnut käytössä olevista käppyröistä sen, millä saa parhaiten nuijittua työväen palkkavaatimuksia alaspäin. Olisi mukava nähdä vaikkapa se, mitä ne absoluuttiset luvut noilla mailla ovat.

Itse käppyrästä olisin kiinnostunut tietämään, että mitä tapahtui 2008? Siinähän on n. 10%:n nousu, vaikkei varmastikaan suurin osa työntekijöistä tuona vuonna mitään tuon suuruisia palkankorotuksia saanutkaan.

Hyviä kysymyksiä, voit kaivaa myös tilastot esille. Mutta, olet ehkä kuullut "Sari Sairaanhoitajasta" eduskuntavaaleissa 2007?
 
No, jos Suomen valtio ja teollisuus eivät ole osanneet hoitaa asioitaan, niin varmaan kuitenkin Suomen kansa on hoitanut oman rotelinsa hyvin? No, ei ole. Suomalaiset ovat ottaneet enemmän velkaa kuin 80-luvun kasinovuosina.

Graphserver.png


http://www.findikaattori.fi/fi/28
 
Velkaa on otettu ennen kaikkea asuntolainoihin. Asuntojen reaalihinnat ovatkin nyt korkeammat kuin koskaan, mutta kääntyneet laskuun. Asuntojen korkeat hinnat ovat este talouden kehitykselle ja asuntojen hintojen laskulla on psykologisia vaikutuksia ja heikentää taloutta.

Graphserver.png


http://www.findikaattori.fi/fi/92
 
No mutta, jos palkat ja kustannukset nousee, niin sittenhän pitää myydä kalliimpia tuotteita ja panostaa esim. korkeaan teknologiaan. Ja paskat, Suomessa on tehty päinvastoin.

Vaihtosuhde_10072014-466x296.jpg


http://newsroom.nordea.com/fi/blogp...dittaa-enemman-inflaatiota-kuin-talouskasvua/

Mitähän tuo käyrä täsmälleen kuvaa? Jos Suomi myy vuonna 2000 Nokian puhelimen ja ostaa sillä öljytynnyrin ja sitten seuraavana vuonna myy saman puhelimen ja saakin siitä saaduilla rahoilla ostettua vain puoli tynnyriä öljyä, niin näkyykö se siis tuossa tuon suhdeluvun laskuna? Vai miten noita hintoja oikein seurataan?

Ne peräänkuuluttamasi korkean teknologian tuotteet ovat viime vuosikymmeninä halventuneet varmaan enemmän kuin mikään muu asia, joten jos Suomi on niitä tuottanut, ei ole mikään ihme, että tuo suhdeluku on laskenut. Käppyrän alkupäässä taas sellainen asia kuin raakaöljy oli erittäin halpaa, mutta kallistui tasaisesti 2000 luvun. Sekin selittäisi tuota hintasuhteen muutosta.
 
Mitähän tuo käyrä täsmälleen kuvaa? Jos Suomi myy vuonna 2000 Nokian puhelimen ja ostaa sillä öljytynnyrin ja sitten seuraavana vuonna myy saman puhelimen ja saakin siitä saaduilla rahoilla ostettua vain puoli tynnyriä öljyä, niin näkyykö se siis tuossa tuon suhdeluvun laskuna? Vai miten noita hintoja oikein seurataan?

Ne peräänkuuluttamasi korkean teknologian tuotteet ovat viime vuosikymmeninä halventuneet varmaan enemmän kuin mikään muu asia, joten jos Suomi on niitä tuottanut, ei ole mikään ihme, että tuo suhdeluku on laskenut. Käppyrän alkupäässä taas sellainen asia kuin raakaöljy oli erittäin halpaa, mutta kallistui tasaisesti 2000 luvun. Sekin selittäisi tuota hintasuhteen muutosta.

Juuri näin.

Ongelma on, että Suomi ei enää myy kännyköitä ollenkaan. Lisäksi, esimerkiksi metsäteollisuuden hinnat ovat romahtaneet. Ihmiset eivät enää tilaa sanomalehtiä, vaan käyttävät tablettia.
 
No, jos Suomen valtio ja teollisuus eivät ole osanneet hoitaa asioitaan, niin varmaan kuitenkin Suomen kansa on hoitanut oman rotelinsa hyvin? No, ei ole. Suomalaiset ovat ottaneet enemmän velkaa kuin 80-luvun kasinovuosina.

Graphserver.png


http://www.findikaattori.fi/fi/28

Kannattaa kuitenkin huomata se, että korot ovat nyt huomattavasti alempia kuin 1980-luvulla. Niinpä isonkin velan kustannukset voivat olla helpompi kantaa kuin 1980-luvulla.

Mitä tuohon "hoitaa asiat oikein" tulee, niin osaatko sinä sanoa, mikä on oikea velkaantumisaste ihmisille? 10%, 50%, 100%, -50% vai mikä?
 
Kuten näkyy, Suomi on todella kermaisissa ongelmissa. Ne eivät ole kuitenkaan julkisen sektorin syytä. Mutta, jos taloutta ei saada kasvuun, tulisi julkista sektoria silti ehkä leikata.

Esittäisin joitakin kysymyksiä:
  • Mikä on Suomen julkisen sektorin koko ja osuus Suomen kansantaloudesta?
  • Miten se vertautuu muihin maihin?
  • Mikä olisi haluttu julkisen sektorin koko?
  • Mitä tehtäviä karsisitte?
  • Onko yksityinen sektori kustannustehokkaampi kuin julkinen organisoimaan julkisen sektorin tehtäviä?
 
Kannattaa kuitenkin huomata se, että korot ovat nyt huomattavasti alempia kuin 1980-luvulla. Niinpä isonkin velan kustannukset voivat olla helpompi kantaa kuin 1980-luvulla.

Mitä tuohon "hoitaa asiat oikein" tulee, niin osaatko sinä sanoa, mikä on oikea velkaantumisaste ihmisille? 10%, 50%, 100%, -50% vai mikä?

En osaa mitään tuollaista sanoa. Eikä tässä puhuta yksittäisistä ihmisistä, vaan kansantaloudesta. Mutta tietyssä mielessä yksityinen velka on vaarallisempaa kansantaloudelle kuin julkinen.
 
Velkaa on otettu ennen kaikkea asuntolainoihin. Asuntojen reaalihinnat ovatkin nyt korkeammat kuin koskaan, mutta kääntyneet laskuun. Asuntojen korkeat hinnat ovat este talouden kehitykselle ja asuntojen hintojen laskulla on psykologisia vaikutuksia ja heikentää taloutta.

Joo, aikamoinen ero 2008 lamalla ja 1990-luvun lamalla tuon asuntohintapsykologian kannalta. 2008 hinnat tulivat alas jotain 10%, kun 1990-luvun lamassa mentiin puoleen. Tämä liittyy myös tuohon velkaantuneisuuteen. Jos ostat kalliin asunnon velaksi ja asunto säilyttää hintansa, niin et oikeastaan nettomääräisesti ole "velalla", vaan sinulla on vain yksi valtava velaksi tehty sijoitus. Asuntolainan vaihtoehtona on se, että asut vuokralla. Jos korot ovat hyvin alhaalla (kuten nyt), voivat asuntomenot olla omistusasunnossa alemmat kuin vuokralla, vaikka lyhentäisi lainaa samalla (eli kartuttaisi omaa nettovarallisuutta). Touhun vaara on se, mitä tapahtui 1990-luvulla, eli asuntojen hintojen romahdus. Näyttäisi kuitenkin siltä, että nyt sellaista ei ole nähtävissä, vaan reaalihinnat ovat varsin tasaisia.
 
Joo, aikamoinen ero 2008 lamalla ja 1990-luvun lamalla tuon asuntohintapsykologian kannalta. 2008 hinnat tulivat alas jotain 10%, kun 1990-luvun lamassa mentiin puoleen. Tämä liittyy myös tuohon velkaantuneisuuteen. Jos ostat kalliin asunnon velaksi ja asunto säilyttää hintansa, niin et oikeastaan nettomääräisesti ole "velalla", vaan sinulla on vain yksi valtava velaksi tehty sijoitus. Asuntolainan vaihtoehtona on se, että asut vuokralla. Jos korot ovat hyvin alhaalla (kuten nyt), voivat asuntomenot olla omistusasunnossa alemmat kuin vuokralla, vaikka lyhentäisi lainaa samalla (eli kartuttaisi omaa nettovarallisuutta). Touhun vaara on se, mitä tapahtui 1990-luvulla, eli asuntojen hintojen romahdus. Näyttäisi kuitenkin siltä, että nyt sellaista ei ole nähtävissä, vaan reaalihinnat ovat varsin tasaisia.

Se on erinomainen asia, että EKP elvyyttää ja korot ovat alhaalla. Muuten olisi todella synkkää.

Asuntojen korkeat hinnat ovat vaarallisia juuri velkasyklin heilahduksien takia. Kuten muistetaan, v. 2008-9 romahdus johtui USA:n ja Euroopan asuntokuplien romahduksesta.

Suomessa asuntojen hinnat tulevat todennäköisesti kehittymään aika heikosti seuraavan 20 vuotta, siitä huoltosuhteen heikkenemisestä johtuen, mikäli historia toistaa itseään tässä tapauksessa.

In almost every country you look at, the peak in real estate prices has coincided – give or take literally a couple of years – with the peak in the inverse dependency ratio (the proportion of population of working age relative to old and young).

In the past, we all levered up, bought a big house, enjoyed capital gains tax-free, lived in the thing, and then, when the kids grew up and left home, we sold it to someone in our children's generation. Unfortunately, that doesn't work so well when there start to be more pensioners than workers.

matt-king-most-depressing-slide.jpg


http://www.businessinsider.com/matt-kings-most-depressing-slide-ever-2012-12?IR=T
 
Se on erinomainen asia, että EKP elvyyttää ja korot ovat alhaalla. Muuten olisi todella synkkää.

Niin muuten, onko kenestäkään muusta erikoista, että Libera kritisoi sitä, että EKP yrittää elvyttää taloutta rahapolitiikalla? Mielestäni heillä siinä ismi on ohittanut järkevän ajattelun.
 
Eikö aktiivisempi kaavoitus muka vaikuttaisi asuntojen hintoihin? Julkiselta sektorilta voisi miettiä karsittavan ensisijaisesti sellaisia asioita jotka eivät ole olennaisia turvallisuuden, terveydenhuollon, koulutuksen ja perusturvan kannalta. Ei pelkästään siksi, että olisi pakko karsia, vaan siksi että voisi miettiä mitä kaikkea julkisen sektorin ylipäätään on tarpeellista tarjota (johon jokaisella toki on oma vastaus).

1. Joo, vierastan kyllä todella pahasti siitä, kun Arhinmäki puhuu elvyttämisestä :) Siinä on ketunhäntä kalvosinlävessä.

Suomessa pitäisi tehdä todella mittavat rakenteelliset uudistukset.

Ja niiden rinnalla sitten investoida Keynesiläisittäin osaamiseen, koulutukseen, tuotekehitykseen ja infra-investointeihin, jotka nostavat talouden tuotantokyvyn potentiaalia tulevaisuuteen.

2. Ei se tietysti helppoa ole, mutta ei kuitenkaan mahdotonta. Esim. juuri peliteollisuus on houkutellut porukkaa Suomeen esim. Espanjasta, Etelä-Amerikasta "lämpimistä maista". Ja Venäjältä pitäisi saada kaikki fiksut tyypit Suomeen. Paljon niitä on jo tullutkin.

Eikä tuo ole itsessään mikään silverbulletti. Tuo on vain yksi osa ratkaisua, mutta kaikki mahdolliset asiat tulee tehdä.
Kuinka paljon tuota peliteollisuuden porukkaa on tullut? Varmasti alalle kuin alalle on jonkin verran ulkomaalaista työvoimaa tullut, mutta eihän se mikään magic bullet tosiaan ole. Venäjälle soisi jätettävän niitä fiksuja tyyppejä sen verran että saavat Kremlin miehitettyä. :)
 
1. Eikö aktiivisempi kaavoitus muka vaikuttaisi asuntojen hintoihin? 2. Julkiselta sektorilta voisi miettiä karsittavan ensisijaisesti sellaisia asioita jotka eivät ole olennaisia turvallisuuden, terveydenhuollon, koulutuksen ja perusturvan kannalta. Ei pelkästään siksi, että olisi pakko karsia, vaan siksi että voisi miettiä mitä kaikkea julkisen sektorin ylipäätään on tarpeellista tarjota (johon jokaisella toki on oma vastaus).

3. Kuinka paljon tuota peliteollisuuden porukkaa on tullut? Varmasti alalle kuin alalle on jonkin verran ulkomaalaista työvoimaa tullut, mutta eihän se mikään magic bullet tosiaan ole. Venäjälle soisi jätettävän niitä fiksuja tyyppejä sen verran että saavat Kremlin miehitettyä.

1. Vaikuttaisi. Siinä yksi ongelma on se, että maanomistajilla (ja kunnilla) on intressinsä siinä, että tonttien hinnat ovat kalliita. Kiinalaiseen tyyliin, se on merkittävä tulonlähde.

2. Hyvä ehdotus, ongelma vain on, että julkisen sektorin tehtäviä ovat turvallisuus (maanpuolustus), terveydenhuolto, koulutus ja perusturva. Jos jotain jää tuon ulkopuolelle, niin ne ovat aika hippusia suhteessa.

Esittäisin uudelleen nämä kysymykset:
  • Mikä on Suomen julkisen sektorin koko ja osuus Suomen kansantaloudesta?
  • Miten se vertautuu muihin maihin?
  • Mikä olisi haluttu julkisen sektorin koko?
  • Mitä tehtäviä karsisitte?
  • Onko yksityinen sektori kustannustehokkaampi kuin julkinen organisoimaan julkisen sektorin tehtäviä?
3. Peliteollisuus ei todellakaan ollut kuin yksi esimerkki siitä, miten Suomen taloutta tulisi uudistaa korkean arvonlisän sektoreilla, joille on mahdollista houkutella osaajia myös ulkomailta.

Mutta kyllä se silti jo jotain on.

http://www.talouselama.fi/Kasvuyrit...+suomeen+syntyi+179+uutta+pelifirmaa/a2294140

http://yle.fi/uutiset/supercellin_liikevaihto_parani_roimasti/7886318

Suomen vienti on noin 55 miljardia. Jos peliala oli vajaa 2 miljardia (käytännössä kaikki vientiä), niin on se jo jotain...
 
Jos jotain jää tuon ulkopuolelle, niin ne ovat aika hippusia suhteessa.
Joo, tokihan se on selvä että nuo mainitsemani tehtävät on valtaosa julkisesta sektorista.

3. Peliteollisuus ei todellakaan ollut kuin yksi esimerkki siitä, miten Suomen taloutta tulisi uudistaa korkean arvonlisän sektoreilla, joille on mahdollista houkutella osaajia myös ulkomailta.

Mutta kyllä se silti jo jotain on.

http://www.talouselama.fi/Kasvuyrit...+suomeen+syntyi+179+uutta+pelifirmaa/a2294140

http://yle.fi/uutiset/supercellin_liikevaihto_parani_roimasti/7886318

Suomen vienti on noin 55 miljardia. Jos peliala oli vajaa 2 miljardia (käytännössä kaikki vientiä), niin on se jo jotain...
Toki tiedän, että peliteollisuus on viime aikoina ollut hyvässä nosteessa, mutta kysyin lähinnä kuinka paljon noita ulkomaalaisia osaajia on tullut?

Btw tämä on mielenkiintoinen ehdotus. Voisiko kiinteistöverolla korvata ansiotuloveroa? http://www.soininvaara.fi/2014/08/1...iinteistoveron-asteittaisesta-korottamisesta/
 
Jaa, oma kansantaloustieteellinen ajatteluni perustuu sille (mielestäni todellakin empiirisesti verfioidulle) käsitykselle, että IS-LM -malli muodostaa makrotaloudellisen analyysin luotettavan perustan:

http://en.wikipedia.org/wiki/IS–LM_model

Nyt olemme tilanteessa, jossa olemme lähes deflaatiossa, korot ovat osin (käsittämättömästi) jopa negatiivisia, samalla kun esim. USA:ssa on rahan määrä kasvanut moninkertaisesti Fedin painettua rahaa kuin mielipuoli - ja, tästä huolimatta, talouskasvu on lähellä nollaa tai negatiivinen. Ainoa malli, mikä tuottaa saman lopputuloksen on keynesiläisyyteen perustuva makrotaloudellinen analyysi. Olemme kysyntä-taantumassa, ja vaarassa vajota kysyntälamaan. Suomen julkisen talouden epätasapainolla, joka toki on joka tapauksessa korjattava, ei ole tämän asiaintilan kanssa mitään tekemistä. Laskusuhdanteemme ei johdu julkisen talouden alijäämästä vaan yksityisten investointien, yksityisen kysynnän lamaantumisesta.
 
  • Tykkää
Reactions: s91
Mikä on Suomen julkisen sektorin koko ja osuus Suomen kansantaloudesta?

Mitä haluat laskea julkseen sektoriin? Jos valtio verottaa työtätekeviä ja antaa rahaa työttömille, jotka kuluttavat sen yksityisiin tuotteisiin, niin onko tämä julkista vai yksityistä sektoria? Ehkä jonkun kuvan antaa ns. veroaste, eli verojen suuruus suhteessa BKT:hen. Tämä on Suomessa 44.1%. Mutta tässä ei siis tehdä eroa sen välillä, että tehdään tulonsiirtoja, jotka kulutetaan yksityisesti, tai tuotetaan julkisia palveluita.

Miten se vertautuu muihin maihin?

Tilastokeskuksen sivulla on jotain vertailulukuja veroasteesta. Mutta sanoisin sen, että tässäkin vertailu on vaikeaa. On maita, kuten Suomi, Ruotsi ja Britannia, joissa terveydenhoito on rahoitettu niin, että kerätään veroja ja sitten tarjotaan palvelut julkisesti ilmaiseksi tai hyvin halpana. Sitten on maita, kuten Saksa, joissa terveydenhoito perustuu vakuutukseen, mutta se on määrätty kaikilla työssäkäyville pakolliseksi. Kun itse terveydenhoito sitten tuotetaan yksityisissä sairaaloissa ja lääkärinvastaanotoilla, niin tämä systeemi ei mene julkisen sektorin piikkiin. Tavallisen työssä käyvän pulliaisen kannalta touhu näkyy kuitenkin aika lailla samalta kuin Suomessakin, eli palkasta ulosmitataan rahaa ja sitten saa "ilmaisen" terveydenhoidon (ja miksei asia näyttäisi työttömällekin samalta, kun Saksassa valtio maksaa työttömille nämä vakuutukset, minkä vuoksi kaikki ovat samalla tavoin vakuutettuja kuin Suomessakin). Onko pakolliseen vakuutukseen perustuva systeemi sitten yksityistä vai julkista? Saksassa on muuten BKT-osuutena mitattuna käsittääkseni Euroopan korkeimmat terveyskulut, kun taas Suomi on pohjasakkaa. Tietenkin USA on tässä asiassa ihan omalla planeetalla.

Mikä olisi haluttu julkisen sektorin koko?

Minusta tähän ei ole yksikäsitteistä vastausta tyyliin X%, koska kuten tuo terveydenhoitoesimerkki osoittaa, näennäisesti voidaan julkisen sektorin kokoa painaa alas, vaikkei se käytännössä muuttaisi mitään. Ja lisäksi sanoisin, että oman käsitykseni mukaan tähän kysymykseen on mahdotonta saada keltään ideologiavapaata objektiivista arviota, vaan riippuen henkilön ideologiasta, vastaus on jotain 0%:n (tea party) ja 100% (umpikommunistit) välillä. Ekonomistienkin, joiden pitäisi olla objektiivisia "tiedemiehiä" tällaisten kysymysten kohdalla, olen ajan myötä huomannut olevan ihan samanlaisia ihmisiä kuin muutkin. He laulavat niiden lauluja, joiden leipää syövät. Vaikkapa tässä ketjussa lainaamasi EK:n ja Nordean ekonomistit eivät takuuvarmasti julkaisisi mitään, mikä vaikuttaisi tukevan suurta julkista sektoria tai tulonsiirtoja, kun taas SAK:n ekonomistit esittäisivät varmaan jotain päinvastaista.

Mitä tehtäviä karsisitte?

Minusta sosiaaliturvajärjestelmää voisi reilusti yksinkertaistaa. Toinen säästökohde olisi minusta jonkinlainen yliopisto-opetuksen lukukausimaksu, esim. sellainen, joka Britanniassa on otettu käyttöön. Jos et opiskelujen jälkeen pääse hyväpalkkaiseen duuniin, ei sitä lainaa tarvitse maksaa pois. Jos pääset, niin pitää. Tämä säästäisi valtiolle rahaa ja painostaisi opiskelijoita valmistumaan nopeammin, muttei kuitenkaan estäisi ketään menemästä yliopistoon sen vuoksi, ettei ole rikkaasta perheestä.

Onko yksityinen sektori kustannustehokkaampi kuin julkinen organisoimaan julkisen sektorin tehtäviä?

Minusta suurimman blokin, eli terveydenhuollon kohdalla tähän on melko selvä vastaus, ei ole. Tämä johtuu ennen kaikkea palvelun luonteesta. Kukaan ei vapaaehtoisesti sairastu, mutta sitten kun sairastuu, haluaa yleensä itselleen parhaan mahdollisen hoidon. Tällaisen hyödykkeen kohdalla ei normaali omasta lompakosta touhun maksaminen toimi (USA:ssa suurin syy yksityisten ihmisten konkursseihin on terveydenhuoltomenot), vaan on kaksi vaihtoehtoa, vakuutukset ja julkiset palvelut. Vakuutukset tuppaavat johtamaan kalliimpaan systeemiin kuin julkinen tuotanto, vaikka toisaalta laatu on todennäköisesti parempi. Saksan ja Ranskan terveydenhuoltosysteemit ovat vertailujen mukaan parempia kuin Suomen tai Britannian, mutta maksavatkin sitten enemmän. Julkisesti tuotetut terveyspalvelut ovat joka tapauksessa kustannustehokkain tapa.

Toinen julkisen sektorin suuri blokki on opetus. Niin kauan, kun halutaan pitää tasa-arvosta kiinni, on aika vaikea ajatella, että tätä alettaisiin siirtää yksityiselle puolelle. Kun Suomessa vertailujen mukaan on peruskouluissa erinomaiset oppimistulokset, ei oikein ole mitään syytä romuttaa systeemiä. Korkeakouluopetuksen säästöistä kirjoitin tuossa vähän ylempänä.

Noiden kahden rinnalla sitten muu on napeilla pelaamista. Tietenkin siellä on populistisia säästökohteita kuten kehitysapu ja pakolaiset. Itse olisi halukas leikkaamaan maatalouden tukemista rajusti, mutta tämä pitäisi tehdä EU:n tasolla. Suomi ei voi oikein yksin tässä auttaa. Minusta tämä löisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Ensinnäkin se tuottaisi oikeanlaista kehitysapua, kun kehitysmaiden maataloustuottajat pystyisivät oikeasti alkaa kilpailla EU:n omien tuottajien kanssa ilman, että touhuun menisi veronmaksajien rahaa ja toiseksi se säästäisi julkisia menoja. Taloudelliselta kannalta ei ole mitään tolkkua tukea näin rajusti yhtä tuotantoalaa. Etenkään siis jonkun Suomen, joka on 60:nnen leveyspiirin pohjoispuolella.
 
Syyhän tähän tietysi on se, että julkinen sektori on kasvanut merkittävästi, eikös vain?

Julkisyhteisöjen kokonaismenot suhteessa bruttokansantuotteeseen ja vuoden 2013 rahassa

taulukko2014.jpg


https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Julkiset-menot/Julkisten-menojen-kehitys/

Tai sitten ei. 2000-luvulla julkinen sektori oli suhteessa BKT:hen käytännössä saman kokoinen kuin 80-luvun puolivälissä.

No onhan tuossa aika merkittävää kasvua tapahtunut 1980-luvun 40 prosentista BKT:stä lähes 60 %:iin BKT:sta 2010 luvulla. 20 %:n prosentin kasvu kolmessakymmenessä vuodessa on varsin huomattava julkisen sektorin koosta puhuttaessa!

Ota huomioon, että nämä ovat suhteellisia, eivätkä absoluuttisia lukuja. BKT:n määrä ei voi olla 100 %:ia enempää.

Sitä paitsi huolestuttavinta tässä on nimenomaan tämä trendi, jos tätä tahtia jatketaan, ei Suomessa ole 60 vuoden päästä eli 2070-luvulla mitään muuta kuin julkista sektoria noin teoreettisesti.
 
Jaa, oma kansantaloustieteellinen ajatteluni perustuu sille (mielestäni todellakin empiirisesti verfioidulle) käsitykselle, että IS-LM -malli muodostaa makrotaloudellisen analyysin luotettavan perustan:

http://en.wikipedia.org/wiki/IS–LM_model

Nyt olemme tilanteessa, jossa olemme lähes deflaatiossa, korot ovat osin (käsittämättömästi) jopa negatiivisia, samalla kun esim. USA:ssa on rahan määrä kasvanut moninkertaisesti Fedin painettua rahaa kuin mielipuoli - ja, tästä huolimatta, talouskasvu on lähellä nollaa tai negatiivinen. Ainoa malli, mikä tuottaa saman lopputuloksen on keynesiläisyyteen perustuva makrotaloudellinen analyysi. Olemme kysyntä-taantumassa, ja vaarassa vajota kysyntälamaan. Suomen julkisen talouden epätasapainolla, joka toki on joka tapauksessa korjattava, ei ole tämän asiaintilan kanssa mitään tekemistä. Laskusuhdanteemme ei johdu julkisen talouden alijäämästä vaan yksityisten investointien, yksityisen kysynnän lamaantumisesta.

Jep. Taustalla ajurina kuitenkin lisäksi se, että Suomen lisäksi myös muualla maailmassa alueilla, joissa maailman talouskasvu määräytyy, on menossa demografinen murros ja huoltosuhteen heikkeneminen. Suomi, Eurooppa, USA, Japani, Kiina.
 
Back
Top