Talvivaatetusta

Saksalaisten ylisuuret vartiojalkineet neuvostosotilaiden naureskeltavina.

Puna-armeijan osalta tiedetään tapauksia joissa joukkojen taistelua haittasi se, että käytössä olleet huopatossut kastuivat suojakelien aikana.

1b1a7bb5029e7d0502ee2fd6aa527410.jpg


Sodan ankarissa oloissa nousee ongelmaksi myös jalkineiden paino ja rajallinen säilytystila. Aika harva kuitenkaan sodan aikana on niin onnellisessa asemassa, että voi tukeutua varta vasten sotilaskäyttöön suunniteltuihin rakennuksiin, joissa on tarpeelliset ja riittävät säiltystilat isommillekkin varustemäärille.

Osa tietysti palvelee myös motorisoiduissa ja mekanisoiduissa yksiköissä joissa voidaan tukeutua ajoneuvoon, mutta tuskin sielläkään voi pitää mukana 100 litran varustesäkkiä?

Jos taas palvelee yksikössä, jossa omia varusteita täytyy rahdata selässä lyhyempien tai pidempien siirtymisten aikana, niin useammat jalkineet tuo useamman kilon lisäkannettavaa.
 
Ja kun muistetaan, että Suomessa majoitutaan teltoissa. Niin kengän lämmittäminen ja kuivaaminen on helpompaa kumisena, kuin kangas yms. Lämmin kenkä kaminan vierestä jalkaan ja lumihankeen. Pakkassaapas ole moksiskaan, mutta kangas yms kengissä on varmasti lumet yms kiinni ja jopa saattavat kastua. Ja kosteus tappaa kylmässä.
 
mukluk-ski-bindings-jpg.12118


Jos sotatyössä käyttää tuollaista sidettä ja vihollinen yllättää, kuinka nopeasti pääset irti noista siteistä ja suksista? Ei jatkoon.
Eli siteiden pitää olla luotettavat ja niistä pitää päästä nopeahkosti myös irti.
Kengät lämpimät, kestävät, nopeasti ja helposti kuivattavat, irroitettavat huopavuoret. Hiihtoranteilla varustetut.
Eli paluu takaisin Suomen armeijan käyttämään systeemiin.
Edelleen minua kiinnostaa huopavuorikumpparin kumin korvaaminen polyuretaanilla, jolla painon saisi tippumaan roimasti.
Ottaisi esim. Sievin jalkine OY onkeensa ja valmistaisi koe-erän. Varmaan hankkisin sellaiset.
 
Muistaakseni joskus kivi ja keppi testattiin noi uretaanikenkiä. Ongelma taisi olla kestävyys (jatkuva fyysinen taivuttelu), huono lämmönkesto (kamina) ja oliko vetolujuudessa ongelmia kans. Vedät nihkeeseen jalkaan/sukkaan niin jää varsi käteen.
Plussia tais olla just keveys ja parempi eristävyys.
 
Mites muuten kylmemmillä kengillä, toimiiko jos änkee täytteeksi (kuivattua) sammalta/naava tms. lämmikkeeksi?
 
Kumppareissa on omat puolensa Etelä-Suomen talvissa.
Melkein aina päässyt ylittämään jotain ojan tapaista missä pinta on juuri ja juuri jäätynyt,
missä riski kastella jalat on korkea. Säät myös muuttuvat nopeasti vesisateen ja pakkasten välillä.
Sotatilassa kastuneita jalkoja ei helposti pääse moneen päivään välttämättä kuivattamaan ja maiharitkin tarvivat melkein päivän kuivuakseen lähellä lämmönlähdettä.

Itse välillä käyttänyt kesä kumisaapasta huopavuorella. Huomannut ihan toimivaksi yhdistelmäksi. Kevyempi pitää jalassa.
Varalle huopavuoret mukaan mitkä voi vaihtaa tarvittaessa sekä hengittävät sukat.

Jotkut myös laittanut sanomalehteä huovan ja kumpparin väliin sitomaan kosteutta ja kai se vähän lämpöäkin tuo.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi keinohan pitää kengän eristeet (huovat) kuivana on käyttää höyrysulkua estämään kosteuden siirtyminen jalasta ensimmäistä sukkaa pidemmälle.
Tarkoitukseen on ihan varta vasten tehtyjä vedenpitäviä sukkia. Itse testailin viime talvena muovipusseja, joihin olin suihkauttanut hieman lakkaa luiston vähentämiseksi. Ihan toimiva menetelmä varsinkin jos jalat hikoilevat niinkuin minulla. Ohut pussi kesti noin pari päivää hiihtoa, pitää katsella löytyisikö vielä hieman vahvempia sopivia pusseja tai sitten ostaa nuo Rabin sukat. Olen kuullut väitteitä, että jalkojen hikoilu ei jatku loputtomiin höyrysulkusukan sisällä eli ei pitäisi olla mahdollista, että sukka lainehtii hiestä. Paistopussi mainittiin yhdeksi vaihtoehdoksi kun tutkin hieman lisää aihetta. Pitääpä ottaa testiin.
http://www.backcountrygear.com/rab-vapor-barrier-socks.html
http://andrewskurka.com/2011/vapor-barrier-liners-theory-application/

Edit. pari lisäkommenttia
 
Viimeksi muokattu:
Sealskinzin sukkia hankin kesällä. Jonkin verran kokeilinkin.. Tuntuvat kumisilta ja pitää olla lisäksi joku liner-sukka. Nää on olleet sitä varten että menee rypemiseksi, kenkiä ei ehdi saada kuiviksi eikä tullut kumppareitakaan mukaan.

Muovipussihan on se vanha jollain lailla toimivakin keino.
 
Olen itse todennut aikojen saatossa, että kaikki pintapaineen alle joutuvat asiat (kenkien kalvo jalkapohjan ja jalkaterän alueelta, esim. goresukan pohja, kalvotakin olka-alue (repun hihnat), sekä muut esim. liivin alle jäävät alueet) päästävät vettä kyllä aivan varmasti läpi heti tai kohta, joten ihan saatanan turha juttu loppupeleissä. Pari-kolme kertaa merinovillasukkia on käytännössä kaikkein paras ratkaisu, yhdessä mahdollisimman hyvin vettä hylkivien (hoidettu kokonahkakenkä, kumisaapas) jalkineiden kanssa.
 
Sanomalehti on hyvä lisä lapikkaaseen. Se pitää vutostella sukkien päälle ja kengän pohjaan. Aika helppo taitella saappaaseen meneväksi ja asettuu varsin hyvin paikoilleen. Ja yleensä noita sanomalehtiä on saatavilla.

Hyvä villasukkakerros on aivan korvaamaton. Mieluummin sukat mallia, joka ei kiristä tippaakaan nilkasta tai pohkeesta.
 
Pappa teki aikanaan pohjallisia porontaljasta. Oli oppinut nuorena jo tarkaksi rahan käytöstä, jos jotain pystyttiin itse tekemään niin se tehtiin myös. Minullekin toki muutamat. Kun oli tavalliset kumpparit ja ko. pohjalliset niin pärjäsi tavallisilla kumppareilla ihan hyvin tuonne -15 asti jänisjahdissa. Altapäinhän se alkaa talvella kylmä tulemaan. Toki parit villasukat pitää olla jalassa.

Nykyään kun saa hyviä pohjallisia kaupasta niin ei varmaan kukaan enää viitsi porontaljaa alkaa leikkailemaan. Toisaalta, jos taljan hinta olisi esim. 50€ niin aika monet pohjalliset siitä tekisi. Sanoisimpa, että porontalja pohjalliset ja lapikkaat olisi mitenkään paha vaihtoehto nykyisellä gorekalvoaikana.
 
Tuo brittien taukotakki ei loppujen lopuksi oikein miellyttänyt, niin hommasin tällaisen. Britti-bivvy menee vaimon autoon varatakiksi, toivottavasti tottuu hajuun. :D

http://www.retkitukku.fi/alaska-light-untuvatakki-blindtech-invisible.html

Nyt voi sanoa, että oli hyvä ostos. Lämmin, nollakelillä jopa liiankin lämmin, menee pieneen tilaan, sopii maastotakin alle ja päälle. Suhteellisen majuriturvallinen. (Majuri mulkaisi, ei sanonut mitään:D) Maastotakin alla ei tietysti haittaa, samalla on suojassa NIRriltä ja repeytymiseltä yms. Mitään erityisen kestävää kangastahan tällainen ei ole, vaikka ripstoppina mainostetaankin.
 
Pitääkö nykyään oikeasti ostaa Sastaa tai muuta hyperiä jos haluaa henkselihaalarimalliset talvihousut? Koitin etsiä "urheilu"liikkeistä joissa myydään Haglöfsiä ja sen semmoisia, mutta oli vain vyötäröhousuja. Ei sattunut Tammiston outlettipuolellakaan vastaan. Eli hakusessa kuorihousut oikeaan talveen, syvään lumeen ja siinä möyrimiseen. Vinkkejä?
 
Googlailin ja kyllähän niitä löytyy, hae esim. sanalla "haglöfs bibs", laitat vain haglöfsin tilalle muun merkkisiä. Mutta on ne kyllä semmoisen hirveän hintaisia että minä kyllä mielummin ostaisin V-lekan pakkashousut.
 
Pitääkö nykyään oikeasti ostaa Sastaa tai muuta hyperiä jos haluaa henkselihaalarimalliset talvihousut? Koitin etsiä "urheilu"liikkeistä joissa myydään Haglöfsiä ja sen semmoisia, mutta oli vain vyötäröhousuja. Ei sattunut Tammiston outlettipuolellakaan vastaan. Eli hakusessa kuorihousut oikeaan talveen, syvään lumeen ja siinä möyrimiseen. Vinkkejä?
Mulla ois myynnissä VA-asusteen puolihaalarihousut kalvolla, kokoa iso L ja värinä "m05". Kaupan päälle saa samaa sarjaa olevan anorakin.
 
Nyt voi sanoa, että oli hyvä ostos. Lämmin, nollakelillä jopa liiankin lämmin, menee pieneen tilaan, sopii maastotakin alle ja päälle. Suhteellisen majuriturvallinen. (Majuri mulkaisi, ei sanonut mitään:D) Maastotakin alla ei tietysti haittaa, samalla on suojassa NIRriltä ja repeytymiseltä yms. Mitään erityisen kestävää kangastahan tällainen ei ole, vaikka ripstoppina mainostetaankin.
Untuvatakki ei ole kovin kenttäkelpoinen.
 
Back
Top