Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

TRAFIn byrokraatit murtajien kimpussa

Viestiketju osiossa 'Kotimaan uutiset' , aloittaja Vonka, 12.12.2014.

  1. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    16,469
    Tykkäykset:
    24,002
    Pisteet:
    1,286
  2. Mainos Google AdSense



  3. SuomiKP

    SuomiKP Kersantti ALTTERI

    Liittynyt:
    03.12.2014
    Viestejä:
    251
    Tykkäykset:
    142
    Pisteet:
    16
    Päteekö Suomen laki kansainvälisillä vesialueilla seilatessa? Tai vaikka Alaskan vesillä...
     
  4. Herman30

    Herman30 Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    08.10.2013
    Viestejä:
    3,550
    Tykkäykset:
    4,865
    Pisteet:
    1,286
    Miksi ihmeessä jäänmurtaja on katsastettu lastialukseksi? Onhan se ihan selvästi erikoisalus.
    Mutta olettaisin että lastialuksen rekisteröinti on halvempaa kuin erikoisaluksen.
     
  5. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    16,469
    Tykkäykset:
    24,002
    Pisteet:
    1,286
    Trafi haistaa rahaa.

    Trafi on yksi Suomen suurimpia valtionyrityksiä - lähes kuusisataa työntekijää. "Yrityksen" keskipalkka on 5100 euroa ja kaikki konttorirotat laskettu mukaan. Yrityksessä voidaan maksaa bonuksia "tuloksesta" ja se tulos on veronkanto.

    Se tekee kaikenlaista "ajokorttiuudistuksen" tapaista rahastuskeikkaa.

    Trafin virkamiehiä tarvitaan parikin ottamaan vastaan jonkun 30 vuotta ammatikseen ajaneen uusien säännösten mukainen "ammattitutkinto" ym. Ja tämä sitten maksaa yrittäjälle lisää.
     
    Tähystäjä ja Erkki tykkäsivät tästä.
  6. Erkki

    Erkki Majuri Lahjoittaja

    Liittynyt:
    25.02.2014
    Viestejä:
    1,267
    Tykkäykset:
    1,811
    Pisteet:
    156
    Tähystäjä ja Vonka tykkäsivät tästä.
  7. skärdis

    skärdis Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.04.2010
    Viestejä:
    3,548
    Tykkäykset:
    3,684
    Pisteet:
    1,286
    "Kanneltu" siinä uutisen olennainen alku. Takana ei siis ilmeisesti ollut Trafin sisäsyntyinen byrokratia, vaan kilpailevan (?) varustamon tekemä kantelu? Siis niiden samojen vapaan ja tuottavan markkinatalouden nimeen vannovien, jotka eivät kuulemma tarvitse byrokratiaa mihinkään - paitsi kilpailijan kampittamiseen. ;)

    Vaikea sitä on virkamiehen jättää käsittelemättä, kun seuraavana soitettaisiin poliisista ja käskettäisiin kuulusteuun virkavelvollisuuden laiminlyönnistä epäiltynä. Ei ole helppoa virkaloisenkaan elämä.

    Taustalla on varmaankin SOLAS-määräykset turvallisuudesta. Merimiehillä on parempi turvallisuuskoulutus, joten aluksella ei saa olla liikaa vähemmän tai olemattoman turvallisuuskoulutuksen saaneita. Siitä tuossa lienee kyse.
     
  8. VUps

    VUps Majuri

    Liittynyt:
    08.09.2013
    Viestejä:
    1,271
    Tykkäykset:
    1,111
    Pisteet:
    156
    Erkki, Tähystäjä ja Vonka tykkäsivät tästä.
  9. vehamala

    vehamala Kenraali Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.04.2010
    Viestejä:
    2,270
    Tykkäykset:
    732
    Pisteet:
    636
    Vonka ja Erkki tykkäsivät tästä.
  10. TBman

    TBman Kenraali

    Liittynyt:
    20.12.2014
    Viestejä:
    2,243
    Tykkäykset:
    2,426
    Pisteet:
    636
    "kantelu" aloituksessa ei tarkoita sitä, että tämä murtajahässäkkä alkoikin kilpailevalta varustamolta, vaan sitä, että kun "kantelu" tehdään, niin sen voi tehdä anonyyminä (siis julkisuudelta "anonyyminä") ja ei tarvitse kertoa julkisuuteen kuka hässäkkää haluaa kaivaa. Greenpeace, Lehtivihreet, vai johtaako jäljet suomen kalleimpaan toimistoon, eli Trafiin itseensä.
    Trafin tarkoitus on ollut alkujaan ihan OK, mutta homma alkoi luistamaan, kuin vanhan vaunu kytkin ja tuli Nepotismia sekä oilgarkia peliin mukaan ja nykyään tämä toimija on suomen kallein toimisto.
    Todellakin keskipalkka on siivoojasta herodekseen 5100 per kuu ja sehän tarkoittaa sitä, että kun puhutaan keskipalkasta, niin 10 kpl siivoojia tienaa sen 1600 egee ja loput voikin tienata sen 10 000 handuun, niin keskipalkka repsahtaa alas... :) Tai siis tässätapauksessa ennätykseen...
    Nämä kyseisen toimiston kehittämät jutut mm. junankulkuun ja automaatioon ovat maksaneet veronmaksajille miljardeja viimeisten vuosien aikana. Kukaan ei vaan tohdi VR.llä avata suutaan ja kertoa niitä Trafin vaateita ja edellytyksiä hommien tekemiseksi.. Järjetöntä!
    Menemme EU säädöksien yli niin korkealta, että EUssa olevien lainsäätäjien perustarkoitukset ovat unohtuneet aikapäiviä sitten!!!!
    Eikä kukaan puutu paskapäätöksiin! Ei korppi korpin silmää noki!
     
  11. skärdis

    skärdis Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.04.2010
    Viestejä:
    3,548
    Tykkäykset:
    3,684
    Pisteet:
    1,286
    Ei valtion virastoissa ole enää miesmuistiin ollut siivoojia. Kaikki respatytöt ja kopiokoneiden hoitajat on ulkoistettu kaikenmaailman securitaksille ja isseille.

    Trafin keskipalkka on toki kova, mutta se on asiantuntijoiden ja johtajien keskiarvo.
     
    Tähystäjä tykkäsi tästä.
  12. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    16,469
    Tykkäykset:
    24,002
    Pisteet:
    1,286
    Tarvitaanko 526 johtajaa ja asiantuntijaa veronkantoon ja liikenteen byrokratiaan viiden miljoonan asukkaan maassa?

    Muuten on kilpailutettu juuri ne pienipalkkaiset. Trafin palvelukeskus meni Espanjaan. Sodankylässä toimiva suomalaisyhtiö joutui irtisanomisiin Kyllösen päätöksen vuoksi. Kyllösen mukaan oli yllätys, että työt menevät Espanjaan. Se tiinu oli aina niin helkkarin kujalla.

    Kilpailutuksen voittanut henkilöstöpalveluyhtiö Argenta kertoi töiden mahdollisesta siirtämisestä Espanjaan jo tarjouksessaan, jonka se jätti 2012. Asian ei siis olisi pitänyt olla yllätys ministeri Kyllöselle.

    TRAFIN puhelinvaihde päivystää hiljaisessa toimistotalossa Espanjan Aurinkorannikolla. Henkilökunta tervehtii iloisesti suomeksi.
     
    Viimeksi muokattu: 29.12.2014
  13. TBman

    TBman Kenraali

    Liittynyt:
    20.12.2014
    Viestejä:
    2,243
    Tykkäykset:
    2,426
    Pisteet:
    636
    Saavat muuten vielä siellä epsanjassa olosuhdelisää palkkoihinsa!!! taisi olla 18 % peräti....
     
  14. skärdis

    skärdis Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.04.2010
    Viestejä:
    3,548
    Tykkäykset:
    3,684
    Pisteet:
    1,286
    Minultako kysyt? Tuskin heitä kaikkia tarvittaisiin, mutta mikäs organisaatio itseään pienentäisi?

    Niin? Mitä muutakaan voi odottaa?

    Kansa huutaa oppositiojohtajia myöten, kuinka virkaloisten määrää pitää alentaa. Töitä ei kuitenkaan voi jättää tekemättä, joten ne ulkoistetaan ja kilpailutetaan. Ei tarvitse olla mikään einstein, että ymmärtää sen rumban kohdistuvan nimenomaan sinne pyramidin alapäähän. Puolustusvoimat on siitä malliesimerkki. Puurokattilan hämmentäjät ja trasseli-teuvot on ulkoistettu.
     
    Rannari ja Tähystäjä tykkäsivät tästä.
  15. kimmo.j

    kimmo.j Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    01.05.2010
    Viestejä:
    3,982
    Tykkäykset:
    3,227
    Pisteet:
    1,286
    Itse uskon, että Trafin tapauksessa niitä töitä voisi jättää tekemättä, eikä mikään laki määräinen asia jäisi hoitamatta.
    Eikä Trafi ole mikään poikkeus, vaan koko julkishallinto on täynnä tekemisen takia keksittyä hallintotyötä.
     
    skärdis, Tähystäjä ja KIM tykkäsivät tästä.
  16. crane

    crane Eversti

    Liittynyt:
    02.05.2011
    Viestejä:
    1,823
    Tykkäykset:
    959
    Pisteet:
    316
    Kyllä tuon trafin sais nykymuodossaan lakkauttaa kokonaan. Eräätki kerrat tapellu katastuskonttorilla lain ja trafin omien keksittyjen määräysten suhteista. Käveleekö trafi lain yli? No kyllä.
     
  17. koponen

    koponen Kenraali Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    19.04.2010
    Viestejä:
    2,505
    Tykkäykset:
    724
    Pisteet:
    636
    Tässä hyvin esiteltynä se rakenteellinen ongelma, joka on pakko ratkaista osana julkisen sektorin rahoituksen kohtuullistamista.

    Tuottavuus-otsikon alla tehdään juttuja (olkoonkin että usein jää tuottavuuskehitys saavuttamatta), pikkuisia turhia lirpakkeita on karsittu sieltä täältä, mutta syvällinen rakenteellinen läpikäynti siitä mitä pitää jättää kokonaan tekemättä on vielä varsin alkumetreillä. Minulle kelpaisi sellainen vuosikymmenharava. Katsotaan julkisen sektorin tehtävät ja palvelutaso vuosilta 1920, 1930, 1950, 1960, 70, 80, 90, 00, 10. Päätetään asia kerrallaan onko tarpeen, ja jos on niin millä palvelutasolla. Sitten järjestetään tehokkaimmalla ihmiskunnan tuntemalla tavalla. Ei kytköksiä, ei saavutettuja etuja, ei läänityksiä, ei lyhyen tähtäimen työllisyyskikkailua. Ei puolikkaita tehtäviä, jotka aina vaativat uuden kokonaisen henkilön, ei pysyvästä kehityksestä täysin irrallaan olevaa projektimyllyä loisineen... Ei... Ei... Ei... Eikä varsinkaan ajatusta siitä, että hallinnon rakenteet ovat ylempänä kuin kansalaiset tai yritykset.

    Niin, ja samalla päättäväisyydellä sekä kunnollisella resursoinnilla tehtäisiin julkiselle puolelle rakenteita, jotka tukisivat kaikilla ihmiskunnan tuntemilla (tehokkailla) tavoilla vaihtotaseen rajua paranemista sekä "vientitulojen" kasvamista (hassu sana, kun esim. aineettomat hyödykkeet voivat olla aika globaaleja perusolemukseltaan).

    Voi perseensuti että olisi vihollisia joka puolella, jos koittaisi tuohon ryhtyä. Eli ei varmaan kannata tehdä mitään. Vaikka 10 vuoden kansallistalkoilla voitaisiin aika pitkälle päästäkin.
     
    Rannari, Tähystäjä, kimmo.j ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  18. kimmo.j

    kimmo.j Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    01.05.2010
    Viestejä:
    3,982
    Tykkäykset:
    3,227
    Pisteet:
    1,286
    Hyvänä esimerkkinä turhista virkamiehistä on AVI;n mies joka antoi palautetta kun kylkauppias Keskinen ärhenteli loppiaisen aukiolo kysymyksestä.
    Itse Keskisen, tai AVI;n toimintaan en ota kantaa, mutta mihin me tarvitsemme lakia, tai virkamiehiä päättämään koska kaupat saavat olla auki? Holhousyhteiskunnan parhaimpia esimerkkejä. Kauppias ei pidä kauppaa auki, jos se ei kannata. Ei siihen tarvita jonkun virkaloisen käsitystä asiasta. Kuinkakohan monta henkilötyövuotta tähänkin toimintaan upotetaan eri hallintotasoilla.
     
    veffeade tykkäsi tästä.

Jaa tämä sivu