Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Tuhkapilvet

Viestiketju osiossa 'Kotimaan uutiset' , aloittaja Museo, 15.04.2010.

  1. Museo

    Museo Majuri

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    1,268
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    156
    Jossain oli mennä vuosina kauhutarina tuhkapilven vaikutuksista. Indonesiassa oli ollut tulivuodenpurkaus ja Uuteen Seelantiin matkalla olleen matkustajakoneen miehistö havahtui yöllä siihen että osa moottoreista oli tulessa...

    Muokkaus: No ei voi kaikkia faktoja muistaa... Tuolta löytyy tapauksesta tarkemmin: http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9
    Tilanne etenee..

    [hr]
    Aina vaan paranee. Kohta varmaan joku keksii tämän vaikuttavan ilmastonmuutokseen... ;)

     
  2. Mainos Google AdSense



  3. deeq

    deeq Kersantti

    Liittynyt:
    08.04.2010
    Viestejä:
    193
    Tykkäykset:
    1
    Pisteet:
    16
    Heh, oikeilla tuulilla lentokoneet jumissa vuoden :)

    Tossa kartta miten se on levinnyt: http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/
     
  4. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,017
    Tykkäykset:
    14,754
    Pisteet:
    1,286
    Voihan ilmastonmuutos. Mitä arvelette, minkä aikaa pitää eurooppalaisten supsuttaa rikkiä, typen oksideja, kaasuja ja tuhkaa taivaalle, että päästään samaan, minkä islantilainen jäätikönalainen tuliperäinen toiminta puhkuu vuodessa? Mitä arvelette? Vuosia, kymmeniä, satoja?
     
  5. OldSkool

    OldSkool Kapteeni Lahjoittaja

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    741
    Tykkäykset:
    172
    Pisteet:
    76
    Itse jo veikkasin että varmaankin tulivuoresta tulee päästöjä gargantuaalisesti enemmän kuin ihmisten pienestä ja vaatimattomasta toiminnasta.
    Mutta tunnustan että lunttasin hakukoneella pari tulosta ja saattaapa olla että näin ei olekaan.
    Wikipedia sanoi että
    mutta eihän miljoonaluokan luvut vielä takaa mitään.

    Yksi vanhempi (2007) linkki http://tuukkasimonen.blogspot.com/2007/08/ilmastomyytti-tulivuoret-tuottavat.html sanoo että
    Jos maailmassa on yli 500 aktiivista tulivuorta (hakukoneella, ei tarkistettu) niin yhden tulivuoren keskimääräinen Co2-päästö voisi siis olla 15 miljoonasosaa ihmisen toiminnan aiheuttamasta. Ja jos euroopan osaksi nakitetaan vaikkapa väestömäärän suhteen 1/12 osa, niin studiojoukkueen vastaus baikalille olisi: yksi miljoonasosa.

    (en ole ilmasto- tai muukaan asiantuntija, ja olisipa hyvä nähdä mitä muut äänestävät osastoille rikkiä, tuhkaa, jne.)
     
  6. ahkio

    ahkio Alikersantti

    Liittynyt:
    15.04.2010
    Viestejä:
    55
    Tykkäykset:
    0
    Pisteet:
    6
    Eipä tuo aurinkoa juuri pimennä. Mukavan lämmintä pihalla. Eilen jo pisti silmään Oulunsalosta lähtevien koneiden matala lentorata.
     
  7. Heikkilä

    Heikkilä Luutnantti

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    453
    Tykkäykset:
    2
    Pisteet:
    36
    En ole ilmastonmuutoksen asiantuntija, mutta ilmakehän kemiaa on joskus tullut vähän lueskeltua.

    Rankasti tuota nyt purkautuvaa tulivuorta isompi Pinatubo sylkäisi rikkiä taivaalle 17 miljoonaa tonnia. Ihmisen aiheuttama vuosipäästö on 60 - 70 miljoonaa tonnia per vuosi, nykyään tuon alarajoilla koska rikkidioksidille kuitenkin on jotain päästörajoja. Kyllähän tuollainen isoin koskaan mitattu tulivuorenpurkaus voi parin kolmen kuukauden ihmisen aiheuttamat päästöt kerralla rysäyttää, mutta ei enempää. Tämä Islannin tapaus on luultavasti paljon pienempi.

    Se Pinatubon tuhkapilvi laski Euroopan keskilämpötiloja parina vuonna asteella, ja samalla yläilmakehän lämpötila nousi. Pölypilvi kesti stratosfäärissä kolmisen vuotta ja aiheutti otsonikadon pahenemista tilapäisesti.

    Jos puhutaan ilmastonmuutoksesta niin puhutaan koko planeetan vuotuisten keskilämpötilojen muutoksesta kymmenien-satojen vuosien aikajaksolla. Sinne mahtuu normaalin hajonnan puitteissa 'vuosisadan lumitalvi' Suomessa tai pari kylmää vuotta koko Euroopassa. Yksittäiset ääri-ilmiöt oikeastaan kuuluvat luonnon menoon, oudompaahan se olisi jos jokainen vuosi olisi kopio edellsestä paitsi että lämpötila pikkuhiljaa ryömisi tasaisesti ylöspäin.

    Tämän tapauksen isoimmat haitat taitavat liittyä siihen, että purkaus voi jatkua kauan ja se on ikävällä paikalla ajatellen Atlantin säärintamia (tuulee lännestä) ja Atlantin yli suuntautuvaa lentoliikennettä. Maailmanlaajuisesti tai ilmastollisesti se on kuitenkin aika pieni juttu.
     
  8. Museo

    Museo Majuri

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    1,268
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    156
    Ilmavoimat tiedustelee. Ks. linkin kuvat: http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=1148
     
  9. OldSkool

    OldSkool Kapteeni Lahjoittaja

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    741
    Tykkäykset:
    172
    Pisteet:
    76
    Ilmavoimilta hyvä veto - otetaan PR-pisteet aina kun niitä saatavilla. Tästä tapauksesta voi hyvinkin saada levitettyä virka-apumainetta.

    British Airways lennon 009 tarina tuhkapilvestä vuodelta 1982 http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/04/32574&ext=ltr

    Ilmatieteen laitoksen Uutissivulla on päivitettyjä linkkejä tuhkatilanteesta http://www.fmi.fi/uutiset/
     
  10. Museo

    Museo Majuri

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    1,268
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    156
    CAVOK koko maassa mutta kaikilla moottorikoneilla lentäminen kiellettyä. Kertokaas nyt viisaammat miten tuo tulivuoren tuhka oikeasti vaikuttaa matalalla lentävän mäntämoottorikoneen toimintaan. Museomies ei ymmärrä.

    PS Siellähän se tupruttaa: http://www.vodafone.is/eldgos/en

     
  11. talkkari

    talkkari Korpraali

    Liittynyt:
    13.04.2010
    Viestejä:
    18
    Tykkäykset:
    0
    Pisteet:
    1
    Keskarissa oli juttua tästä: http://www.mil.fi/ilmavoimat/tiedotteet/5982.dsp .
    Ilmeisesti kuitenkin lentävät tiedustelut normaalisti. Hullun hommaa sanoisin. Turhanpäiväisesti hornetteja kiusaavat. Tunnistukset voisi hoitaa jollain läpipaskolla haukallakin.

    Ja museolle sanoisin, ettei cavok ole koko maassa.
     
  12. Museo

    Museo Majuri

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    1,268
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    156
    Ok, eli cavok osassa valtakuntaa. Mutta siis nythän on puhuttu vulkaanisen tuhkan vaikutuksesta suihkumoottorin toimintaan ja ilmeisesti syystä koska tuhka sulaa sinne. Tänään on kuitenkin kielletty kaikkien siviilikoneiden lennot. Tästä herää jotain kysymyksiä.

    a.) Onko tuhkaa matalissa korkeuksissa niin paljon että moottori vaurioituisi?
    b.) Meneekö tuhka mäntämoottorikoneen ilmansuodattimen läpi tuhoten kuumana käyvän moottorin vai kenties tukkii koko ilmansuodattimen?

    Tietenkin se tuhka voi vaikuttaa potkurin, tuulilasin ja ohjainpintojen toimintaan mutta onko vaara todella merkittävä pienillä nopeuksilla? Lennetäänhän maailmalla hiekkamyrskyissäkin jos moottoreissa on asianmukaiset suodattimet. Etteivät nyt vain olisi viranomaiset taas varmuuden vuoksi holhoamassa kansalaisia tyyliin possukuume. Meinaan jos se tuhka tulee maahan asti niin silloin pitää kaiken järjen mukaan kieltää kaikilla polttomoottorikäyttöisillä ajoneuvoilla ajaminen.
     
  13. uddis

    uddis Korpraali

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    47
    Tykkäykset:
    0
    Pisteet:
    1
    Noh ittellä ainakin on oma lehmä ojassa siten että mun tyttäreni ja äitensä ovat teneriffal jumissa tilanteen takia. Mun mielestä on parempi liian varman päälle kuin, että mun tyttäreni on tualla jossain matkan varrella palasina kera lentokoneen.
     
  14. Museo

    Museo Majuri

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    1,268
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    156
    Onhan se hyvä pelata varman päälle muutaman päivän mutta entä jos tämä tuhkaongelma kestääkin pidempään. Sallitaanko lennot tietyissä olosuhteissa omalla vastuulla?

    Vähän googlailin ja kekseliäät venäläiset ovatkin jo yrittäneet lentää tuhkapilven alla Moskovasta Italiaan.

     
  15. deeq

    deeq Kersantti

    Liittynyt:
    08.04.2010
    Viestejä:
    193
    Tykkäykset:
    1
    Pisteet:
    16
     
  16. Museo

    Museo Majuri

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    1,268
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    156
    Ja maanantain kunniaksi sitä sitten saakin lentää matalalla. Ehkä tämä on osin tällainen psykologinen juttu; ihmiset kuulemma yleensä liioittelevat tuntemattoman asian riskejä ja vähättelevät tuttuja riskitekijöitä...

     
  17. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,017
    Tykkäykset:
    14,754
    Pisteet:
    1,286
    Eikös ne kuuluisat ÄIDIN sanat lentäjäsankaripojalle olleetkin: "muista lentää hiljaa ja matalalla tai äitykkä on vihane?"
     
  18. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    5,499
    Tykkäykset:
    1,264
    Pisteet:
    1,286
    Itse voin sanoa että olen onnellinen kun ei ole kone lentämässä yläpuolella joka kymmenes sekuntti. Täällä Lontoossa täysin puhtaan sininen taivas on niin harvinainen tapaus että siitä nauttii kun sen näkee, mutta toisaalta, täällä lentoyhtiöt ovat helisemässä kun he ovat menettäneet heidän mukaan miljardi puntaa.

    Kysymys kuuluu, mitä jos tälläinen tapaus kävisi kun kotimaan puolustuksesta kysymys, oltaisiinko helisemässä vai tyytyväisiä siihen että vain kiinteäpolttoaineiset raketit ja potkurihärvelit pääsevät ilmaan?

    Vähän hymyä. CNN uutisankkuri lohkaisi että "When you think of a volcano, you think of Hawaii and long words like that. You don't think of Iceland. You think it's too cold to have a volcano there..."
     
  19. setämies

    setämies Kenraali Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    2,483
    Tykkäykset:
    1,456
    Pisteet:
    636
    Eikös tätä voisi verrata kökköön säähän? Siis syysmyrskyn tapaiseen tai vastaavaan, jolloin pääosa kalustosta pysyisi myös maassa. Kaiketi tälläinen on melko normaali tilanne. Tarvittaessa saadaan kyllä kalustoa ilmaan, mutta niiden alastuonti hallitusti olisi epävarmaa.

    Puolustuksen kannalta sää on mielestäni loistava: Hyvä näkyvyys, ei ilmauhkaa, joukkojen siirtäminen mahdollista jne..
     
  20. OldSkool

    OldSkool Kapteeni Lahjoittaja

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    741
    Tykkäykset:
    172
    Pisteet:
    76
    Komppaan. Taisi olla Irakissa 2003 "Kaikkien Hiekkamyrskyjen Äiti" joka piti jenkkien ilmasta-maahan komponentin pois kuvioista. Kenttätykistö hoiteli roolia hiekkamyrskyn aikana, toki kantamansa puitteissa. Nyttemmin kuopatun (R.I.P.) FAMAG-aikakauslehden mukaan M109A6 Paladin -panssarihaupitsit ajoivat suoraan marssilta tieuran sivuun ja ammukset ilmaan noin 2 min kuluessa. Eli pelkkä ilmatilan tyhjyys ei poista kaikkea uhkaa, mutta selvähän se on, että ammusten kantaman ulkopuolella on turvallisempaa siirtää joukkoja. Rakettikäyttövoimaiset aseet toki kantaa kauemmas mutta niitä tuskin tulee joka notkoon ja saarelmaan, risteyksiin tai silloille voi tullakin?
    Miten muuten on, mitä suihkumoottorivoimaisia aseita on hävittäjä- ja pommikoneiden lisäksi, risteilyohjukset?
     
  21. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    5,499
    Tykkäykset:
    1,264
    Pisteet:
    1,286
    Risteilyohjuksissa on se paha pulma, että ne voi olla varustettuna suihkumoottoreilla varustettuja malleja ennenkuin kiinteällä polttoaineella ruvetaan läträämään.

    Mutta tuli tässä mietittyä että jos tulivuorta ei saa aikaseksi, niin pystyykö keinotekoisesti tekemään tälläisen pilven? Vai meneekö liian kalliiksi?
     

Jaa tämä sivu