Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Tulevaisuuden kuljetuskoneet ?

Viestiketju osiossa 'Muu sotilaskalusto' , aloittaja Juke, 11.02.2014.

  1. Juke

    Juke Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    27.01.2011
    Viestejä:
    4,383
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    1,286
    Viimeksi muokattu: 11.02.2014
  2. Mainos Google AdSense



  3. miheikki

    miheikki Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    20.04.2010
    Viestejä:
    4,391
    Tykkäykset:
    4,502
    Pisteet:
    1,286
    Ilmalaivat

    http://gizmodo.com/the-aluminum-airship-of-the-future-has-finally-flown-1301320903

    [​IMG]

     
    Juke tykkäsi tästä.
  4. Juke

    Juke Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    27.01.2011
    Viestejä:
    4,383
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    1,286
    Ohhoh ! Se on oikea ?!
     
  5. Charlyn_enkelit

    Charlyn_enkelit Kersantti ALTTERI

    Liittynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    203
    Tykkäykset:
    12
    Pisteet:
    16
    Onko iso kone parempi kuin kaksi pienempää? Millä tavalla?

    Ainakin liikehtiminen on kömpelömpää. Eikö kannattaisi puhua vaan yhden tonnin "postikuluista" ?

    Miten olisi UPS ?
    UPS:llä on toimituskäytössä 235 rahtilentokonetta:

    DHL:llä on noin sata rahtikonetta, ja yhdessä olen käynyt itsekin.

    Fedexillä 400 konetta.

    http://www.planespotters.net/Airline/Federal-Express-(FedEx)

    Kaiken kokoisia koneita, tarpeen mukaan.
     
  6. RPG83

    RPG83 Soome Majori Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    3,751
    Tykkäykset:
    918
    Pisteet:
    1,286
    On.

    Miehistöä tarvitaan vain puolet kahdesta koneesta, taivaalla ja kentällä tulee vähemmän ruuhkaa ja ylläpitokulut jäävät pienemmiksi. Ainoa miinus on se, ettei yksi kone voi jakautua kahdeksi, ja että kaikki munat ovat ns. yhdessä korissa.
     
  7. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,333
    Tykkäykset:
    2,872
    Pisteet:
    1,286
    Tuo Boeing 'Pelikaani' ei ole siis tavallinen lentokone, vaan maaefektiä (ground effect) hyväkseen käyttävä kone, niitä on kutsuttu myös patosiipikoneiksi. Patosiipikone näyttää lentokoneelta, mutta on toimintaperiaatteeltaan oikeastaan lähempänä ilmatyynyalusta. Soveltuvat alueille joilla on paljon merta tai tasaista maata satojen/tuhansien kilometrien säteellä, itänaapurissa niitä kehiteltiin yhdessä välissä innokkaastikin koska niille sopivaa maastoa siellä riittää. Kuuluisin näistä on Lun. Nämä isommat projektit eivät kuitenkaan ole oikein ottaneet tuulta alleen, koska malatalentoon suurella nopeudella liittyy perustavanlaatuisia riskejä.

    Pienille patosiipikoneille voisi löytyä meillekin käyttöä esim. yhteysaluksiksi ja erikoisjoukkojen käyttöön. Tässä iranilainen Bavar 2.
     
  8. Juke

    Juke Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    27.01.2011
    Viestejä:
    4,383
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    1,286
    Pelikaani ei kyllä ole pelkästään maaefektilaite kuten iranilaisten ja venäläisten viritykset.
     
  9. Charlyn_enkelit

    Charlyn_enkelit Kersantti ALTTERI

    Liittynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    203
    Tykkäykset:
    12
    Pisteet:
    16
    Voisiko FedEx supistaa konekantaansa 400 -> 40 jos olisi jättikoneita olemassa ?
     
  10. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    15,049
    Tykkäykset:
    4,530
    Pisteet:
    1,286
    Ei varmaankaan. Vai tarvitsisiko nuo 10 konetta yhteen vuoroon?
     
  11. RPG83

    RPG83 Soome Majori Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    3,751
    Tykkäykset:
    918
    Pisteet:
    1,286
    Eivät noin suoraan tietenkään, mutta jollakin erityisen ruuhkaisella kuljetusreitillä ko. jättikone voisi puoltaa paikkansa. Asevoimille jättikoneet sopisivat paljon paremmin, sillä ne yleensä haluavat suuren määrän joukkoja pienelle kohdealueelle mahdollisimman nopeasti. Tietysti eri kone sitten siihen käyttöön, jossa pudotetaan pieni määrä erikoisjoukkoja tekemään tiedustelua, mutta rahtikuljetuksiin (esim.) USA --> AFG jättikone sopisi hyvin.
     
  12. Juke

    Juke Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    27.01.2011
    Viestejä:
    4,383
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    1,286
    Viimeksi muokattu: 14.02.2014
  13. Juke

    Juke Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    27.01.2011
    Viestejä:
    4,383
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    1,286
    Suomi on itseasiassa tämän laitteen kehittäjä...Kaarion laitteet myytiin Hovercraftille.

    http://www.flightboat.net/documents/Flightboat letter HW20-2.pdf

    Eli siis 11,5m x 11 m pitkä laite kelluu 3 m korkeudessa.

    Eli 60 x 40 laite noin 10 metrissä. Ei sen pitäisi olla vaikea lentää alle 200 km/t nopeudessa.
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2014
  14. koponen

    koponen Kenraali Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    19.04.2010
    Viestejä:
    2,500
    Tykkäykset:
    714
    Pisteet:
    636
    Metsäinen ja mäkinen maasto tuo omat haasteensa maaefektikoneille. Ei jatkoon kotimaassa.
     
  15. Juke

    Juke Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    27.01.2011
    Viestejä:
    4,383
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    1,286
    Mielestäni hyvinkin sopisi meille jos riittävän iso...kiertää perämeren kautta...suuret järvialueet..joissa peltoa jatkona käy..eteläpohjanmaan lakeudet jne.

    Toki reitit olisi kartoitettava etukäteen.
     
  16. Benelli

    Benelli Kenraali

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    2,486
    Tykkäykset:
    1,688
    Pisteet:
    636
    Kaksi on käytännössä minimi koska koneen on oltava välillä huollossa ja jos toiseenkin tulee vika toisen ollessa huollossa niin ei hyvää päivää. Kolmella koneella on jo hyvä todennäköisyys että ainakin yksi on käytössä.
     
    Tähystäjä tykkäsi tästä.
  17. koponen

    koponen Kenraali Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    19.04.2010
    Viestejä:
    2,500
    Tykkäykset:
    714
    Pisteet:
    636
  18. Juke

    Juke Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    27.01.2011
    Viestejä:
    4,383
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    1,286
    Se olisi todella mielenkiintoista tutkia voisiko riittävän lentokonemaisella ( ylittää metsät ja myrskyt tarvittaessa ) maaefektilaitteella saavuttaa huomattavia säästöjä kumipyöräliikenteeseen verrattuna.

    Ao koneeseen mahtuu noin 3 henkilöautoa + 20 ihmistä ( tai 100 ihmistä ja 0 autoa ) ja 1000 wattia tehot ( max ).
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 14.02.2014
  19. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,333
    Tykkäykset:
    2,872
    Pisteet:
    1,286
    Isoille patosiipikoneille paras käyttötapa olisi varmaan tosiaan vakioreitit joita lennettäisiin myös vakioaikoina että muut tajuavat pysyä pois tieltä.
    Suomelle jättikoneet ovat liian rajoittuneita, mutta noille pienille löytyisi ehkä käyttöä saaristossa ja rannikoilla. Niillä voisi ajaa kesät talvet samalla tavoin kuin ilmatyynyaluksilla, mutta olisivat nopeampia, mutta kuitenkin halvempia kuin helikopterit.
     
    3JK tykkäsi tästä.
  20. Juke

    Juke Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    27.01.2011
    Viestejä:
    4,383
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    1,286
    Tuulilasi ja siivet oli täynnä variksen ja joutsenten sekä metsäkanalintujen raatoja ? Tosin niin ovat teiden pientareetkin. Hirviin tuskin osuisi ( kovin usein ).
     
  21. Kaukovittuilija

    Kaukovittuilija Kapteeni

    Liittynyt:
    26.11.2012
    Viestejä:
    828
    Tykkäykset:
    36
    Pisteet:
    76
    C130 stelth -versio..

    >>
    [​IMG]

    Forty years ago, the US Air Force tried to replace the Lockheed Martin C-130 with a super short take-off and landing (STOL) airlifter, with the Boeing YC-14 and McDonnell YC-15 as the candidates. Then, things got weird. Budgets grew, funding shrank and eventually the requirement transformed into something much larger. Thus, the Boeing C-17A Globemaster III was borne to replace the Lockheed C-141B Starlifter and the Lockheed C-130 continues into its seventh decade of active production.

    What goes around always seems to come around in this business, and so it is with the YC-14 and YC-15.

    Meet the Speed Agile. If the USAF is allowed to spend big money on a super-STOL C-130 replacement after 2020, this is Lockheed’s idea for what it should look like. Boeing is also working on an alternative concept. The Air Force Research Laboratory has been funding both Lockheed and Boeing to work on wind tunnel models. Last month, the AFRL released these front and rear images of a 23%-scale model of the four-engine Lockheed Speed Agile concept. The wind tunnel model includes two Williams FJ44 engines. The Secret Projects forum found the images earlier today on AFRL’s web site.

    [​IMG]
    <<

    http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2011/09/images-lockheeds-stealth-c-130/
     
    Juke tykkäsi tästä.

Jaa tämä sivu