Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Tunneli Suomen ja Viron välille

Viestiketju osiossa 'Yleinen keskustelu' , aloittaja deeq, 22.04.2010.

  1. deeq

    deeq Kersantti

    Liittynyt:
    08.04.2010
    Viestejä:
    193
    Tykkäykset:
    1
    Pisteet:
    16
    Koko putken matkalle voisi laitella luukkuja mistä voisi tarvittaessa syöksyä vihulaisten laivojen kimppuun :)

    No ei vaine, melko kallis olisi putki, saisi aika monta tulivuorta purkaantua ennen kuin maksaisi itsensä takaisin.
     
  2. Mainos Google AdSense



  3. OldSkool

    OldSkool Kapteeni Lahjoittaja

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    742
    Tykkäykset:
    172
    Pisteet:
    76
    Tuota, luen nyt tätä kuten sarvipää raamattua. Mutta sanat "huoltovarmuus" ja "Viron tunneli" samassa lauseessa on uskomaton yhdistelmä. :cool:

    Sotilaallisesti, yksi tunneli on single-point-of-failure niinkuin IT-puolella (siviili, ei ilmatorjunta) sanotaan. Tunnelia pitkin ei monta rekkaa kohdeilmatorjuntaohjuksia maahantuotaisi ennenkuin "sattuisi harmillinen geologinen ilmiö lähellä öljyputken ja tunnelin risteystä".
    Tarvittaisiin useita tunneleita, yksi Viroon, Saksaan, Tanskaan ja Ruotsiin... :p

    No, takaisin asiaan. Olemme kaukana keski-euroopasta ja jos rekkaliikenne on jatkossa vielä tärkeämpää ja lisäksi satamatoiminta ei pelaa, niin pitäähän vaihtoehtoja laskeskella. Mutta aika kaukaista tämä on.
     
  4. vehamala

    vehamala Kenraali Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.04.2010
    Viestejä:
    2,269
    Tykkäykset:
    730
    Pisteet:
    636
    No, hyvä kun joku muukin ajattelee näin.
    Huoltovarmuuden kannalta aivan äärimmäisen kallis ja kaukainen asia :(
    Jossain muussa katsannossa ehkä jopa kiinnostava !
     
  5. CarlH

    CarlH Korpraali

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    29
    Tykkäykset:
    0
    Pisteet:
    1
    Varsinkin kun Baltian päässä pitäisi tehdä sellainen pikku homma kuin rakentaa ne junayhteydet keski-Eurooppaan millä tässä yhteydessä viitattaneen itse asiassa Länsi-Euroopan teolliseen ytimeen.

    Viroa kohtaan tunnetaan etenkin pääkaupunkiseudulla saman tapaista perusteetonta uskoa kuin itärajalla Pietarin alueen suuntaan. Totuus on että Viro on taloudeltaan erittäin pieni ja väestöltään supistuva pullonpohja josta ei ole jatkoyhteyksiä mihinkään. Mikäli virolaiset rahoittaisivat tunnelin olisi se toki aivan ok.

    Mikäli tunneliprojekteja puuhailtaisiin vakavalta pohjalta olisi suunta Ruotsi. Ruotsin rautatieinfrastruktuuri on valmiiksi hyvässä kunnossa ja liikennevolyymi Ruotsiin aivan eri luokkaa kuin Viroon. Nopea junayhteys Tukholmasta Saksaan on jo olemassa, sitä ei tarvitsisi haaveilla. Läpimenoreitin, Ruotsin ja Tanskan, talous on aivan eri luokkaa kuin Baltian maiden ja Puolan. Lisähyötynä olisi Pohjoismaiden ja Pietarin alueen välinen liikennevolyymi joka ei Viron kautta tulisi toteutumaan.
     
  6. madmax

    madmax Kersantti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    10.04.2010
    Viestejä:
    189
    Tykkäykset:
    5
    Pisteet:
    16
    Toisaalta putki olisi äärettömän tehokas keino laskea pääkaupungin hintatasoa. Jos putkessa saataisiin junat kulkemaan, niin lahden takaa kannattaisi hommata kämppä ja tulla sieltä Helsingin keskustaan töihin. Jos juna tulisi tunnissa Tallinnasta Helsinkiin, niin matka olisi ajalliseti lyhyempi kuin Itä-Helsingistä aamulla Länsi- Helsinkiin, jonka välinen etäisyys on kuitenkin vain 20 km.
     
  7. Vanha veteraani

    Vanha veteraani Kersantti

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    262
    Tykkäykset:
    2
    Pisteet:
    16
    Onko näihin Tallinna-Helsinki tunnelijunien matkalippujen hintoihin laskettu mukaan tarvittaessa Narvasta saapuvan Kaartin Panssaridivisioonalle (KaPs.A) kuuluvat provisiot.
     
  8. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,029
    Tykkäykset:
    14,783
    Pisteet:
    1,286
    Ne ottaa sitten perille päästyään kyllä omansa.
     
  9. Pullosorsa

    Pullosorsa Luutnantti

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    417
    Tykkäykset:
    37
    Pisteet:
    36
    Viron päätäjille vinkkiä menemään! Saisivat kasvaneina verotuloina sijoitetun pääoman nopeasti takaisin! Ja olisihan se helppoa ajella eurooppaan tunnelia pitkin muutenvaankin..:)
     
  10. vehamala

    vehamala Kenraali Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.04.2010
    Viestejä:
    2,269
    Tykkäykset:
    730
    Pisteet:
    636
    Puhumattakaan Espooseen asti :mad:
    Joku muukin näköjään kärsii Kehä I:sen ruuhkista :confused:
     
  11. OldSkool

    OldSkool Kapteeni Lahjoittaja

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    742
    Tykkäykset:
    172
    Pisteet:
    76
    Komppaan. Semminkin kun minusta tuntuu että Suomi-Baltia-Puola-Saksa -junareitin sujuvuus ei vaan tulisi aikoihin olemaan samalla tasolla kuin Suomi-Ruotsi-Tanska-Saksa junareitin. Siis tunnustan suoraan että arvelen vanhan tulli/rajatarkastus/turvatarkastus/maasuttamiskulttuurin jäänteitä olevan riskinä, EUsta huolimatta (???).
     
  12. vehamala

    vehamala Kenraali Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.04.2010
    Viestejä:
    2,269
    Tykkäykset:
    730
    Pisteet:
    636
    Oho !
    Tähän olisi kiva saada jotain faktaa perusteluksi.
    Rahti- vai matkustajapuolella ?
     
  13. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    15,108
    Tykkäykset:
    4,559
    Pisteet:
    1,286
    Rahtia varmaankin menee Ruotsiin enemmän, kuin Viroon. Mutta jos alettaisiin vertaamaan sitä rahtia mikä voisi mennä tuon tunnelin kautta eurooppaan, niin silloin voisi mennä asiat toisin. Toisaalta tunneli ruotsiin varmaan toimisi samoin, joskin se olisi pitempi matka.

    Molempi parempi.
     
  14. vehamala

    vehamala Kenraali Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.04.2010
    Viestejä:
    2,269
    Tykkäykset:
    730
    Pisteet:
    636
    Edelleen, olisi kiinnostavaa saada tähän jotain faktaa tueksi......
    (En puolla enkä kiistä. mutta kiinnostaa jos joku tietäisi)
     
  15. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    15,108
    Tykkäykset:
    4,559
    Pisteet:
    1,286
    Päättelin ihan suoraan siitä, että eikös Ruotsi ole meidän suurin kauppakumppani? Viro se ei ainakaan ole ja Eurooppaan suuntautuva rahti ei mene Viron kautta ainakaan tällä hetkellä, vaan eikös se viedä suoraan Saksaan tai johonkin muuhun maahan laivalla?

    Niin ja jälleen tuosta tunnelista, niin mitenkäs tuo tunneli vaikka Ruotsiin mahd. lyhyesti kaivettuna? Matka olisi pitempi, tai ahvenanmaan halki olisi rakennettava silta (ei hyvä sotilaallisesti), mutta muuten koko homma olisi käytännöllisempi. Rahtia menee jo nyt enemmän Ruotsiin ja reitti olisi varmasti parempi kuin Viro-Latvia-Liettua-Puola-Saksa reitti. Ruotsi saattaisi myöskin suostua osallistumaan enemmän kuin Viro, koska he hyötyvät maiden välisen liikenteen lisäksi vielä uudesta reitistä Venäjälle (toki maayhteys löytyy jo nyt, mutta se on aika pitkä).

    Mutta jos tunneli tehtäisiin sekä Viroon, että Ruotsiin, niin silloin yhteydet vasta muuttuisivatkin. Joskin laivayhtiöt eivät tykkäisi yhtään.
     
  16. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,029
    Tykkäykset:
    14,783
    Pisteet:
    1,286
    Taitaa olla melko haastavaa saada maksajia tuolle yritykselle? Ja jäävätkö kulut 7 miljardiin euroon? Se tekisi sadalle kilsalle jaettuna 70 miljoonaa per kilometri...ei taida syntyä ja entäs jos tulee yllätyksiä matkalla? Tulee mieleen Kanaalitunnelin hintakehitys silloin aiemmin.
     
  17. CarlH

    CarlH Korpraali

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    29
    Tykkäykset:
    0
    Pisteet:
    1
    Molemmissa. Ohessa matkustajatilastot lentoliikenteestä 2009:

    http://www.finavia.fi/files/finavia2/matkustajat_pdf/Reittiliikenteen_kv_matk_suo-fi.pdf%201209

    Ruotsi: 1 097 000

    Viro: 176 000

    Matkustajatilastot meriliikenteestä 2008:

    http://portal.fma.fi/portal/page/portal/fma_fi/tietopalvelut/tilastot/tilastotaulukot/ulkomaan_meriliikenne/vuositilastot_aikasarjat/mlt_ma_maittain.htm

    Ruotsi: 9 320 000 matkustajaa
    Viro: 6 292 000 matkustajaa

    Ulkomaan merikuljetukset maittain 2008 (tuonti ja vienti):

    Ruotsi: 17 263 000 tonnia
    Viro: 5 124 000 tonnia

    Jos lukuihin lisätään vielä mahdolliset jatkoyhteydet Ruotsin kautta Norjaan, Tanskaan ja Saksaan tai vaihtoehtoisesti Viron kautta Latviaan, Liettuaan, Valko-Venäjälle ja Puolaan muuttuu vertailu vain Ruotsin kannalta edullisemmaksi.

    Helsingistä katsoen ja raksamiesten puheita kuunnellessa Viro on Suomen tärkein naapurimaa mutta käytännössä Ruotsi vie voiton.
     
  18. Imagine

    Imagine Kersantti

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    104
    Tykkäykset:
    1
    Pisteet:
    16
    Entäs Venäjä. Maa- ja ilmakuljetukset. Turismikin on roimassa nousussa.
     
  19. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,029
    Tykkäykset:
    14,783
    Pisteet:
    1,286
    Nähdäkseni Venäjän liikenteeseen ei tarvi tunnelia, vai mitä arvelette?
     
  20. CarlH

    CarlH Korpraali

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    29
    Tykkäykset:
    0
    Pisteet:
    1
    Tulisi se ainakin roimasti halvemmaksi...
     
  21. Imagine

    Imagine Kersantti

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    104
    Tykkäykset:
    1
    Pisteet:
    16
    No eipä tarvita. :uzi:
     

Jaa tämä sivu