Työllisyyden näkymät

Miten työllisyys kehittyy seuraavan 3 vuoden jaksolla

  • Työpaikat vähenevät n 10% tai enemmän

    Ääniä: 36 38.7%
  • Työpaikat vähenevät n 3% tai vähemmän

    Ääniä: 26 28.0%
  • Työllisyystilanne pysyy samana, kuin 2015 kesäkuussa

    Ääniä: 14 15.1%
  • Työpaikat lisääntyvät n 3% tai enemmän

    Ääniä: 22 23.7%
  • Työpaikat lisääntyvät n 10% tai enemmän

    Ääniä: 0 0.0%
  • Tulemme tarvitsemaan maahanmuuttoa työpaikkojen täyttämiseksi

    Ääniä: 2 2.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    93
  • Äänestys suljettu .
Olen varmaan tämän sanonut ennenkin, mutta en usko että asiaan löytyy ratkaisua niin kauan kun palkka perustuu menetettyyn vapaa-aikaan (kk-palkka) eikä tehtyyn työmäärään (urakkapalkka). Huomasin jo lähes 30 vuotta sitten kesätöissä että vaikka teki kolminkertaisen määrän töitä johonkin toiseen kesäduunariin verrattuna niin liksa oli joka tapauksessa sama. Vaikka tuon jälkeen on aika lailla vettä virrannut Vantaassa niin käytännössä homma ei ole paljoakaan muuttunut. Muurari tms. taitaa olla niitä harvoja ammatteja, joissa työntekijän päivän panos on helposti luettavissa "tiilenpäistä".

Itse olen sitä mieltä, että harva viitsii notkua työpaikalla tekemättä mitään hyödyllistä vaikka siihen olisi mahdollisuuskin. Eli siinä mielessä 10 tunnin päivää tekevä kaveri on luultavasti arvokkaampi työnantajalle kuin sellainen, jonka päällimmäinen tavoite on että työaikasaldo näyttää nollaa tai pientä miinusta kuin reilusti plussaa. Se, että tulee töihin mahdollisimman myöhään, lähtee kotiin mahdollisimman aikaisin ja on siinä välissä "tehokas" on kyllä usein aikamoista teatteria. Itse olen projektipäällikkönä toimiessani huomannut, että aika äkkiä oppii tunnistamaan tekijät ja "puhujat". Toisilla on aina "kiire" vaikka se ei kyllä käytännössä mitenkään näy. Toiset taas ovat "luottopelaajia", jotka eivät tee suurta numeroa itsestään mutta ovat tehokkaita, oma-aloitteisia ja taitavat tiimipelin.

Erittäin totta. Menetettyyn aikaan perustuva palkkaus on toisaalta usein ainoa järkevä tapa, koska tulospalkkiota tms on monissa duuneissa todella vaikea tehdä ja jos ne tehdään "sinnepäin", etenkin jonkin palkitsemiskonsulttilafkan toimesta, niin helposti osaoptimoidaan aivan vääriä asioita. Olen nähnyt tässä asiassa enemmän epäonnistumisia kuin onnistumisia. Ja asialla on ollut sellaiset tahot jotka säännöllisesti ovat äänessä kun vaikkapa jossain talouslehdessä puhutaan palkitsemisesta.

Itse painottaisin asiassa esimiestyöskentelyä sekä enemmän vapautta palkkaamisessa sekä irtisanomisessa. Jos epäpätevä tai laiska työntekijä voidaan helposti irtisanoa, ei jää epäselväksi ettei palkka juokse pelkästä läsnäolosta. Toisaalta jos ahkerat voivat saada esimiehen ehdotuksesta lisää palkkaa, kannustaa se kyvykkäitä loistamaan.

Tuostahan maalailee Ay-väki kauhukuvia, miten "pärstäkerroin ratkaisee" ja sitä rataa. Oma empiirinen kokemus on kuitenkin suurimmaksi osaksi päinvastainen, vaikka on huolessa pieni osa tottakin, erityisesti julkisella sektorilla. Yksityisellä puolella voidaan ajatella, että jos esimies pyörittää jotain suosikki/inhokki -järjestelmää, on hänen esimiehellään johtamisongelma. Jos koko ketju on mätä, osoittaa syyttävä sormi hallitukseen joka selvästi valvoo omistuksiaan kehnosti. Mutta pääasiassa tämä äärimmäinen "samasta työstä sama palkka" tarkoittaen kuitenkin vain paperilla samaa työpanosta, on mielestäni laiskemman ay-väen juoni jolla saadaan estettyä ahkerien ja kyvykkäiden palkkajohtajuus tai ainakin heikennettyä sitä työpaikoilla.
 
http://yle.fi/uutiset/yritys_voi_saada_verorikkeesta_mojovan_korotuksen_maksuihinsa/8603328
Tämä verottajan toiminta on mielestäni eras syy, miksi monikaan ei ole innostunut yrittäjäksi alkamisesta.
Tässä tapauksessa puhutaan OY muodosta, mutta esimierkiksi jos Tmi: muotoinen yhtiömies tekee virheen veronmaksussa, niin sama "tälli" voi koitua henkilökohtaisesti veronmaksajan osalle.
Osaamme kyllä taidokkaasti työntää vastuun yrittäjän ja yrityksen niskaan, mutta apua annetaan harvoin!
 
http://www.taloussanomat.fi/uutiset...sa-suuria-haasteita/2016657/12?pos=tuoreimmat
IMF on joutunut ottamaan uudelleen tarkastelun alaiseksi 2016 vuoden tilastoarvion!
IMF ennakoi nyt päivitetyssä World Economic Outlook -katsauksessaan maailmantalouden kasvavan kuluvana vuonna 3,4 prosenttia, kun aikaisempi, lokakuussa annettu ennuste oli 3,6 prosenttia.

Myös ensi vuoden ennustetta laskettiin 3,8 prosentista 3,6 prosenttiin. Viime vuoden kasvun IMF arvioi jääneen 3,1 prosenttiin, mikä on hitainta tahtia sitten vuoden 2009, jolloin toipuminen finanssikriisistä alkoi.

Raaka tilanne edessä.
 
Vaihdoin ammattiliiton jäsenyyden YTK:n jäsenyyteen, sillä minua ei juurikaan kiinnosta kevään poliittiset lakot ja alan olla kypsä käytettäviin ilmaisumuotoihin. Onneksi ammattiliitolle pystyi antamaan palautetta erotessa.
PhotoGrid_1455603502843.jpg
 
Harva taitaa tietää, mutta YTK:n sijaan voi myös olla "oman kassan" jäsen kuulumatta itse liittoon/paikallisyhdistykseen/whatever. Ainakin oman kassan jäsenmaksu on vielä paljon pienempi kuin YTK:n, muistaakseni 4 €/kk.
"Jäsenet kuuluvat yleensä työttömyyskassaan oman alansa ammattijärjestön kautta. Liittoon liittyminen ei kuitenkaan ole edellytys kassaan kuulumiselle."

Itse kuitenkin olen ihan periaatteesta myös ammattiyhdistyksen jäsen vaikka olenkin monesta asiasta samaa mieltä kuin @pstsika
 
Itse kuitenkin olen ihan periaatteesta myös ammattiyhdistyksen jäsen vaikka olenkin monesta asiasta samaa mieltä kuin @pstsika
Minäkin o!en aikaan liittynyt ammattiyhdistykseen ihan solidaarisuudesta kollegoita kohtaan tarkoituksena säilyttää riittävä järjestymisaste, jotta neuvotteluissa voidaan liiton suulla puhua riittävän järjestyneestä työntekijäkunnasta. YTK jäsenyys on kuin henkivakutuutus ja olenkin sitä mieltä, että paras ja tehokkain tapa säilyttää työt ja saada paremmat ehdot on olla hyvä ja luotettava työntekijä, joka on hyvissä kirjoissa työnantajan silmissä eikä mikään paikallinen AY-jyrä, joka luottaa laiskojen ja saamattomien joukkovoimaan henkilökohtaisten näyttöjen sijaan. Kävin toki aikanaan melkoista jaakobinpainia ay-jäsenyyden osalta sen historian/puoluepolitiikkaan sekaantumisen/vasemmistolaisen ideologian takia, mutta nyt se tie on toistaiseksi kuljettu loppuun ja se siitä. Poliittiset lakot eivät kiinnosta, palkankorotusten takia ei kannata lakkoilla ja minä en rahoita kommarien propagandaa, joka on päätynyt poikkeuksetta joko suoraan paperinkeräykseen tai aseenpuhdistusalustaksi.
 
Minäkin o!en aikaan liittynyt ammattiyhdistykseen ihan solidaarisuudesta kollegoita kohtaan tarkoituksena säilyttää riittävä järjestymisaste, jotta neuvotteluissa voidaan liiton suulla puhua riittävän järjestyneestä työntekijäkunnasta. YTK jäsenyys on kuin henkivakutuutus ja olenkin sitä mieltä, että paras ja tehokkain tapa säilyttää työt ja saada paremmat ehdot on olla hyvä ja luotettava työntekijä, joka on hyvissä kirjoissa työnantajan silmissä eikä mikään paikallinen AY-jyrä, joka luottaa laiskojen ja saamattomien joukkovoimaan henkilökohtaisten näyttöjen sijaan. Kävin toki aikanaan melkoista jaakobinpainia ay-jäsenyyden osalta sen historian/puoluepolitiikkaan sekaantumisen/vasemmistolaisen ideologian takia, mutta nyt se tie on toistaiseksi kuljettu loppuun ja se siitä. Poliittiset lakot eivät kiinnosta, palkankorotusten takia ei kannata lakkoilla ja minä en rahoita kommarien propagandaa, joka on päätynyt poikkeuksetta joko suoraan paperinkeräykseen tai aseenpuhdistusalustaksi.

Tähän on sanottava, että minä olin joskus samaa mieltä. Pari kolme palvelussuhdetta opetti senkin, että liittoon kuulumattomat olivat etulinjassa, kun lähtöpasseja jaettiin. Eikä ole pitkä aika, kun lähialueen suuri työnantaja tervehdytti toimintojaan irtisanoen väkeä. Arvaa ketkä lähtivät ekana? Liittoon kuulumattomat. Arvaa miksi siinä helposti käy näin?

Eräs wanha kauppiaspatruuna sanoi ammoin, että joukkoirtisanomistapauksissa annetaan kaviota niille, joille se helpoimmin voidaan antaa. Vasta tulleet ja liittoon kuulumattomat ovat helpoimpia. Vaikka työntäisit naamasi pulisonkeja myöten ta:n aunukseen niin mikään ei takaa sitä, että sä olet se, joka jää, koska olet hyvä jätkä.
 
@baikal Omien havaintojeni mukaan YT-neuvottelujen kautta tuotannollisin ja taloudellisin syin kengityt ovat laiskoja, massasaikuttajia tai muuten huonosta päästä olevia työntekijöitä eikä liiton jäsenyys paljoa paina.

Suorittavan portaan ammattimiehet ovat suurimmalle osalle työnantajista tärkeä resurssi, koska nämä ovat se porukka, joka pitää suoritetun työn laadukkaana taaten firmalle tilausta tulevaisuudessakin sekä tuottaa jaettavaa omistajille ja palkat toimihenkilöille.
 
Hyvä ystäväni on keskijohtoa eräässä hyvin isossa suomalaisessa firmassa. Kun käsky kävi irtisanomisiin (krhöm, siis yt-neuvottelujen käynnistämiseen), niin osastojen pomot istuivat samaan pöytään ja alkoivat rustata irtisanottavien listaa.
Arvatkaa kriteeri. Se, ettei pomo joudu kiusalliseen tilanteeseen. Irtisanottavista sai jokainen sanoa mielipiteensä, ja jos ehdotettu henkilö ei ollut kenenkään kaveri, hyvä tyyppi, sukulainen, lions-veli, ryyppykaveri, pano tms, sai kenkää.
Työntekijän osaamisella tai merkityksellä organisaatiolle ei ollut pienen pienintä vaikutusta asiaan. Fudut sai sitten moni avaintyyppi, jonka poistuminen vaikutti osastojen osaamisen alentavasti, mutta koska he eivät olleet nauraneet pomon vitseille, eivät olleet tupakalla samaan aikaan, niin saivat mennä.
Käsi sydämellä, näin kävi.
 
Tässä on vielä neljä vuota aikaa täystyöllisyyteen, jos tämän Anni Sinnemäen ennusteet toteutuvat. Lukekaapas viheriän työministerin "realismia" vuodelta 2011. Tosin työministeriössä on vanhastaan taustaa myös tällaisille visioille.


Työministeri Anni Sinnemäki (vihr.) lupaa Suomeen jo täystyöllisyyttä. Ministeri sanoo Ylen Aamu-TV:n haastattelussa uskovansa, että nuorisotyöttömyys hellittää nopeasti. Valtava pitkäaikaistyöttömienkin joukko pääsee hommiin vielä vuosikymmenen lopulla.

Työministeri Anni Sinnemäki (vihr.) on esittänyt tämän vaalikauden optimistisimmat arvionsa Suomen työttömyystilanteesta.

Yleisradion aamutelevisiossa puhunut Sinnemäki sanoo, että yleinen työllisten määrän vähentyminen alkaa vähitellen parantaa pitkäaikaistyöttömien mahdollisuuksia.

Työnantajatkin alkavat nykyistä hanakammin palkata pitkään työttöminä olleita, jos muuta työväkeä ei ole saatavana. Muutos tapahtuu Sinnemäen mukaan 2010-luvun lopulla, jonka jälkeen ollaankin jo täystyöllisyyden unelmatilanteessa.

Nuorisotyöttömyys helpottaisi ministerin arvioiden mukaan jo lähitulevaisuudessa, koska uusia työpaikkoja on syntymässä koko ajan lisää. Vielä joulukuussa 2010 Suomessa oli Tilastokeskuksen mukaan yli 200000 työtöntä.

1980-luvun jälkeen ministerit eivät ole yleensä lupailleet täystyöllisyyttä. Viimeksi teknonousukauden aikoihin vuonna 2003 työministeriön tutkimusryhmä arveli, että teoriassa täystyöllisyys olisi mahdollista saavuttaa Suomessa jo vuoden 2010 tienoilla.




http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2011/01/25/sinnemaki-kohta-koittaa-taystyollisyys/20111127/12
 
Huomattava osa ns. "työvoimareservistä" on kyvykkyydeltään sellaista, että en antaisi heidän edes kusettaa koiriani valvomatta, joten en suuresti jaksa ihmetellä miksi työnantajatkaan eivät heitä rekrytoi.

Missään tapauksessa täystyöllisyys ei tule onnistumaan ilman ojennus- ja työleirejä, sillä N. Arkki ja elämän koulun yli opiston tyhmyys tieteiden maisteri S. Aapas eivät oman osaamisensa ja kyvykkyytensä sekä muiden ominaisuuksiensa takia ole minkään rekryn märkä uni eikä heillä ole toivoakaan työllistymisestä ilman jonkinlaista tukityöllistämistä tai em. leirejä.
 
Olemme Suomessa hieman tuudittautuneet "saavutettuihin etuihin". Sosiaaliturva on liian passivoivaa ja helppoa saada. Joo, on oikeasti niitä jotka haluavat töitä, mutta liikaa on ihmisiä jotka elävät yhteiskunnan varassa. Esimerkkinä se että joutuu laskemaan kumpi on kannattevampaa, istua kotona juoden ykkös kaljaa vai olla töissä. 0-tuntisopimuksia ei pitäisi myöskään torpata. Elämme globaalissa 24h yhteiskunnassa, jossa työajat ovat muuttuneet. YA liikkeet elävät 70-luvun Suomessa, jossa kaikki työskentelävät 7-3 8h päivässä.

Niin kauan kun meillä on näin raskas byrokratia, passivoiva sosiaaliturva, kelan ynnämuiden virkamieshelvetit ja vanhanaikainen ya-liike, en usko että asiat hirveästi paranevat.
 
Vaihdoin ammattiliiton jäsenyyden YTK:n jäsenyyteen, sillä minua ei juurikaan kiinnosta kevään poliittiset lakot ja alan olla kypsä käytettäviin ilmaisumuotoihin. Onneksi ammattiliitolle pystyi antamaan palautetta erotessa.
Katso liite: 7942

Kerrassaan hauska kirjoitus. Vastaanpa siihen samalla linjalla:

Kun AY-liikkeen asema neuvottelukumppanina ja perinteinen kolmikantamalli saadaan pian murrettua, niin päästään täysin palkein toteuttamaan uusliberalismia ja repimään suomalaisten selkänahkan viimeisetkin rippeet, jotka näppärästi sujahtavat vieraan taskuun eli ahneiden ulkomaisten pääomasijoittajien pohjattomaan rahasäkkiin - tuohon uusliberalistisen riistokapitalismin ja kyltymättömän ahneuden pahamaineisimpaan symboliin. Jotkut porvarillisia puolueita äänestävät pikkunousukkaat kuvittelevat Suomessakin tästä globaalin talousjärjestelmän pyramiidihuijauksesta jotain hyötyvänsä, mutta jäätyään jo kalkkiviivoilla pyramiidin alapäähän huomaavat pian tulleensa härskisti hyväksikäytetyiksi.

Nyt kun päästään paikalliseen sopimiseen sekä irtisanomissuojan, vuosilomien ja työntekijän muiden etujen heikentämiseen, niin eiköhän samantien tuottavuuden ja kilpailukyvyn nimissä palata takaisin +12 tuntiseen työpäivään ja 6 päiväiseen työviikkoon. Samalla palkkaus voidaan säätää kilpailukykyiseksi, eli pyöreät 2 euroa tunnilta. Pyöristys tietysti alaspäin.

Edellä mainittuihin seikkoihin nähden antamasi palaute on aika mahtipontiseen sävyyn kirjoitettu. Onko sinulla oikeasti siihen varaa?
 
Jos mietitään meidän silmissä äärikapitalista ja kilpailuyheiskuntaa Yhdysvaltoja, jonka talous on ollut nousussa jo hyvän aikaa 08-talouskriisin jälkeen. Juuri taisi Obama twiitata että työttömyys 5% tällä hetkellä ja kilpailukyky on hyvä. Ei hassummin mielestäni. Ei se todella pieni valtion säännöstely sekä liberaali työpolitiikka heillä menoo ole haitannut. Täytyy silti muistaa että heilllä työturvallisuus ja työehdot eivät kyllä ole yhtä hyvät kun meillä euroopassa. Ehkäpä kultainen keskitie löytyy jostain tästä välistä.
 
Tähän on sanottava, että minä olin joskus samaa mieltä. Pari kolme palvelussuhdetta opetti senkin, että liittoon kuulumattomat olivat etulinjassa, kun lähtöpasseja jaettiin. Eikä ole pitkä aika, kun lähialueen suuri työnantaja tervehdytti toimintojaan irtisanoen väkeä. Arvaa ketkä lähtivät ekana? Liittoon kuulumattomat. Arvaa miksi siinä helposti käy näin?

Eräs wanha kauppiaspatruuna sanoi ammoin, että joukkoirtisanomistapauksissa annetaan kaviota niille, joille se helpoimmin voidaan antaa. Vasta tulleet ja liittoon kuulumattomat ovat helpoimpia. Vaikka työntäisit naamasi pulisonkeja myöten ta:n aunukseen niin mikään ei takaa sitä, että sä olet se, joka jää, koska olet hyvä jätkä.

En halua dissata kokemuksiasi, mutta omat kokemukseni ovat toisenlaisia. Ne ovat samankaltaisiua kuin Pstsian esittämät kokemukset. irtisanotut ovat kovia työmiehiä vain omasta mielestään.
 
Tähän on sanottava, että minä olin joskus samaa mieltä. Pari kolme palvelussuhdetta opetti senkin, että liittoon kuulumattomat olivat etulinjassa, kun lähtöpasseja jaettiin. Eikä ole pitkä aika, kun lähialueen suuri työnantaja tervehdytti toimintojaan irtisanoen väkeä. Arvaa ketkä lähtivät ekana? Liittoon kuulumattomat. Arvaa miksi siinä helposti käy näin?

Eräs wanha kauppiaspatruuna sanoi ammoin, että joukkoirtisanomistapauksissa annetaan kaviota niille, joille se helpoimmin voidaan antaa. Vasta tulleet ja liittoon kuulumattomat ovat helpoimpia. Vaikka työntäisit naamasi pulisonkeja myöten ta:n aunukseen niin mikään ei takaa sitä, että sä olet se, joka jää, koska olet hyvä jätkä.

Minkäs liitto sille mahtaa, jos irtisanominen tapahtuu oikeasti tuotannollisin ja taloudellisin perustein? Ei niin mitään. Jos konsernin tehdas A tai tehdaskompleksin osasto X laitetaan kylmäksi, niin eipä siinä ammattiyhdityksellä ole mitään sanottavaa.

Liiton jäsenyydestä voi - siis voi - olla hyötyä silloin, jos irtisanomisissa pelataan jotain filunkipeliä ja vaikuttimet ovat jotain muita kuin tiukasti tuotannollisia ja taloudellisia.
 
Back
Top