Tykkiveneitä Saimaalle?

Creidiki

Ylipäällikkö
BAN
Ajatus ei ole uusi ja perustelut ovat samat kuin 1780, vesistö on helppo tapa roudata tykkejä ja niiden ammuksia ympäri itäistä Suomea. Avointa vettä on suunnilleen todenneäköisen sodankäyntikauden ajan.

Mites ois, asennetaan 122 mm haupitsi matalan syväyksen omaavaan alukseen, navigointi ammunnanhallintajärjestelmä ja autolataaja. Miehistönä kapteeni, perämies, tykin johtaja ja yksi tai kaksi tykkimiestä. Kaverina huoltoalus jossa lisää nuolia ym.

Alus makaa naamioituna jossakin, saa tulitehtävän, ampuu ja vaihtaa pikavauhtia maisemaa. Kun näkkäri ja ammukset ovat loppumassa sovitaan huoltoaluksen kanssa treffit johonkin salmeen, nostetaan täydennys veneeseen ja sota jatkuu.
 
Kantama on niin surkea, että väistömahdollisuudet vihollisen tullessa ovat aika rajalliset. Lisäksi järveen on vaikea piiloutua, metsään on helpompi.
 
Tuli se Nemo-Jurmon proto mieleen, kai tarvisi pykälää isomman paatin jos se ei oikein kestänyt 120-millisen jysähtelyä, mutta riittäisikö järvellisiin tulitehtäviin korohoro vai pitäisikö olla haupitsi?
 
Eiköhän rskrh ole käytännössä aivan yhtä hyvä kaikilta osin kuin haupitsi, paitsi, että painaa pirusti vähemmän ja tulinopeus on suurempi.
 
Kas kun ei aseistettuja jäänmurtajia Saimaalle...
 
Viimeksi muokattu:
122H63:n uhraaminen tuollaiseen käyttöön ei varmaankaan olisi optimaalista voimavarojen käyttöä, ja härvelin alttius ilmauhalle olisi hyvin suuri. Niitähän on enää se 234 kpl jäljellä.

Sen sijaan, tuli mieleen että sekä Järvi-Suomessa että rannikkojoukoille olisi varmaan taivaanlahja, jos pystyttäisiin kehittämään jonkinlainen siirrettävä alusta/keinukehto/tuki/mikäikinä, jolla tavallisesta pienehköstä veneestä (syöksyvene, Jurmo tai lähimmän kesämökin laiturista pakko-otettu pelti-Buster) pystyttäisiin tulittamaan vakavoitua eli siis tarkkaa tulta 120mm krh:lla. Olisi iso askel rannikkojoukkojen tulitukiongelman ratkaisua kohti, ja lisäisi Järvi-Suomessa jalkaväkipataljoonien epäsuoran tulen liikkuvuutta kovasti. Voisi jopa joissakin tilanteissa sallia Creidikin alkuperäisen viestin kaltaiset tulitehtävät.
 
RsKrh:n saisi luultavasti asennettuaa vaikka pickupin lavalle, sisä-Suomessa ei ole järkevää pultata krh:ta veneisiin koska sama/parempi liikkuvuus saadaan pyöräajoneuvoilla. Saaristossa NEMO tai "NEMO light" on hyvinkin järkevä ratkaisu.

Haupitsin/tykin asettamat vaatimukset tiestön ja maaston kantavuudelle ovat eri luokkaa, erityisesti ammushuollon suhteen. Vaikka tykin saisi lettosuolle kannettua, miten saat sille murkuloita?

Laivat ovat piilautuneet perinteisesti muuttumalla osaksi rantaviivaa. Esim kaksirunkoinen katamaraani-tyylinen alustan syväys saataisiin alle 1m, piilopaikkoja riittää ja laituriin voisi laskea miltei jokaisen kesämökin luona.
 
Ällitällejä on venäläisyhtymissä rutosti, muistaakseni Karjalan alueella parissa varuskunnassa jo joku 600 kpl. Uintikykyisinä voivat aiheuttaa harmaita hiuksia ja katarrin puolustusta suunnittelevassa esikunnassa. Pst-ja it-aseita on nuo vekottimet pullollaan, kyllä niillä voidaan kaiketi yrittää monenlaista. ? Pahassa paikassa uimasille siirtynyt ällitälli-poikue pitää näkyä tilannekuvataululla aika äkkiä, muuten voi kehittyä hankaluuksia. Oloissamme sopivasti ryhmitetty tykistö lienee SE juttu ja toiseksi, että silmät ovat paikallaan.

Kieltämättä sisävesilaivasto on mielenkiintoinen, eikä kannata unohtaa sen ravintopoliittista elementtiäkään, onhan todettu, että sisävesilaivat voivat vetää nuottaa joutoaikoina.
 
Jännittäviä ja yllättäviäkin ideoita. Kuitenkin, lähtisin miettimään vaikutus edellä eikä laiva edellä. Vaikutetaanko muutamaan ikävään paikkaan rantautuneeseen ällitälliin? Vai ryhmittyvään komppaniaan? Yksittäiseen tärkeään kohteeseen kuten komentovaunuun? Nuo kaikki edellyttää tietyn sorttista a-tarviketta ja ehkä kantamaa.
Tykistön pulttaaminen proomuun olisi kyllä yksi vaihtoehto stenaamiselle. Loppusijoitusta se pulttaaminenkin olisi, olettaen että vastapuoöella on ilmatila hallussa tuossa vaiheessa kriisiä ja kesälläähän on valoisaa ja ilmasta näkee näkee näkee...
Mutu on että hyödyllisin ja monipuolisin konsepti on iso otto-buster -laivasto joka kuskaa yli mönkijöihin paloiteltuja teknikaali-korohoroja joissa on erikoisammuksienkin mahdollisuus (bonus). RsKrh varmaan, kantaman takia.
Maskirovka-mielessä kaikki nostoväki on käsketty ajamaan koko ajan saarista toiseen että tiedustelu kyllästetään. Edellyttää toki että meillä on bensaa veneisiin.
 
Back
Top