UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

Oliskohan miten kyrpä vehje semmoinen pieni drone joka pyrkisi menemään panssarivaunun piippuun ja hitsaamaan/valamaan itsensä kiinni piipun sisäpintaan (esim. termiitillä), tai mekaanisesti kiinnittymään... Miten lujaa sen pitäisi kiinnittyä että ei irtoa enää ampumalla? Tai toinen voisi olla pienen kranaatin vierittäminen piippusta alas...

Vähän turhan monimutkaista jos asiaa katsoo näin elektroniikan ja softan näkökulmasta.

Jos tankin tuhoaminen pitää aikaansaada "halvalla" ja mahdollisimman "helposti" ilmasta käsin, niin toimisin seuraavasti.

1) Hankitaan joko halpoja ontelokranaatteja (esim. RPG-7 - järjestelmässä käytettäviä) tai tehdään itse.
2) Asennetaan siihen ohjainsiivekkeet ja lennonohjausjärjestelmä (sis CPU, sensorit ja toimilaitteet)

Maaliinhakeutuminen suoritettaisiin näkyvän alueen, eli normaalin kameran avulla. Vaatii reiluhkosti laskentatehoa, mutta esimerkiksi BCM823x-pohjainen prosessorikortti (RPi) selviäisi hommasta helposti. Plussana lisäksi se, että em. SoC:ltä löytyy valmiina tarpeeksi nopea kameraväylä sekä tuki yleisesti käytössä olevalle käyttöjärjestelmälle.

Käytännön softaongelmaksi muodostuisi se, että maali pitäisi ensin löytää lavetin kenties kalliimmalla ja edistyksellisemmällä kamerajärjestelmällä (järkkäripohjainen?) ja tämän jälkeen maalikuva pitäisi saada vielä lukittua yllä kuvatulla halvemmalla sensorijärjestelmällä. Pieni amerikantemppu mutta ei mahdotonta.
 
Lethal Autonomous Robot = Kuolettava Autonominen Robotti, ja erityisesti autonomiassa ei ole ihmistä välissä tekemässä päätöksiä

Ok. Eli Goliath täytyy päivittää itseohjautuvaksi ja -räjähtäväksi ollakseen LAR.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Ok. Eli Goliath täytyy päivittää itseohjautuvaksi ja -räjähtäväksi ollakseen LAR.

Jos se osaisi hakeutua kohteeseen itsenäisesti operaattorin painettua nappia, niin olet oikeassa, silloin Goliath olisi LAR. Tällä hetkellä henkilökohtaisesti luokittelen ainoastaan Fire-and-Forget ohjukset LAReiksi, mutta kuten tätä ketjua selaamalla huomioi, niin autonomisuus on tulossa kovaa vauhtia kaikkiin elementteihin (maa, vesi ja ilma).
 
Tässä viellä tietoa jo aikasemmin linkittämästä Brittien korkealla operoivasta dronesta.
En tiedä olisiko suomella mitään käyttöä rauhan aikana.

Zephy 7 after launch. (Airbus Defence and Space)
Britain to purchase high altitude surveillance aircraft
By
George Allison


Britain is to purchase three solar powered Zephyr 8 unmanned aircraft from Airbus.

Zephyr is unique aircraft that offers a satellite like capability to provide wide area surveillance and coverage at low cost, leading to it being designated HAPS (High Altitude Pseudo-Satellite) by the company. The aircraft is powered solely by the sun and flies above the weather autonomously for months. Airbus believe that Zephyr fills a capability gap between satellites and unmanned aircraft.


It was reported at the time by many news outlets that the predecessor of the current Zephyr aircraft, the Zephyr 7, underwent testing with the Ministry of Defence in 2014. It reportedly reached an altitude of 70,000ft. It was also the first HAPS to receive a Military Aviation Authority registration, PS001.

The Zephyr aircraft, with its 28 meter wingspan, will be capable of taking a 5kg payload up to a height of about 70,000ft for up to three months, giving the United Kingdom the ability to conduct surveillance at a fraction of the cost of a satellite and for significantly longer than other aerial platforms.

According to the manufacturer:

“Zephyr provides continuous surveillance, communications and monitoring services across areas hundreds of kms wide. Airbus has developed and proven its high resolution imaging and high bandwidth communication services and is developing ever more capable payloads to further improve the range and value of services available. As technology advances, Zephyr can be landed (unlike satellites), re-equipped to take full advantage of the next generation of payloads and re-deployed in short timescales.”



Paul Brooks, Airbus Defence and Space’s head of HAPS business development said:

“Satellites are brilliant at global coverage, but they have a problem with persistence. Aircraft are good for local stuff, but they’re not very persistent and they’re very local. Astrium with their expertise in UAVs and satellites was starting to look at the gap between the two. Meanwhile, Qinetiq had Zephyr, and they were saying, ‘Well, we’re an R&D house: we’re not quite sure how this fits in.’ So in 2013 we took Zephyr into Airbus and married the two together. Basically, Zephyr is a satellite with wings.”

The Zephyr 8 is expected to fly for the first time next year and deliveries are expected to take place within the next two years.
 
Lennokkien lyhyt maailman historia.

In the early 1930s, Reginald Denny, an English actor living in Los Angeles, stumbled upon a young boy flying a rubber band-powered airplane. After attempting to help the boy by adjusting the rubber and control surfaces, the plane spun into the ground. Denny promised he would build another plane for the boy, and wrote to a New York model manufacturer for a kit. This first model airplane kit grew into his own hobby shop on Hollywood Boulevard, frequented by Jimmy Stewart and Henry Fonda.
http://hackaday.com/2016/09/26/a-brief-history-of-drone/
 

versus ihminen


Just a few weeks ago, we posted about some incredible research from Vijay Kumar’s lab at the University of Pennsylvania getting quadrotors to zip through narrow gaps using only onboard localization. This is a big deal, because it means that drones are getting closer to being able to aggressively avoid obstacles without depending on external localization systems. The one little asterisk to this research was that the quadrotors were provided the location and orientation of the gap in advance, rather than having to figure it out for themselves.
http://spectrum.ieee.org/automaton/...uadrotors-conquer-gaps-with-ultimate-autonomy
 
Lockheed Martin has successfully launched a small unmanned aerial vehicle on command from its MK2 Marlin autonomous underwater vehicle.

The launch was part of a cross-domain command-and-control event hosted by the U.S. Navy last month and also involved a Submaran, an unmanned surface vehicle developed by Ocean Aero, which provided surface reconnaissance and surveillance.

"This effort marks a milestone in showing that an unmanned aircraft, surface vessel and undersea vehicle can communicate and complete a mission cooperatively and completely autonomously," said Kevin Schlosser, chief architect, unmanned systems technology, Lockheed Martin.

Lockheed said that in the demonstration the Submaran relayed instructions to Marlin from a ground control station via underwater acoustic communications. The Marlin then launched the Vector Hawk UAV using a specially-designed canister from the surface.

All three autonomous vehicles -- the Marlin, Submaran and Vector Hawk -- communicated operational status to the ground control station to maintain situational awareness and provide a means to command and control all assets.

"Lockheed Martin has heard loud and clear the U.S. Navy's call to get faster, be more agile, and to be continually creative," said Frank Drennan, director, mission and unmanned systems business development. "We have clearly illustrated that we have the necessary agility and quickness combined with innovative technology to increase the range, reach, and effectiveness of undersea forces."

Lockheed Martin's Vector Hawk is designed for canister or hand launch in all-weather, maritime environments to provide a tailored intelligence, surveillance, and reconnaissance capability. It is capable of fully autonomous flight and landing. It weighs just four pounds, has a flight endurance of more than 70 minutes and has a line-of-sight range of as much as 9.3 miles.

The Marlin MK2 is a battery-powered, 2,000-pound autonomous underwater vehicle that is 10 feet long and has a 250-pound payload capacity. Its endurance is 18 to 24 hours.
http://www.spacedaily.com/reports/Unmanned_air_and_sea_vehicles_coordinate_together_999.html
 
Thales has announced it will be playing a major role in a large Royal Navy demonstration this month to determine the feasability of using unmanned systems in a maritime environment. Unmanned Warrior, the largest demonstration of its kind in the UK, will bring together Thales and around 40 participants from the Ministry of Defence, industry and academia to assess unmanned systems in a realistic military setting.

Thales expects to achieve two firsts in the development of its unmanned technology capabilities during the event. The key Thales participants will be the Watchkeeper unmanned air system (UAS) and the Halcyon unmanned surface vessel (USV).

For the first time, Watchkeeper will be deployed in a maritime role using its I-Master radar to track small, fast incoming asymmetric threats, such as jet skis and high speed craft. Watchkeeper has previously only been used for essential land-tracking operations such as Afghanistan. Watchkeeper can offer the Royal Navy an immediate and assured Intelligence Surveillance Reconnaissance capability with an extended endurance of over 16 hours.

Meanwhile, Halcyon will be demonstrating its remote mine-hunting capabilities after recently completing successful trials of towing a Thales Synthetic Aperture Sonar (T-SAS). Halcyon and T-SAS will be tasked with identifying and mapping undisclosed minefields during the exercise.

The Halcyon USV is being developed as part of the Thales-led consortium solution for the first phase of the Anglo-French Mine Countermeasures programme to assess the future mine warfare capabilities of the UK and French navies.

The trials have proved the ability of the Halcyon and T-SAS offering to beam live, high quality sonar images to shore-based operators over considerable distances.

As the system integrator for the Maritime Autonomous Platform Exploitation (MAPLE) programme, Thales is also working with industry, the Dstl and the Maritime Capability branch of the Royal Navy to research integrated command and control in unmanned vehicles in order to reduce the manpower, space and training burden, while maximising effect potential.

An initial demonstrator combat system, ACER (Autonomous Control Exploitation and Realisation) will be deployed on the vessel Northern River, forming an integral part of the event. This will support the Navy's longer term ambition of an Open Architecture Combat System across the future surface fleet.

Commander Peter Pipkin, the Fleet Robotics Officer said: "The technologies and concepts being demonstrated in Unmanned Warrior have the potential to fundamentally change the future of Royal Navy operations just as the advent of steam propulsion or submarines did for example. By working closely with a wide range of system providers from defence, industry and academia, Unmanned Warrior has also become the catalyst for a level of discussion and participation that sets the gold standard for collaborative projects."
http://www.spacewar.com/reports/Thales_ready_for_Royal_Navy_test_of_its_unmanned_systems_999.html
 
Uran-9_UGCV_UGV_tracked_Unmanned_Ground_Combat_Vehicle_Russia_Russian_defense_industry_army_military_equipment_640_001.jpg


At Army 2016, The Uran-9 was armed with a 30mm Shipunov 2A72 automatic cannon, four ready-to-launch 9M120-1 Ataka (NATO reporting name: Spiral-2) anti-tank guided missiles (ATGM), four Igla-V surface-to-air missiles, six ready-to-launch Shmel-M reactive flamethrowers, and a 7.62mm Kalashnikov PKT/PKTM coaxial machine gun mounted to the left side of the main armament.

There is two Ataka missile launchers and three Shmel-M on each side of the turret. The Ataka missile has radio command guidance and is also a Beam riding SACLOS. This missile was designed to defeat tanks with composite armour and explosive reactive armor. It has an operational range from 400 m to 6 km.

The Shmel-M flamethrower is
a mechanical incendiary device designed to project a long, controllable stream of fire. It uses an improved rocket offering ballistics and terminal effect and with a maximum range of 1,700 m

The Uran-9 is an unmanned ground vehicle with a weight of 10 tons equipped an unmanned turret aims automatically to engage ground and aerial targets in order to protect strategic facilities and minimize battlefield casualties.

The robot is operated by only one man and it can be remotely controlled at maximum distance of 3,000 m. The Uran-9 is controlled via a command post located in a military truck which is equipped with screens and operating station to control the movement and armament of the Uran-9. It seems that the hull of the Uran-9 provides protection against firing of small arms and shell splinters.
http://www.armyrecognition.com/russ...t_specifications_pictures_video_10910163.html

Army2016-538-M.jpg

http://www.vitalykuzmin.net/Military/ARMY-2016-Static-part4/i-XJnD2J6
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkähän naapuri suunnitteli hoitavansa noiden huollot yms. toimet mitä noiden käytöstä koituu? Naapuri on yleensä harrastanut ajoneuvoja, jotka on suht. helppoja huoltaa ja sietävät kovaa käsittelyä. Mutta noiden laitteiden kanssa se ei vain ole mahdollista, elektroniikkaa on ihan liikaa siihen.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Näiden miehittämättömien vaunujen kanssa menee varmaan hetki, ennen kuin yhteistoiminta tossuväen kanssa toimii. Yllä mainittu "1 mies ohjaa vaunua 3km päästä jostain kuorma-auton kontista" kuulostaa vähän sokkotouhulta. Ja tuo vaunuhan ilmeisesti pimenee jos joku käy pistämässä komentokopin hiljaiseksi, viestiliikenteen määrän perusteella varmasti helppo löydettävä vähän kehittyneemmälle vastustajalle.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Yllä mainittu "1 mies ohjaa vaunua 3km päästä jostain kuorma-auton kontista" kuulostaa vähän sokkotouhulta.

Jonkun kiinteän tukikohdan kanssa tuo on eri asia. Siellä ukot voi istua lämpösessä, keinonahkatuolilla, vodkalasin äärellä pelaamassa videopeliä. Luulen että noiden kohdalla putkinäkö on auttamaton, ellei pilottia istu virtuaaliteatteriassa ohjaamassa parvea, mihin nuo maakoneet on oma osansa. Autonomisena putkinäkö on silti melko varma koska prosessorointitehoa tarvitaan analysoimassa sensoridata virtaa.

Joten kuten sanoit, pilotin eliminoimalla kone aivan varmasti pysähtyy. Kolmen kilometrin matkaa voidaan luultavasti kasvattaa verkottamalla antenneja keskenään, mutta se merkkaa viestimiehiä kentälle, ja jonkun kiinteän aseman pystyttämistä. Ei jousta hirveästi tuo naapurin systeemi vielä, mutta ei ole hirveästi länsimailla näyttöä tällä saralla.
 
Jonkun kiinteän tukikohdan kanssa tuo on eri asia. Siellä ukot voi istua lämpösessä, keinonahkatuolilla, vodkalasin äärellä pelaamassa videopeliä. Luulen että noiden kohdalla putkinäkö on auttamaton, ellei pilottia istu virtuaaliteatteriassa ohjaamassa parvea, mihin nuo maakoneet on oma osansa. Autonomisena putkinäkö on silti melko varma koska prosessorointitehoa tarvitaan analysoimassa sensoridata virtaa.

Joten kuten sanoit, pilotin eliminoimalla kone aivan varmasti pysähtyy. Kolmen kilometrin matkaa voidaan luultavasti kasvattaa verkottamalla antenneja keskenään, mutta se merkkaa viestimiehiä kentälle, ja jonkun kiinteän aseman pystyttämistä. Ei jousta hirveästi tuo naapurin systeemi vielä, mutta ei ole hirveästi länsimailla näyttöä tällä saralla.

Huomasin tuossa yhdessä vehkeessä maininnan "tiedustelu-rynnäkkö". Tarkoittaa sitä, että tuo ajoneuvo lähetetään ottamaan selvää mistä pisteestä eteenpäin se ei selviä ehjänä ja mistä se vielä pääsee ampumaan tiensä läpi. Eli pitkälti juuri sellainen tehtävä mihin miehittämätöntä vehjettä voisi olettaa käytettävän. Lisäksi naapurilla on joitakin miehittämättömiä raivausajoneuvoja kehitteillä, mikä on myös ihan fiksu käyttökohde ainakin periaatetasolla.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Drone torjuntaan ei kannata uhrata liikaa ajatuksia, ennenkö selviää tuleeko Hunterdroneista mitään.

Lähinnä se nopeus. Kun Drone havaitaan se pitäisi saada alas heti. Kumpi sitten on nopeampaa. Alkaa ampua sitä vai laittaa vastadrone matkaan. Kehittelyt on kuitenkin jo pitkällä...

 
Back
Top