UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Pohditaanpa tässä yhteydessä millainen lennokki voisi olla meidän erikoisolosuhteisiimme, tällä kertaa vailla ironiaa, hyödyllinen. Mikäli lähtökohdaksi otetaan liittoutumaton Suomi on kuva- tai elektronista informaatiota tuottavan lennokin hankinta äärimmäisen haastavaa. Sellaista lennokkia joka pystyisi toimimaan maailman vahvimman ilmapuolustuksen piirissä ei ole olemassa - tai ei ainakaan julkisesti myynnissä.

Millaisia tehtäviä lennokilla voisi olla? Mieleeni tulee reaaliaikaisen tilannekuvan hankkiminen a) maihinnousualueelta b) painopistetaistelun selustasta c) keskeisestä huoltokeskuksesta (Karjalan Kannas). Tilannetiedot pitäisi kyetä lähettämään pikaisesti jotta lennokilla saadun tiedon mukaisiin maalitietoihin voitaisiin vaikuttaa esim. tykistöohjuksin, risteilyohjuksin, merimaaliohjuksin tai MLRS-raketein.

Oma ehdotukseni olisi jonkun kehittyneen maaliohjuksen modifiointi tiedustelutarkoituksiin. Esim. GQM-163 Coyote kykenee Mach 4 nopeuksiin 20km korkeudella tai vastaavasti 2.5 machin nopeuteen käytönnössä merenpinnan tasolla.

http://en.wikipedia.org/wiki/GQM-163_Coyote

http://www.orbital.com/LaunchSystems/Publications/Coyote_factsheet.pdf

Läpimitaltaan Coyote on 35cm joten maalipinta-ala ei ole kovinkaan suuri. Luonnollisesti kyse olisi kertakäyttövehkeestä, mutta yksikköhinta maalilennokkina ei ole kovin suuri, noin 500k USD, sopiva tiedusteluvarustus voisi kenties olla laskuvarjolla pelastettavissa.

Suomen pitää mennä mukaan projektiin jossa tehdään pientä ja nopeaa stealth lennokkia tiedusteluun ja maalinosoitukseen, Ruotsi olisi hyvä kumppani kun poliittisesti muut ei varmaan käy.
 
Suomen pitää mennä mukaan projektiin jossa tehdään pientä ja nopeaa stealth lennokkia tiedusteluun ja maalinosoitukseen, Ruotsi olisi hyvä kumppani kun poliittisesti muut ei varmaan käy.

Meillä on jo, mutta mitä meillä ei ole on pienten suihkumoottorien valmistuslinja, kun sellaisia voidaan vaihtoehtoisesti käyttää myös risteilyohjustimissa.
 
Pohditaanpa tässä yhteydessä millainen lennokki voisi olla meidän erikoisolosuhteisiimme, tällä kertaa vailla ironiaa, hyödyllinen. Mikäli lähtökohdaksi otetaan liittoutumaton Suomi on kuva- tai elektronista informaatiota tuottavan lennokin hankinta äärimmäisen haastavaa. Sellaista lennokkia joka pystyisi toimimaan maailman vahvimman ilmapuolustuksen piirissä ei ole olemassa - tai ei ainakaan julkisesti myynnissä.
X-47B häivelennokkeja on kaksi lentävää protoa. Paljonko tuotantoversio tulee maksamaan ja myydäänkö noita meille on sitten asia erikseen.
 
X-47B häivelennokkeja on kaksi lentävää protoa. Paljonko tuotantoversio tulee maksamaan ja myydäänkö noita meille on sitten asia erikseen.

Dassault nEUROn on varmasti se mitä meillä tuossa luokassa ensin silmäillään, siinä Saab on isosti mukana.
Ruotsalaisten kanssa olisi hyvä lähteä omille teille näissä laitteissa, tähän Patrialla on paukkuja mutta onko näkemystä on eri asia.
 
Meillä on jo, mutta mitä meillä ei ole on pienten suihkumoottorien valmistuslinja, kun sellaisia voidaan vaihtoehtoisesti käyttää myös risteilyohjustimissa.

Pienet ohjukset, suihkumoottorit ja miehittämättömät laitteet ovat tulevaisuudessa sama kuin perinteinen ampumatarvike tuotanto ennen, siihen pitää mennä mukaan.
Suomi voisi hyvin tehdä yhteistyötä vaikka Israelilaisten firmojen kanssa mutta politiikka sotkee meidän tuotannon ja viennin.
Ruotsin kanssa ainakin pitäisi saada yhteistyö rullaamaan, jos he voivat myydä mekin voimme.
 
Todella hyvä VICE NEWS:in video tulevaisuuden miehittämättömästä ilmasodankäynnistä:


Saattaa olla, että koko tapa miten ajattelemme ilmasodankäyntiä ja ilmavoimaa tulee muuttumaan seuraavien vuosikymmenien aikana, itse asiassa se on lähes varmaa...
 
zn2tMPD.jpg


n4V9ilc.jpg
 
DAC-1415680983294.jpg

Image: DARPA

Drones. Everybody loves them, and everybody wants more of them, even if (in many cases) it’s entirely unreasonable. But let’s not get into that. No, instead we’re going to stick with something very reasonable today, and talk about how the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) wants someone to build a system with the “ability to launch and recover multiple small unmanned air systems from one or more types of existing large manned aircraft.” Coooool!

Here’s DARPA’s thinking: UAVs are a way to keep human pilots out of danger in military operations. That’s good. Smaller, not crazy expensive UAVs can’t fly very far or very fast or for very long. That’s bad. If you got larger aircraft (like C-130 transports) to launch and recover small UAVs, though, you could potentially get the best of both worlds. http://spectrum.ieee.org/automaton/...ry-planes-into-flying-drone-aircraft-carriers
 
Tarkasti en osaa sanoa mutta siitä kamerasta ja sen resoluutiosta ja tarkkuudestahan se ylipäätään on kiinni. Mitä korkeammalla lennät ja mitä parempi kamera niin sen suurempi ala saadaan valvottua ja sitä tarkemmin kohteet nähdään.

Nopeudet noissa on aika lailla samoissa kun helikoptereillakin kun puhutaan ranger kokoisista järjestelmissä... Joku MQ-9 Reaper menee sitten lähes tuplaten tuon...

Aivan ja Reaper maksaa melkein saman kuin Hornet F-18.
 
Orbiter 2 lennokkien määrä tarkentuu, 250 toimitettu.

Deputy CEO Danny Eshchar says limited size is a marketing edge when it comes to today’s UAVs. He cites several examples: Finland purchased 250 small Orbiter 2-type systems

http://i-hls.com/2014/11/uavs-future-small-lightweight-silent-stealthy-feature-advanced-payloads/


Itse järjestelmien määrä ei käy ilmi, nyt voimme spekuloida oliko hyvitys myöhästymisestä vain ylimääräisiä lennokkeja vai myös päätelaitteita.
Määrä mahdollistaa 50-80 järjestelmää mutta lennokkia on työntää ilmaan nyt 24/7. :D
Tämä on joka tapauksessa kautta aikain merkittävimpiä hankintoja.


Suomen versiohan on tuo Orbiter 2 B joka on käytännössä uusi lennokki vanhan kuorissa.
Hienoa ominaisuuksia vaikka kuinka, kannattaa lukaista.

Aeronautics is launching at Eurosatory a new variant of the electric-powered Orbiter 2 mini unmanned aerial system (UAS) family, designated Orbiter 2B. Externally, the new drone looks the same, but internally, its core systems - avionics, datalink and controls are all modernized, digitised, and more secured

http://defense-update.com/20140616_orbiter2b.html#.VHWf0_msXPg



Kuvat täältä.

http://www.israeli-weapons.com/weapons/aircraft/uav/orbiter/Orbiter.html

orbiter_13_.jpg


orbiter_12.jpg


orbiter_9_.jpg


orbiter_6.JPG
 
Tuossa taannoin oli juttua siitä, että kuinka nuo lennokit ammutaan alas ja tuo lennokki on hyvä esimerkki asiasta. Miten tuon kokoiseen osuu esim. Sergeillä? Siis jos se nyt sattuisi lentämään niin alhaalla, että Sergei yltäisi. Ja jos se osuisi, niin osuman pitäisi olla jossakin tuossa keskirungossa, koska siivet eivät välttämättä hajoa yhdestä osumasta, etenkään kun ammuksissa on pieni viive sytyttimissä, jotta ammus räjähtäisi koneen sisällä.

Toisaalta veikkaan, että tuolla maksimi korkeudella ei paljon lennellä, kun lentoaikaa on vain 90 minuuttia. Samalla taas on huomattava, että sähkömoottori lienee hankala lukittua IP ohjuksella ja mahtaako tuon kokoisen vempaimen havaita ITO-2005M:n IP kameralla? Tutkakaan ei havaitse tuota helpolla.

Mutta onneksi nuo on meidän kalustoa.
 
Tuossa taannoin oli juttua siitä, että kuinka nuo lennokit ammutaan alas ja tuo lennokki on hyvä esimerkki asiasta. Miten tuon kokoiseen osuu esim. Sergeillä? Siis jos se nyt sattuisi lentämään niin alhaalla, että Sergei yltäisi. Ja jos se osuisi, niin osuman pitäisi olla jossakin tuossa keskirungossa, koska siivet eivät välttämättä hajoa yhdestä osumasta, etenkään kun ammuksissa on pieni viive sytyttimissä, jotta ammus räjähtäisi koneen sisällä.

Toisaalta veikkaan, että tuolla maksimi korkeudella ei paljon lennellä, kun lentoaikaa on vain 90 minuuttia. Samalla taas on huomattava, että sähkömoottori lienee hankala lukittua IP ohjuksella ja mahtaako tuon kokoisen vempaimen havaita ITO-2005M:n IP kameralla? Tutkakaan ei havaitse tuota helpolla.

Mutta onneksi nuo on meidän kalustoa.

Tuossa B versiossa lentoaika on 3-4h ainakin.
 
Siis jos se nyt sattuisi lentämään niin alhaalla, että Sergei yltäisi. Ja jos se osuisi, niin osuman pitäisi olla jossakin tuossa keskirungossa, koska siivet eivät välttämättä hajoa yhdestä osumasta, etenkään kun ammuksissa on pieni viive sytyttimissä, jotta ammus räjähtäisi koneen sisällä.

Orbiter on suunniteltu siten, että kun se laskeutuu tontille niin sen siivet irtoaa rungosta. Joten jos sergein kuti osuu siihen niin kyllä se on aika merkittävä osuma, joka aivan varmasti haittaa menoa melkoisesti.
 
Tuossa kun miettii mahdollisia sovelluksia niin tuokin määrä on aika tiukilla kun kaikki kilpailevat kohta "lennokkiajasta".
Tiedustelu ja tulenjohto ovat selviä asioita mutta mietin että nuo tuovat suojaa omille joukoille monilla tavoilla.
Siirryttäessä haluaisin tuollaisen saattajaksi joka kerta, varsinkin kun ohjauskin toimii nyt liikkuvasta ajoneuvosta käsin.
 
Orbiter on suunniteltu siten, että kun se laskeutuu tontille niin sen siivet irtoaa rungosta. Joten jos sergein kuti osuu siihen niin kyllä se on aika merkittävä osuma, joka aivan varmasti haittaa menoa melkoisesti.

No sitten, jos kerran se osuma irrottaa siiven automaattisesti, niin silloin Sergein teho noita vastaan lisääntyy huomattavasti. Mutta silloinkin ongelmaksi jää se osumatodennäköisyys.
 
231416927937.jpg


Tuohon olisi ilo ripustaa puikkoja taikka ripustimeen laitettavan kanuunapodin.
 
Back
Top