Valtio haluaa ajoneuvoihin sateliittipaikantimet

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

Aloite on saanut kannatusilmoituksia 17 618 kappaletta
(4.1.2014)
Kansalaisaloitteen otsikko
Vapaus liikkua ilman viranomaisseurantaa on säilytettävä.
Aloitteen päiväys
07.11.2013
Aloitteen muoto
Ehdotus lainvalmisteluun ryhtymisestä
Oikeusministeriön asianumero
OM 177/52/2013
Aloitteen sisältö
Satelliittipaikannusta on esitetty yhdeksi keinoksi auto- ja ajoneuvoverotuksen uudistamisessa. Verot ovat mahdollista kerätä ilman että luovuttaisimme pois vapauden liikkua ilman seurantaa.

Ihmisten liikkumisen seuranta satelliittipaikannuksen avulla ei kuulu avoimeen yhteiskuntaan eikä oikeusvaltion periaatteisiin.

Mahdollisuus liikkua vapaasti ilman seurantaa on oikeus, jota ei pidä luovuttaa pois autoverouudistuksen yhteydessä tai missään muussakaan yhteydessä.

Kansalaisten mahdollisuus vapaaseen liikkumiseen ilman viranomaisseurantaa tulee säilyttää ja ihmisten liikkumisen seurantaan tarkoitettua järjestelmää ei saa rakentaa.

Perustelut
Kukaan poliitikko ei voi luvata, ettei seurantajärjestelmää joskus tulevaisuudessa käytettäisi muihin tarkoituksiin, kuin mihin sitä nyt suunnitellaan. Poliitikot nimittäin vaihtuvat samoin kuin poliittinen ympäristö. Jos viranomaiset voivat seurata kansalaisten liikkumista, on vain ajan kysymys, koska järjestelmää sovelletaan muihinkin tarkoituksiin. Kun valtaa pitävien tarpeet muuttuvat, niin muuttuvat myös mahdollisen seurantajärjestelmän käyttötarkoituksetkin.

Rehellisillä ja kunnollisilla ihmisillähän ei ole mitään syytä vastustaa seurantaa tai olla huolissaan, koska ei ole mitään salattavaa, eikö niin? Ei alkuunkaan.

Seurantajärjestelmä murentaa oikeusturvaa. Jos seurantajärjestelmä otetaan käyttöön ja sen käyttötarkoitusta laajennetaan, niin myös tavalliset ihmiset voivat joutua hankalaan tilanteeseen. Kenen tahansa ihmisen yhteys johonkin viranomaisia kiinnostavaan henkilöön, tapahtumaan tai rikokseen voidaan ”todistaa” paikannustietojen perusteella. Sattumanvaraiset aikaan ja paikkaan liittyvät yhteydet voivat tehdä ihmisestä epäillyn. Pahimmillaan tämä voi johtaa tilanteeseen jossa syyttömyys ei anna ihmiselle suojaa.

Jo pelkkä tietoisuus seurannan alla olemisesta muuttaa ihmisen käyttäytymistä. Jos yksilö tietää että hän saattaa joutua tilivelvolliseksi liikkumisistaan tai siitä kenen luona on vieraillut, hän toimii eri tavalla, varautuneemmin. Pelko siitä että myöhemmin voi joutua perustelemaan liikkumisiaan missä tahansa asiayhteydessä on aiheellinen.

Kirjailija Naomi Wulf on tutkinut, että historian aikana, kun avoimien yhteiskuntien asteittainen kehitys sulkeutuneiksi yhteiskunniksi, on eri maissa tapahtunut, on tavallisten kansalaisten seuranta ollut poikkeuksetta yksi käytäntö lisätä viranomaisten kontrollia yksityisiä kansalaisia kohtaan. Seurannan aiheuttamaa varautuneisuutta ja pelkoa on käytetty hyväksi, jotta saadaan ihmiset käyttäytymään kuuliaisemmin valtaa pitäviä kohtaan.

Pyrkimys lisätä viranomaisten valtaa ihmisten elämässä seurannan avulla on vaarallista avoimen ja vapaan yhteiskunnan kannalta. Emme voi oikeasti tietää mihin seurannan salliminen ennen pitkään johtaa. Oikeuksista on aina helppo luopua, mutta niiden takaisin saaminen onkin toinen juttu.

Ihmisten seurantajärjestelmää missään muodossa ei pidä rakentaa nyt eikä tulevaisuudessa. Sellainenkin järjestelmä, joka "epätarkkuudellaan" antaisi yksityisyydensuojaa, voidaan myöhemmin muuttaa antamaan tarkkoja tietoja.

Vapaaehtoinen paikannustietoihin perustuvien palveluiden käyttäminen toki pitää olla mahdollista, mutta se ei tarkoita jokaista koskevaa, pakollista liikkumisen seurantaa.
 
Tuollaisen laitteenhan ei välttämättä tarvitse lähettää mitään ja pelkästään kilometrilukeman sisältävä data voidaan siirtää sähköpostilla jolloin laitetta ei voitaisi paikantaa.
 
Tuollaisen laitteenhan ei välttämättä tarvitse lähettää mitään ja pelkästään kilometrilukeman sisältävä data voidaan siirtää sähköpostilla jolloin laitetta ei voitaisi paikantaa.

Jolloin se tarkoittaisi sitä että ihmisiä ei voitaisi valvoa eikä Ollilan hyväveliverkosto voisi tehdä rahaa sillä.
 
Ehdottomasti järkevintä on verottaa käyttöä, mutta tällainen valvonta kuulostaa hieman Orwellimaiselta. Kuitenkin oikeudenmukaisin ja järkevin vaihtoehto käytön verotus on, joten olisi hyvä jos jokin järkevä malli kehitettäisiin.
 
Ehdottomasti järkevintä on verottaa käyttöä, mutta tällainen valvonta kuulostaa hieman Orwellimaiselta. Kuitenkin oikeudenmukaisin ja järkevin vaihtoehto käytön verotus on, joten olisi hyvä jos jokin järkevä malli kehitettäisiin.

Sitä verotetaan jo. Siis polttoaineveron muodossa. Ja rikkaat kykenevät välttämään tuon maksun jo nyt kuten tässä esitetyssä mallissakin.
 
Ehdottomasti järkevintä on verottaa käyttöä, mutta tällainen valvonta kuulostaa hieman Orwellimaiselta. Kuitenkin oikeudenmukaisin ja järkevin vaihtoehto käytön verotus on, joten olisi hyvä jos jokin järkevä malli kehitettäisiin.

Vai oikeudenmukaista? Valtiovarainministeriön mukaan autoilusta kannettavien verojen keräyskustannukset ovat nyt 0,2 %:a verojen tuotosta eli miljardin veroeuron kerääminen maksaa 2 miljoonaa euroa virkamiesten palkkoina, tietotekniikkauluina ym. Ollila-veron kustannukset olisivat 7,3 %:a eli miljardin veroeuron keräämisen kustannukset olisivat 73 miljoonaa!!!

Kustannusero on aivan hillitön! Kaikkinaista byrokratiaa pitäisi vähentää ja tehokkuutta lisätä.
 
Vai oikeudenmukaista? Valtiovarainministeriön mukaan autoilusta kannettavien verojen keräyskustannukset ovat nyt 0,2 %:a verojen tuotosta eli miljardin veroeuron kerääminen maksaa 2 miljoonaa euroa virkamiesten palkkoina, tietotekniikkauluina ym. Ollila-veron kustannukset olisivat 7,3 %:a eli miljardin veroeuron keräämisen kustannukset olisivat 73 miljoonaa!!!

Kustannusero on aivan hillitön! Kaikkinaista byrokratiaa pitäisi vähentää ja tehokkuutta lisätä.

Puhumattakaan, että verrattuna entiseen malliin, niin tuo laki iskee suhteessa pahiten halvimpien autojen käyttäjiin.

Mutta sanotaan nyt kuitenkin tämä, että mikäli tuo laki tulisi käyttöön juuri nyt, niin minä luultavasti hyötyisin siitä, koska minun työajot tuppaavat kuluttamaan polttoainetta enemmän kuin normaaliajo ja käytettyjen autojen hinnat luultavasti tulisi alas, joten saattaisin kyetä uusimaan autoni. Kysymys kuuluu, että mistä minä siihen gps:ään saisin rahat?

Mutta en siltikään tykkää tuosta laista.
 
skärdis: mutta kun se veronkeräys työllistää ja veronkerääjät maksavat myös veroja... Vanha suomalainen viisaus byrokratian ja mikromanageroinnin lisäämikseksi. Ei ihme että valtio on menossa perseeseen ja kovaa vauhtia. No kyllä IMF:n pojat laittavat kuntoon hommat. Harmi ettei sitä vain osata itse. Kansa saa arvoisensa päättäjät.
 
Vai oikeudenmukaista? Valtiovarainministeriön mukaan autoilusta kannettavien verojen keräyskustannukset ovat nyt 0,2 %:a verojen tuotosta eli miljardin veroeuron kerääminen maksaa 2 miljoonaa euroa virkamiesten palkkoina, tietotekniikkauluina ym. Ollila-veron kustannukset olisivat 7,3 %:a eli miljardin veroeuron keräämisen kustannukset olisivat 73 miljoonaa!!!

Kustannusero on aivan hillitön! Kaikkinaista byrokratiaa pitäisi vähentää ja tehokkuutta lisätä.

Tämä malli ei mielestäni ole hyvä, mutta silti käytön verotus on ainut järkevä ja oikeudenmukainen tapa. Tietullit voisivat etenkin pääkaupunkiseudulla olla SE keino, mutta tämähän ei tietysti poistaisi järjettömän suurta autoveroa, vaan tulisi vaan muiden verojen päälle, mikä ei tietenkään olisi hyvä juttu. Mutta jotain tarttis tehdä...

"Kaikkinaista byrokratiaa pitäisi vähentää ja tehokkuutta lisätä."

Täysin samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Ne jotka pystyvät...

Kaikki pystyvät, jos vaan haluavat panostaa turvallisuuteen.

Halvimmat 5 tähteä euroNCAP-testeissä saaneet autot lähtevät Nettiautosta alle tonnilla, eikä silloinkaan tarvitse tyytyä 10 vuotta vanhempiin kieseihin.

Se, että joku haluaa ajaa 80-luvun Korollalla on hänen aivan oma valintansa. Näissä keskusteluissa tahtoo unohtua se, että eletään jo vuotta 2014 ja lähtökohtaisesti kaikki 2000-luvun auton ovat turvallisuudeltaan täysin eri luokassa kuin ne rakkaat 80-luvun kiesit.
 
Kaikki pystyvät, jos vaan haluavat panostaa turvallisuuteen.

Halvimmat 5 tähteä euroNCAP-testeissä saaneet autot lähtevät Nettiautosta alle tonnilla, eikä silloinkaan tarvitse tyytyä 10 vuotta vanhempiin kieseihin.

Ei se nyt ihan noin mene. Siitä on ollut useampi vuosi kun minulla on ollut tonni tilillä vielä vuokran maksun jälkeen ja minä tiedän tasan tarkkaan mitä tonnin auto maksaa kun sen ajaa kotiin autokaupasta. Ja se maksaa seuraavan vuoden aikana ainakin toisen tonnin korjauskuluina. Ja kun auton pitää olla sellaisessa kunnossa, että se on ajettavissa joka ikinen yö töissä, koska jokaikinen yö jolloin se ei ole käytettävissä tarkoittaa vapaaehtoista pakkolomaa. Onneksi auto on sentään -96 VW, joten se ei ole ihan täysi peltitölkki.

En vain oikein ymmärrä, että mikä pointti sinulla on. Toki vaihtoautojen hinnat tulisi alas, mutta tuo verotus koskee lähinnä uusia autoja. Pienien/pienipäästöisten/halpojen autojen hinta ei tule juurikaan muuttumaan, ehkä varustepaketin hinnan verran. Mutta mihin tuo verotus tosissaan vaikuttaa, on ne autot joille on vuosien mittaan kasattu vaikka minkälaista veroa mm. päästöjen takia tai nyt vaan sattuvat olemaan hieman kalliimpia.
 
Kaikki pystyvät, jos vaan haluavat panostaa turvallisuuteen.

Halvimmat 5 tähteä euroNCAP-testeissä saaneet autot lähtevät Nettiautosta alle tonnilla, eikä silloinkaan tarvitse tyytyä 10 vuotta vanhempiin kieseihin.

Se, että joku haluaa ajaa 80-luvun Korollalla on hänen aivan oma valintansa. Näissä keskusteluissa tahtoo unohtua se, että eletään jo vuotta 2014 ja lähtökohtaisesti kaikki 2000-luvun auton ovat turvallisuudeltaan täysin eri luokassa kuin ne rakkaat 80-luvun kiesit.


80-luvun autot ovat luotettavia ja osaavalle miehelle edullisia ylläpitää. 90- ja 00-luvun härpättimet ovat täynnä jatkuvasti piiputtavaa elektroniikkaa.
 
Ei se nyt ihan noin mene. Siitä on ollut useampi vuosi kun minulla on ollut tonni tilillä vielä vuokran maksun jälkeen ja minä tiedän tasan tarkkaan mitä tonnin auto maksaa kun sen ajaa kotiin autokaupasta. Ja se maksaa seuraavan vuoden aikana ainakin toisen tonnin korjauskuluina. Ja kun auton pitää olla sellaisessa kunnossa, että se on ajettavissa joka ikinen yö töissä, koska jokaikinen yö jolloin se ei ole käytettävissä tarkoittaa vapaaehtoista pakkolomaa. Onneksi auto on sentään -96 VW, joten se ei ole ihan täysi peltitölkki.

Niin? Älä nyt vaan ala väittämään, etten tiedä mitään halvoista autoista tai etteikö halvalla autolla voisi ajaa oikein tosissaan..

Minulla ´97 Volvo V70 ja sen hinta on 1.000 euroa. Nyt ehkä 1.500 uusilla talvirenkailla ja juuri katsastettuna. Tuolla olen nyt höylännyt neljä vuotta ja 170 tkm (mittarissa 295 tkm). Ja joka maanantaiaamu olen lähtenyt yönselkään. Toiset kääntää siihen aikaan vaan kylkeään ja väittävät, ettei töitä mukamas ole..

Remonttia on tehty joillakin satasilla, mutta bensaan toki menee melkein 500 euroa kuukaudessa.


En vain oikein ymmärrä, että mikä pointti sinulla on. Toki vaihtoautojen hinnat tulisi alas, mutta tuo verotus koskee lähinnä uusia autoja. Pienien/pienipäästöisten/halpojen autojen hinta ei tule juurikaan muuttumaan, ehkä varustepaketin hinnan verran. Mutta mihin tuo verotus tosissaan vaikuttaa, on ne autot joille on vuosien mittaan kasattu vaikka minkälaista veroa mm. päästöjen takia tai nyt vaan sattuvat olemaan hieman kalliimpia.

Mitä pointtia sinä nyt oikein haet? En mielestäni oli Kyllöskän veromallia kannattanut.

Ainoa pointtini oli siinä, että vähälläkin rahalla saa kohtuullisen turvallisen auton. Minibudjetilla autoilevien ei enää ole mikään pakko ajaa ruosteisella Datsun Cherryllä. Kyllösveroa voi vastustaa ihan oikeillakin argumenteilla, mutta se väite, etteikö halpa auto voisi olla turvallinen on kutakuinkin ehtaa puppua.

Ja ei, se ensimmäisessä viestissä ehdottamani auto ei ollut Volvo, kun parempiakin euroNCAP-tuloksia löytyy ja Volvoja halvemmalla.
 
Niin? Älä nyt vaan ala väittämään, etten tiedä mitään halvoista autoista tai etteikö halvalla autolla voisi ajaa oikein tosissaan..

Minulla ´97 Volvo V70 ja sen hinta on 1.000 euroa. Nyt ehkä 1.500 uusilla talvirenkailla ja juuri katsastettuna. Tuolla olen nyt höylännyt neljä vuotta ja 170 tkm (mittarissa 295 tkm). Ja joka maanantaiaamu olen lähtenyt yönselkään. Toiset kääntää siihen aikaan vaan kylkeään ja väittävät, ettei töitä mukamas ole..

Remonttia on tehty joillakin satasilla, mutta bensaan toki menee melkein 500 euroa kuukaudessa.




Mitä pointtia sinä nyt oikein haet? En mielestäni oli Kyllöskän veromallia kannattanut.

Ainoa pointtini oli siinä, että vähälläkin rahalla saa kohtuullisen turvallisen auton. Minibudjetilla autoilevien ei enää ole mikään pakko ajaa ruosteisella Datsun Cherryllä. Kyllösveroa voi vastustaa ihan oikeillakin argumenteilla, mutta se väite, etteikö halpa auto voisi olla turvallinen on kutakuinkin ehtaa puppua.

Ja ei, se ensimmäisessä viestissä ehdottamani auto ei ollut Volvo, kun parempiakin euroNCAP-tuloksia löytyy ja Volvoja halvemmalla.


Pointtisi on epäilemättä ihan oikea, mutta sillä ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa mistä Peipperin kanssa juteltiin.

En ole väittänyt sinun kannattavankaan tätä uutta ehdotettua veromallia, mutta minun pointti oli se, että veromalli suosii niitä, joilla on varaa ostaa hieman hienompia ja kalliimpia autoja, joiden hinta on ollut korkealla verotuksen takia.
 
Pointtisi on epäilemättä ihan oikea, mutta sillä ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa mistä Peipperin kanssa juteltiin.

En ole väittänyt sinun kannattavankaan tätä uutta ehdotettua veromallia, mutta minun pointti oli se, että veromalli suosii niitä, joilla on varaa ostaa hieman hienompia ja kalliimpia autoja, joiden hinta on ollut korkealla verotuksen takia.

Mutta niinhän se tuppaa olemaan useimpien muidenkin verojen suhteen. Alvia on nostettu jo kahdesti ja se kyllä osuu pienituloisiin kovemmin kuin muihin. Samoin makeisveron ja alkoholiveron korotukset.

Demarithan meiltä varallisuusveronkin poistivat, joten turha pyörittää itkuvirttä kokoomuksen pahuudesta. Varallisuusvero oli vero, jota eivät edes kohtuullisen hyvätuloiset maksaneet. (Se siinä tietysti ongelmana olikin, eli varallisuusvero ei tuottanut oikeastaan mitään, kun oikeasti rikkaita on niin vähän.)
 
Mutta niinhän se tuppaa olemaan useimpien muidenkin verojen suhteen. Alvia on nostettu jo kahdesti ja se kyllä osuu pienituloisiin kovemmin kuin muihin. Samoin makeisveron ja alkoholiveron korotukset.

Demarithan meiltä varallisuusveronkin poistivat, joten turha pyörittää itkuvirttä kokoomuksen pahuudesta. Varallisuusvero oli vero, jota eivät edes kohtuullisen hyvätuloiset maksaneet. (Se siinä tietysti ongelmana olikin, eli varallisuusvero ei tuottanut oikeastaan mitään, kun oikeasti rikkaita on niin vähän.)

Ja nyt saatiin takaisin tämä 300€ vapaaraja, jonka työtön sai tienata ilman että työnteosta rankaistaan. Senkin SDP aikoinaan poisti, koska heidän mielestä työllistetyn ja osa-aikaisesti työllistettyjen asemassa ei ollut tarpeeksi eroa.
 
Kun nuo seurantalaitteet saadaan näin muulla syyllä autoihin, on huomattavasti helpompaa lähteä viemään eteenpäin lopullista tavoitetta eli perusteettoman yksityisautoilun kieltämistä vuoteen 2035 mennessä. Sen kanssa kun alkaa tulla kiire. Suomi savuttomaksi eli tupakoinnin totaalikielto pitäisi toteutua vasta 2040 ja on jo huomattavasti pidemmällä. Autoilun osalta ei ole vielä saatu oikein muuta aiakiseksi kuin jatkuvasti nousevat kustannukset ja lisääntyvät maksut sekä ajokorttien määräaikaistaminen.
 
Back
Top