Valtio haluaa ajoneuvoihin sateliittipaikantimet

Auton tärkein turvavaruste on siinä ratin ja etupenkin välissä, enkä tarkoita räjähtävää tyynyä. Ja talviautoilulle tekee turvalisää, kun pujottaa joka armon marraskuu uudet piikkikumit vanteisiin.

Mutta itse asiassa ja topikissa: kyllä minua epäilyttää tuo Ollilan rooli yhteiskuntatoimijana. Kansalaisille olisi varmasti parasta, kun Ollila siirtyisi eläkkeelle. Uskoisin hänen pärjäävän sitenkin, eikä tarvinne turvautua köyhäinapuunkaan. Tekniikan kehittyminen tuo mainioita kansalaisen valvontavälineitä kehiin. Kaikkein irvokkainta on se, että tuo valvontaväline pitää vielä maksaa itse. roopeluhtala on huolissaan varusmiesten orja-asemasta. Minusta tuon kansalaisaloitteellisuuden kärjen voisi osoittaa moneen muuhunkin kohtaan.
 
Uutta kyyläyslakia pukkaa.

Uusiin automalleihin automaattinen hätäpuhelujärjestelmä keväästä 2018 alkaen
PELIT&VEHKEET
28.04.2015 20:42 http://www.aamuset.fi/naista-puhuta...maattinen-hatapuhelujarjestelma-kevaasta-2018


Kaikissa uusissa henkilöautomalleista ja kevyissä pakettiautomalleissa on otettava käyttöön 31. maaliskuuta 2018 alkaen eCall-järjestelmä, joka ilmoittaa onnettomuudesta hätäkeskukseen automaattisesti. Euroopan parlamentti hyväksyi järjestelmän käyttöönoton täysistuntoäänestyksessä tiistaina. Viime vuonna EU:n alueella tapahtuneissa auto-onnettomuuksissa menehtyi 27 500 ihmistä. Arvioiden mukaan eCall-järjestelmän avulla onnettomuuksissa menehtyneiden määrää voitaisiin vähentää jopa kymmenellä prosentilla.

Autoihin asennettava eCall-järjestelmä tekee ilmoituksen hätäkeskukseen vakavista onnettomuuksista automaattisesti 112-hätänumeron avulla. Automaattinen hälytys välittää tiedot onnettomuudesta ja onnettomuuspaikasta välittömästi, mikä puolestaan nopeuttaa pelastustoimien käynnistämistä.

– 112-hätänumeroon perustuvan eCall-järjestelmän avulla voimme parantaa tieturvallisuutta kaikissa 28 EU-maassa. Parlamentti on toistuvasti korostanut tarvetta toimia onnettomuuksissa menehtyneiden ja loukkaantuneiden määrän vähentämiseksi. Uusi eCall-järjestelmä, joka on julkinen palvelu ja ilmainen kaikille kansalaisille riippumatta automallista tai auton hinnasta, auttaa tämän tavoitteen saavuttamisessa, totesi mietinnön esittelijä Olga Sehnalová (S&D, CZ).

Parlamentin jäsenet vahvistivat järjestelmän tietosuojaa koskevia sääntöjä siten, että eCall-järjestelmällä varustettua autoa ei paikanneta ennen onnettomuutta. Uusien sääntöjen myötä eCall lähettää hätäkeskukseen ainoastaan tarvittavat vähimmäistiedot, kuten tiedot ajoneuvotyypistä, käytetystä polttoaineesta, onnettomuuden ajankohdasta ja paikasta, sekä matkustajien lukumäärästä.

Hätäkeskusten tai niiden palvelukumppaneiden käsittelemiä tietoja ei saa siirtää̈ muille kolmansille osapuolille ilman rekisterö̈idyn henkilö̈n ennalta antamaa nimenomaista suostumusta. Valmistajien on myös varmistettava käytettävän eCall-teknologian osalta, että kaikki kerätyt tiedot on mahdollista poistaa kokonaan ja pysyvästi.

Kaikki uudentyyppiset henkilöautot ja kevyet hyötyajoneuvot pitää varustaa eCall-järjestelmällä 31. maaliskuuta 2018 alkaen. Parlamentin jäsenet onnistuivat sisällyttämään sääntöihin kohdan, jonka mukaan komission on arvioitava kolme vuotta kevään 2018 jälkeen, pitäisikö eCall-järjestelmä ottaa käyttöön myös muissa ajoneuvoissa, kuten linja-autoissa ja rekka-autoissa.

Hyväksytyt säännöt koskevat autonvalmistajien velvoitteita. Erilliset säännöt, joissa käsitellään eCall-järjestelmän edellyttämää infrastruktuuria, astuivat voimaan viime kesäkuun lopussa.

Parlamentin äänestys oli lainsäädännön käsittelyn viimeinen vaihe. Asetus astuu voimaan 20 päivän kuluttua siitä, kun se on julkaistu Euroopan unionin virallisessa lehdessä̈.


Aamuset-kaupunkimedia (AKM)
 
No on taas älynväläys ttu!

edit. Joku paikannusfirma vähän lobannu rysseliä.

Onhan tuollainen automaattinen hätäpuhelusysteemi ollut Volvoissakin jo vuosia tarjolla.

Onko siitä jotain haittaa, jos turvatyynyjen laukeaminen laukaisee myös puhelun hätäkeskukseen? Sen verran harvoin niitä ainakin minulla pamahtelee, että kyttäykseksi kokisin..

Ainoan kerran pamahti reilut 15 vuotta sitten pv:n Transporterin repsikan paikalla istuessani. Oli melkoinen jysäys, mutta niin oli törmäyskin.
 
Onhan tuollainen automaattinen hätäpuhelusysteemi ollut Volvoissakin jo vuosia tarjolla.

Onko siitä jotain haittaa, jos turvatyynyjen laukeaminen laukaisee myös puhelun hätäkeskukseen? Sen verran harvoin niitä ainakin minulla pamahtelee, että kyttäykseksi kokisin..

Ainoan kerran pamahti reilut 15 vuotta sitten pv:n Transporterin repsikan paikalla istuessani. Oli melkoinen jysäys, mutta niin oli törmäyskin.

Kyse on lienee pelosta, että autoa sitten seurataan salaa ja tätä tietoa käytetään sitten vastoin omistajan hyväksyntää.
Mielestäni pelko on melko erikoinen, kun melkein jokainen meistä kantaa jo vastaavaa laitosta taskussaan.

Voihan joku jurrissa ajelija tietysti pelätä kiinnijäämistä, kun humalassa paukauttaa ojan pohjalle.
Kuten totesit, tekniikka löytyy jo monista autoista. Ja ainahan voit ajaa vanhemmalla autolla jossa moista pahuuden välinettä ei ole.
 
  • Tykkää
Reactions: s91
Jos pahoja meinaa tänäpäivänä tehdä niin se on parempi jättää kotiin kaikki elektroniikka... Auton ajotietokoneesta on jo tänäpäivänä purettavissa yhtä jos toista ja jos on kiinteä gps niin vielä enemmän. Itse näen tuon pitkien etäisyyksien ja harvaan asutussa maassa etuna. On aika pitkät minuutit odotella jos on mettään ajanut ja loukannut siten että se soittaminen ei syystä tai toisesta onnistu tai ei tiedä missä tarkalleen on. Talvella hyvin ikävää... Tuollainen nopeuttaa avun paikalle saantia ja parantaa mahdollisuuksia jos onnettomuuteen joutuu...
 
  • Tykkää
Reactions: s91
Verotuksesta viis: se, että joka iki ainokaisessa autossa on reaaliaikainen satelliittipaikannus, johtaa poliisivaltioon, josta edes Paatero ei osaa uneksiakaan. Vai kuvitteleeko joku tosiaan, ettei paikannustietoa pian käytetä vakavien, lievempien...lievempien...joka ikisen kuvitellun tai todellisen tehdyn tai suunnitellun rikoksen ja rikkomuksen selvittämiseen?

Sun kännykkäs on todennäköisesti reaaliaikaisesti paikannettavissa.

Auto ainoastaan siinä tapauksessa, kun tapahtuu onnettomuus.

Luetteko te näitä juttuja lainkaan ennen kuin heitätte noita kaltevan pinnan fantasioitanne?
 
  • Tykkää
Reactions: s91
Mikä prkl kännykkä, eihän sitä nykyään kuljeta mukanaan kuin umpihölmö sudenjahtaaja, m.o.t.;)
 
Jaha, ja autojen hinnat nousevat edelleen... Ei tästä pojat kannata vääntää Illuminatin salaliittoa, tämän taustalla on Greenpeacen sota yksityisautoilua vastaan.
 
Sun kännykkäs on todennäköisesti reaaliaikaisesti paikannettavissa.

Auto ainoastaan siinä tapauksessa, kun tapahtuu onnettomuus.

Luetteko te näitä juttuja lainkaan ennen kuin heitätte noita kaltevan pinnan fantasioitanne?
Verotuksesta viis: se, että joka iki ainokaisessa autossa on reaaliaikainen satelliittipaikannus, johtaa poliisivaltioon, josta edes Paatero ei osaa uneksiakaan. Vai kuvitteleeko joku tosiaan, ettei paikannustietoa pian käytetä vakavien, lievempien...lievempien...joka ikisen kuvitellun tai todellisen tehdyn tai suunnitellun rikoksen ja rikkomuksen selvittämiseen?
Elso osuu naulan kantaan. Jokainen kotimaan uutisia seuraava on taatusti lukenut/kuullut tapauksista, joissa esim. metsään eksyneen marjastajan etsinnöissä on ko. henkilön kännykkää paikannettu. Ihan tavallinen gsm-puhelin paikantuu melko tarkasti ainakin alueilla, joissa tukisemia on tiheässä (esim. kaupungeissa). Puhumattakaan siitä, että älypuhelinten sovellukset jakavat kännykän sijaintia ties mille tahoille. <sarkasmi> Vaan sehän ei ole ongelma, eihän? Mitä sitten, jos jokin kaupallinen taho minua seuraa, kunhan ei iljettävä Paatero! </sarkasmi>

Isomapana ongelmana näen autoilun jatkuvasti kasvavat kustannukset. eCall ei ole ilmainen ja lopulta sen maksaa autoilija.
 
Venäjän erikoisjoukot tietävät Hornet- lentäjien sijainnit vapaa-ajalla reaaliajassa. Muutama lahjottu henkilö sopivissa paikoissa. Olisiko tuollainen yhka mahdollinen. Rikollisetkin haluavat varmaan tietoja henkilöiden liikkumisesta.
 
Venäjän erikoisjoukot tietävät Hornet- lentäjien sijainnit vapaa-ajalla reaaliajassa. Muutama lahjottu henkilö sopivissa paikoissa. Olisiko tuollainen yhka mahdollinen. Rikollisetkin haluavat varmaan tietoja henkilöiden liikkumisesta.
Siis tuollaisen autosysteemin oloissa tietävät mahdollisesti kaiken toimiessa hyvin sen, missä Hornet-lentäjien auto sattuu olemaan. Kuten täällä on jo monikin mainostanut, nykyisten kännyköiden maailmassa tiedetään sen kännykänkantajan paikka. On todennäköisempää, että ihmisellä on kännykkänsä mukana kuin että sattuu olemaan ajamassa autoa.
 
Siis tuollaisen autosysteemin oloissa tietävät mahdollisesti kaiken toimiessa hyvin sen, missä Hornet-lentäjien auto sattuu olemaan. Kuten täällä on jo monikin mainostanut, nykyisten kännyköiden maailmassa tiedetään sen kännykänkantajan paikka. On todennäköisempää, että ihmisellä on kännykkänsä mukana kuin että sattuu olemaan ajamassa autoa.

Täällä on myös todettu, että kännykän avulla paikantaminen on vaikeampaa. Sen kuin kiskaisee akun irti (omenapuhelimet ym.:t täytyy kääriä folioon). Autossa sama ei onnistu aivan yhtä helposti.

Itse eCall ei tällä hetkellä vaikuta ongelmalliselta, jos ja kun auto liittyy verkkoon vasta hätäpuhelua soitettaessa eikä kommunikoi jatkuvasti verkon kanssa. Järjestelmää on kuitenkin syytä pitää silmällä, sillä äkkiäkös siitä kehitetään uusi versio "älyliikennettä" varten...
 
Täällä on myös todettu, että kännykän avulla paikantaminen on vaikeampaa. Sen kuin kiskaisee akun irti (omenapuhelimet ym.:t täytyy kääriä folioon). Autossa sama ei onnistu aivan yhtä helposti.

Itse eCall ei tällä hetkellä vaikuta ongelmalliselta, jos ja kun auto liittyy verkkoon vasta hätäpuhelua soitettaessa eikä kommunikoi jatkuvasti verkon kanssa. Järjestelmää on kuitenkin syytä pitää silmällä, sillä äkkiäkös siitä kehitetään uusi versio "älyliikennettä" varten...

Juuri näin.

Esimerkiksi autovarkaita ei saa missään tapauksessa ryhtyä jäljittämään autoihin sijoitetulla paikanninjärjestelmällä. Se voi johtaa rosvon toimintavapauden rajoittumiseen ja viime kädessä uhkaksi koko rötöstelylle. Todellinen rikos ihmisyyttä vastaan syntyy jos laite voidaan asettaa niin että se hälyttää automaattisesti kun/jos autoa liikutetaan ulkopuolisten toimesta.

Poliisilla on jo nykyisellään arveluttavia teknisiä apukeinoja mm. rekisteritunnusten skannaus liikkuvasta autosta. Silläkin päästään monella tavoin hankaloittamaan ihmisten vapautta autoiluun. En silti tiedä varmaksi mutta poliisilta saattaa olla kiellettyä jäljittää varastettuja autoja näillä automaattijärjestelmillä?

Joku rotihan näissä pitää tietysti olla..
 
Sun kännykkäs on todennäköisesti reaaliaikaisesti paikannettavissa.
Eikö saksalaisilla ole nuuskinta-ohjelma jolla voi aktivoida kännykän mikin tarvittaessa. No, eipä se kosketa ku ihan prosentin kymmenyksiä se. Jos niinkää monia. NSA vaatii ns. takaportteja joka hemmetin paikkaan. En ihmettelisi yhtään vaikka tästä koneesta sellainen löytyisikin. Ja kännykästä. Ja läppäristä.
 
Eikö saksalaisilla ole nuuskinta-ohjelma jolla voi aktivoida kännykän mikin tarvittaessa. No, eipä se kosketa ku ihan prosentin kymmenyksiä se. Jos niinkää monia. NSA vaatii ns. takaportteja joka hemmetin paikkaan. En ihmettelisi yhtään vaikka tästä koneesta sellainen löytyisikin. Ja kännykästä. Ja läppäristä.

Voipi olla. Esimerkiksi Android&iOS - luureissa on paljon ei-käyttöjärjestelmä/applikaatio - tason koodia, johon ei pääse mitenkään käsiksi, tai verifioimaan sitä. Lähinnä radiokontrolleri, jossa pyörii yleisesti joko Qualcomin tai Mediatekin koodi.
 
Back
Top