Vapaa-ajattelijat: Jumala pois sotilasvalasta

yle 28.4.2014 klo 6:38
Sanna Ukkola: Vainajien viestejä – medialle
Miten pitäisi suhtautua siihen, että julkkis pääsee lehteen kertomaan, kuinka sytostaattihoidot tappavat ja kuinka hän aikoo selättää syövän uskomushoidoilla? pohtii Sanna Ukkola blogissaan.

Katri Helena saa viestejä vainajilta. Media välittää niitä sinulle!

Haudantakaisia viestejä on tullut vuodesta -88 asti ja kertynyt jo yli 34 vihkoa. Viesteistä Katri Helena on koonnut kirjan ja uuden levyn, joita hän on markkinoinut ahkerasti mediassa. Ja media on antanut laulajalle ja hänen rajantakaisille kokemuksilleen kyselemättä valtavasti myötäsukaista huomiota.

Katri Helena on kertonut kuolleen miehensä, poikansa ja muiden vainajien viesteistä niin televisiossa, lehdissä kuin radiossakin. Suosikkilaulajan viestejä ei ole kyseenalaistettu, vaikka tiede ei kai pidä vielä kuitenkaan ihan tavanomaisena sitä, että kuolleet sukulaiset kirjoittelevat haudan takaa.

No, mikäpäs siinä. En epäile, etteikö Katri Helena itse uskoisi viestien autenttisuuteen. Ja voivathan ne olla aitoja, mistäs minä tiedän kuolemanjälkeisestä olotilasta yhtään mitään. Mutta miten median pitäisi suhtautua aiheisiin, jotka taistelevat vahvasti vallitsevia tieteellisiä käsityksiä vastaan?

Myös enkelikokemuksista on tullut arkipäivää mediassa. Näyttelijä Manuela Bosco näkee enkeleitä jopa tv-studiossa, laulaja Meiju Suvas pelastuu liikenneonnettomuudelta enkeleiden ansiosta ja Kirsi Ranto on tehnyt jo pitkään yhteistyötä valo-olentojen kanssa. Näistä kokemuksista media raportoi kuuliaisen säntillisesti.

Enkelit ja rajantakaiset viestit ovat sinällään vielä varsin vaaratonta huuhaata, ja näistä kokemuksista kritiikittömästi kertovat toimittajat eivät tee hallaa kuin enintään oman viestimensä uskottavuudelle.

Mutta mitä seuraavaksi? Missä vaiheessa media alkaa raportoida totuutena esimerkiksi rokotteita vastustavan joukon näkemyksiä rokotteiden vaarallisuudesta lapsille?

Valtamedia karttoi huuhaa-juttuja kuin ruttoa vielä 2000-luvun alussa. Mitä nyt on tapahtunut? Miksi niistä on yhtäkkiä tullut median valtavirtaa?

Ja miten pitäisi suhtautua siihen, että monelle nuorelle esikuvana toimiva julkkis pääsee Suomen suurimman iltapäivälehden sivuille kertomaan, kuinka sytostaattihoidot tappavat ja kuinka hän aikoo selättää syövän uskomushoidoilla?

Miten tällainen juttu on ylipäänsä voinut mennä arvostamani lehden seulan läpi?

Ilta-Sanomat antoi viikonloppuna palstatilaa syöpää sairastavalle Hunks-tanssijalle, jonka annettiin kertoa jutussa ilman minkäänlaista kritiikkiä, kuinka aikoo parantua syövästä positiivisella asenteella, smoothieilla ja akupunktiolla.

"Voin todella hyvin. Olen pirteä ja elinvoimainen. Tuntuisi tyhmältä, että nyt kun voin näin hyvin, menisin lääkärien ehdottamaan leikkaukseen ja saisin siitä ikuisen avannepussin vyölle sekä aloittaisin sytostaattihoidon, joka vain pahentaa vointiani", Jani Kokki kertoo Ilta-Sanomissa.

Kokki kertoo samaan hengenvetoon tietävänsä ihmisiä, jotka ovat kuolleet sytostaattihoitoihin.

Milloin Ilta-Sanomat on muuttunut Magneettimediaksi? Miten tällainen juttu on ylipäänsä voinut mennä arvostamani lehden seulan läpi?

Voimia Jani Kokille kamppailuun vakavaa sairautta vastaan. Kenelläkään ei ole oikeutta puuttua hänen valintaansa siitä, miten häntä hoidetaan - mutta median tehtävä ei ole levittää mutu-tietoa vakavista lääketieteellisistä asioista. Kyse kun ei ole pelkästään Jani Kokista, vaan myös niistä kymmenistätuhansista ihmisistä, jotka ovat samassa tilanteessa ja pohtivat hoitojen tarpeellisuutta. Toivottavasti he eivät jutun luettuaan jää siihen uskoon, että syövän voisi hoitaa ruokavaliolla ja stressittömällä elämällä.

(Onneksi IS lisäsi lopulta myös syöpälääkärin kannan, kun olin ihmetellyt asiaa suoraan IS:n toimitukselle tätä bloggausta kirjoittaessani. Ikävä kyllä lääkärin kommentit tulivat vuorokauden myöhässä.)

Kirjoitin taannoin Minä Olen -festivaaleista, joissa kaupiteltiin satoja euroja maksavia teknisiä vempeleitä. Niillä hoidettiin kuulemma esimerkiksi syöpää ja aidsia. "Jos isälläni olisi syöpä, kieltäisin häntä käyttämästä perinteisiä hoitomuotoja ja käskisin turvautumaan näihin", kauppias selosti ja esitteli lehtileikkeitä väitteidensä tueksi.

On yksi asia se, että huuhaa-messujen yhdellä ständillä kaupitellaan hengenvaarallista tilpehööriä. Mittasuhteet muuttuvat järisyttävästi, kun sadoilletuhansille ihmisille suunnattu joukkotiedotusväline antaa tilaa samanlaiselle uskomushörhöilylle ja esittää huuhaan varteenotettavana vaihtoehtona tappavan taudin selättämiseksi.

Sanna Ukkola
Kirjoittaja on A-studion politiikan toimittaja
 
Back
Top