Tvälups
Ylipäällikkö
yle Uutiset Kotimaa 18.7.2013 klo 8:04
Varmuusvarastojen polttoaineet uusitaan miljoonien urakassa – bensaa viety muun muassa hurrikaanin tuhoalueille
Polttoaineen varmuusvarastoja on käytetty muun muassa vaikeissa jääolosuhteissa Perämerellä sekä hurrikaani Katriinan tuhoista kärsineen Yhdysvaltojen auttamiseen. Parhaillaan polttoaineita vaihdetaan kovan rekkarallin siivittämänä rikittömiin vaihtoehtoihin.
Mistä on kyse?
Huoltovarmuudella tarkoitetaan väestön toimeentulon, maan talouselämän ja maanpuolustuksen kannalta välttämättömien taloudellisten toimintojen ja teknisten järjestelmien turvaamista poikkeusolojen varalta
Huoltovarmuus on perinteisesti merkinnyt materiaalien saannin varmistamista esimerkiksi varastoimalla yhteiskunnan toiminnalle välttämättömiä tuotteita ja materiaaleja
Huoltovarmuutta uhkaavat muun muassa tieto- ja viestintäjärjestelmien häiriöt, energiansaannin keskeytyminen vakavat tartuntataudit ja luonnononnettomuudet sekä ympäristökatastrofit
Valtava projekti vaihtaa Suomen varmuusvarastoissa olevat polttoaineet rikittömiksi on ehtinyt puoleenväliin.
Varastojen polttoaineiden määristä ei anneta tietoja julkisuuteen. Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti koko maassa on keskimäärin viiden kuukauden normaalikulutusta vastaavat tuontipolttoainevarastot.
Vuodesta 1978 Huoltovarmuuskeskuksessa työskennelleen Tapio Pelkosen mukaan polttoaineen varmuusvarastoihin on turvauduttu vain muutamia kertoja.
- Ne ovat poikkeuksellisia olosuhteita varten. Muutamia tilanteita on ollut kotimaassa, kun keväällä on ollut vaikeat jääolosuhteet Perämerellä. Öljy-yhtiöltä on rannikkovarastoista loppunut polttoaine, silloin me luovutamme heille tavaraa ja saamme saman määrän vastaavana aikana tilalle jostakin muualta.
Suomi on kansainvälisen energiajärjestön IEA:n jäsenenä antanut pari kertaa varastoistaan polttoainetta myös ulkomaille. Viimeksi Suomi auttoi Hurrikaani Katriinan runtelemaa Yhdysvaltoja vuonna 2005.
- Suomesta lähti silloin muistaakseni 40 tonnin bensalasti Yhdysvaltoihin, Pelkonen muistelee.
Ankara pakkastalvi pakotti turvautumaan varmuusvarastoihin
Myös Kuopiossa on Pelkosen mukaan kerran käytetty varmuusvarastojen polttoainetta.
- Se oli ankara pakkastalvi kymmenisen vuotta sitten ja silloin meinasi, ei koko maasta, mutta Kuopion alueelta loppua polttoaine. Silloin säiliöautot hyytyivät, niillä oli vaikeuksia polttoaineen kanssa. Se kesti vain pari viikkoa eikä ollut isoista määristä kyse.
Vakavimpana uhkana huoltovarmuudelle pidetään tilannetta, jossa yhteiskunnan kannalta kriittisten tavaroiden ja palveluiden saanti on väliaikaisesti vaikeutunut.
Muita uhkakuvia ovat muun muassa sähköisten tieto- ja viestintäjärjestelmien häiriintyminen, ympäristökatastrofit ja vakavat tarttuvat taudit.
- Tällaisten kriisitilanteiden varalta on tietysti laadittu suunnitelma, mutta siitä ei kerrota ulospäin. Jokainen voi tietysti ajatella, että muun muassa pelastuslaitoksen ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden on toimittava. Polttoaineen kannalta lämmön pitää riittää talvikuukausina. Öljylammityksellä ja kaukolämmöllä toimivia kiinteistöjä on Suomessa paljon.
Miljoonia maksava operaatio
Huoltovarmuuskeskuksella on vuodesta 2009 lähtien ollut käynnissä iso operaatio, jossa Suomen varmuusvarastojen polttoaineet vaihdetaan rikittömiin Euroopan Unionin säännösten mukaisesti.
Pelkonen kertoo polttoaineiden vaihdon maksavan Suomelle miljoonia euroja.
Suomesta lähti silloin 40 tonnin bensalasti Yhdysvaltoihin.
- Tapio Pelkonen
Operaation suuruutta kuvaa, että Kuopion varmuusvarastojen tyhjentämisen aikana Kuopion ja Vaasan välillä liikennöi yli 300 säiliöautoa enemmän kuin tavallisesti. Kuopiossa vaihto on suoritettu ensi vuoden loppuun mennessä.
Tähän mennessä koko maassa jo liki puolet varmuusvarastojen polttoaineista on vaihdettu rikittömiin.
- Vaasasta rikkipitoinen polttoaine jatkaa matkaansa ARA-alueelle eli Antwerpeniin, Rotterdamiin tai Amsterdamiin, jossa se jalostetaan. Sellaisenaan se ei mene kulutukseen, Pelkonen kertoo.
Lähteet:
Huoltovarmuuskeskus
Varmuusvarastojen polttoaineet uusitaan miljoonien urakassa – bensaa viety muun muassa hurrikaanin tuhoalueille
Polttoaineen varmuusvarastoja on käytetty muun muassa vaikeissa jääolosuhteissa Perämerellä sekä hurrikaani Katriinan tuhoista kärsineen Yhdysvaltojen auttamiseen. Parhaillaan polttoaineita vaihdetaan kovan rekkarallin siivittämänä rikittömiin vaihtoehtoihin.
Mistä on kyse?
Huoltovarmuudella tarkoitetaan väestön toimeentulon, maan talouselämän ja maanpuolustuksen kannalta välttämättömien taloudellisten toimintojen ja teknisten järjestelmien turvaamista poikkeusolojen varalta
Huoltovarmuus on perinteisesti merkinnyt materiaalien saannin varmistamista esimerkiksi varastoimalla yhteiskunnan toiminnalle välttämättömiä tuotteita ja materiaaleja
Huoltovarmuutta uhkaavat muun muassa tieto- ja viestintäjärjestelmien häiriöt, energiansaannin keskeytyminen vakavat tartuntataudit ja luonnononnettomuudet sekä ympäristökatastrofit
Valtava projekti vaihtaa Suomen varmuusvarastoissa olevat polttoaineet rikittömiksi on ehtinyt puoleenväliin.
Varastojen polttoaineiden määristä ei anneta tietoja julkisuuteen. Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti koko maassa on keskimäärin viiden kuukauden normaalikulutusta vastaavat tuontipolttoainevarastot.
Vuodesta 1978 Huoltovarmuuskeskuksessa työskennelleen Tapio Pelkosen mukaan polttoaineen varmuusvarastoihin on turvauduttu vain muutamia kertoja.
- Ne ovat poikkeuksellisia olosuhteita varten. Muutamia tilanteita on ollut kotimaassa, kun keväällä on ollut vaikeat jääolosuhteet Perämerellä. Öljy-yhtiöltä on rannikkovarastoista loppunut polttoaine, silloin me luovutamme heille tavaraa ja saamme saman määrän vastaavana aikana tilalle jostakin muualta.
Suomi on kansainvälisen energiajärjestön IEA:n jäsenenä antanut pari kertaa varastoistaan polttoainetta myös ulkomaille. Viimeksi Suomi auttoi Hurrikaani Katriinan runtelemaa Yhdysvaltoja vuonna 2005.
- Suomesta lähti silloin muistaakseni 40 tonnin bensalasti Yhdysvaltoihin, Pelkonen muistelee.
Ankara pakkastalvi pakotti turvautumaan varmuusvarastoihin
Myös Kuopiossa on Pelkosen mukaan kerran käytetty varmuusvarastojen polttoainetta.
- Se oli ankara pakkastalvi kymmenisen vuotta sitten ja silloin meinasi, ei koko maasta, mutta Kuopion alueelta loppua polttoaine. Silloin säiliöautot hyytyivät, niillä oli vaikeuksia polttoaineen kanssa. Se kesti vain pari viikkoa eikä ollut isoista määristä kyse.
Vakavimpana uhkana huoltovarmuudelle pidetään tilannetta, jossa yhteiskunnan kannalta kriittisten tavaroiden ja palveluiden saanti on väliaikaisesti vaikeutunut.
Muita uhkakuvia ovat muun muassa sähköisten tieto- ja viestintäjärjestelmien häiriintyminen, ympäristökatastrofit ja vakavat tarttuvat taudit.
- Tällaisten kriisitilanteiden varalta on tietysti laadittu suunnitelma, mutta siitä ei kerrota ulospäin. Jokainen voi tietysti ajatella, että muun muassa pelastuslaitoksen ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden on toimittava. Polttoaineen kannalta lämmön pitää riittää talvikuukausina. Öljylammityksellä ja kaukolämmöllä toimivia kiinteistöjä on Suomessa paljon.
Miljoonia maksava operaatio
Huoltovarmuuskeskuksella on vuodesta 2009 lähtien ollut käynnissä iso operaatio, jossa Suomen varmuusvarastojen polttoaineet vaihdetaan rikittömiin Euroopan Unionin säännösten mukaisesti.
Pelkonen kertoo polttoaineiden vaihdon maksavan Suomelle miljoonia euroja.
Suomesta lähti silloin 40 tonnin bensalasti Yhdysvaltoihin.
- Tapio Pelkonen
Operaation suuruutta kuvaa, että Kuopion varmuusvarastojen tyhjentämisen aikana Kuopion ja Vaasan välillä liikennöi yli 300 säiliöautoa enemmän kuin tavallisesti. Kuopiossa vaihto on suoritettu ensi vuoden loppuun mennessä.
Tähän mennessä koko maassa jo liki puolet varmuusvarastojen polttoaineista on vaihdettu rikittömiin.
- Vaasasta rikkipitoinen polttoaine jatkaa matkaansa ARA-alueelle eli Antwerpeniin, Rotterdamiin tai Amsterdamiin, jossa se jalostetaan. Sellaisenaan se ei mene kulutukseen, Pelkonen kertoo.
Lähteet:
Huoltovarmuuskeskus