Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Venäjä: Mistral-kaupasta Ranskan kanssa luovuttu, rakennamme omat tukialuksemme

Viestiketju osiossa 'Ulkomaan uutiset' , aloittaja kaislajääkäri, 26.05.2015.

  1. kaislajääkäri

    kaislajääkäri Kapteeni

    Liittynyt:
    30.01.2012
    Viestejä:
    553
    Tykkäykset:
    834
    Pisteet:
    76
    Mustaruuti tykkäsi tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. Hanski

    Hanski Majuri

    Liittynyt:
    29.05.2012
    Viestejä:
    1,213
    Tykkäykset:
    1,937
    Pisteet:
    156
    Oikein hyvä uutinen, siinähän venäläiset nykertävät tukialuksia kasaan; aikaa, ruplia ja mahorkkaa palaa, valmista ei synny ja rahat katoavat jonnekin kankkulan kaivoon... :p Toivottavasti ranskalaiset eivät ole mitään pehmiksiä korvausneuvotteluissa!
     
    Fremen, Honcho, skärdis ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  4. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    5,701
    Tykkäykset:
    5,171
    Pisteet:
    1,286
    Ei huolta! Ranskalaiset ovat tuossa maailman parhaita. Olkiluoto on 10v myöhässä, joten ranskalaiset vaativat asiakkaalta siitä miljardikorvauksia :p

    http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/a...va+sille+35+miljardia+ol3projektista/a1023216

    Areva-Siemensiltä kova vaatimus - TVO:n korvattava sille 3,5 miljardia OL3-projektista
     
    Fremen, Honcho, Tetra ja 4 muuta jäsentä tykkää tästä.
  5. ajs178

    ajs178 Kapteeni

    Liittynyt:
    21.01.2014
    Viestejä:
    917
    Tykkäykset:
    984
    Pisteet:
    76
    Tämä uutinen lisäsi juuri 20 vuotta Venäjän tukialusten käyttöönottoaikatauluun.
     
    Honcho, Tähystäjä, MeriTJ ja 4 muuta jäsentä tykkää tästä.
  6. Rajajääkäri

    Rajajääkäri Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    03.12.2014
    Viestejä:
    1,820
    Tykkäykset:
    2,786
    Pisteet:
    316
    Jep. Ja tulee maksamaan moninkertaisen summan venäjällä rakentaa, kuin Ranskasta tilatut, kun ottaa huomioon nuo 20 vuotta "venäläistä työtä" ja laivoihin määrättyjen rahavirtojen katoamisen vääriin taskuihin. Niin, ja mikä on laatu? :), voi olla, että se uppoaa, ilman siihen ammuttuja ohjuksiakin.
     
    Honcho ja CarriE66 tykkäsivät tästä.
  7. vlad

    vlad Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    17.01.2015
    Viestejä:
    4,067
    Tykkäykset:
    10,820
    Pisteet:
    1,286
    Katsotaan saavatko sitten aikanaan 1,2 miljardia euroa Ranskalta korvauksia, ranskalaisten puolesta Louis Gartier on tarjonnut Venäjälle 785 miljoonan euron korvausta (sputnik news'in mukaan). Tämä ehdotus on sikäli mielenkiintoinen, koska se ei edes korvaisi sitä mitä venäläiset ovat aluksista tähän mennessä maksaneet valmistajalle (Ranskalle).

    Aivan toinen asia on sitten se, että onko Venäjällä osaamista ja tietotaitoa rakentaa moderni mahinnousu-/helikopteritukialus - suoranaista kokemusta sellaisten rakentamisesta ei ole. Venäjän/Neuvostoliiton rakentamat lentotukialukset ovat kuitenkin hiukan toisenlaisia ja Neuvostoliiton aikana rakennetut Ivan Rogov luokan maihinnousualukset poikkeavat ratkaisuiltaan kuitenkin moderneista helikopteri-/maihinnousutukialuksista aivan kuten muutkin Neuvostoliiton/Venäjän rakennuttamat maihinnousutukialukset/maihinnousualukset.

    Ivan Rogov eli Project 1174: http://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Rogov-class_landing_ship

    Viimeisinkin käytössä ollut Ivan Rogov -luokan maihinnousualus on jo siirretty reserviin ja odottanee romutusta.

    vlad.
     
  8. skärdis

    skärdis Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.04.2010
    Viestejä:
    3,547
    Tykkäykset:
    3,680
    Pisteet:
    1,286
    Hienoa, että ranskalaisilla riitti suoraselkäisyyttä. Mitenköhän olisi käynyt, jos olisivat olleet rakenteilla suomalaisella telakalla..
     
    tulikomento tykkäsi tästä.
  9. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,014
    Tykkäykset:
    14,750
    Pisteet:
    1,286
    Tarkoitatko Suomessa olevia venäläisten omistamia telakoita?:rolleyes:
     
    elso tykkäsi tästä.
  10. ajs178

    ajs178 Kapteeni

    Liittynyt:
    21.01.2014
    Viestejä:
    917
    Tykkäykset:
    984
    Pisteet:
    76
    Uskon, että tuli venäläisille karvaana yllätyksenä, että Ranska ei toimitakaan laivoja. Taas virhearvio Putinilta, kuten talouspakotteidenkin seurausten väärinarviointi.

    Mutta jotenkin nyt tuli mieleen, että voisiko tämä lausunto ollakin vain osa poliittista painostusta Ranskaa kohtaan? Eli yrittävät saada luovutuksen tehtyä uhkailemalla hankkeesta luopumisella
     
  11. VUps

    VUps Majuri

    Liittynyt:
    08.09.2013
    Viestejä:
    1,264
    Tykkäykset:
    1,101
    Pisteet:
    156
    Mites venäläisten meridiesel- ja kaasuturbiinituotanto jaksavat?
     
  12. tankkimies

    tankkimies Alikersantti BAN ALTTERI

    Liittynyt:
    16.05.2015
    Viestejä:
    68
    Tykkäykset:
    19
    Pisteet:
    6
    Lentotukialuksia tekee muistaakseni telakka Odessassa tai Mariupolissa. Putinin täytynee ottaa maata etelä-Ukrainasta, jotta saa laivansa tehtyä.
     
  13. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,338
    Tykkäykset:
    2,885
    Pisteet:
    1,286
    Mistral-kauppaan sisältyi teknologiasiirto, eli Pietarin Baltiski-Zavod -telakka päivitettiin niin että siellä pystyttiin rakentamaan toisen Mistralin rungosta puolet. Epäilemättä siis kokonaisenkin aluksen valmistus onnistuisi sinänsä: alunperinhän oli tarkoitus rakentaa neljä alusta niin että ne olisivat enenevässä määrin venäläisvalmisteisia (ensimmäinen melkein kokonaan Ranskassa, toinen fifty-sixty, kolmas & neljäs kokonaan Venäjällä). Kahden viimeksimainitun aluksen rakennus kuitenkin siirtyi tai peruuntui Venäjällä nousseen poliittisen kohun vuoksi.

    Venäjä on siis jo saanut osan "kauppatavarasta", siksi korvaussumma voi olla pienempi kuin koko sopimuksen hinta. Epäilemättä ranskalaiset juuri tällä yrittävätkin asiaa perustella. Neuvottelut voivat olla aika vaikeita koska aluksissa on paljon venäläisiä varusteita joiden arvo pitäisi jotenkin määritellä.

    Ivan Rogov-luokan aluksia on jäljellä kaksi, molemmat reservissä ja olivat jo kaupan (romuksi). Mistral-kauppojen takkuamisen vuoksi on nostettu uudelleen esille ajatus kunnostaa ne. Tuskin se kuitenkaan kannattaa. Siinä kestäisi melko kauan ja kallistakin se olisi. Sitäpaitsi Ivan Rogovit ovat vanhahtava eikä ilmeisesti kovinkaan onnistunut alustyyppi.
    Mistralien tapaiset alukset eivät kuitenkaan ole sinänsä mitään älyttömän kalliita tai haastavia rakennettavia. Nyt kun Venäjällä on hallussaan sekä rakennustekniikka ja piirustukset niin periaatteessa se kyllä pystyisi helpostikin tekemään ne itse, olettaen että se saa niihin pätevät kulkukoneistot ja rahoitus riittää - ei tietenkään mitään ilmiselviä asioita. Em. syystä vanhojen aluksien kunnostus ei ole kovin houkutteleva optio.

    Mistralien jatkokäytöstä ei ole vielä tietoa. Ostointo ei ole varsinaisesti ollut suurta. Ranskan laivasto jossain välissä halusi neljännen Mistralin mutta aloite hylättiin. Kiinaa ja Intiaa on myös väläytelty tässä yhteydessä.
     
  14. Tups

    Tups Kapteeni

    Liittynyt:
    22.04.2013
    Viestejä:
    542
    Tykkäykset:
    166
    Pisteet:
    76
    En käyttäisi näitä sanoja puhuessani venäläisestä laivanrakennusteollisuudesta. Baltian telakalla on rakenteilla 25 megawatin jäänmurtaja Viktor Chernomyrdin, joka on nyt 24-28 kuukautta myöhässä aikataulusta sen vuoksi, että laiva oli 2500 tonnia ylipainoinen ja ui 70 cm liian syvällä. Sama telakka on aikaisemmin rakentanut kaksi dieselkäyttöistä jäänmurtajaa ja kaikki Arktika-luokan ydinkäyttöiset jäänmurtajat, joten kokemuksen puutteesta tuskin on kyse.
     
  15. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,014
    Tykkäykset:
    14,750
    Pisteet:
    1,286
    Ranskalla ja Venäjällä on melkoista teknologiayhteistyötä monella alalla, eivätkä sotilaalliset sovellukset ole näistä pois suljettuja. Minulla on vähän sellainen kutina kannikassa, että tästä korkean profiilin hankkeesta luovutaan, mutta pienemmän profiilin hankkeet senkuin kasvavat. Ranska nimittäin suhtautuu varsin hmmm, käytännöllisesti kaupankäyntiin ja erilaisiin yhteistyökuvioihin.
     
    Honcho tykkäsi tästä.
  16. Honcho

    Honcho SMLNKO M/83 Lahjoittaja

    Liittynyt:
    21.11.2014
    Viestejä:
    7,864
    Tykkäykset:
    17,062
    Pisteet:
    1,286
    Olisiko tuo ruplissa samaa tasoa valuuttakurssimuutos huomioiden?
     
  17. Honcho

    Honcho SMLNKO M/83 Lahjoittaja

    Liittynyt:
    21.11.2014
    Viestejä:
    7,864
    Tykkäykset:
    17,062
    Pisteet:
    1,286
    Sitten se vaan on niin kuin Armata, eli sen oli tarkoituskin upota jotta voidaan tehdä evakuointiharjoitus :rolleyes:
     
  18. Rajajääkäri

    Rajajääkäri Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    03.12.2014
    Viestejä:
    1,820
    Tykkäykset:
    2,786
    Pisteet:
    316
    Varmaan.
     
  19. vlad

    vlad Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    17.01.2015
    Viestejä:
    4,067
    Tykkäykset:
    10,820
    Pisteet:
    1,286
    Muistinvarassa mennään, mutta vast'ikää luin, että edelleenkin on olemassa olevia ongelmia ja kun Ukrainan kanssa ei enää kauppoja tehdä niin tuotantoaikatauluja on jouduttu muutamien alusten osalta rukkaamaan jonkin verran (jopa yli 12 kuukaudella).

    Toisaalta onhan Venäjällä myös omaa meridiesel-/kaasuturbiinituotantoa - tai näin muistelen, joten en osaa sanoa kuinka akuutti ongelma todellisuudessa on eli löytyisikö omasta tuotannosta sopiva moottorikonstruktio maihinnousutukialukselle vaiko ei.

    Neuvostoliiton aikana kaikki lentotukialukset tehtiin Mustanmeren rannikolla Nikolajevin telakalla (nyk. Ukrainan alueella). Nyt kaupunki tunnetaan nimellä Mykolajiv ja se sijaitsee rannikon tuntumassa hiukan Krimiltä länteen Mykolajivin oblastissa.

    vlad.
     
  20. vlad

    vlad Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    17.01.2015
    Viestejä:
    4,067
    Tykkäykset:
    10,820
    Pisteet:
    1,286
    Mainitsemasi seikat teknologiasiirrosta ovat toki tiedossa, mutta onko kokonaisuus jo niin hyvin venäläisten hallussa, että nykyaikaisen maihinnousu-/helikopteritukialuksen rakentaminen onnistuu ilman sen suurempia ongelmia - tämä hiukan mietityttää. Mutta oikeastaan enemmän mietityttää se, että kykeneekö Venäjä nykyisen rakennusohjelman puitteissa rakentamaan riittävän tiiviissä aikataulussa korvaavat alukset - Venäjällä kun on usein käynyt siten, että alusluokkien (etenkin ensimmäisten alusten) valmistuminen venyy ja venyy. Joten onko Venäjällä kykyä rakentaa korvaavat alukset (tai edes korvaava alus) riittävän tiiviissä aikataulussa ettei käy siten, että erinäisten syiden tähden (alkaen palkanmaksuongelmista ja päätyen korruption aiheuttamiin ongelmiin) aluksen valmistuminen venyy vuosilla. Tai pahimmassa tapauksessa ei valmistu koskaan.

    Tämän hetkinen tilanne taitaa olla se ettei Venäjän ole mahdollista löytää ulkomaalaista kumppania pakotteista johtuen. Toisaalta kun nähtiin miten Mistralien kohdalla kävi, niin voi olla mahdollista ettei Venäjällä enää edes yritetä etsiä ulkomaalaista kumppania, koska on olemassa oleva riski, että siinäkin tapauksessa alukset jäävät saamatta (etenkin jos alus valmistetaan ulkomailla).

    Olen itsekin lukenut spekulaatioita Ivan Rogovin (tai useamman) modernisoinnista mutta puheet tainneet jäädä spekulaatioiden asteelle useammasta syystä johtuen - hinta on tietenkin eräs syy mutta muitakin syitä on. Alusten konstruktio on auttamatta vanhanaikainen moderniin sodankäyntiin suhteutettuna (alusluokka on suunniteltu 70-luvun alkupuolella) vaikka se sinänsä kykenee kyllä ottamaan kohtalaisesti lastia ja joukkoja (esim. 520 sotilasta ja 25 panssarivaunua, tai 2500 tonnia lastia tms.) mutta rakenne on auttamatta vanhanaikainen ja se voi operoida vain neljällä helikopterilla, ja nykyään kyky operoida tehokkaasti helikoptereilla on myös hyvin suuressa roolissa.

    Verrattuna moderneihin helikopteri-/maihinnousutukialuksiin Ivan Rogov -luokan alusten suurin ongelma on epäilemättä koko aluksen mittaisen lentokannen puuttuminen (perässä on pienehkö lentokansi) - tai minä tämän sen huomattavana ongelmana. Lisäksi on mietittävä, että missä määrin laivan rakenne aiheuttaa ongelmia mahdollisessa modernisointiohjelmassa ja onko kohtuulliseen hintaan mahdollista muokata aluksesta riittävän tehokas tämän päivän haasteisiin. (Joissain lähteissä on mainittu aluksen modernisoinnin maksavan lähes yhtä paljon kuin uuden aluksen rakentamisen eli halpaa puuhaa modernisointi ei todellakaan olisi.)

    Laitetaan military-todayn lista parhaimmista maihinnousutukialuksista vertailuun siitä, että millaisia käytännössä kaikki tämän hetken parhaimmiksi luonnehditut maihinnousutukialukset ovat: http://www.military-today.com/navy/top_10_amphibious_assault_ships.htm

    vrt. Ivan Rogov: http://www.military-today.com/navy/ivan_rogov_class.htm

    vlad.
     
  21. Honcho

    Honcho SMLNKO M/83 Lahjoittaja

    Liittynyt:
    21.11.2014
    Viestejä:
    7,864
    Tykkäykset:
    17,062
    Pisteet:
    1,286
    Mielestäni koko homma voidaan päätellä kyökkifilosofisesti siten, että jos Venäjällä olisi kyky rakentaa Mistralin tasoiset alukset itse, se olisi sen itse myös tehnyt.
     
    tankkimies, scip10, Pipa ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.

Jaa tämä sivu