Venäjän merivoimat-yleisketju

Joo, toki tarkastus tehdään, mikäli tilanne on kiristynyt. Meriliikenteestä saa jatkuvaa on-line tietoa ihan aluskohtaisestikin. Eli alusten liikkeet on kyllä tiedossa. Mutta sen kauppalaivan lippu siellä ahterissa voi käytännössä olla melkein mikä tahansa, jopa EU maan lippu ( Kypros), vaikka alus loppupeleissä olisikin venäläisessä omistuksessa. Tietysti, kun tarpeeksi kaivaa, niin yleensä se lopullinen omistaja sieltä hoitovarustamon ja bulvaanivarustamon ja sen pitkän omistajaketjun takaa voi löytyäkin... Eli tehdäänkö sitten tarkastus kaikille vaan vain tiedossa oleville venäläisille ja heille myötämielisten valtioiden aluksille.
Toki Clancymainen ajatushan tämä on, mutta mielestäni kaikki pitää käydä läpi... Braistormingissa tulee niitä hullujakin ajatuksia mieleen...

Sillähän ei ole merkitystä minkä maan lippu aluksessa on, vaan mistä se on tulossa. Tuskin Venäjäkään rupeaa merijalkaväkeä laivaamaan Tyyneltämereltä tai Mustaltamereltä asti jolla lähtösatamaa voisi hämätä. Mustameri olisi ehkä mahdollinen, mutta tod.näk. asiaan kiinnitettäisiin huomiota Tanskan salmissa. Joten jos alus on tulossa Kaliningradista, Pietarista (nämä tiedettäisiin varmuudella SUCBASin avulla) tai Murmanskista (tämäkin todnäk. tiedettäisiin NATO:n kautta), niin ei Suomessakaan niin hölmöjä olla, etteikö alusta pysäytettäisi ja tarkistettaisi merellä, jos se pyrkii Ahvenanmaalle.

Todennäköisesti tilanteen kiristyttyä jokainen ei-rutiinialus alueella tarkastettaisiin. Ja kriisit eivät koskaan synny ykskaks, vaan todennäköisesti ainakin seurantaa, valvontaa ja tiedustelua olisi voimistettu Suomenkin toimesta. Sitähän on jo tehty tälläkin hetkellä verrattuna vaikka 10v. takaiseen tilanteeseen (vrt. ilmatilan loukkaukset).
 
Sillähän ei ole merkitystä minkä maan lippu aluksessa on, vaan mistä se on tulossa. Tuskin Venäjäkään rupeaa merijalkaväkeä laivaamaan Tyyneltämereltä tai Mustaltamereltä asti jolla lähtösatamaa voisi hämätä. Mustameri olisi ehkä mahdollinen, mutta tod.näk. asiaan kiinnitettäisiin huomiota Tanskan salmissa. Joten jos alus on tulossa Kaliningradista, Pietarista (nämä tiedettäisiin varmuudella SUCBASin avulla) tai Murmanskista (tämäkin todnäk. tiedettäisiin NATO:n kautta), niin ei Suomessakaan niin hölmöjä olla, etteikö alusta pysäytettäisi ja tarkistettaisi merellä, jos se pyrkii Ahvenanmaalle.

Todennäköisesti tilanteen kiristyttyä jokainen ei-rutiinialus alueella tarkastettaisiin. Ja kriisit eivät koskaan synny ykskaks, vaan todennäköisesti ainakin seurantaa, valvontaa ja tiedustelua olisi voimistettu Suomenkin toimesta. Sitähän on jo tehty tälläkin hetkellä verrattuna vaikka 10v. takaiseen tilanteeseen (vrt. ilmatilan loukkaukset).

No, hyvä jos noin oikeasti toimitaan. Silloinhan kaikki on siltä osin kunnnossa. Merioikeudellisesti sillä lipulla on kyllä merkitystä, mutta se taitaa kiristyneessä tilanteessa sitten olla toisarvoista...
 
No, hyvä jos noin oikeasti toimitaan. Silloinhan kaikki on siltä osin kunnnossa. Merioikeudellisesti sillä lipulla on kyllä merkitystä, mutta se taitaa kiristyneessä tilanteessa sitten olla toisarvoista...

Kyllähän merivartiosto taitaa tulla kylkeen aika automaattisesti, jos laiva esim. poikkeaa reitiltään selittämättömästi. Merivoimat sitten pienellä viiveellä (lähto max. 4h hälytyksestä, yleensä paljon nopeammin), näin jopa rauhan aikana.

Tästähän meillä onkin ihan hiemaan asiaan liittyvä ketjukin MP.netissä: http://maanpuolustus.net/threads/me...ikkeuksellisella-tavalla-viime-viikolla.3295/

IS 27.3.2014 20:51
Suomen Merivoimilla on aina valmiudessa alus, joka lähtee tunnistamaan tuntemattomia aluksia viimeistään neljä tuntia käskystä. Viime viikolla merialueen valvonnassa oli kuitenkin poikkeus, kertoo Helsingin Sanomat.

Helsingin Sanomien jutussa kerrotaan, että Merivoimilla on niin sanotun AKT 1 -aluksen (alueellisen koskemattomuuden turvaaminen) lisäksi tukena AKT 2 -alus, jonka pitää kyetä lähtemään tunnistustehtävälle viimeistään puoli vuorokautta käskyn jälkeen. HS:n mukaan tällä viikolla AKT 1 -aluksena toimii miinalaiva Hämeenmaa ja AKT 2 -aluksena miinalaiva Uusimaa.

RVL tekee sitten töitä 24/7, mutta niiden aluksilla ei taida oikein olla aseita pysäyttämiseen.

2014 tilanne:

http://yle.fi/uutiset/3-7703841

Joten kyllä Ahvenanmalle ja Suomen aluevesille on vaikea pujahtaa aivan huomaamatta.
 
Kyllähän merivartiosto taitaa tulla kylkeen aika automaattisesti, jos laiva esim. poikkeaa reitiltään selittämättömästi. Merivoimat sitten pienellä viiveellä (lähto max. 4h hälytyksestä, yleensä paljon nopeammin), näin jopa rauhan aikana.
Artic Sea sai vetää paskarinkiä tuntikausia eikä merivartiostoa kiinostanut. Taisi näkyä jopa Suomen tutkakuvissa.
 
Artic Sea sai vetää paskarinkiä tuntikausia eikä merivartiostoa kiinostanut. Taisi näkyä jopa Suomen tutkakuvissa.

Ei tainnut olla Suomen aluevesillä.

https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Arctic_Sea

The ship was between the islands of Öland and Gotland, in the territorial waters of Sweden, when it was allegedly boarded in the early hours of July 24, 2009, by a group of eight to ten English-speaking[12] men, who approached on an inflatable boat, bearing the word 'polis' (Swedish for 'police').[13]
 
Kyllähän merivartiosto taitaa tulla kylkeen aika automaattisesti, jos laiva esim. poikkeaa reitiltään selittämättömästi. Merivoimat sitten pienellä viiveellä (lähto max. 4h hälytyksestä, yleensä paljon nopeammin), näin jopa rauhan aikana.

Tästähän meillä onkin ihan hiemaan asiaan liittyvä ketjukin MP.netissä: http://maanpuolustus.net/threads/me...ikkeuksellisella-tavalla-viime-viikolla.3295/

IS 27.3.2014 20:51
Suomen Merivoimilla on aina valmiudessa alus, joka lähtee tunnistamaan tuntemattomia aluksia viimeistään neljä tuntia käskystä. Viime viikolla merialueen valvonnassa oli kuitenkin poikkeus, kertoo Helsingin Sanomat.

Helsingin Sanomien jutussa kerrotaan, että Merivoimilla on niin sanotun AKT 1 -aluksen (alueellisen koskemattomuuden turvaaminen) lisäksi tukena AKT 2 -alus, jonka pitää kyetä lähtemään tunnistustehtävälle viimeistään puoli vuorokautta käskyn jälkeen. HS:n mukaan tällä viikolla AKT 1 -aluksena toimii miinalaiva Hämeenmaa ja AKT 2 -aluksena miinalaiva Uusimaa.

RVL tekee sitten töitä 24/7, mutta niiden aluksilla ei taida oikein olla aseita pysäyttämiseen.

2014 tilanne:

http://yle.fi/uutiset/3-7703841

Joten kyllä Ahvenanmalle ja Suomen aluevesille on vaikea pujahtaa aivan huomaamatta.

No, tuo mun skenaarioni liittyy aiemmin esittämääni " Kyproksen lipun alla purjehtiva ro-ro alus saa konevian Utön jälkeen ja pyrkii hätäsatamaan Långnäsiin ". Tapahtuisi siis ennen sotaa, tosin kiristyneessä tilanteessa... Eli "huomaamattomasta" pujahtamisesta ei olisi kyse...
 
No, tuo mun skenaarioni liittyy aiemmin esittämääni " Kyproksen lipun alla purjehtiva ro-ro alus saa konevian Utön jälkeen ja pyrkii hätäsatamaan Långnäsiin ". Tapahtuisi siis ennen sotaa, tosin kiristyneessä tilanteessa... Eli "huomaamattomasta" pujahtamisesta ei olisi kyse...

Taatusti tulisi merivartiosto kylkeen aika nopeasti. Etenkin kiristyneessä tilanteessa, jossa alueella olisi taatusti ainakin 1-2 merivoimien alusta myös. Kyllä noihin juttuihin tietääkseni on varauduttu.
 
Ihmiset saa paniikkikohtauksia Venäjän Itämerenlaivaston liikehdinnästä. Kannattaa muistaa, että Venäjällä on vastassaan täällä Ruotsin ultramodernit Visbyt sekä sukellusveneet. Samaten löytyy vielä muitakin moderneita sotalaivoja. Myös Gripenit tervehtivät ryssää ilmasta käsin. Suomi poika tervehtii Haminoilla ja pian uusilla korveteilla. Saksalla hienot sukellusveneet ja pinta-aluksia. Puolalla vanhempaa kalustoa mutta tulivoimaa löytyy tästä huolimatta muunmuuassa moderneimmat RBS-15 MTO:t. Ja kirsikkana kakunpäällä US Navy varmasti tukee liittolaisiaan myös.

Tätä olen myös hieman funtsinut. No, ovathan ne pari ohjuslavettia lisää, mutta naapureillakin riittää sekä pinnalla että pinnan alla kulkevaa rautaa. Ja äkkiäkös tuollaiset suljetaan pussiin varsin jäyhän miinoituksen taakse Kaliningradiin. Plus sitten se, että nämä kaksi vekkulia eivät ole jäävahvistettuja, joten niiden käyttöaika koko Itämeren alueella on rajallinen. Suunnitteilla/rakenteilla olevat uudet korvetit pystyvät sitten kulkemaan jossain määrin jäissäkin, mutta taitaa siinä vielä kuu närettä kiertää, ennen kuin ne Itämeren pintaa somistavat.
 
Meinaat, että naapuri katsoo rauhassa vierestä kun miinoittajat sulkevat väyliä? :D Onko Naton laivat jää vahvistettuja ja kykynevät itsenäiseen jäissä kulkuun? Entä mites ne rahtilaivat? Aika paljon nuo murtjat joutuvat väyliä avaamaan.
 
Tätä olen myös hieman funtsinut. No, ovathan ne pari ohjuslavettia lisää, mutta naapureillakin riittää sekä pinnalla että pinnan alla kulkevaa rautaa. Ja äkkiäkös tuollaiset suljetaan pussiin varsin jäyhän miinoituksen taakse Kaliningradiin. Plus sitten se, että nämä kaksi vekkulia eivät ole jäävahvistettuja, joten niiden käyttöaika koko Itämeren alueella on rajallinen. Suunnitteilla/rakenteilla olevat uudet korvetit pystyvät sitten kulkemaan jossain määrin jäissäkin, mutta taitaa siinä vielä kuu närettä kiertää, ennen kuin ne Itämeren pintaa somistavat.
Lisäksi Venäjä vastaan Suomen, Ruotsin, Norjan, Puolan, Tanskan, Saksan ilmavoimat. Taitaa balteilla olla myös ilmaan ammuttavaa rautaa jatkossa. Ai niin ja taitaa jälleen Usan ilmavoimat olla paikalla auttamassa. Ainoa asia missä Ryssä vetää pidemmän korren ovat ydinaseet sekä panssarivoima. Ja ainakin pohjolassa tulevat saamaan vähintäänkin tasapäisen vastuksen ugreilta. Sama juttu Puolan sekä Saksan puolelta.
Tämä ryssänpelko on mielestäni vailla faktoja.
 
Ok!
Asettaa aivojani uuteen asentoon. Eli Baltian laivaston kohdalla isojen pinta-alusten lukumäärät eivät päätä huimaa, eikä kaikkien kohdalle kohdalle voi tosiaankaan liittää tätä nykyisin niin suosittua super-etuliitettä :).
Sitten tulee mieleen, että jos oikeasti me hankimme neljä korvettia, niin nehän ovat iso voimatekijä näissä mitoissa.
Lisäksi, ei ihme, että Venäjä täydentää polttopisteen laivastoa muista laivastoista. Tuskin jää edes näihin kahteen.
Ajatelkaas merellistä potentiaalia jos/kun juo uudet korvetit ja modernisoidut Haminat laitetaan yhteen Ruotsin 5 Visbyn ja sukellusveneiden kanssa.:cool:.
 
Ajatelkaas merellistä potentiaalia jos/kun juo uudet korvetit ja modernisoidut Haminat laitetaan yhteen Ruotsin 5 Visbyn ja sukellusveneiden kanssa.:cool:.
Saisi Visbyjen saada jo IT ohjukset. Käsittääkseni puuttuvat vieläkin. Puhetta ollut että taas suunnittelevat.
 
Joko muuten kaikissa Visbyissä on kyky ampua MTO:ita? Sekin ominaisuus puuttui todella pitkään..

Visby on kyllä malliesimerkki vanhasta sanonnasta. Moni kakku päältä kaunis jne...
 
Tutkinpa huvikseni noita Visby-luokan aluksia Wikipediasta, ja eipä niidenkään historia kovin mairittelevalta näytä. Visbyn köli laskettiin vuonna 1995 ja vuoteen 2008 mennessä ainoa asejärjestelmä, mikä siinä oli testattu toimivaksi oli tykki. Vasta vuonna 2012 ruvettiin asentamaan meritorjuntaohjuksia ja nekin ovat ilmeisesti vanhaa RBS-15 Mk.II tyyppiä.
 
Tutkinpa huvikseni noita Visby-luokan aluksia Wikipediasta, ja eipä niidenkään historia kovin mairittelevalta näytä. Visbyn köli laskettiin vuonna 1995 ja vuoteen 2008 mennessä ainoa asejärjestelmä, mikä siinä oli testattu toimivaksi oli tykki. Vasta vuonna 2012 ruvettiin asentamaan meritorjuntaohjuksia ja nekin ovat ilmeisesti vanhaa RBS-15 Mk.II tyyppiä.
Jostain luin juuri, että myös mk3 Ruotsissa käytössä. Voisi olettaa, että Visby olisi se mistä niitä käytettäisiin.
 
Jostain luin juuri, että myös mk3 Ruotsissa käytössä. Voisi olettaa, että Visby olisi se mistä niitä käytettäisiin.
No eipä minullakaan mitään varmaa tietoa ole, ja voihan olla että ruottalaiset ovat todellisuudessa asentaneet kehittyneempää aseistusta, kuin ovat kertoneet, mutta Wikissä (sekä ruotsin- että englanninkielisessä) lukee, että nimenomaan MKII on Visbyissä käytössä. Enkä jaksa alkaa tonkia enempää.
 
Back
Top