http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/itameri_analyysi_stratfor_lennot-49542
Varoitus eskalaatiosta USA:n ja Venäjän välillä – tähän Putin pyrkii Itämerellä
KASPERI SUMMANEN
1 tunti ja 56 minuuttia sitten(päivitetty 1 tunti ja 52 minuuttia sitten)
Venäjän ilmavoimat pelaa Itämerellä kovilla panoksilla, arvioi tiedusteluyhtiö Stratfor.
Venäjän hävittäjä käy 10 metrin päässä ruotsalaisesta tiedustelukoneesta Itämerellä Ruotsin radiotiedustelun kuvassa.
(FRA/Handout/Lehtikuva)
Presidentti Vladimir Putinin johtama Venäjä pyrkii estämään aggressiivisella lentotoiminnallaan Yhdysvaltojen vaikutusvallan kasvun sille tärkeillä alueilla, arvioi amerikkalainen tiedusteluyhtiö Stratfor.
Se avaa
analyysissään meri- ja ilmavoimien tekemiä ”pysäytyksiä”, joissa toisen valtion ilma- tai merialus käydään tunnistamassa. Stratforin mukaan Venäjän toiminta on viime aikoina kiihtynyt ja saanut tavallisista rutiinipysäytyksistä poikkeavia aggressiivisia piirteitä.
Tästä on nähty kaksi esimerkkiä tässä kuussa Itämerellä. Huhtikuun 14. päivänä venäläinen Su-27-hävittäjäkone kohtasi amerikkalaisen RC-135 tiedustelukoneen kansainvälisessä ilmatilassa Itämeren yllä. Tavallisen tunnistuslennon sijasta hävittäjä pyörähti vaarallisen lähelle amerikkalaiskonetta ja suoritti vaakakierteen sen ympäri.
Kolme päivää aiemmin kaksi venäläistä Su-24-hävittäjäkonetta ja Ka-27 Helix-helikopteri
härnäsivät amerikkalaista Arleigh Burke -luokan ohjushävittäjää USS Donald Cookia kansainvälisillä vesillä (video alla).
Yhdysvaltojen laivasto on luonnehtinut venäläiskoneiden laajaa mediahuomiota saavuttanutta toimintaa ”simuloiduiksi hyökkäyksiksi”. Koneet suorittivat kaikkiaan yli 30 lentoa USS Donald Cookin läheisyydessä. Niistä 11 oli ”erittäin matalia". Venäläishelikopterin uskotaan myös kuvanneen amerikkalaisalusta. Koneet kävivät paikoin todella lähellä amerikkalaislaivaa.
Stratfor pitää esimerkiksi näitä venäläistoimia normista poikkeavina. Niiden takana on kuitenkin taktinen suunnitelma.
”Kyse on tarkoituksellisesta juonesta, jolla valtion joukot pyritään pelottelemaan olemaan kulkematta tietyllä alueella. Lentokoneet tai laivat voivat suorittaa aggressiivisia liikkeitä, härnäten ja pelotelleen kohteitaan”, Stratfor arvioi.
Analyysissä toimintaa verrataan kovien panosten peliin, jossa molemmille osapuolille voi koitua vahinkoa ja jossa se voidaan välttää vain niin, että toinen taipuu ennen kuin mitään kohtalokasta ehtii sattua.
”Vierasta alusta uhitellaan jatkamaan matkaansa törmäyksen kasvavan riskin uhalla tai taipumaan.”
Stratfor muistuttaa, että Itämerellä nähtyjen tilanteiden kaltaisissa paikoissa etu on tavallisesti leikin aloittajalla.
Kohteena on yleensä hidas, arvokas ja suurikokoinen kone isolla miehistöllä. Pysäyttäjä on puolestaan kevyt ja ketterä hävittäjäkone, jonka menettäminen ei olisi asevoimille yhtä kivuliasta kuin kohteen tuhoutuminen sen lähettäjälle.
Tämä vaikuttaa siihen, millaisilla panoksilla peliä pelataan. Kohde ei voi Stratforin mukaan kuin jäädä pohtimaan, kuinka taitava vastustajan pilotti on ja mitä hän aikoo.
”Lähipysäytykset ovat tarjonneet Venäjälle tavan estää amerikkalaiskoneiden lentoja ilman pelkoa taistelukontaktista”, Stratfor toteaa.
Metodi on Stratforin mukaan ollut toimiva. Esimerkiksi heinäkuussa 2014 amerikkalainen RC-135 tiedustelukone päätyi Stratforin mukaan vahingossa Ruotsin ilmatilaan, paetessaan sitä takaa-ajanutta venäläiskonetta.
Verkkouutiset kertoi tapauksesta tässä.
Viime vuonna amerikkalaisten tiedustelukoneiden ja Venäjän hävittäjien välillä oli vaarallisia läheltä piti -tilanteita ainakin
Itämerellä ja
Mustallamerellä.
Stratfor muistuttaa, että aggressiivisessa leikissä on riskinsä. Esimerkiksi Huhtikuussa 2001 kiinalainen J8II-hävittäjä törmäsi amerikkalaiseen EP-3E-tiedustelukoneeseen Hainanin saaren lähistöllä. Kiinalaiskoneen pilotti menehtyi ja amerikkalainen kone vaurioitui pahasti.
Kylmän sodan aikaan törmäyksiä sattui useita erityisesti merillä. Esimerkiksi vuonna 1968 Neuvostoliiton ilmavoimien Tu-16 -pommikone (Naton kutsumanimi Badger) sakkasi ja syöksyi mereen härnätessään Norjanmerellä partiossa ollutta amerikkalaista USS Essex -lentotukialusta.
Tapaus tallentui tuolloin videolle.
Stratforin mukaan viimeisen muutaman vuoden aikana nähdyt välikohtaukset osoittavat, etteivät törmäysten ja muiden ikävien seurausten välttämiseksi tehdyt kansainväliset sopimukset riitä estämään aggressiivista lentotoimintaa ainakaan Venäjän ja Yhdysvaltojen välillä.
”Maiden välillä vallitsevat huomattavat jännitteet tarkoittavat, että lähipysäytyksestä johtuva törmäys voisi laukaista vastatoimet, jotka taas johtaisivat eskalaatioon, jota kumpikaan osapuoli ei halua”, Stratfor varoittaa.