Vinkan korvaus ja ilmavoimien alkeiskoulutus

Onkohan tämä hyvä ketju tuohon harjoituskonepohdintaan? No oli miten oli, vaikuttaa ettei hankintaprosessi ole mennyt ihan putkeen jos 4/6 tarjouspyynnöistä jää vastaamatta? Jos tosiaan mäntämoottorikone on hyvä eikä mitään Vinkaa ihmeellisempää tarvita, niin Pakistanissa valmistetaan lisenssillä hieman modernisoitua Saab MFI-17 Safari/Supporter konetta, jota käytetään Tanskan ja Norjan ilmavoimissa harjoituskoneena. Ei luulisi olevan kovin kallis, naapurista löytyisi käyttö- ja huoltoapua eikä varaosistakaan luulisi olevan tiukkaa. On muuten sama moottori kuin Vinkassa, vaikka tehokkaamman kuusisylinterisenkin saa halutessaan.
 
Mikäs vika siinä L-90 valmetissa oli? Vaikea kuvitella, etteikö "Redigo" olisi melkoisen kustannustehokas ratkaisu tuohon. Kampehan oli jo käytännössä täysin valmis kone aikoinaan. Vai eikö linjaa kannata enää pistää pystyyn uudestaan pelkästään PV:n tarpeiden täyttämiseen tarvittavaa määrää varten?

Välillä tuntuu, ettei armeijan hankintojen sekä poistojen suhteen päätöksen teossa ole päätä eikä häntää. Ikivanhat vinka:t lentelee vielä, mutta redigot on poistettu käytöstä? WTF?

Redigo on tarpeettoman suorituskykyinen ja kallis harjoituskoneeksi, siis pohjimmiltaan sama syy miksi potkuriturbiinikoneita ei ollut oikein edes tarjolla nyt keskeytyneessä hankinnassa. Se on pykälää kehittyneempi kone siitä mitä ilmavoimat on hakemassa eikä siitäkään liene takeita, että se olisi ominaisuuksiltaan alkeiskoulutukseen paras mahdollinen. Muistan lukeneeni, että Redigo oli aikoinaan 2-3 kertaa kalliimpi kuin muut (ominaisuuksiltaan paremmat!) yhteyskone-ehdokkaat. Lisäksi linjaston avaaminen uudestaan 20-30 koneen rakentamiseksi ei ole ikinä kustannustehokasta, sen voin taata.

Siinä, että Vinkat lentävät ja Redigot eivät, ei ole mitään ihmeellistä. Vinkojen on pakko lentää koska korvaajaa ei ole olemassa. Redigoilla niitä ei olisi voinut korvata, koska niitä on liian vähän ja lisäksi edellä mainitut kustannus- ja sopivuuskysymykset. Redigot puolestaan laitettiin eläkkeelle, koska ne eivät ikinä oikein olleet sopivia tehtäväänsä ja niistä eroon pääseminen oli todennäköisesti helpotus ilmavoimille.

lisäys:
Ainoa todellinen WTF on se, että Ilmavoimat pakotettiin Redigon hankintaan. Erinomainen esimerkki siitä miten Puolustusvoimien rahoja on käytetty teollisuuden tukemiseen täysin väärin perustein. Lisäksi Valmetilla eivät asiat sujuneet muutenkaan hyvin. Pää oli pilvissä ja jotain muutakin hämärää touhussa oli kun ottaa huomioon kuinka päättäväisesti kehityksessä mukana olleet nykyään vaikenevat. Sen voi kuitenkin jokainen päätellä, että koneen ongelmiin ei suhtauduttu riittävällä vakavuudella.

toinen lisäys:
Redigohan oli lopulta taitolentokiellossa, muistaakseni voiteluongelmien takia. Käytä sitä sitten koulukoneena.

kolmas lisäys:
Ja vielä se, että oikeudet myytiin Aermacchille eli tuotantoa ei voida niin vain käynnistää Suomessa omalla päätöksellä.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tämä hyvä ketju tuohon harjoituskonepohdintaan? No oli miten oli, vaikuttaa ettei hankintaprosessi ole mennyt ihan putkeen jos 4/6 tarjouspyynnöistä jää vastaamatta? Jos tosiaan mäntämoottorikone on hyvä eikä mitään Vinkaa ihmeellisempää tarvita, niin Pakistanissa valmistetaan lisenssillä hieman modernisoitua Saab MFI-17 Safari/Supporter konetta, jota käytetään Tanskan ja Norjan ilmavoimissa harjoituskoneena. Ei luulisi olevan kovin kallis, naapurista löytyisi käyttö- ja huoltoapua eikä varaosistakaan luulisi olevan tiukkaa. On muuten sama moottori kuin Vinkassa, vaikka tehokkaamman kuusisylinterisenkin saa halutessaan.

Monilla tavoin varmasti sopiva, mutta aiemmissa hankinnoissa Ilmavoimat on halunnut nimenomaan alatason.
 
Näistä olikin toisessa ketjussa jo alustavaa juttua. Alkeiskoulutus on tietysti mahdollista ostaa myös muualta.

Ilmavoimien uuden VX-koulukoneen hankinta keskeytettiin

10.11.2015 - 14:11
Puolustusvoimien logistiikkalaitos on keskeyttänyt Ilmavoimien kotimaisen Valmet L70 Vinka -kaluston korvaavan koulukoneen hankintaan tähtäävän VX-hankkeen. Keskeyttämisen peruste on riittävän kustannustehokkaan konevaihtoehdon puuttuminen. Puolustusvoimien logistiikkalaitos jatkaa soveltuvan vaihtoehdon kartoittamista hankinnan vaatimuksia muuttamalla.

Vinkan korvaajahankinnan kuluessa on käynyt selväksi, että Ilmavoimien minimivaatimukset täyttäviä, mäntämoottorilla varustettuja ja edullisia sotilaskoulukonetyyppejä on tuotannossa hyvin vähän. Taistelulentäjien alkeis- ja peruslentokoulutuksessa on siirrytty aiempaa suorituskykyisempiin ja kalliimpiin potkuriturbiinikoneisiin.

Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskoneen ominaisuudet mahdollistavat kuitenkin yksinkertaisen, mäntämoottorilla varustetun koulukoneen käytön. BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneet pysyvät käytössä 2030-luvun puoliväliin.

Ilmavoimien julkaiseman hankintailmoituksen mukaan tarkoitus oli ostaa Vinkoja korvaamaan 20 - 25 taitolento- ja mittarilentokelpoista konetta. Niiden tulee olla sauvaohjattuja ja niissä on oltava nokkapyörälaskuteline.

Lisäksi uusilta koulukoneilta vaaditaan siviili-ilmailuviranomaisen myöntämä tyyppihyväksyntä. G-rajojen minimit taitolento-kategoriaan hyväksytylle ilma-alukselle on määritelty välille +6G / -3G.

Vaihtoehtoina hankinnan viimevaiheessa oli mukana saksalainen Grob TP 120 (kuvassa vasemmalla) ja tsekkiläinen Zlin Z 242.

Puolustusvoimien logistiikkalaitos selvittää seuraavaksi muut mahdollisuudet hankkia riittävä lentokalusto budjetoidulla rahoituksella.

Vaihtoehtona on esimerkiksi käytetyn kaluston hankkiminen. Hankintaan syntyvä mahdollinen viive saattaa edellyttää nykyisen koulutusjärjestelyn ja Vinkan käytön jatkamista 1 – 2 vuodella, mikä on teknisesti mahdollista.

Sotilaslentäjien alkeis- ja peruskoulutus annetaan kotimaassa 1970-luvulla
suunnitellulla Valmet L70 Vinka -tyyppisellä lentokoneella.

VN-tyyppitunnuksella varustettuja Vinkoja on ollut Ilmavoimien käytössä 30 kappaletta, ja 28 niistä on tällä hetkellä palveluskäytössä. Koneita on modifioitu vuosien varrella ja vuonna 2002 niihin asennettiin Garmin 430 -avioniikkajärjestelmä. Vinka-kaluston laskennallinen lentotuntihinta on noin 650 euroa.

Vuonna 2013 julkistetun suunnitelman mukaan Vinkat oli määrä korvata uudella konetyypillä vuoteen 2019 mennessä. Korvaavan kaluston odotettiin olevan käytössä asteittain jo vuosina 2017 ja 2018.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ilmavoimien_uuden_vx_koulukoneen_hankinta_keskeytettiin
 
Kotimaa 9.3.2016 klo 15:42 | päivitetty 9.3.2016 klo 15:48
Puolustusvoimat ostaa 30 harjoituskonetta – Nyt kelpaavat käytetytkin
Vuonna 2018 käytöstä poistuvat Vinka-harjoituskoneet aiotaan korvata käytetyillä koneilla.

Vinka VN-11 Kuva: Jyrki Laukkanen / Puolustusvoimat
Puolustusvoimat aloittaa uudelleen syksyllä keskeytetyn harjoituskoneiden hankinnan.

Hankinta keskeytettiin marraskuussa. Syynä oli se, että toiseen tarjottuun lentokoneeseen, tsekkiläiseen Zliniin, ei mahtunut kookasta lentäjää. Toinen tarjolla ollut kone, saksalaisen Grobin valmistama G120TP, oli taas liian kallis.

Puolustusvoimat etsii edelleen samanlaista kevyttä harjoituskonetta kuin syksylläkin, mutta nyt kilpailuun kelpaavat myös käytetyt lentokoneet. Ehtona on, että kaikkien 28–30 koneen on oltava samanlaisia.

Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen vaatimusten mukaan koneen on oltava taito- ja mittarilentokelpoinen ja sillä on oltava siviilityyppihyväksyntä. Lisäksi koneessa pitää olla sauvaohjaus ja nokkapyörä. Puolustusvoimien arvion mukaan tällaisia konetyyppejä on kahdeksan.

Ylen tietojen mukaan tällaisia koneita olisivat jo aiemmin tarjolla olleen Grobin lisäksi esimerkiksi Pacific Aerospacen valmistama CT/4 sekä Korea Aerospacen KT-1P.

Puolustusvoimat on varautunut siihen, että käytettyihin koneisiin joudutaan asentamaan uusia laitteita ja mittareita. Käytännössä vanhojen analogisten mittareiden tilalle tulisi digitaalisia, tietokonemonitorin kaltaisia näyttöjä.

– Haluamme kouluttaa koneilla modernia aluenavigointia, mutta kaikissa käytetyissä koneissa ei ole tähän tarvittavaa mittarivarustusta. Lisäksi joidenkin vanhojen laitteiden tuotetuki on loppumassa, eli niihin ei saa enää varaosia, sanoo insinööriprikaatikenraali Kari Renko Puolustusvoimien logistiikkalaitoksesta.

Tarjouksia voidaan odottaa ainakin muiden maiden puolustusvoimilta ja lentokonetehtailta, jotka voivat hankkia asiakkailtaan käytettyjä koneita ja kunnostaa ne samanlaisiksi.

Kunnostaminen ja laitteiden modernisointi voi viedä aikaa, joten Puolustusvoimat saattaa joutua jatkamaan nykyisten Vinka-koulutuskoneiden käyttöikää. Vinka oli alun perin tarkoitus poistaa käytöstä vuonna 2018.

– Aikataulu riippuu konetyypistä ja vaadittavista muutostöistä. Hyvässä tapauksessa uusilla koneilla lennetään jo vuonna 2017, sanoo Renko.

Puolustusvoimat pyytää tarjouksia 25.4. mennessä ja päätös hankittavasta koneesta on määrä tehdä viimeistään syyskuussa 2016.

Puolustusvoimat on aiemmin hankkinut käytettynä mm. raketinheittimiä, panssarivaunuja ja telakuorma-autoja. Vuonna 2007 ilmavoimat osti Sveitsin puolustusministeriön kautta 16 käytettyä Hawk Mk66-suihkuharjoituskonetta, jotka olivat olleet maan ilmavoimien käytössä.

http://yle.fi/uutiset/puolustusvoimat_ostaa_30_harjoituskonetta__nyt_kelpaavat_kaytetytkin/8731109

Lue myös

Harjoituskonehankinta keskeytettiin, koska mikään ei kelvannut – näitä koneita puolustusvoimat harkitsi
10.11.2015
 
Liittoutuessa voisi
Kotimaa 9.3.2016 klo 15:42 | päivitetty 9.3.2016 klo 15:48
Puolustusvoimat ostaa 30 harjoituskonetta – Nyt kelpaavat käytetytkin
Vuonna 2018 käytöstä poistuvat Vinka-harjoituskoneet aiotaan korvata käytetyillä koneilla.

Vinka VN-11 Kuva: Jyrki Laukkanen / Puolustusvoimat
Puolustusvoimat aloittaa uudelleen syksyllä keskeytetyn harjoituskoneiden hankinnan.

Hankinta keskeytettiin marraskuussa. Syynä oli se, että toiseen tarjottuun lentokoneeseen, tsekkiläiseen Zliniin, ei mahtunut kookasta lentäjää. Toinen tarjolla ollut kone, saksalaisen Grobin valmistama G120TP, oli taas liian kallis.

Puolustusvoimat etsii edelleen samanlaista kevyttä harjoituskonetta kuin syksylläkin, mutta nyt kilpailuun kelpaavat myös käytetyt lentokoneet. Ehtona on, että kaikkien 28–30 koneen on oltava samanlaisia.

Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen vaatimusten mukaan koneen on oltava taito- ja mittarilentokelpoinen ja sillä on oltava siviilityyppihyväksyntä. Lisäksi koneessa pitää olla sauvaohjaus ja nokkapyörä. Puolustusvoimien arvion mukaan tällaisia konetyyppejä on kahdeksan.

Ylen tietojen mukaan tällaisia koneita olisivat jo aiemmin tarjolla olleen Grobin lisäksi esimerkiksi Pacific Aerospacen valmistama CT/4 sekä Korea Aerospacen KT-1P.

Puolustusvoimat on varautunut siihen, että käytettyihin koneisiin joudutaan asentamaan uusia laitteita ja mittareita. Käytännössä vanhojen analogisten mittareiden tilalle tulisi digitaalisia, tietokonemonitorin kaltaisia näyttöjä.

– Haluamme kouluttaa koneilla modernia aluenavigointia, mutta kaikissa käytetyissä koneissa ei ole tähän tarvittavaa mittarivarustusta. Lisäksi joidenkin vanhojen laitteiden tuotetuki on loppumassa, eli niihin ei saa enää varaosia, sanoo insinööriprikaatikenraali Kari Renko Puolustusvoimien logistiikkalaitoksesta.

Tarjouksia voidaan odottaa ainakin muiden maiden puolustusvoimilta ja lentokonetehtailta, jotka voivat hankkia asiakkailtaan käytettyjä koneita ja kunnostaa ne samanlaisiksi.

Kunnostaminen ja laitteiden modernisointi voi viedä aikaa, joten Puolustusvoimat saattaa joutua jatkamaan nykyisten Vinka-koulutuskoneiden käyttöikää. Vinka oli alun perin tarkoitus poistaa käytöstä vuonna 2018.

– Aikataulu riippuu konetyypistä ja vaadittavista muutostöistä. Hyvässä tapauksessa uusilla koneilla lennetään jo vuonna 2017, sanoo Renko.

Puolustusvoimat pyytää tarjouksia 25.4. mennessä ja päätös hankittavasta koneesta on määrä tehdä viimeistään syyskuussa 2016.

Puolustusvoimat on aiemmin hankkinut käytettynä mm. raketinheittimiä, panssarivaunuja ja telakuorma-autoja. Vuonna 2007 ilmavoimat osti Sveitsin puolustusministeriön kautta 16 käytettyä Hawk Mk66-suihkuharjoituskonetta, jotka olivat olleet maan ilmavoimien käytössä.

http://yle.fi/uutiset/puolustusvoimat_ostaa_30_harjoituskonetta__nyt_kelpaavat_kaytetytkin/8731109

Lue myös

Harjoituskonehankinta keskeytettiin, koska mikään ei kelvannut – näitä koneita puolustusvoimat harkitsi
10.11.2015

Briteistä vapautuu nämä, ehkä noista 30 hyvää löytyisi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Tucano
 
Vinkan korvaajaksi etsitään käytettyjä koneita.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1457498457482

”Haluamme kouluttaa moderneja aluenavigointi- ja suunnistusmenetelmiä, jotka ovat gps-pohjaisia. Varaudumme siihen, että jos on vähän vanhempi kone, niin siinä ei ole sellaista avioniikkavarustusta, joka mahdollistaisi gps-pohjaisen suunnistuksen opettamisen. Olemme varautuneet siihen, että koneisiin pitää tehdä suunnistusjärjestelmien ja niihin liittyvien näyttöjen uusiminen.”

Lätkäistään Garmin Aera kiinni, kustantaa noin tonnin/kone hieman Aeran versiosta rippuen. Jo vain rupesi suunnistus hommat onnistumaan. Siihen saadaan reititettyä niin monimutkainen reitti kun tarpeen on.

Intia osti ultria ilmavoimilleen alkeiskoulu koneiksi. Syystä taikka toisesta taitaa olla meillä poissuljettu vaihtoehto. Noin 150k€/kone niin saadaan uusi mittarilentovarusteinen sekä taitolentokelpoinen kaksipaikkainen kone. Lisäksi pelastusvarjolla varustettu. Nyt haalitaan loppuunajettuja romuja maailmalta, lennetään niillä muutama vuosi ja sama homma on edessä.

http://aviation-defence-universe.com/india-to-buy-194-pipistrel-aircraft/

Tuon saisi halutessaan 600 kg:n painorajoihin. Lisätty avionikka ja isompi polttoaine määrä ei tuottaisi ongelmia.
Suorituskyvyltään esim. tuo Pipistrel ei lainkaan häviä Vinkalle, matkanopeus tuolla on luokkaa 250 km/h.

Garud_close-up.jpg


Edit: Tuosta Garmista: - Aikoinaan Aeroflot lensi vanhoilla Tupolevin romuilla, joissa oli alkeellinen suunnistusjärjestelmä.
Keski-Euroopassa ahtaassa lentokäytävässä lennonjohto alkoi ihmetellä, miksi Tupolevi pysyy noin hyvin reitillään, tavallisesti ainakin pientä heittoa oli. Kävi ilmi, että miehistö oli ostanut Garminin, se oli imukupilla tuulilasissa kiinni. Styrman istui pikku jakkaralla lentäjien välissä / takana ja antoi ohjauskäskyt Garminista lentäjälle:)
 
Viimeksi muokattu:
”Haluamme kouluttaa moderneja aluenavigointi- ja suunnistusmenetelmiä, jotka ovat gps-pohjaisia. Varaudumme siihen, että jos on vähän vanhempi kone, niin siinä ei ole sellaista avioniikkavarustusta, joka mahdollistaisi gps-pohjaisen suunnistuksen opettamisen. Olemme varautuneet siihen, että koneisiin pitää tehdä suunnistusjärjestelmien ja niihin liittyvien näyttöjen uusiminen.”

Lätkäistään Garmin Aera kiinni, kustantaa noin tonnin/kone hieman Aeran versiosta rippuen. Jo vain rupesi suunnistus hommat onnistumaan. Siihen saadaan reititettyä niin monimutkainen reitti kun tarpeen on.

Intia osti ultria ilmavoimilleen alkeiskoulu koneiksi. Syystä taikka toisesta taitaa olla meillä poissuljettu vaihtoehto. Noin 150k€/kone niin saadaan uusi mittarilentovarusteinen sekä taitolentokelpoinen kaksipaikkainen kone. Lisäksi pelastusvarjolla varustettu. Nyt haalitaan loppuunajettuja romuja maailmalta, lennetään niillä muutama vuosi ja sama homma on edessä.

http://aviation-defence-universe.com/india-to-buy-194-pipistrel-aircraft/

Tuon saisi halutessaan 600 kg:n painorajoihin. Lisätty avionikka ja isompi polttoaine määrä ei tuottaisi ongelmia.
Suorituskyvyltään esim. tuo Pipistrel ei lainkaan häviä Vinkalle, matkanopeus tuolla on luokkaa 250 km/h.

Garud_close-up.jpg


Ylen mukaan harkinnassa ovat mm. Pacific Aerospacen CT/4 sekä Korea Aerospacen KT-1P.

http://yle.fi/uutiset/puolustusvoimat_ostaa_30_harjoituskonetta__nyt_kelpaavat_kaytetytkin/8731109
 
1836394.jpg

Tässä käytettävissä olevaan budjettiin sopiva, YaK-52.
Nerokasta suunnittelua osoittavat kuvassa ylhäällä olevat laskutelineet;)
Vaikka telineitä ei muistaisi laskea, hajoaa laskussa pelkästään potkuri, ei koko kone.
 
”Haluamme kouluttaa moderneja aluenavigointi- ja suunnistusmenetelmiä, jotka ovat gps-pohjaisia. Varaudumme siihen, että jos on vähän vanhempi kone, niin siinä ei ole sellaista avioniikkavarustusta, joka mahdollistaisi gps-pohjaisen suunnistuksen opettamisen. Olemme varautuneet siihen, että koneisiin pitää tehdä suunnistusjärjestelmien ja niihin liittyvien näyttöjen uusiminen.”

Lätkäistään Garmin Aera kiinni, kustantaa noin tonnin/kone hieman Aeran versiosta rippuen. Jo vain rupesi suunnistus hommat onnistumaan. Siihen saadaan reititettyä niin monimutkainen reitti kun tarpeen on.

Intia osti ultria ilmavoimilleen alkeiskoulu koneiksi. Syystä taikka toisesta taitaa olla meillä poissuljettu vaihtoehto. Noin 150k€/kone niin saadaan uusi mittarilentovarusteinen sekä taitolentokelpoinen kaksipaikkainen kone. Lisäksi pelastusvarjolla varustettu. Nyt haalitaan loppuunajettuja romuja maailmalta, lennetään niillä muutama vuosi ja sama homma on edessä.

http://aviation-defence-universe.com/india-to-buy-194-pipistrel-aircraft/

Tuon saisi halutessaan 600 kg:n painorajoihin. Lisätty avionikka ja isompi polttoaine määrä ei tuottaisi ongelmia.
Suorituskyvyltään esim. tuo Pipistrel ei lainkaan häviä Vinkalle, matkanopeus tuolla on luokkaa 250 km/h.

Garud_close-up.jpg


Edit: Tuosta Garmista: - Aikoinaan Aeroflot lensi vanhoilla Tupolevin romuilla, joissa oli alkeellinen suunnistusjärjestelmä.
Keski-Euroopassa ahtaassa lentokäytävässä lennonjohto alkoi ihmetellä, miksi Tupolevi pysyy noin hyvin reitillään, tavallisesti ainakin pientä heittoa oli. Kävi ilmi, että miehistö oli ostanut Garminin, se oli imukupilla tuulilasissa kiinni. Styrman istui pikku jakkaralla lentäjien välissä / takana ja antoi ohjauskäskyt Garminista lentäjälle:)
Onkohan pitkä lentäjä tuossa polvet solmussa, t: nimimerkki ihan vähän kokemusta omaavana ;):)?
 
Onkohan pitkä lentäjä tuossa polvet solmussa, t: nimimerkki ihan vähän kokemusta omaavana ;):)?

Jalat väsyy silloin jos niitä joutuu pitämään poissa polkimilta. Jos jalat saa levätä vapaasti polkimia vasten, tilanne on toinen.
Ohjaamon mitoissa ja istuma asennossa on huomattavia konemalli kohtaisia eroja.
 
^Niin ja pääsääntöisesti penkkejä ei pahemmin säädellä eri pituisten kuskien mukaan, liekkö missään ultrissa.Etenkään ilman työkaluja ja painopistehän muuttuu heti.;)

Joskus lyhyemmille kuskeille on nähty käytettävän selän takana paksumpaa tyynyä jotta hän ylttää polkimille.
 
^Niin ja pääsääntöisesti penkkejä ei pahemmin säädellä eri pituisten kuskien mukaan, liekkö missään ultrissa.Etenkään ilman työkaluja ja painopistehän muuttuu heti.;)

Joskus lyhyemmille kuskeille on nähty käytettävän selän takana paksumpaa tyynyä jotta hän ylttää polkimille.

FLIGHT%2BDESIGN%2BGMBH-CTSW%2BFOR%2BSALE%2B3.jpg

Kuva CTSW:n penkeistä, istuimen alapuolella näkyy vaijeri, josta vetämällä istuimen kiskojen lukot vapautuu ja säätövaraa on pituussunnassa noin 20-25 cm. Mitään avaimia säätöön ei tarvita.
Tuossa koneessa jalat on lähes samassa tasossa kuin istuin. Jos jalkoja ei lepuuta polkimia vasten, ne puutuu 30 min:ssa. @JR49 ei puhunut palturia.
Ongelma ei koske pilottia. Co-pilotinkin tulisi lepuuttaa jalkoja rentona omia polkimiaan vasten.

Ikarus C42 A on sopiva 170 cm pitkälle. C42 B sopiva noin 175 cm pituiselle. Alle 170 cm mittainen joutuu käyttämään tyynyä selän takana (C42 B), penkissä ei ole säätöä. Istuma asento C42 B:ssä on tavanomaisempi kuin CTSW:ssä, jalat ovat selvästi istuinta alempana.
.
 
Liittoutuessa voisi


Briteistä vapautuu nämä, ehkä noista 30 hyvää löytyisi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Tucano

Hmm, ehkä hyvinkin!

Itse arvelin ensin, että sveitsiläisiltä voisi löytyä harjoituskoneita tälläkin kertaa. Jos konemäärästä ei kuitenkaan olla valmiita tinkimään, niin sitten koneiden pitäisi melkeinpä tulla joltakin isommalta maalta. Vaikka tähänkin voi olla yksi poikkeus: Etelä-Afrikalla on 60 kpl Pilatus PC-7 MK II. Jos kone täyttää tekniset vaatimukset, niin tuosta voitaisiin saada hyvä kauppa, sillä noissa lienee aika paljon ylimääräistä noin pienelle maalle.
 
Skylarkissa on asia raitkaistu niin että istuinosa on pohjalevyn tasalla ja tarvittaessa selkänoja liikkuu eteen- taakse sunnassa, mutta tuohon tarvitaan pari työkalua joten lennon aikana ei onnistu.
Tilaa istuimien puolesta Skylarkissa on vaikka kuinka pitkälle pilotille, mutta kuomun korkeus alkaa varmaan olemaan parimetriselle maksimi. Penkkien taakse jää vielä helkposti melkein 100ltr. tavaratilaa, mutta rajoitusten (max. 20kg. ) vuoksi siellä kuljetellaan vain terveisiä.
 
Back
Top